Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 137 Bilag 1
Offentligt
953916_0001.png
953916_0002.png
953916_0003.png
953916_0004.png
953916_0005.png
953916_0006.png
953916_0007.png
953916_0008.png
953916_0009.png
953916_0010.png
953916_0011.png
953916_0012.png
953916_0013.png
953916_0014.png
953916_0015.png
953916_0016.png
953916_0017.png
953916_0018.png
953916_0019.png
953916_0020.png
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:Sagsnr.:Dok.:
Færdsels- og våben-kontoret2008-801-0027MDT40884

Kommenteret høringsoversigt vedrørende revideret udkast til for-

slag til lov om ændring af færdselsloven og ungdomsskoleloven

(Knallertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.)

I. Høringen

Et revideret udkast til lovforslag blev den 27. juli 2010 sendt i høring hosfølgende myndigheder og organisationer mv.:Advokatrådet, Danmarks Knallert Union, Danmarks Motor Union, DanskCyklist Forbund, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening, Danske Advokater, DanskeCykelhandlere, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcyklisters Råd (DMC),Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd,Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTU Transport,Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerrådet, Forenede DanskeMotorejere (FDM), Foreningen af køretekniske anlæg i Danmark,Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen Liv og Trafik,Forsikring og Pension, Håndværksrådet, Institut for Menneske-rettigheder, KL (Kommunernes Landsforening), KøreprøvesagkyndigesLandsforening, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen afForsvarsadvokater, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Lands-foreningen Landsbyerne i Danmark, MC-Touring Club Danmark,Motorcykel Importør Foreningen, Motorcykelbranchens Landsforbund,Politiforbundet i Danmark, Præsidenten for Københavns Byret,Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Ålborg,Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Roskilde,Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Ungdomsringen ogVeteran Knallertklubben Aktiv.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Advokatrådet, Danmarks Knallert Union, Dansk Cyklist Forbund, DanskErhverv, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening, DanskeCykelhandlere, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, DTU Transport, FagligtFælles Forbund (3F), Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere(FDM), Forsikring & Pension, Institut for Menneskerettigheder, KL(Kommunernes Landsforening), Landdistrikternes Fællesråd, Lands-foreningen af Ungdomsskoleledere, Landsforeningen ”Landsbyerne iDanmark”, MC Touring Club, Motorcykel Importør Foreningen,Motorcykelbranchens Landsforbund, Politiforbundet, Præsidenten forVestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Rigsadvokaten,Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik og US-centret (Ungdomsskolernesudviklingscenter).Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv.

II. Høringssvarene

1. Generelle bemærkninger

Advokatrådet, Dansk Erhverv, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forsik-

ring & Pension, Institut for Menneskerettigheder

og

Præsidenten for

Østre Landsret

har ingen bemærkninger til lovforslaget.

Forbrugerrådet

har anført, at rådet af ressourcemæssige årsager ikkehar haft mulighed for at forholde sig til lovforslaget.

Politiforbundet

har ikke bemærkninger til lovforslaget som sådant, menfinder forslaget, set i et færdselssikkerhedsmæssigt perspektiv, for rime-ligt og relevant.

2. Definitionen af lille knallert

Danmarks Knallert Union, Danske Cykelhandlere

og

Motorcykel

Importør Foreningen

har i et fælles høringssvar foreslået, at den mak-simale hastighed for lille knallert nedsættes fra (i dag) højst 30 km i ti-men til højst 25 km i timen. Der skal dog samtidig indføres en over-gangsordning for den eksisterende knallertbestand, så disse fortsat er lov-lige.
2

Dansk Cyklist Forbund

beklager, at der i det foreliggende udkast tillovforslag lægges op til at fastholde den maksimale hastighed for lilleknallert på 30 km i timen i modsætning til det oprindelige udkast til lov-forslag, hvor man lagde op til at ændre den maksimale hastighed til 25km i timen.

Forenede Danske Motorejere (FDM)

har henvist til deres høringssvaraf 6. februar 2009 afgivet i forbindelse med høringen over et tidligereudkast til lovforslag, hvori FDM tilslutter sig, at definitionen af lille knal-lert ændres, således at lille knallert fremover højst må kunne køre 25 km itimen.

DTU Transport

støtter den foreslåede opdeling af knallerter og finderdet positivt, at der dermed indføres kørekort til lille knallert.

Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Rådet for Sikker Trafik

og

US-centret (Ungdomsskolernes udviklingscenter)

støtter ligeledes enfastholdelse af den nuværende definition af lille knallert. US-centret hen-viser til, at den gældende definition af lille knallert er indarbejdet i tra-fikkulturen, og at en lavere hastighedsgrænse (på 25 km i timen) vil gøredet uattraktivt at køre på lille knallert.Justitsministeriet skal bemærke, at et tidligere udkast til lovforslag, somblev sendt i høring 19. januar 2009, lagde op til at ændre færdselslovensdefinition af lille knallert, således at den maksimale hastighed for lilleknallert blev nedsat fra 30 til 25 km i timen. Dette blev foreslået på bag-grund af anbefalingerne fra den arbejdsgruppe under Rigspolitiet, somhar haft til opgave at revidere knallertområdet i lyset af Færdselssikker-hedskommissionens handlingsplan og tredje kørekortdirektiv. Sigtet medforslaget var at bringe de små knallerter uden for tredje kørekortdirek-tivs anvendelsesområde. Ændringen af den maksimale hastighed for lilleknallert er efterfølgende taget ud af lovforslaget bl.a. på baggrund af ethøringssvar af 9. februar 2009 fra Danmarks Knallert Union, DanskeCykelhandlere og Motorcykel Importør Foreningen. I høringssvaret fra2009 fraråder man på det kraftigste en sådan ændring af hensyn til mo-biliteten for de unge og voksne, der er afhængige af en lille knallert.Endvidere anfører man, at ændringen vil betyde et stort værditab for eje-re af en lille knallert, ligesom ændringen vil medføre et stort økonomisktab for branchen. Kopi af høringssvaret af 9. februar 2009 vedlægges.Justitsministeriet har i øvrigt efter nærmere overvejelser fundet, at derikke er afgørende færdselsmæssige hensyn, der taler for at ændre den3
nuværende definition af lille knallert, som desuden er fast indarbejdet isåvel færdselsreglerne som den danske trafikkultur. Der henvises i øvrigttil punkt 2.4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

3. Forbedring af knallertuddannelsen for unge under 18 år

Dansk Cyklist Forbund

finder det positivt, at man vil højne kvalitetenaf køreuddannelsen for unge knallertførere, men forbundet har ikke tiltrotil, at dette vil have nogen effekt på de unges adfærd i trafikken.

