Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 137 Bilag 13
Offentligt
993229_0001.png
993229_0002.png
993229_0003.png
993229_0004.png
993229_0005.png
993229_0006.png
993229_0007.png
993229_0008.png
993229_0009.png
993229_0010.png
993229_0011.png
993229_0012.png
993229_0013.png
993229_0014.png
Til lovforslag nr.L 137
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 5. maj 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler(Knallertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.)[af justitsministeren (Lars Barfoed)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 15 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsmi-nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1, 6-10 og 12-14.Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet æn-dringsforslag 3, 5 og 11. Dansk Folkepartis medlemmer afudvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og 15.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. februar 2011 og var til 1.behandling den 1. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 27. juli 2010dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 642(2009-10). Den 7. februar 2011 sendte justitsministeren deindkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget2 skriftlige henvendelser fra Danmarks Knallert Union.Justitsministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Danmarks Knallert Union mundtligt overfor udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 8 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.6 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens svar herpåer optrykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (V, KF og LA) indstiller lovforsla-get tilvedtagelsemed de af justitsministeren stillede æn-dringsforslag.Etandet mindretali udvalget (S og SF) indstiller lovfor-slaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet stemmerfor de under nr. 1 og 3-14 stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-mer af udvalget kan ikke støtte lovforslaget, da risikoen forflere trafikdræbte absolut er til stede som følge af sænkelsenaf aldersgrænsen fra 16 til 15 år for udstedelse af kørekort tillille knallert. Såvel Rigspolitiet som Rådet For Sikker Trafikfraråder, at aldersgrænsen sænkes til 15 år fra 16 år, netop medbaggrund i erfaringerne med tidlig erhvervelse af kørekort tilknallert og øget tendens til alvorlige skader og flere trafik-dræbte. Derfor har S og SF stillet ændringsforslag, hvor al-dersgrænsen fastholdes på 16 år. Hvis dette ændringsforslagvedtages, vil S og SF kunne stemme for lovforslaget.Ettredje mindretali udvalget (DF) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de under nr. 1, 2, 4, 6-10 og 12-15 stilledeændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget synes, der errigtig mange gode elementer i lovforslaget, som vil øge mo-biliteten for de unge mennesker, når aldersgrænsen for at kørelille knallert sættes ned til 15 år. Især unge i områder meddårlig kollektiv trafikbetjening vil have meget glæde af det.De unge får bedre muligheder for at komme til uddannelses-steder, lærepladser og lign.DF havde gerne set, at aldersgrænsen for stor knallert ogsåvar blevet sænket til 16 år og har derfor stillet ændringsforslagom dette.Lovforslaget lægger op til en stramning af køreuddannel-sen og en skærpelse af sanktionerne. Det kan DF støtte op om.Vi har hele tiden haft ideen med, at vi skulle skærpe køreud-dannelsen, så vi fik en trappemodel: køreuddannelse fra 15 år,endnu mere som 16-årig, og som 18-årige var de unge forhå-
AX013230
2
bentlig bedre rustet til at komme ud i trafikken med langt størrehastigheder. Men nu ønsker man altså, at det skal gå fra 30km/t. til 130 km/t. den dag, de unge fylder 18 år. Det menervi ikke er trafiksikkerhedsmæssigt i orden, og vi havde derforgerne set en nedsættelse af alderen for retten til at køre storknallert.DF er uforstående over for, at ikrafttrædelsestidspunktetførst er i 2013. Det er helt uforståeligt, at justitsministeren ikkepå dette område har været imødekommende over for DF's øn-ske om ikrafttrædelse den 1. januar 2012.Etfjerde mindretali udvalget (RV) vil redegøre for sinstilling til lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vilstemme for de under nr. 1 og 3-14 stillede ændringsforslag.Radikale Venstres medlem af udvalget støtter ændrings-forslag nr. 3, 5 og 11 om fastholdelse af den nuværendealdersgrænse på 16 år for kørsel med lille knallert med føl-gende begrundelser:Hovedargumentet for nedsættelsen er de unges behov forøget mobilitet i de tyndt befolkede områder, men uanset dettefinder RV, at de kraftige advarsler mod forslaget, som frem-sættes af Rigspolitiet og Rådet for Sikker Trafik, bør væreafgørende. Nedsættelsen af aldersgrænsen fører efter deresopfattelse til et større antal dræbte eller alvorligt kvæstede, ogde forbedringer, der er i loven, f.eks. krav om bedre knaller-tuddannelse, kan ikke opveje dette. Herudover kan føjes, atøget adgang til knallertkørsel vil medføre mindre motion fordenne aldersgruppe, også i strid med sagkundskaben i dettetilfælde på sundhedsområdet.Etfemte mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de under nr. 1 og 3-14 stillede ændrings-forslag. Såfremt de under nr. 3, 5 og 11 stillede ændringsfor-slag ikke vedtages ved 2. behandling, vil mindretallet ved 3.behandling stemme imod lovforslaget.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningensafgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger ellerpolitiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Afjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:1)Iindledningenændres »og lov nr. 1551 af 21. december2010« til: », lov nr. 1551 af 21. december 2010 og lov nr. 184af 8. marts 2011«.[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelse aflov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørsel un-der påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]