Dansk Kørelærer-Union

anfører, at indførelse af kørekort til kategoriAM i stedet for knallertbevis samtidig bør indebære, at undervisningen afde unge fremover skal varetages af godkendte kørelærere og ikke af ung-domsskolerne. Unionen finder endvidere, at prøveaflæggelsen skal vare-tages af politiet og ikke af ungdomsskolerne.

DTU Transport, Forenede Danske Motorejere (FDM), KL (Kom-

munernes Landsforening), Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,

Rådet for Sikker Trafik

og

US-Centret (Ungdomsskolernes udvik-

lingscenter)

kan tilslutte sig de foreslåede forbedringer af køreuddannel-sen og indførelsen af en egentlig køreprøve. FDM og Rådet for SikkerTrafik bemærker, at man finder det rigtigt, at undervisningen fortsat skalforegå i ungdomsskolernes regi, da disse har de nødvendige pædagogiskekvalifikationer. US-Centret bemærker, at man gerne ser, at ungdomssko-lelærere, der allerede har gennemgået et grundkursus for lærere i obliga-torisk knallertundervisning, og færdselsbetjente, som i dag fungerer somungdomsskolelærere, også fremover skal kunne undervise på den nyeknallertuddannelse. Da lovforslaget lægger op til, at det gøres til et obli-gatorisk krav, at underviserne skal have gennemført grundkurset for lære-re i obligatorisk knallertundervisning, vil der i forbindelse med indførel-sen af den forbedrede knallertuddannelse kunne være behov for en over-gangsordning, så der ikke opstår flaskehalse i ungdomsskolernes knal-lertundervisning på grund af mangel på kvalificerede lærere. Det findesderfor hensigtsmæssigt, at reglerne først træder i kraft i januar 2013.Justitsministeriet skal bemærke, at ministeriet er enig i arbejdsgruppensanbefaling om, at det fortsat bør være ungdomsskolerne, der forestårknallertundervisningen for personer under 18 år, der ønsker kørekort tillille knallert, idet ungdomsskolerne har den fornødne pædagogiske erfa-ring i at håndtere denne aldersgruppe. Ministeriet er endvidere enig medarbejdsgruppen i, at det tillige bør være ungdomsskolerne, der står for4
afholdelsen af teoriprøve og praktisk køreprøve til lille knallert for ungeunder 18 år, der som noget nyt foreslås indført med dette lovforslag. Ju-stitsministeriet kan endvidere tilslutte sig arbejdsgruppens anbefalingom, at underviserne fremover som et obligatorisk krav skal have gennem-ført et grundkursus for lærere i obligatorisk knallertundervisning. Ju-stitsministeriet er opmærksom på, at der, som anført af US-Centret, erbehov for en rimelig periode til at indføre den forbedrede knallertuddan-nelse. Det bemærkes i den forbindelse, at lovforslagets bestemmelser omknallerter foreslås at skulle træde i kraft den 19. januar 2013. Justitsmi-nisteriet vil endvidere tage højde for et eventuelt behov for en over-gangsordning med henblik på at sikre tilstrækkelig undervisningskapaci-tet i forbindelse med fastsættelsen af de nærmere administrative reglerom knallertuddannelsen.Der henvises i øvrigt til punkt 3.1.2 og 3.1.3 i de almindelige bemærk-ninger til lovforslaget.

4. Krav om teoriprøve for personer over 18 år (lille knallert)

Dansk Kørelærer-Union

stiller sig uforstående over for, at personerover 18 år skal kunne klare en teoriprøve uden at have modtaget under-visning. Unionen anbefaler derfor, at alle, der ønsker kørekort til lilleknallert, skal have undervisning hos en kørelærer og aflægge køreprøvehos politiet.

Landsforeningen af Ungdomsskoleledere

kan tilslutte sig, at undervis-ningsmateriale stilles gratis til rådighed for personer over 18 år. Lands-foreningen ser endvidere ikke nogen hindring i, at personer over 18 årkan aflægge teoriprøven i ungdomsskolerne.Justitsministeriet finder, at den teoriprøve, som personer, der er fyldt 18år efter lovens ikrafttræden, fremover skal bestå for at erhverve ret til atføre lille knallert, bør afholdes af politiet og ikke af ungdomsskolernehenset til, at ungdomsskolernes virksomhed er særligt møntet på ungemellem 14 og 18 år. Justitsministeriet har ikke fundet grundlag for atindføre et krav om deltagelse i undervisning for personer over 18 år. Deter endvidere ministeriets opfattelse, at personer over 18 år i almindelig-hed selv vil være i stand til at kunne tilegne sig den fornødne viden for atkunne bestå en teoriprøve til lille knallert, der opfylder minimumskrave-ne i tredje kørekortdirektiv. Det bemærkes i øvrigt, at der ikke er noget tilhinder for, at der – uden for ungdomsskoleregi – udbydes teoriundervis-5
ning rettet mod personer over 18 år, der ønsker kørekort til lille knallert.Der henvises i øvrigt til punkt 3.1.3 i de almindelige bemærkninger tillovforslaget.

5. Skærpelse af sanktionerne

Danmarks Knallert Union, Danske Cykelhandlere

og

Motorcykel

Importør Foreningen

har foreslået, at sanktionen for ulovlig tuning afknallerter skærpes, at der indføres mulighed for at inddrage førerretten tilknallert, at bøderne forhøjes, og at der kan ske en udsættelse af retten tilat erhverve førerret til bil i kombination med, at knallerten konfiskeres.

Dansk Cyklist Forbund

anfører, at en skærpelse af sanktionerne kanhave en god virkning, men peger samtidig på, at en varig effekt vil kræveen mere målrettet håndhævelse fra politiets side.