Af etmindretal(DF):2)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 56, stk. 2,indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:»2) er fyldt 16 år, når kørekortet gælder til stor knallert,Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.««[Nedsættelse af aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort tilstor knallert til 16 år]Af etmindretal(S), tiltrådt af etmindretal(SF, RV og EL):3)I den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 63ændres istk. 2»15« til: »16«.[Ændring af aldersgrænsen for, hvornår en person kan få ud-stedt kørekort til lille knallert, fra 15 til 16 år]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(S, SF, RV ogEL):4)I den undernr. 7forslående affattelse af§ 63indsættesistk. 5, 1. pkt.,efter »undervisningen,«: »herunder at under-visningen i førstehjælp skal foregå samme sted som den øvrigeundervisning og som en del af denne,«.[Førstehjælp som en del af undervisning inden for samme regi]Af etmindretal(S), tiltrådt af etmindretal(SF, RV og EL):5)Nr. 8affattes således:»8.§ 63 aophæves.«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]Afjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:6)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 92 d, stk. 1,ændres »§ 2, nr. 2, 6, 8 og 11-13« til: »§2, nr. 2, 7, 9 og 12-14«.«[Redaktionel ændring]7)Nr. 14udgår.[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelse aflov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørsel un-der påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]8)Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 126, stk. 1, nr. 7,ændres »9« til: »10«, og efter »så-ledes« indsættes: »at to forhold omfattet af henholdsvis § 125,stk. 1, nr. 3 og 10, som er begået samtidig, i denne forbindelsedog anses for ét forhold, og«.«[Konsekvensændring, som følge af at der i lovforslagets § 1,nr. 29, indsættes et nyt nr. 10 i færdselslovens § 125, stk. 1,om betinget frakendelse af førerretten i forbindelse med kørselpå stor knallert i ulovlig stand. Med den foreslåede ændringbliver den nye bestemmelse omfattet af reglen i færdselslo-
3
vens § 126, stk. 1, nr. 7, hvorefter flere forhold, der hver isærmedfører en betinget frakendelse, kan udløse en ubetinget fra-kendelse af førerretten, hvis de foreligger til samtidig påken-delse]9)I det undernr. 39foreslåede§ 129, stk. 1, nr. 5,ind-sættes efter »§ 54, stk. 1«: », 2. pkt.«[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelse aflov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørsel un-der påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]10)Det undernr. 39foreslåede§ 129, stk. 3, nr. 2,affattessåledes:»2) føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af § 54, stk.1, 1. pkt., eller under skærpende omstændigheder hargjort sig skyldig i overtrædelse af § 54, stk. 2,«[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelse aflov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørsel un-der påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]Af etmindretal(S), tiltrådt af etmindretal(SF, RV og EL):11)I det undernr. 39foreslåede§ 129, stk. 6,ændres tosteder »15« til: »16«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring inr. 3]Afjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:12)Efter nr. 44 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 133 a, stk. 4,udgår »§ 63 a, stk. 1,«.«[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelse aflov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørsel un-der påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]13)Nr. 45affattes således:»45.I§ 133 aindsættes efter stk. 4 som nye stykker:»Stk. 5.Konfiskation af lille knallert skal ske, hvis1) ejeren har gjort sig skyldig i et forhold, der medførerubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert efter§ 129, stk. 3, nr. 1-4, og2) den pågældende to gange tidligere, inden for de seneste3 år før det nye forhold er begået, har gjort sig skyldig iforhold som nævnt i nr. 1, der har medført eller medførerubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert,eller som nævnt i stk. 7, nr. 1.Stk. 6.Konfiskation af lille knallert skal endvidere ske, hvis1) ejeren har gjort sig skyldig i et forhold, der medførerubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert efter§ 129, stk. 3, nr. 1 eller 2, og
den pågældendes ret til at føre lille knallert på gernings-tidspunktet var frakendt ubetinget for et forhold somnævnt i nr. 1 begået inden for de seneste 2 år før det nyeforhold.Stk. 7.Konfiskation af lille knallert skal ligeledes ske, hvis1) ejeren har gjort sig skyldig i overtrædelse af § 63, stk. 1,1. pkt., eller § 117 c, stk. 1, 2. pkt., og2) den pågældende to gange tidligere, inden for de seneste3 år før det nye forhold er begået, har gjort sig skyldig iforhold som nævnt i nr. 1 eller stk. 5, nr. 1.«Stk. 5-8 bliver herefter stk. 8-11.««[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelse aflov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørsel un-der påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.) samtenkelte redaktionelle ændringer]14)Nr. 46affattes således:»46.I§ 133 a, stk. 5og6,der bliver stk. 8 og 9, ændres »stk.2-4« til: »stk. 2-7«.«[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelse aflov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørsel un-der påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]Af etmindretal(DF):Til § 415)Istk. 1ændres »19. januar 2013« til: »1. januar 2012«.[Ændring af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring er en konsekvens af Folketingetsvedtagelse af lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring affærdselsloven (Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation afkøretøjer ved kørsel uden førerret, skærpelse af sanktionernefor kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stofferm.v.).Til nr. 2Det foreslås at nedsætte alderen for at erhverve kørekort tilstor knallert fra 18 år til 16 år. Med forslaget ønskes det gradvisat modne de unge til at færdes ansvarsfuldt og sikkert i tra-fikken ved at gøre overgangen fra lille knallert til stor knallerttil bil mere glidende. Endvidere ønskes med forslaget at bi-drage til at øge mobiliteten hos de unge ikke mindst i udkan-tområderne, hvor der ofte er langt til uddannelsesinstitutioner,arbejdspladser og fritidsaktiviteter.Til nr. 3Ændringsforslaget indebærer, at aldersgrænsen for førereaf lille knallert fastholdes på 16 år, som i dag er den gældende
2)
4
aldersgrænse, og at der således ikke sker en nedsættelse afdenne aldersgrænse til 15 år, som lovforslaget lægger op til.Til nr. 4Med forslaget sikres det, at undervisningen til kørekort tillille knallert og undervisningen i førstehjælp skal foregå sam-let i samme regi, typisk i kommunalt regi.Til nr. 5Som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om, at førerneaf lille knallert skal være 15 år, ophæves den gældende § 63a.Til nr. 6Der er tale om en redaktionel ændring som følge af forsla-get om at indsætte et nyt nr. 6 i færdselslovens § 2, hvorvednr. 6-28 bliver til nr. 7-29 (lovforslagets § 1, nr. 1).Til nr. 7Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at det stk. 2 ifærdselslovens § 118, som var gældende ved lovforslagetsfremsættelse, ophæves ved § 1, nr. 4, i lov nr. 184 af 8. marts2011 om ændring af færdselsloven.Til nr. 8Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der i lov-forslagets § 1, nr. 29, indføres et nyt nr. 10 i færdselslovens §125, stk. 1, om betinget frakendelse af førerretten ved kørselpå stor knallert, som er i kvalificeret ulovlig stand.Med den foreslåede ændring bliver den nye bestemmelseomfattet af reglen i færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 7, hvor-efter flere forhold, der hver især medfører en betinget fraken-delse, kan udløse en ubetinget frakendelse af førerretten, hvisde foreligger til samtidig påkendelse. Det gælder dog ikke,hvor der er tale om overtrædelse af færdselslovens § 125, stk.1, nr. 3 og 10, begået med stor knallert under den samme kør-sel. Begrundelsen for denne undtagelse er, at en overtrædelseaf den tilladte hastighed for stor knallert med mere end 60 pct.,jf. færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 3, normalt vil indebære, atknallerten samtidig er i en sådan ulovlig stand som anført i detforeslåede nr. 10. Undtagelsen svarer i øvrigt til, hvad derforeslås for lille knallert, jf. lovforslagets § 1, nr. 39 (færd-selslovens § 129, stk. 3, nr. 5).Til nr. 9 og 10De foreslåede ændringer sidestiller overtrædelser af færd-selslovens § 54, stk. 1, begået på lille knallert med overtræ-delser af § 54, stk. 1, begået med øvrige motordrevne køretøjeri relation til spørgsmålet om, hvorvidt forseelsen skal medføreen betinget eller ubetinget frakendelse af retten til at føre lilleknallert.Efter lovforslagets fremsættelse har Folketinget vedtagetlov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.Loven, der træder i kraft den 1. januar 2012, medfører, atovertrædelser af forbuddet mod at føre motordrevet køretøjmed bevidsthedspåvirkende stoffer i blodet i færdselslovens§ 54, stk. 1 (nulgrænsen), fremover sidestilles med spiritu-skørsel med en promille på over 1,20 og medfører en ubetingetfrakendelse af førerretten til bil m.v. og ikke kun en betinget
frakendelse som hidtil. Er der tale om kørsel efter indtagelseaf bevidsthedspåvirkende medicin i en større dosis end fore-skrevet i en lovlig recept, vil dette dog fortsat kun medføre enbetinget frakendelse.Med de foreslåede ændringer i nr. 5 og 6 lægges der derforop til, at der i stedet for en betinget frakendelse af retten til atføre lille knallert vil skulle ske en ubetinget frakendelse afretten til at føre lille knallert ved overtrædelse af nulgrænseni færdselslovens § 54, stk. 1, 1. pkt. Er der derimod tale omkørsel efter indtagelse af bevidsthedspåvirkende medicin ihenhold til, men ej i overensstemmelse med en lovlig recept,vil der skulle ske en betinget frakendelse.De foreslåede ændringer har endvidere den konsekvens, atovertrædelse af nulgrænsen – bortset fra »recepttilfældene« –bliver omfattet af den foreslåede ordning om obligatorisk kon-fiskation af lille knallert, jf. ovenfor under bemærkningernetil nr. 8.Der henvises i øvrigt til punkt 4.1.3.2 i lovforslagets al-mindelige bemærkninger.Til nr. 11Den foreslåede regel i færdselslovens § 129, stk. 6, jf. lov-forslagets § 1, nr. 39, har til formål at sikre, at begyndelses-tidspunktet for en ubetinget frakendelse af retten til at føre lilleknallert tidligst regnes fra det tidspunkt, hvor vedkommendelovligt kunne erhverve retten til at føre lille knallert. Reglensvarer i øvrigt til, hvad der med lovforslaget foreslås indført,for så vidt angår begyndelsestidspunktet for en ubetinget fra-kendelse af førerret til bil m.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 38.Som konsekvens af, at det med ændringsforslaget foreslås, ataldersgrænsen for førere af lille knallert fastholdes på 16 år,foreslås begyndelsestidspunktet for en ubetinget frakendelseaf retten til at føre lille knallert derfor ligeledes ændret til dendag, hvor vedkommende fylder 16 år.Til nr. 12Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der ved lovnr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven er indsatet nyt stk. 4 i færdselslovens § 133 a, der henviser til færd-selslovens § 63 a, idet § 63 a foreslås ændret i lovforslagets §1, nr. 8. Med lovforslaget vil kørsel på stor knallert uden athave erhvervet kørekort til enten stor knallert, bil eller motor-cykel fremover være en overtrædelse af færdselslovens § 56,stk. 1, 1. pkt.Til nr. 13Som konsekvens af, at der ved lov nr. 184 af 8. marts 2011om ændring af færdselsloven er indsat et nyt stk. 4 i færdsels-lovens § 133 a, er nummereringen af de foreslåede nye stykkertil § 133 a i lovforslagets § 1, nr. 45, ændret.Den foreslåede nyaffattelse af § 133 a, stk. 6, nr. 1 (§ 133a, stk. 5, nr. 1, i lovforslaget) indebærer, at reglerne om obli-gatorisk konfiskation af lille knallert kommer til at svare tilreglerne om obligatorisk konfiskation af andre køretøjer, somændres ved lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færd-selsloven.Lov nr. 184 af 8. marts 2011, der træder i kraft den 1. januar2012, medfører, at overtrædelse af forbuddet mod at føre mo-
5
tordrevet køretøj med bevidsthedspåvirkende stoffer i blodeti færdselslovens § 54, stk. 1 (nulgrænsen), omfattes af denobligatoriske konfiskationsordning i færdselslovens § 133 a,stk. 2. Det gælder dog ikke kørsel efter indtagelse af bevidst-hedspåvirkende medicin i en større dosis end foreskrevet i enlovlig recept. Derudover medfører loven, at overtrædelser afnulgrænsen også bliver omfattet af den særligt skærpede ord-ning om obligatorisk konfiskation i færdselslovens § 133 a,stk. 3.Den foreslåede ændring af formuleringen i forslaget tilfærdselslovens § 133 a, stk. 6, sammenholdt med de foreslåedeændringer til forslaget til færdselslovens § 129, stk. 1, nr. 5,og stk. 3, nr. 2, jf. bemærkningerne til nr. 5 og 6 ovenfor,indebærer således, at overtrædelse af nulgrænsen – bortset fra»recepttilfældene« – begået på lille knallert omfattes både afden almindelige ordning om obligatorisk konfiskation af lille