Dansk Køreskole Forening, Forenede Danske Motorejere (FDM),

KL (Kommunernes Landsforening), Landsforeningen af Ungdoms-

skoleledere

og

Rådet for Sikker Trafik

kan støtte de foreslåede sankti-onsskærpelser. FDM finder dog, i modsætning til hvad der lægges op til ilovforslaget, at en frakendelse af retten til at føre lille knallert også skalhave virkning for samtlige andre kategorier, som den pågældende harkørekort til.

Dansk Kørelærer-Union

finder, at den foreslåede forhøjelse af bødetak-sten for visse forseelser begået på lille knallert fra 500 kr. til 2.000 kr. eruforholdsmæssig stor set i forhold til andre bødetakster. Samtidig er uni-onen uforstående over for, at unge personer i dag ofte kan få halveret bø-destørrelsen, idet dette efter unionens opfattelse er et forkert signal atsende til de unge. Unionen kan ikke tilslutte sig forslaget om, at overtræ-delser begået på lille knallert kan medføre udskydelse af retten til at er-hverve kørekort til bil, da dette kan have betydning for de 18-åriges job-muligheder og øge risikoen for kørsel uden kørekort.

DTU Transport

anfører, at forskningen på dette område viser, at effek-ten af skærpede sanktioner på trafikanters adfærd generelt ikke er særligstor sammenholdt med effekten af en øget opdagelsesrisiko, f.eks. gen-nem øget politikontrol. DTU Transport understreger i den forbindelse, atstrafskærpelserne må følges op af såvel information som politikontrol.Samtidig bemærker DTU Transport dog, at sanktioner vedrørende køre-kortet i sig selv generelt har en vis præventiv effekt. Herudover peger6
DTU Transport på, at frakendelse af kørekort, indførelsen af adgangen tilat udskyde tidspunktet for, hvornår de unge har mulighed for at erhvervekørekort til bil mv. med et halvt år, og konfiskation af knallerten har ensignalværdi i forhold til de unge, som findes positiv. Endvidere bemær-ker DTU Transport, at en udskydelse af tidspunktet for erhvervelse afkørekort til bil mv. i sig selv vil være gavnlig for trafiksikkerheden, idetde yngste bilister i kraft af deres unge alder udgør en særlig risikogruppe.Justitsministeriet skal bemærke, at de forslag til skærpede sanktioner,der er indeholdt i lovforslaget, i al væsentlighed bygger på arbejdsgrup-pens anbefalinger. Lovforslaget indeholder følgende skærpelser og nyesanktioner:-Indførelse af betinget og ubetinget frakendelse af retten til at førelille knallert ved visse lovovertrædelser, herunder efter omstændig-hederne ved kørsel på tunet knallert.-Udskydelse af retten til at erhverve førerret til bil mv. til vedkom-mende fylder 18½ år, hvis unge under 18 år begår en forseelse, dermedfører en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert.Alternativt frakendelse af førerretten til bil mv. i 6 måneder, hvisden pågældende er fyldt 18 år og allerede har erhvervet sådan fø-rerret, inden sagens afgørelse, jf. herom nedenfor.Øget adgang til konfiskation af lille knallert, så reglerne svarer til,hvornår der kan ske konfiskation af f.eks. bil, motorcykel eller storknallert.Forhøjelse af bødeniveauet fra 500 kr. til 2.000 kr. for kørsel pålille knallert før det fyldte 15. år eller kørsel uden at have erhvervetkørekort til lille knallert, samt indførelse af en bøde på 2.000 kr.for kørsel i den periode, man er frakendt retten til at føre lille knal-lert.Indførelse af frakendelse af førerretten efter omstændighederne vedkørsel på tunet stor knallert.
-
-
-
Lovforslaget indeholder således allerede skærpelser, som svarer til det,der foreslås af Dansk Knallert Union m.fl. Der henvises i øvrigt til punkt4.1.3 og punkt 4.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.Vedrørende det af FDM anførte om, at frakendelse af retten til at førelille knallert også skal have virkning for førerretten, skal Justitsministe-riet bemærke, at ministeriet er enig med arbejdsgruppen i, at overtrædel-ser begået på lille knallert som hovedregel ikke bør få konsekvenser forretten til at føre andre køretøjer (bil, motorcykel, stor knallert mv.), somkræver kørekort, og at overtrædelser begået i bil mv. heller ikke bør fåkonsekvenser for retten til at føre lille knallert. Der henvises i øvrigt til
7
punkt 4.1.2.1 og punkt 4.1.3.1 i de almindelige bemærkninger til lovfors-laget.Vedrørende det af Dansk Kørelærer-Union anførte om nedsættelse afbødestørrelsen som følge af, at personen er under 18 år, skal Justitsmini-steriet bemærke, at det i forbindelse med de skærpelser af bødeniveauet,som er anført ovenfor, samtidig forudsættes i lovforslaget, at der frem-over i disse tilfælde ikke skal ske nedsættelse til det halve for unge under18 år eller personer med særlig lav indkomst. Der henvises i øvrigt tilpunkt 4.1.3.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