knallert og den skærpede ordning om obligatorisk konfiska-tion.Der henvises i øvrigt til punkt 4.1.3.3 i lovforslagets al-mindelige bemærkninger.Til nr. 14Den foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 1, nr. 46, eren konsekvens af, at der ved lov nr. 184 af 8. marts 2011 omændring af færdselsloven er indsat et nyt stk. 4 i færdselslo-vens § 133 a.Til nr. 15Ændringsforslaget indebærer, at loven med undtagelse afbestemmelsen i § 1, nr. 9, der vedrører administration af reg-lerne om parkeringsskiver, træder i kraft den 1. januar 2012.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF)Pia Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S)Mogens Jensen (S) Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)nfmd.Lone Dybkjær (RV)Line Barfod (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 137Bilagsnr.123456789101112TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra justitsministerenHenvendelse af 5/4-11 fra Danmarks Knallert Union2. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3. udkast til betænkningHenvendelse af 26/4-11 fra Dansk Knallert UnionRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 137Spm.nr.1TitelSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, atalderen for at køre knallert 45 nedsættes til 16 år, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, atikrafttrædelsestidspunktet ændres fra den 19. januar 2013 til den 1.januar 2012, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der indebærer, at al-deren for at for at køre på lille knallert skal være 16 år, til justits-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil overveje, om et færdselsrelateret første-hjælpskursus kan være en integreret del af undervisningen i for-bindelse med erhvervelse af knallertbevis, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om begrundelsen for, at 16-årige kan købe en knallert, hvor-imod 15-årige skal have forældresamtykke, når personen i beggetilfælde ikke er personligt myndig, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, atalderen for at køre knallert 45 nedsættes til 16 år, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 5/4-11 fra Danmarks Knal-lert Union, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 26/4-11 fra Dansk KnallertUnion, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
78
7
Bilag 26 af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes svar herpåSpørgsmål og justitsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål 1:Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger, der indebærer, at alderenfor at køre knallert 45 nedsættes til 16 år.Svar:Udformningen af et ændringsforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for førere af stor knallert rejser enrække spørgsmål i forhold til, hvordan en sådan ordning nærmere ønskes gennemført, herunder med hensyntil uddannelse, sanktioner og forholdet til færdselslovens øvrige bestemmelser om førerret.I dag kræves der førerret til enten bil eller motorcykel for at kunne føre stor knallert, jf. færdselslovens §63 a, stk. 1, og der eksisterer derfor ikke nogen særskilt køreuddannelse eller køreprøve for stor knallert.Tredje kørekortdirektiv kræver imidlertid, at EU-medlemsstaterne med virkning fra den 19. januar 2013indfører et særskilt kørekort til bl.a. stor knallert. Lovforslaget lægger derfor op til, at der pr. 19. januar 2013indføres en ny kørekortkategori (kategori AM) til stor knallert. Personer, der ønsker at erhverve et sådantkørekort, vil skulle gennemføre køreundervisning, der i høj grad vil svare til køreundervisningen til deneksisterende kategori A (motorcykel).Såfremt 16-17-årige unge skal kunne erhverve ret til at føre stor knallert, vil dette imidlertid kræve, at derfor disse unge under 18 år særskilt tages stilling til, i hvilket regi køreuddannelsen vil skulle foregå (hosprivate køreskoler eller f.eks. i ungdomsskolerne).Alt efter hvor de unge under 18 år vil skulle gennemføre køreuddannelsen, og hvilke krav der vil skullestilles til en køreprøve, vil der samtidig kunne være behov for at indføre nye omkostningsbestemte gebyr-bestemmelser i færdselsloven.I dag gælder færdselslovens regler om førerretsfrakendelse og kørselsforbud tillige for forseelser begåetmed stor knallert. Lovforslaget lægger ikke op til ændringer af dette som følge af, at der indføres et særskiltkørekort (kategori AM) til stor knallert. Såfremt aldersgrænsen for førere af stor knallert nedsættes fra 18til 16 år, vil der imidlertid skulle tages stilling til, om der er behov for en tilpasning af reglerne om frakendelseog kørselsforbud i lyset af, at føreren vil kunne være helt ned til 16 år. Tilsvarende vil der skulle tagesnærmere stilling til sanktionerne for forseelser begået med stor knallert, hvis føreren er under 18 år.På baggrund af det ovenfor anførte finder jeg ikke, at det er muligt at yde lovteknisk bistand til et æn-dringsforslag som ønsket af Retsudvalget.Jeg kan i øvrigt oplyse, at det i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget har været overvejet, om der– ud over den foreslåede nedsættelse af aldersgrænsen for førere af lille knallert – tillige er grundlag for atnedsætte aldersgrænsen for førere af stor knallert.Når lovforslaget imidlertid ikke indeholder et sådant forslag, skyldes det, at en nedsættelse af alders-grænsen for førere af stor knallert af flere grunde findes at være betænkelig ud fra hensynet til de ungesfærdselssikkerhed.For det første er den tilladte hastighed for stor knallert (45 km i timen) væsentlig højere end den tilladtehastighed for lille knallert (30 km i timen). I tilfælde af uheld må risikoen for, at føreren pådrager sig selveller andre alvorlig personskade, alt andet lige anses for større ved kørsel på stor knallert end på lille knallert.For det andet skal stor knallert føres på vejbanen blandt den hurtigere og tungere trafik, i modsætning tillille knallert der som udgangspunkt skal føres på cykelstien.
8