Rigsadvokaten

har anført, at det bør overvejes at indføre mulighed for,at ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert efter forslaget tilfærdselslovens § 129, stk. 3, nr. 4, dvs. kørsel med en hastighed på mereend 100 km i timen, og hvor hastighedsgrænsen er overskredet med mereend 100 pct., kan ske udenretligt efter reglen i færdselslovens § 119 a,stk. 1. I relation til den foreslåede regel i § 129, stk. 4, 2. pkt., om fører-retsfrakendelse som følge af kørsel på lille knallert i særlige situationerhar Rigsadvokaten peget på, at afgørelsestidspunktet, som efter bestem-melsen er afgørende for, hvor lang frakendelsestiden bliver, vil afhængeaf berammelsestiderne ved byretterne og – ved en eventuel anke – vedlandsretten. Den faktiske frakendelsestid vil derfor kunne variere fra sagtil sag.Justitsministeriet skal bemærke, at ministeriet er enig med Rigsadvokateni, at sager om ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert efterden foreslåede bestemmelse i § 129, stk. 3, nr. 4 (lovforslagets § 1, nr.39) bør kunne afgøres ved en udenretlig vedtagelse. Forslaget til færd-selslovens § 119 a, stk. 1 (lovforslagets § 1, nr. 17), om udenretlige ved-tagelser er derfor ændret i overensstemmelse hermed.For at undgå, at den faktiske frakendelsestid efter den foreslåede be-stemmelse i § 129, stk. 4, 2. pkt., kan variere fra sag til sag som følge afsagsbehandlingstiden – som påpeget af Rigsadvokaten – er lovforslagetændret således, at der skal ske en ubetinget frakendelse af førerretten i 6måneder regnet fra den endelige afgørelse frem for som tidligere foreslå-et en ubetinget frakendelse, der udløber ved det fyldte 18½ år. Samtidigfinder Justitsministeriet dog, at ubetinget frakendelse af førerretten un-der særlige omstændigheder bør kunne undlades. Der tænkes her på densituation, hvor forholdet på lille knallert er begået lang tid før, at førerenfyldte 18 år, og hvor der som følge af sagsbehandlingstiden først træffes8
endelig afgørelse i sagen lang tid efter, at føreren er fyldt 18 år, uden atdette med rimelighed kan bebrejdes føreren. Der er derfor i forslaget tilfærdselslovens § 129, stk. 4 (lovforslagets § 1, nr. 39), indsat en sådanundtagelsesbestemmelse. Der henvises i øvrigt til punkt 4.1.3.2 i de al-mindelige bemærkninger til lovforslaget.

Rigspolitiet

har anført, at det bør overvejes at indføre et krav om kon-trollerende køreprøve som betingelse for generhvervelse af førerretten (tilbil mv.) i de tilfælde, hvor førerretten frakendes i en længere periode –f.eks. efter 1 års frakendelse – som følge af forseelser begået på lilleknallert, jf. den foreslåede bestemmelse til færdselslovens § 129, stk. 7,jf., stk. 4 (lovforslagets § 1, nr. 39). Forslaget begrundes med, at der idisse situationer er tale om helt unge og uerfarne bilister. Rigspolitiet pe-ger endvidere på, at den foreslåede udvidede adgang til konfiskation aflille knallert (lovforslagets § 1, nr. 45) må forventes at medføre et stigen-de antal sager ved retten om konfiskation. Rigspolitiet foreslår derfor, atder tilvejebringes en hjemmel til, at der kan ske udenretlig konfiskationaf hele knallerter og ikke kun af knallertdele, som tilfældet er i dag.Justitsministeriet er enig med Rigspolitiet i, at der – af de af Rigspolitietanførte grunde – bør stilles krav om aflæggelse af en kontrollerende kø-reprøve som betingelse for generhvervelse af førerretten i de særlige si-tuationer, hvor der i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 129, stk.7, jf. stk. 4 (lovforslagets § 1, nr. 39), idømmes en ubetinget frakendelseaf førerretten på en sammenhængende periode på 1 år eller mere. Der erderfor i forslaget til færdselslovens § 129, stk. 7, indsat en bestemmelseom kontrollerende køreprøve. Der henvises i øvrigt til punkt 4.1.3.2 i dealmindelige bemærkninger til lovforslaget.Angående Rigspolitiets forslag om, at der tilvejebringes en hjemmel tiludenretlig konfiskation af hele knallerter, skal Justitsministeriet bemær-ke, at der ved bekendtgørelse nr. 1297 af 18. november 2010, som trådtei kraft den 1. december 2010, er indført hjemmel til, at der kan ske uden-retlig konfiskation af hele knallerter i de tilfælde, der er omfattet af dengældende bestemmelse om konfiskation af knallerter i færdselslovens §133 a, stk. 6. Justitsministeriet vil i øvrigt, hvis lovforslaget vedtages,overveje, om den foreslåede udvidelse af reglerne om obligatorisk konfi-skation af lille knallert (lovforslagets § 1, nr. 45) giver anledning til atændre reglerne om udenretlig konfiskation af knallerter.
9

6. Økonomiske konsekvenser mv.

6. 1. Gebyret for kørekort til lille knallert

Forende Danske Motorejere (FDM)

anfører i sit høringssvar af 6. fe-bruar 2009 afgivet i forbindelse med høringen over et tidligere udkast tillovforslag, at man er betænkelig ved den procentuelt væsentlige forhøjel-se af gebyret for at erhverve knallertbevis, som forslaget lægger op til.FDM frygter, at forhøjelsen vil medføre, at en del 15 til 17-årige vil kørepå knallert uden at tage knallertbevis.

Landsforeningen af Ungdomsskoleledere

og

US-centret (Ungdoms-

skolernes udviklingscenter)

finder det foreslåede gebyr for knallertkø-rekort og den foreslåede pristalsregulering for rimelig. Af hensyn til ad-ministrationen foreslås, at gebyret skal kunne opkræves i forbindelse medden unges tilmelding til knallertuddannelsen.Justitsministeriet skal vedrørende det af FDM anførte om forhøjelsen afgebyret for at tage knallertbevis (efter lovforslaget knallertkørekort) tillille knallert bemærke, at der i det tidligere udkast til lovforslag, somblev sendt i høring den 19. januar 2009, endnu ikke var taget stilling tilgebyrets størrelse. Det fremgik dog af lovforslagets almindelige bemærk-ninger, at arbejdsgruppen pegede på et beløb på mellem 500 kr. og 1.000kr. I det foreliggende lovforslag foreslås et gebyr på 420 kr. (mod 100 kr.i dag) som følge af de foreslåede forbedringer af knallertuddannelsen.Beløbet er omkostningsbestemt og fastsat i samarbejde med KL og Rigs-politiet (som står for produktion af kørekort).For yderligere at forbedre de unges færdselssikkerhed er der indsat enbestemmelse i lovforslaget om, at der indføres et krav om gennemførelseaf et færdselsrelateret førstehjælpskursus for unge under 18 år, der øn-sker at erhverve kørekort til lille knallert. Kurset er i dag et krav ved før-stegangserhvervelse af kørekort til bil mv. og udbydes af forskellige pri-vate virksomheder og organisationer. Kurset ses typisk at koste mellem400-600 kr. I nogle kommuner ses kurset dog også at blive udbudt i ung-domsskoleregi, enten gratis eller mod betaling. Det er den unge selv, dermå sørge for at gennemføre kurset samt afholde udgifterne hertil.Kravet om et færdselsrelateret førstehjælpskursus indebærer således, atden samlede udgift for personer under 18 år i forbindelse med erhvervel-se af kørekort til lille knallert må forventes at holde sig inden for det ni-10
veau, som arbejdsgruppen har anbefalet. I forbindelse med fastsættelseaf de administrative regler om kursets gennemførelse og indhold vil Ju-stitsministeriet i øvrigt overveje, om personer, der fremover gennemførerkurset i forbindelse med erhvervelse af kørekort til lille knallert, bør kun-ne nøjes med kun at skulle gennemføre en del af kurset ved en senere er-hvervelse af førerret til bil mv. og derved spare nogle timers undervis-ning i førstehjælp.Der henvises i øvrigt til punkt 3.1.3 i de almindelige bemærkninger tillovforslaget samt til lovforslagets § 1, nr. 24, og de specielle bemærknin-ger hertil.