Hertil kommer, at der ikke ses at være noget særligt behov for en nedsættelse af aldersgrænsen af hensyntil de unges mobilitet, idet 16-17-årige unge allerede i dag har mulighed for at erhverve ret til at føre lilleknallert.Af de nævnte grunde kan regeringen ikke støtte et forslag om at nedsætte aldersgrænsen for førere af storknallert fra 18 til 16 år.Spørgsmål 2Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger, der indebærer at ikraft-trædelsestidspunktet ændres fra 19. januar 2013 til 1. januar 2012.Svar:En ændring af lovforslaget med henblik på at fremrykke ikrafttrædelsestidspunktet fra den 19. januar 2013til den 1. januar 2012 vil kunne udformes på følgende måde:ÆndringsforslagTil § 4x) I stk. 1 ændres »19. januar 2013« til: »1. januar 2012«.[Ændring af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse]BemærkningerTil § 4Ændringsforslaget indebærer, at loven med undtagelse af bestemmelsen i § 1, nr. 9, der vedrører admi-nistration af reglerne om parkeringsskiver, træder i kraft den 1. januar 2012.Regeringen kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.Justitsministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget overvejet, om reglerne for knallerterville kunne sættes i kraft på et tidligere tidspunkt end den 19. januar 2013. Rigspolitiet har i den forbindelseoplyst, at de tilpasninger af politiets it-systemer, som er nødvendige for at kunne administrere de nye regler,har vist sig at være af en så omfattende karakter, at Rigspolitiet ikke finder, at et tidligere ikrafttrædelses-tidspunkt vil være realistisk. Endvidere har Rådet for Sikker Trafik, som skal stå for udarbejdelsen afundervisningsmateriale mv. til den nye knallertuddannelse i ungdomsskolerne, peget på, at Rådet vil kunnehave vanskeligt ved at have undervisningsmaterialet klar til kommunerne, hvis ikrafttrædelsestidspunktetfremrykkes.Det bemærkes endvidere, at en fremrykkelse af ikrafttrædelsestidspunktet vil kræve, at der indføres enrække overgangsregler for kørekort udstedt i den mellemliggende periode fra lovens ikrafttrædelse til den19. januar 2013, hvor tredje kørekortdirektiv skal anvendes. I denne periode vil der skulle udstedes et særligtnationalt kørekort til lille eller stor knallert. Dette kørekort vil efter den 19. januar 2013 skulle kunne om-byttes til et kørekort (kategori AM) til knallert, idet en sådan ombytning vil være nødvendigt, hvisindehaveren ønsker at benytte det i andre EU/EØS-lande. I tilknytning hertil vil der skulle fastsættes et gebyrfor denne ombytning.Spørgsmål 4:Vil ministeren overveje, om et færdselsrelateret førstehjælpskursus kan være en integreret del af under-visningen i forbindelse med erhvervelse af knallertbevis?Svar:
9
Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger under punkt 3.1.3 lægges der med lovforslaget optil, at unge under 18 år, der ønsker at erhverve kørekort til lille knallert, skal gennemføre et færdselsrelateretførstehjælpskursus i lighed med det, der kræves ved førstegangserhvervelse af førerret til bil mv., jf. køre-kortbekendtgørelsens § 25. Kurset består af 7 timers undervisning indeholdende førstehjælp i basalgenoplivning (3 timer) og færdselsrelateret førstehjælp (4 timer). Det forudsættes samtidig, at det kursus,der skal udbydes til unge knallertførere, skal være tilpasset den unge aldersgruppe og have særligt fokus påde uheldstyper og risici, der kan være forbundet med knallertkørsel.Undervisningen skal forestås af instruktører godkendt af Dansk Førstehjælpsråd og gennemføres i over-ensstemmelse med Dansk Førstehjælpsråds undervisningsplaner. Det må derfor forventes, at undervisningeni førstehjælp normalt vil skulle forestås af andre, end de ungdomsskolelærere der underviser på knallertud-dannelsen.I dag udbydes kurser i færdselsrelateret førstehjælp af forskellige private virksomheder og organisationer,og prisen ses typisk at ligge mellem 400-600 kr. I nogle kommuner ses kurset dog også at blive udbudt iungdomsskoleregi enten gratis eller mod betaling.Ligesom ved kørekort til bil mv. forudsætter Justitsministeriet, at det er den enkelte unge selv, der måsørge for at gennemføre førstehjælpskurset hos en privat udbyder samt afholde udgifterne dertil. De enkeltekommuner vil dog, som det er tilfældet i nogle kommuner i dag, kunne vælge at udbyde et sådant færdsels-relateret førstehjælpskursus i ungdomsskoleregi, enten gratis eller mod betaling.Det bemærkes i den forbindelse, at det foreslåede gebyr på 420 kr. for et kørekort til lille knallert, jf.lovforslagets § 1, nr. 24, er fastsat på baggrund af de forøgede udgifter, som kommunerne vil få ved engennemførelse af de foreslåede forbedringer af knallertuddannelsen. Udgifter til lektioner i førstehjælp vilsåledes ikke være dækket af gebyret.I forbindelse med den administrative fastsættelse af de nærmere regler for kurset vil Justitsministerietoverveje, om personer, der har gennemført et færdselsrelateret førstehjælpskursus ved erhvervelsen af kø-rekort til lille knallert, bør kunne nøjes med at gennemføre en del af førstehjælpskurset til bil mv., hvisvedkommende senere ønsker at erhverve førerret.Herudover forventer Justitsministeriet, at der vil skulle gælde en dispensationsordning for unge knallert-førere, som den der i dag fremgår af kørekortbekendtgørelsens § 25, stk. 4, hvorefter politiet kan dispenserefra kravet om et færdselsrelateret førstehjælpskursus, hvis ansøgeren inden for det seneste år har gennemførtet tilsvarende førstehjælpskursus, eller såfremt ansøgeren i øvrigt må anses for at have tilstrækkelige fær-digheder og viden om førstehjælp.Spørgsmål 5:Hvad er begrundelsen for, at 16-årige kan købe en knallert, hvorimod 15-årige skal have forældresam-tykke, når personen i begge tilfælde ikke er personlig myndig?Svar:Som det er nærmere beskrevet i punkt 5.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil der efter gældenderet i dag kunne være en række situationer, hvor mindreårige selv gyldigt ville kunne købe en knallert hosf.eks. en knallertforhandler, uanset at værgen – normalt den mindreåriges forældre – ikke har givet samtykkedertil.I forbindelse med at aldersgrænsen for førere af lille knallert foreslås nedsat fra 16 til 15 år, finder Ju-stitsministeriet derfor, at der i relation til netop de 15-årige kan være et særligt behov for at sikre, at deresanskaffelse af en knallert sker med forældrenes kendskab og accept.
10
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, er det nærmere formål med den foreslåederegel om forældresamtykke, der omfatter unge under 16 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, således at sikre, atden unges forældre – eller andre, der måtte være tillagt forældremyndigheden og dermed ansvaret for denunge – bliver involveret i den unges beslutning om at anskaffe sig en knallert ved udtrykkeligt at skulle givesamtykke dertil.Forældre, der skønner, at deres barn under 16 år ikke har den fornødne modenhed til at kunne færdessikkert i trafikken på en knallert, eller som af andre grunde finder det uhensigtsmæssigt, at den unge råderover en knallert, vil herved blive sikret en bedre mulighed for at modsætte sig, at den unge på egen hånderhverver en knallert fra en forhandler.Justitsministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget overvejet, om der er grundlag for atlade samtykkereglen omfatte alle umyndige unge, således at de 16-17-årige også omfattes af reglen. Imid-lertid har Justitsministeriet ikke fundet, at der er væsentlige færdselssikkerhedsmæssige grunde til en sådanregel, som samtidig vil pålægge knallertforhandlere mv. nye forpligtelser i forhold til, hvad der i dag gælderi forbindelse med salg mv. af knallerter til de 16-17-årige.Der henvises i øvrigt til det anførte i punkt 5.1 og 5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Spørgsmål 6:Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 1 til L 137 yde teknisk bistand til et ændrings-forslag med bemærkninger, der indebærer, at alderen for at køre knallert 45 nedsættes til 16 år, hvor manforudsætter følgende:– At køreuddannelsen for 16-17-årige vil skulle foregå i samme regi, som for 15-årige, som tager kørekorttil lille knallert og, at prisen for de to køreuddannelser skal være den samme.– At sanktionsniveauet for 16-17-årige, som har kørekort til stor knallert, skal være det samme som for15-årige, der har kørekort til lille knallert – herunder også for så vidt angår kørekortfrakendelse og kørsels-forbud for overtrædelser på stor knallert for gruppen af 16-17-årige.Svar:1. Udarbejdelse af et sammenhængende ændringsforslag om nedsættelse af aldersgrænsen for stor knallertforudsætter efter Justitsministeriets opfattelse, at der forinden tages stilling til en række centrale spørgsmål.Som det fremgår nedenfor under pkt. 2-6, drejer det sig navnlig om den nærmere fastsættelse af sanktioner,herunder i relation til enkelte aldersgrupper og den indbyrdes sammenhæng mellem de forskellige køre-tøjskategorier, tilrettelæggelsen af køreundervisningen og prøveafviklingen samt om finansieringen heraf.Alt afhængig af svaret på de enkelte spørgsmål vil der kunne opstå yderligere spørgsmål, som ligeledes vilkræve nærmere stillingtagen.På den baggrund finder Justitsministeriet det ikke muligt at yde teknisk bistand, som ønsket af Retsud-valget. Det bemærkes i den forbindelse, at der i øvrigt efter ministeriets opfattelse vil kunne være tale omså væsentlige ændringer af det fremsatte lovforslag, at de ikke uden videre bør fremsættes som ændrings-forslag uden forudgående inddragelse af bl.a. Kommunernes Landsforening.Som anført i besvarelsen af 23. marts 2011 af spørgsmål 1 til lovforslaget, kan regeringen i øvrigt ikkestøtte et forslag om at nedsætte aldersgrænsen for førere af stor knallert fra 18 til 16 år. Om baggrundenherfor henvises til den nævnte besvarelse af spørgsmål 1.2. Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 23. marts 2011 af spørgsmål nr. 1 vedrørendelovforslaget, kræves der i dag førerret til enten bil eller motorcykel for at kunne føre stor knallert, jf. færd-selslovens § 63 a, stk. 1, og der eksisterer derfor ikke nogen særskilt køreuddannelse eller køreprøve for storknallert. Tredje kørekortdirektiv kræver imidlertid, at EU-medlemsstaterne med virkning fra den 19. januar
11
2013 indfører et særskilt kørekort til bl.a. stor knallert. Lovforslaget lægger derfor op til, at der pr. 19. januar2013 indføres en ny kørekortkategori (kategori AM) til stor knallert, idet både kørekort til bil og kørekorttil motorcykel dog fortsat vil give ret til også at føre stor knallert. Det er i forbindelse med indførelsen afdet nye særskilte kørekort til stor knallert forudsat i lovforslaget, at personer, der ønsker at erhverve et sådantkørekort, vil skulle gennemføre køreundervisning, der i høj grad vil svare til køreundervisningen til deneksisterende kategori A (motorcykel), jf. punkt 3.2.2 og 3.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Endvidere er det forudsat, at køreuddannelsen ved erhvervelse af kørekort til stor knallert vil skulle foregåhos private køreskoler svarende til ordningen for eksempelvis bil og motorcykel.I spørgsmålet forudsættes det imidlertid, at køreuddannelsen – i forbindelse med en nedsættelse af al-dersgrænsen til 16 år – for unge under 18 år vil skulle foregå i samme regi, som for 15-årige, som tagerkørekort til lille knallert. Det indebærer i givet fald, at der vil skulle indsættes en ny bestemmelse, hvorefterkommunerne skal sørge for undervisningen af unge førere af stor knallert. I tilknytning hertil vil der bl.a.skulle tages stilling til, om kommunerne også skal forestå afvikling af henholdsvis den praktiske og teoretiskedel af køreprøven for de mindreårige, således som der er lagt op til ved den lille knallert, jf. lovforslagets §1, nr. 7 (færdselslovens § 63, stk. 3).3. Endvidere forudsættes det i spørgsmålet, at prisen for køreuddannelsen til henholdsvis lille og storknallert skal være den samme. Justitsministeriet har forstået det anførte således, at der ønskes fastsat et gebyrfor mindreåriges erhvervelse af kørekort til stor knallert, der svarer til det gebyr, som de mindreårige medlovforslaget vil skulle betale for at erhverve kørekort til lille knallert.Det bemærkes i den forbindelse, at der efter den gældende bestemmelse i færdselslovens § 124 d betales100 kr. for udstedelse af et knallertbevis. Med lovforslaget indføres en selvstændig kørekortkategori til lilleknallert, ligesom der indføres en køreprøve for lille knallert samt en udvidelse og forbedring af køreunder-visningen for unge knallertførere under 18 år. Som følge heraf forhøjes det gebyr, som unge knallertførerei dag betaler for et knallertbevis med i alt 320 kr. til i alt 420 kr., jf. lovforslagets § 1, nr. 24 (færdselslovens§ 124 d, stk. 2). Forhøjelsen af de unges gebyr dækker ikke de 24 timers teoretisk og praktisk undervisning,som i dag udgør ungdomsskolernes knallertundervisning. Gebyrforhøjelsen skønnes derimod at dække ud-gifterne forbundet med udstedelsen af knallertkørekortet samt kommunernes meromkostninger i forbindelsemed den forbedrede ungdomsskoleundervisning, herunder de 6 lektioner, som uddannelsen forventes øgetmed.Efter lovforslaget fastsættes samtidig et gebyr på 225 kr. for afholdelse af køreprøve og kontrollerendekøreprøve til stor knallert, jf. lovforslagets § 1, nr. 24 (færdselslovens § 124 d, stk. 4 og 5). Gebyret dækkerbåde prøveafholdelsen og omkostningerne forbundet med kørekortudstedelsen. Gebyret dækker derimodikke køreuddannelsen, der som nævnt ovenfor forudsættes at foregå hos private køreskoler, og som i øvrigtforudsættes i høj grad at skulle svare til køreundervisningen til den eksisterende kategori A (motorcykel).Såfremt gebyret for udstedelse af et kørekort til stor knallert til unge under 18 år vil skulle svare til detgebyr, der i lovforslaget er fastsat for de unges erhvervelse af kørekort til lille knallert, vil der skulle foretagesen række ændringer i færdselslovens § 124 d.Det bemærkes i den forbindelse, at såfremt kommunerne pålægges også at skulle varetage køreundervis-ningen til stor knallert for de 16-17-årige i stedet for de private køreskoler, må det forventes at ville medføreyderligere udgifter for kommunerne, som ikke fuldt ud kan dækkes ved en forøgelse af gebyret med 195 kr.Med mindre der træffes anden beslutning, vil staten skulle afholde de merudgifter, som etablering af en kundelvist gebyrfinansieret køreuddannelse til stor knallert for unge under 18 år i offentligt regi vil indebære.4. Det anføres endvidere i spørgsmålet, at sanktionsniveauet samt reglerne om frakendelse og kørsels-forbud for de 16-17-årige førere af stor knallert skal svare til de foreslåede regler for førere af lille knallert.