6.2. Økonomiske og administrative konsekvenser i øvrigt

Vestre Landsret

bemærker, at de foreslåede regler skønnes at påføredomstolene et formentlig ikke helt uvæsentligt merarbejde.

Domstolsstyrelsen

vurderer, at de nye, skærpede regler for kørsel medknallert vil kunne medføre en vis stigning i antallet af sager ved domsto-lene, men at udgifterne forbundet hermed vil kunne afholdes inden for deeksisterende bevillingsmæssige rammer. Styrelsen tager dog forbeholdfor, at stigningen af antallet af sager ved domstolene som følge af deskærpede regler kan vise sig at blive af et sådant omfang, at det ikke in-den for de nuværende bevillingsmæssige rammer vil være muligt at be-handle sagerne, uden at dette vil medføre forøgede sagsbehandlingstiderved retterne.

Rigspolitiet

anfører, at indførelse af kørekort til lille knallert vil medføreen stigning i antallet af teoriprøver, hvilket vil bevirke et øget ressource-forbrug hos politiet. Rigspolitiet vurderer i øvrigt, at en optimal tilpas-ning af politiets it-systemer i lyset af lovforslaget vil koste ca. 10-15 mio.kr.Der henvises til punkt 6 i lovforslagets almindelige bemærkninger omlovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentli-ge.
11

7. Aldersgrænserne for lille og stor knallert

I det udkast til lovforslag, som blev sendt i høring den 27. juli 2010, læg-ges der op til at fastholde de gældende aldersgrænser for knallertførerepå 16 og 18 år for henholdsvis lille og stor knallert.Da der i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget havde væretfremsat ønske om, at aldersgrænserne for henholdsvis lille og stor knal-lert nedsættes, anmodede Justitsministeriet i forbindelse med høringenimidlertid samtidig om bemærkninger til, hvorvidt der kan være anled-ning til at nedsætte aldersgrænsen for knallertførere, f.eks. til 15 og 16år for henholdsvis lille og stor knallert.

Danmarks Knallert Union, Danske Cykelhandlere

og

Motorcykel

Importør Foreningen

har i et fælles høringssvar foreslået, at alders-grænserne nedsættes. Forslaget skal ses i sammenhæng med, at det sam-tidig foreslås, at køreprøverne styrkes, samt at sanktionerne skærpes, jf.punkt 5 ovenfor. Til støtte for forslaget peges også på, at antallet af dræb-te og tilskadekomne knallertførere er det laveste i 10 år, og at uheldsfre-kvensen viser, at det er blevet væsentlig sikrere at køre på lille knallert idag end for blot få år siden. En nedsættelse af aldersgrænserne vil samti-dig medføre, at de danske regler i højere grad kommer til at svare til,hvad der gælder i de fleste andre EU-lande. Endvidere peges på, at 20pct. af de 15-årige allerede i dag kører knallert på trods af, at de ikke harmodtaget knallertundervisning. Endelig peges der på, at en nedsættelse afaldersgrænserne vil øge mobiliteten i udkantsområderne, hvor knallertenfor mange er en nødvendighed for selvstændig mobilitet.Høringssvaret fra Danmarks Knallert Union m.fl. er vedlagt rapporten”Vurdering af knallertpakkens effekter” fra august 2010 udarbejdet afanalysefirmaet New Insight.

Dansk Cyklist Forbund

anfører, at de unge ofte tager chancer og gene-relt er mere hensynsløse i trafikken, ligesom de har sværere ved at over-skue konsekvenserne af deres handlinger. Forbundet ønsker derfor, at denuværende aldersgrænser på 16 og 18 år fastholdes.

Dansk Kørelærer-Union

finder ingen anledning til at anbefale en ned-sættelse af aldersgrænserne.
12

Dansk Køreskole Forening

finder, at en nedsættelse af aldersgrænsernevil være forsvarligt i kombination med de foreslåede uddannelses- ogprøvekrav.

DTU Transport

anfører, at både dansk og udenlandsk forskning viser, atalderen er en betydningsfuld faktor, når det drejer sig om uheldsrisikoen itrafikken. Danske beregninger fra 2007 viser, at førere af lille knallert haren risiko for at blive dræbt eller komme alvorligt til skade, der er 140gange så høj som en personbilførers risiko pr. kørt km. Endvidere anførerDTU Transport, at man i Østrig har nedsat aldersgrænsen fra 16 til 15 årfor knallertførere, hvilket har medført en voldsom stigning i antallet afdræbte og tilskadekomne 15-årige knallertførere, men uden at der er sketet tilsvarende fald blandt de 16-årige. Forskning viser, at hjernen ikke erfuldt udviklet før op i tyverne, hvilket kan være en del af forklaringen påde unges højere uheldsrisiko, idet de unge er tilbøjelige til at handle mereimpulsivt og emotionelt. Dette problem er større, jo yngre man er. Stren-gere sanktioner og en forbedret uddannelse vil kun i begrænset omfangkunne modvirke de negative sikkerhedsmæssige effekter, som må for-ventes, hvis man nedsætter aldersgrænserne. I øvrigt bemærker DTUTransport, at der ikke er fundet dokumentation for, at manglende moden-hed kan kompenseres ved god vilje fra den unge selv.DTU Transport anfører særligt vedrørendestor knallert,at denne typeknallert af hensyn til trafiksikkerheden fortsat kun bør føres af personerover 18 år, der har erhvervet et egentligt kørekort. Dette begrundes medknallertens højere hastighed, og at den skal føres på kørebanen blandtøvrige motorkøretøjer. Desuden henviser DTU Transport til, at holland-ske forskere efter en nøje gennemgang af viden på området har foreslået,at aldersgrænsen – der i Holland er 16 år for både lille og stor knallert –sættes op til 18 år på grund af den store risiko ved knallertkørsel og al-dersfaktorens betydning.