12
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 23. marts 2011 af spørgsmål 1 til lovforslaget, gælderfærdselslovens almindelige regler om førerretsfrakendelse og kørselsforbud i dag tillige for forseelser begåetmed stor knallert. Lovforslaget lægger ikke op til ændringer af dette som følge af, at der indføres et særskiltkørekort (kategori AM) til stor knallert. Stor knallert er således omfattet af færdselslovens regler om førerretog princippet om, at en frakendelse af førerretten har virkning for alle kategorier af køretøjer, som kræverførerret. Frakendes førerretten således for et forhold begået på stor knallert, mister vedkommende ligeledesretten til at føre eksempelvis bil.I modsætning hertil indføres der med lovforslaget et selvstændigt sanktionssystem for ulovlig kørsel pålille knallert, der er baseret på, at retten til at føre lille knallert er en særskilt ret, som holdes adskilt frafærdselslovens regler om førerret (bil, motorcykel og stor knallert mv.). I forbindelse med at lovforslagetsom noget nyt indsætter en bestemmelse om frakendelse af retten til at føre lille knallert, lægges der såledesf.eks. op til, at en sådan frakendelse generelt ikke skal have betydning for vedkommendes mulighed for aterhverve eller bevare førerretten til bil mv. Den eneste undtagelse herfra er den foreslåede regel om, atpersoner under 18 år, der begår et forhold, som medfører en ubetinget frakendelse af retten til at føre lilleknallert, får udsat det tidspunkt, hvor vedkommende ellers ville kunne erhverve førerret til bil mv. elleralternativt frakendes førerretten til bil mv. i 6 måneder, hvis vedkommende er nået at fylde 18 år og harerhvervet en sådan førerret, før sagen afgøres, jf. nærmere lovforslagets § 1, nr. 39 (færdselslovens § 129,stk. 4).En ubetinget frakendelse af førerretten til bil, motorcykel, stor knallert mv. sker for minimum 6 måneder,jf. færdselslovens § 128, stk. 1. En ubetinget frakendelse som følge af spirituskørsel eller overtrædelse affærdselslovens § 54 sker dog for et tidsrum af mindst 3 år, jf. færdselslovens § 128, stk. 2, som senest erændret ved lov nr. 184 af 8. marts 2011.Med lovforslaget lægges der derimod op til, at en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallertsker for minimum 2 år, uanset om føreren er under eller over 18 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 39 (færdselslovens§ 129, stk. 3), og uanset hvilken af de relevante overtrædelser der er tale om. Som det fremgår af bemærk-ningerne til lovforslaget, har Justitsministeriet i den forbindelse tilsluttet sig arbejdsgruppens forslag om, atfrakendelsestiden ved en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert af hensyn til reglernes pæ-dagogiske og præventive sigte altid bør være 2 år i førstegangstilfælde, jf. punkt 4.1.3.2 i lovforslagetsbemærkninger.Såfremt denne ordning uden videre udvides til også at omfatte stor knallert, vil det bl.a. betyde, at fra-kendelsestiden ved forseelser begået på stor knallert tilsvarende vil blive på minimum 2 år. I visse tilfældevil der i givet fald blive tale om en markant skærpelse i forhold til det frakendelsesniveau, der i dag efterpraksis gælder for stor knallert, bil mv., nemlig i de tilfælde, hvor frakendelsestiden i dag fastsættes til 6måneder, hvorimod det i spirituskørselssager og sager, hvor der er kørt under påvirkning af euforiserendestoffer, omvendt vil indebære en lempelse, idet udmålingen i sådanne sager starter på 3 år, jf. ovenfor.Hertil kommer, at en sådan frakendelsesregel for stor knallert vil have den konsekvens, at vedkommendeligeledes vil være afskåret fra at føre bil mv. i minimum 2 år, med mindre der gøres grundlæggende op meddet nugældende system, hvorefter stor knallert (i modsætning til lille knallert) er omfattet af færdselslovensalmindelige regler om førerret og princippet om, at en frakendelse af førerretten har virkning for alle kate-gorier af køretøjer (eksempelvis bil og motorcykel), som kræver førerret.En udvidelse af den foreslåede frakendelsesordning for lille knallert, jf. lovforslagets § 1, nr. 39 (færd-selslovens § 129), til også at gælde for stor knallert vil tillige indebære, at stor knallert – i modsætning til,hvad der gælder i dag – vil skulle undtages fra klippekortordningen, jf. færdselslovens § 125, stk. 2, ogreglerne om kørselsforbud, jf. færdselslovens § 127.