Forenede Danske Motorejere (FDM)

anfører, at man savner dokumen-tation for de færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser af en nedsættelseaf aldersgrænserne. FDM opfordrer derfor til, at der indhentes erfaringerfra udlandet herom, inden der foreslås en sænkelse af aldersgrænserneherhjemme.

KL (Kommunernes Landsforening)

kan ud fra et fagligt, færdselssik-kerhedsmæssigt synspunkt ikke støtte, at aldersgrænsen for lille knallert13
sættes ned til 15 år. KL henviser i den forbindelse til Rådet for SikkerTrafiks høringssvar.

Landdistrikternes Fællesråd

og

Landsforeningen Landsbyerne i

Danmark

anfører, at en nedsættelse af aldersgrænserne vil betyde envæsentlig styrkelse af de unges mobilitet. Det gælder i særlig grad unge,der bor på landet eller i udkantsområderne, hvor de kollektive transport-muligheder er begrænsede. Knallerten dækker for disse unge et vigtigttransportbehov i forbindelse med uddannelse, arbejde og fritidsaktivite-ter. Landsforeningen Landsbyerne i Danmark anfører endvidere, at ennedsættelse af aldersgrænsen skal ske i kombination med de forslag tilstyrkelse af køreuddannelsen og køreprøven samt til skærpelse af sankti-onerne, som lovforslaget lægger op til.

Landsforeningen af Ungdomsskoleledere

og

US-centret (Ungdoms-

skolernes udviklingscenter)

henviser til de dårlige erfaringer fra1970’erne, hvor aldersgrænsen var 15 år, og hvor der var et højt årligtantal dræbte og tilskadekomne knallertførere. Endvidere anføres det, attrafikken i dag er væsentlig tættere end dengang. Herudover peges på, atder er meget stor fysisk forskel på 15 og 16-årige, og at knallerter i dag erblevet væsentligt større og tungere end tidligere og dermed vanskeligereat håndtere for mange unge på 15 år. På grund af den tættere og tungeretrafik ikke mindst i byområderne anbefaler US-centret ligeledes, at al-dersgrænsen på 18 år fastholdes for stor knallert.

MC Touring Club

finder, at det er en god idé at nedsætte aldersgræn-serne i kombination med, at køreuddannelsen forbedres. MC TouringClub henviser i den forbindelse til, at det vil svare til, hvad der er tilladt imange andre lande. Kombinationen af bedre uddannelse og tidligere ad-gang til at køre knallert giver de unge mulighed for at erhverve sig størrerutine i at færdes i trafikken, inden de erhverver kørekort til bil eller mo-torcykel.

Motorcykelbranchens Landsforbund

anbefaler en nedsættelse af al-dersgrænserne, da man finder, at det vil øge den generelle trafiksikker-hed, ligesom det vil sidestille de danske aldersgrænser med, hvad dergælder i en række andre EU-lande. Landsforbundet anfører endvidere, atdet på sigt vil have en målbar færdselssikkerhedsmæssig effekt, hvis deunge på et tidligere tidspunkt end i dag får adgang til at færdes i trafik-ken, og dette sker i kombination med skrappe sanktioner for færdselsfor-seelser.14

Rigsadvokaten

og

Rigspolitiet

henholder sig til arbejdsgruppens anbe-falinger om at fastholde de nuværende aldersgrænser på 16 og 18 år forhenholdsvis lille og stor knallert.