13
5. Såfremt store knallerter udskilles fra færdselslovens almindelige regler om førerret, vil det i tilknytninghertil være naturligt at overveje, om store knallerter tillige skal udskilles fra bestemmelserne om obligatoriskkonfiskation i færdselslovens § 133 a, stk. 2 og 3, samt stk. 4, som indsat ved lov nr. 184 af 8. marts 2011,der med sin nuværende ordlyd både omfatter bil, motorcykel og stor knallert mv. Det bemærkes i denforbindelse, at lille knallert ikke omfattes af disse bestemmelser, men derimod efter lovforslaget vil bliveomfattet af en række selvstændige konfiskationsbestemmelser, jf. lovforslagets § 1, nr. 45 (færdselslovens§ 133 a, stk. 5-7 (som omnummereret ved justitsministerens ændringsforslag)).6. For så vidt angår straffen for forseelser begået på lille knallert lægger lovforslaget op til, at bødeniveauetpå en række områder ligesom i dag fortsat skal være lavere end ved tilsvarende forseelser begået på storknallert. Eksempelvis lægger lovforslaget op til, at spirituskørsel begået på lille knallert, uanset promillensstørrelse og førerens alder, i førstegangstilfælde straffes med en bøde på 2.000 kr., jf. lovforslagets § 1, nr.12 (færdselslovens § 117 c, stk. 1) og bemærkningerne til bestemmelsen.Spirituskørsel på stor knallert straffes derimod kun med bøde i førstegangstilfælde, hvis promillen er på2,00 eller derunder. I sådanne tilfælde udmåles en bøde under hensyntagen til den pågældendes indtægts-forhold på gerningstidspunktet samt alkoholkoncentrationen, jf. færdselslovens § 117 b, stk. 1, jf. § 117,stk. 1. I praksis fastsættes bøden i sådanne sager i førstegangstilfælde svarende til 1 måneds nettoløn gangetmed promillens størrelse, hvilket i de fleste tilfælde vil være væsentligt over 2.000 kr.Tilsvarende vil en overtrædelse færdselslovens § 54, stk. 1, 1. pkt. (kørsel under påvirkning af euforise-rende stoffer), begået på lille knallert i førstegangstilfælde med lovforslaget medføre en bøde på 2.000 kr.uanset førerens alder, hvorimod forseelsen begået på stor knallert som udgangspunkt udløser en indtægts-bestemt bøde, jf. færdselslovens § 117 b, stk. 1, jf. § 117, stk. 1.Under visse nærmere angivne betingelser vil straffen for bl.a. spirituskørsel begået på henholdsvis lilleog stor knallert kunne stige til fængsel. Bestemmelserne herom er imidlertid heller ikke identiske for lilleog stor knallert, jf. nærmere lovforslagets § 1, nr. 12 (færdselslovens § 117 c, stk. 2) sammenholdt medfærdselslovens § 117, stk. 2.Såfremt der skal gælde de samme regler for bøde- og fængselsstraf for eksempelvis spirituskørsel begåetpå stor knallert, som der med lovforslaget lægges op til for lille knallert, vil det således kræve en rækkeændringer.Det bemærkes i tilknytning hertil, at Justitsministeriet umiddelbart har forstået spørgsmålet således, atdet alene er reglerne for unge førere af stor knallert under 18 år, der ønskes ændret. En sådan sondring efteralder vil – modsat hvad der gælder for lille knallert, hvor reglerne om frakendelse, bødestraf mv. somudgangspunkt er ens for personer over og under 18 år – have den konsekvens, at der skal etableres toforskellige sanktionssystemer for førere af stor knallert afhængig af den pågældendes alder.Spørgsmål 8:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. april 2011 fra Dansk Knallert Union, herunder enkommentering af de enkelte forslag i henvendelsen, jf. L 137 - bilag 10.Svar:I henvendelsen af 26. april 2011 har Dansk Knallert Union og Motorcykel Importør Foreningen anført,at branchen ikke ser nogen problemer i, at de foreslåede regler for knallerter i L 137 træder i kraft alleredepr. 1. januar 2012, og at branchen ønsker en hurtig implementering af de nye regler.I den forbindelse anfører branchen, at branchen finder en frist på otte måneder passende i forholdt til atfå tilpasset politiets it-systemer, og at ikrafttrædelsen eventuelt kan udsættes til 1. april 2012, hvis dette visersig nødvendigt.
14
Endvidere anfører branchen, at der efter branchens opfattelse ikke er behov for at udarbejde helt nytundervisningsmateriale, men at der sandsynligvis alene er behov for nogle justeringer og opdateringer, idetder opereres med det samme timetal. Branchen bidrager gerne til materialet. Branchen anerkender dog, atden praktiske køreprøve skal arrangeres.Endelig anfører branchen, at der ikke er noget til hinder for, at Danmark implementerer tredje kørekort-direktiv før den 19. januar 2013, som det ifølge branchen er sket i flere andre lande.Justitsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget lægger op til, at loven – med undtagelse af § 1, nr.9, som vedrører administrationen af reglerne om parkeringsskiver – træder i kraft den 19. januar 2013.Ved fastsættelse af ikrafttrædelsestidspunktet er der særligt lagt vægt på, dels at der skal være den fornødnetid til at tilrettelægge de nødvendige ændringer af undervisningen mv. i relation til erhvervelse af kørekorttil henholdsvis lille og stor knallert, og dels at administration af de foreslåede regler forudsætter en rækkeændringer af politiets it-systemer, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 4.Regeringen kan derfor ikke støtte Dansk Knallert Union og Motorcykel Importør Foreningens forslag omat fremrykke ikrafttrædelsestidspunktet.Som anført i besvarelsen af 23. marts 2011 af spørgsmål nr. 2 til lovforslaget har Justitsministeriet iforbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget overvejet, om reglerne for knallerter ville kunne sættes i kraftpå et tidligere tidspunkt end den 19. januar 2013. Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst, at de tilpasningeraf politiets it-systemer, som er nødvendige for at kunne administrere de nye regler, har vist sig at være afen så omfattende karakter, at Rigspolitiet ikke finder, at et tidligere ikrafttrædelsestidspunkt vil være reali-stisk. Endvidere har Rådet for Sikker Trafik, som skal stå for udarbejdelsen af undervisningsmateriale mv.til den nye knallertuddannelse i ungdomsskolerne, peget på, at Rådet vil kunne have vanskeligt ved at haveundervisningsmaterialet klar til kommunerne, hvis ikrafttrædelsestidspunktet fremrykkes.Det bemærkes i den forbindelse, at hovedformålet med lovforslaget er at forbedre færdselssikkerhedenbl.a. ved at højne kvaliteten af den køreundervisning, som unge knallertførere skal gennemgå. Lovforslagetlægger derfor op til, at knallertuddannelsen i ungdomsskolerne revideres som foreslået i Rigspolitiets ar-bejdsgruppes anbefalinger, jf. bilag 2 til lovforslaget. Lovforslaget lægger samtidig op til at følge arbejds-gruppens anbefaling om, at underviserne i ungdomsskolerne fremover som et obligatorisk krav skal havegennemført et grundkursus for lærere i obligatorisk knallertundervisning. Endvidere lægger lovforslaget optil at følge arbejdsgruppens anbefaling om, at uddannelsen skal suppleres med yderligere 6 lektioner, somskal anvendes til undervisning i risikoforståelse. Det er således ikke korrekt, at der opereres med det sammetimetal.Justitsministeriet er derimod enig i, at tredje kørekortdirektiv i sig selv ikke er til hinder for, at de foreslåederegler for lille og stor knallert sættes i kraft inden den 19. januar 2013. Som det fremgår af ministerietstidligere besvarelse af spørgsmål nr. 2 til lovforslaget, vil en fremrykkelse af ikrafttrædelsestidspunktetimidlertid kræve, at der indføres en række overgangsregler for kørekort til lille eller stor knallert udstedt iden mellemliggende periode fra lovens ikrafttrædelse til den 19. januar 2013. Der henvises til det anførteherom i besvarelsen af spørgsmål nr. 2.