Rådet for Sikker Trafik

fraråder på det kraftigste, at aldersgrænsen forlille knallertnedsættes. Rådet peger på, at risikoen for at blive dræbt elleralvorligt kvæstet på lille knallert er mange gange højere målt pr. kørt ki-lometer end ved andre transportformer såsom cykel, bil, bus eller at fær-des til fods. En nedsættelse af aldersgrænsen vil betyde, at et stort antal15-årige vil skifte fra cykel til lille knallert med deraf følgende flere til-skadekomne og dræbte i trafikken. Rådet peger endvidere på, at Østrig i2002 nedsatte aldersgrænsen fra 16 til 15 år, hvilket medførte, at antalletaf personskader for 15-årige i perioden frem til 2008 steg fra ca. 200 tilca. 1.600 om året. Endelig peger Rådet på, at forbedringerne af knallert-uddannelsen og forslaget om skærpede sanktioner ikke vil kunne opvejeden høje uheldsrisiko.Rådet anfører særligt vedrørende aldersgrænsen forstor knallert,at derikke ses at foreligge dokumentation – hverken dansk eller udenlandsk –som kan begrunde en nedsættelse af aldersgrænsen fra 18 til 16 år. Der-imod nævnes en hollandsk undersøgelse fra 2003, som anslår, at man iHolland, hvor aldersgrænsen for stor knallert er 16 år, ville kunne spare44 dræbte og 1.650 hospitalsindlæggelser om året, hvis aldersgrænsen forbåde lille og stor knallert blev sat op til 18 år.Rådets høringssvar er vedlagt rapporten ”Aldersgrænser for knallertkør-sel – og anden lovgivning i relation til knallertkørsel” fra august 2010udarbejdet af konsulentfirmaet Trafitec.Det foreliggende lovforslag er ændret således, at det nu foreslås, at al-dersgrænsen for førere af lille knallert nedsættes fra 16 til 15 år, hvor-imod aldersgrænsen for førere af stor knallert fastholdes på 18 år. Somanført i bemærkningerne til lovforslaget er baggrunden for denne ned-sættelse, at regeringen ønsker at styrke de unges mobilitet. Det gælderikke mindst for de 15-årige, som bor uden for de større byer, hvor derofte er længere afstande mellem eksempelvis hjemmet og den unges skoleeller fritidsaktiviteter, og hvor den kollektive trafik er mindre koncentre-ret.
15
Justitsministeriet er i den forbindelse opmærksom på, at der fra en rækkeaf de hørte organisationer og myndigheder er udtrykt skepsis over for ennedsættelse af aldersgrænserne ud fra hensyn til de unges færdselssik-kerhed. Nedsættelsen af aldersgrænsen for førere af lille knallert skalimidlertid ses i sammenhæng med, at der med lovforslaget samtidig fore-slås indført en række af tiltag, som sigter til at forbedre færdselssikker-heden for knallertførere, herunder en række tiltag, som særligt retter sigmod unge knallertførere.Lovforslaget lægger således op til en markant forbedring af knallertud-dannelsen for personer under 18 år, som skal sikre, at de unge har denødvendige kørefærdigheder og ikke mindst den nødvendige risikoforstå-else for at kunne færdes sikkert i trafikken. Som anført under punkt 5ovenfor, indeholder lovforslaget endvidere enrækkesanktionsskærpelserog nye sanktioner for ulovlig knallertkørsel. Skærpelserne tager navnligsigte på at have en præventiv effekt i forhold til unge knallertførere, ogde skal således bl.a. medvirke til, at de unge afstår fra at køre uden athave gennemført den fornødne undervisning, afstår fra at benytte tunedeknallerter og afstår fra at køre i spiritus- eller narkopåvirket tilstand.Herudover foreslås det som noget nyt i forhold til det lovforslag, som harværet sendt i høring, at unge under 18 år som et obligatorisk krav skalhave gennemført et færdselsrelateret førstehjælpskursus, inden de kanerhverve kørekort til lille knallert. Endvidere foreslås det, at der indføreset krav om forældresamtykke, således at knallertforhandlere og andreerhvervsdrivende ikke må sælge, udleje eller på anden måde overlade enknallert til personer under 16 år, medmindre der foreligger et skriftligtsamtykke fra forældremyndighedens indehaver. Endelig forventer rege-ringen (Transportministeriet) i løbet af efteråret 2011 at fremsætte etlovforslag bl.a. med henblik på at indføre et forbud mod selve det at fore-tage konstruktive ændringer (”tuning”) af en knallert, hvorved den brin-ges i ulovlig stand. Forbuddet vil eksempelvis betyde, at en knallertfor-handler, der foretager tuning af en knallert for en kunde, vil kunne straf-fes herfor. Det er hensigten, at de nye regler, der selvstændigt kriminali-serer udførelse af tuning af knallerter, skal træde i kraft senest samtidigmed dette lovforslags ikrafttræden den 19. januar 2013.Der henvises i øvrigt til punkt 1.1, punkt 3.1.3 og punkt 5.2 i de alminde-lige bemærkninger til lovforslaget.
16

8. Andet

Dansk Cyklist Forbund

har anført, at det er problematisk, at knallerter-ne stadig er tilladt på cykelstierne i byområder med bløde trafikanter.Forbundet foreslår derfor, at færdselslovens § 14, stk. 2, ændres, så enlille knallert skal køre på vejen i stedet for på cykelstien. Forbundet anfø-rer, at hollandske undersøgelser har vist, at dette er en færdselssikker-hedsmæssig gevinst for både knallertførerne og cyklisterne. Alternativtforeslår forbundet, at kommunerne og politiet får adgang til at forbydeknallertkørsel på cykelsti i områder med bymæssig bebyggelse.Justitsministeriet skal bemærke, at spørgsmålet om, hvorvidt lille knallertskal føres på vejen i stedet for på cykelstien, ikke har været en del af ar-bejdsgruppens overvejelser. Det er i øvrigt Justitsministeriet opfattelse,at det vil være færdselssikkerhedsmæssigt betænkeligt at indføre en gene-rel ordning, hvorefter lille knallert i byerne skal føres på vejen frem forpå cykelsti. Det skyldes navnlig, at maksimalhastigheden på 30 km i ti-men for lille knallert ligger væsentlig under den tilladte hastighed på ve-je i tættere bebyggede områder, der som udgangspunkt er på 50 km i ti-men. Justitsministeriet har derfor ikke aktuelle planer om at ændre færd-selslovens regler på dette område. Det bemærkes i øvrigt, at hastighedenfor en lille knallert, som føres på cykelsti, ifølge færdselslovens § 14, stk.2, skal afpasses, så der ikke fremkaldes fare eller ulempe for den øvrigefærdsel på cykelstien.

Datatilsynet

har noteret sig, at det fremgår af lovforslagets almindeligebemærkninger, at registrering af frakendelse af retten til at føre lille knal-lert og førerretsudskydelse forventes at kunne foretages i de eksisterenderegistre. Datatilsynet forudsætter i den forbindelse, at persondatalovensregler vil blive iagttaget i forbindelse med de behandlinger af personop-lysninger, der vil ske som følge af lovforslagets bestemmelser.

Landsforeningen af Ungdomsskoleledere

foreslår, at lovforslagetsikrafttrædelsestidspunkt fremrykkes med 1 eller 2 år. Endvidere foreslårLandsforeningen af Ungdomsskoleledere, at alle små knallerter bør ind-registreres med nummerplade og indkaldes til periodevise syn.

US-Centret (Ungdomsskolernes udviklingscenter)

finder det derimodhensigtsmæssigt, at reglerne først træder i kraft i januar 2013, jf. punkt 3ovenfor.17
Justitsministeriet skal bemærke, at lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkter fastsat dels ud fra et hensyn til, at der skal være tid til at gennemførede nødvendige tilpasninger af knallertuddannelsen og politiets it-systemer, dels at de nye kørekortkategorier, herunder kategori AM (knal-lert), som er en følge af tredje kørekortdirektiv, først skal anvendes fraden 19. januar 2013.For så vidt angår spørgsmålet om registrering og krav om nummerpla-der for lille knallert bemærkes, at der i 2006 blev indført krav om, at enfabriksny lille knallert, der er erhvervet den 1. juli 2006 eller senere, skalregistreres og forsynes med nummerplader, inden den tages i brug. Re-geringen fandt i forbindelse med ordningens indførelse, at en registre-ringsordning, der også omfattede bestanden på de ca. 85.000 brugteknallerter, der hidtil ikke havde været registreringspligtige, ville indebæ-re væsentlige ulemper for ejerne eller brugerne, idet registreringsord-ningen bl.a. indebærer en række nye forpligtelser i forbindelse med an-meldelse til registrering, ejerskifte og afmelding. Der henvises til punkt2.4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. 153 af 13. april2005 fremsat af justitsministeren.For så vidt angår forslaget om indførelse af periodisk syn for lille knal-lert, skal Justitsministeriet bemærke, at reglerne om syn henhører underTransportministeriet.

III. Lovforslaget

Det fremsatte lovforslag adskiller sig fra det udkast, der har været sendt ihøring den 27. juli 2010, på følgende punkter:

1.

Det foreslås, at aldersgrænsen for førere af lille knallert nedsættes fra16 til 15 år, jf. forslaget til færdselslovens § 63, stk. 2 (lovforslagets § 1,nr. 7).

2.

Der er i forslaget til færdselslovens § 63, stk. 5 (lovforslagets § 1, nr.7), indsat en bemyndigelse til, at justitsministeren kan fastsætte regler omyderligere betingelser for udstedelse af kørekort til lille knallert ud overde nævnte i bestemmelsens stk. 2. Bemyndigelsen tænkes navnlig an-vendt til administrativt at fastsætte regler om, at personer under 18 årskal have gennemført et kursus i færdselsrelateret førstehjælp som betin-gelse for at kunne erhverve kørekort til lille knallert.18

3.

Det foreslås, at der i færdselsloven indføres en bestemmelse om, atknallertforhandlere og andre, der driver erhverv med salg, udlejning ellerreparation af knallerter, ikke må overlade en knallert til en person under16 år, medmindre forældremyndighedens indehaver forinden har givetskriftligt samtykke dertil. Der henvises til forslaget til færdselslovens §63 a (lovforslagets § 1, nr. 8). Bestemmelsen omfatter alle typer af knal-lerter, og overtrædelse af bestemmelsen vil kunne straffes med bøde imedfør af færdselslovens § 118.

4.

Der er i forslaget til færdselslovens § 119 a, stk. 1 (lovforslagets § 1,nr. 17), indsat en henvisning til den foreslåede § 129, stk. 3, nr. 4 (lov-forslagets § 1 nr. 39), for at give mulighed for, at sager om ubetinget fra-kendelse af retten til at føre lille knallert efter § 129, stk. 3, nr. 4, kan af-gøres ved en udenretlig vedtagelse.

5.

Der er i forslaget til færdselslovens § 124 d (lovforslagets § 1, nr. 24)fastsat et omkostningsdækkende gebyr på 225 kr. for afholdelse af køre-prøve og kontrollerende køreprøve til stor knallert. Endvidere er der forlille og stor knallert fastsat et omkostningsdækkende gebyr på 100 kr. forombytning af udenlandsk kørekort, udstedelse af duplikatkørekort og ud-stedelse af midlertidigt erstatningskørekort.

6.

Der er i forslaget til færdselslovens § 129, stk. 3 (lovforslagets § 1, nr.39), der indeholder regler om ubetinget frakendelse af retten til at førelille knallert, indsat en bestemmelse om, at en ubetinget frakendelse afretten til at føre lille knallert skal have gentagelsesvirkning i to år efterudløbet af frakendelsestiden, jf. § 129, stk. 3, nr. 7.

7.

Efter den foreslåede bestemmelse til færdselslovens § 129, stk. 4 (lov-forslagets § 1, nr. 39), medfører en ubetinget frakendelse af retten til atføre lille knallert for unge under 18 år, at retten til at erhverve kørekort tilbil mv. udskydes til vedkommende fylder 18½ år. Reglen er ændret såle-des, at der alternativt sker en ubetinget frakendelse af førerretten (til bilmv.), hvis vedkommende på afgørelsestidspunktet er fyldt 18 år og alle-rede har nået at erhverve en sådan førerret.

8.

Der er i tilknytning hertil i forslaget til færdselslovens § 129, stk. 4(lovforslagets § 1, nr. 39), endvidere indsat en regel om, at det under sær-lige omstændigheder kan undlades at idømme en ubetinget frakendelse afførerretten.19

9.

Der er i forslaget til færdselslovens § 129, stk. 7 (lovforslagets § 1, nr.39), indsat en bestemmelse om, at hvis førerretten har været ubetingetfrakendt i en sammenhængende periode på 1 år eller mere efter § 129,stk. 4, er generhvervelse af førerretten betinget af, at vedkommende be-står en kontrollerende køreprøve.

10.

Der er tilføjet et nyt stk. 6 til færdselslovens § 133 a (lovforslagets §1, nr. 45), som indebærer, at kørsel uden at have erhvervet ret til at førelille knallert og kørsel i frakendelsestiden omfattes af den foreslåede ord-ning om obligatorisk konfiskation af lille knallert. Som konsekvens herafer der endvidere i forslaget til § 133 a, stk. 4 (lovforslagets § 1, nr. 45),indsat en henvisning til stk. 6, nr. 1.

11.

I lovforslagets § 4, stk. 2, er der indsat en bestemmelse om, at forsla-get til færdselslovens § 93, stk. 2 og 3 (lovforslagets § 1, nr. 9), træder ikraft 1. juli 2011. Bestemmelserne vedrører administrationen af reglerneom parkeringsskiver og har ikke nogen sammenhæng med den øvrige delaf lovforslaget.Herudover er der foretaget visse redaktionelle ændringer og præciserin-ger i lovforslagets bemærkninger.
20