Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 137 Bilag 9
Offentligt
983798_0001.png
983798_0002.png
983798_0003.png
983798_0004.png
983798_0005.png
983798_0006.png
Til lovforslag nr.L forslagsnummer
Folketinget -NaN (x. samling)
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. april 2011
3. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler(Knallertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.)[af justitsministeren (Lars Barfoed)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 15 ændringsforslag til lovforslaget. Justits-ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 6-10 og 12-14.Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet æn-dringsforslag 3, 5 og 11. Dansk Folkepartis medlemmer afudvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og 15.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. februar 2011 og var til1. behandling den 1. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 27. juli 2010dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 642(2009-10). Den 7. februar 2011 sendte justitsministeren deindkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Danmarks Knallert Union.Justitsministeren har over for udvalget kommenteret denskriftlige henvendelse til udvalget.DeputationerEndvidere har Danmarks Knallert Union mundtligt overfor udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningensafgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerTil § 1Afjustitsministeren,tiltrådt af <>1)Iindledningenændres »og lov nr. 1551 af 21. decem-ber 2010« til: », lov nr. 1551 af 21. december 2010 og lovnr. 184 af 8. marts 2011«.[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelseaf lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørselunder påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>2)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
DocIDJournalnummer
2
»02.I § 56, stk. 2, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer»2) er fyldt 16 år, når kørekortet gælder til stor knallert,Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.««[ Nedsættelse af alderen for kørekort til stor knallert til 16år]Af etmindretal(S), tiltrådt af <>3)I den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 63ændres istk. 2»15« til: »16«.[Ændring af aldersgrænsen for, hvornår en person kan få ud-stedt kørekort til lille knallert, fra 15 til 16 år]Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>4)I den under punkt 7 forslående affattelse af § 63, stk.5, 1. punktum. indsættes efter »undervisningen,« »herunderat undervisningen i førstehjælp skal foregå samme sted somden øvrige undervisning og som en del af denne,«.[ Førstehjælp som en del af undervisning indenfor sammeregi]Af etmindretal(S), tiltrådt af <>5)Nr. 8affattes således:»8.§ 63 aophæves.«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]Afjustitsministeren,tiltrådt af <>6)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 92 d, stk. 1,ændres »§ 2, nr. 2, 6, 8 og 11-13« til: »§2, nr. 2, 7, 9 og 12-14«.«[Redaktionel ændring]7)Nr. 14udgår.[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelseaf lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørselunder påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]8)Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 126, stk. 1, nr. 7,ændres »9« til: »10«, og efter »så-ledes« indsættes: »at to forhold omfattet af henholdsvis §125, stk. 1, nr. 3 og 10, som er begået samtidig, i denne for-bindelse dog anses for ét forhold, og«.«[Konsekvensændring som følge af, at der i lovforslagets § 1,nr. 29, indsættes et nyt nr. 10 i færdselslovens § 125, stk. 1,om betinget frakendelse af førerretten i forbindelse med kør-sel på stor knallert i ulovlig stand. Med den foreslåede æn-dring bliver den nye bestemmelse omfattet af reglen i færd-selslovens § 126, stk. 1, nr. 7, hvorefter flere forhold, derhver især medfører en betinget frakendelse, kan udløse enubetinget frakendelse af førerretten, hvis de foreligger tilsamtidig påkendelse]
9)I det undernr. 39foreslåede§ 129, stk. 1, nr. 5,ind-sættes efter »§ 54, stk. 1«: », 2. pkt.«[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelseaf lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørselunder påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]10)Det undernr. 39foreslåede§ 129, stk. 3, nr. 2,affat-tes således:»2) føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af § 54, stk.1, 1. pkt., eller under skærpende omstændigheder hargjort sig skyldig i overtrædelse af § 54, stk. 2,«[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelseaf lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørselunder påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]Af etmindretal(S), tiltrådt af <>11)I det undernr. 39foreslåede§ 129, stk. 6,ændres tosteder »15« til: »16«.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring inr. 3]Afjustitsministeren,tiltrådt af <>12)Efter nr. 44 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 133 a, stk. 4,udgår »§ 63 a, stk. 1,«.«[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelseaf lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørselunder påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]13)Nr. 45affattes således:»45.I § 133 a indsættes efter stk. 4 som nye stykker:»Stk. 5.Konfiskation af lille knallert skal ske, hvis1) ejeren har gjort sig skyldig i et forhold, der medførerubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallertefter § 129, stk. 3, nr. 1-4, og2) den pågældende to gange tidligere, inden for de seneste3 år før det nye forhold er begået, har gjort sig skyldig iforhold som nævnt i nr. 1, der har medført eller medfø-rer ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knal-lert, eller som nævnt i stk. 7, nr. 1.Stk. 6.Konfiskation af lille knallert skal endvidere ske,hvis1) ejeren har gjort sig skyldig i et forhold, der medførerubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallertefter § 129, stk. 3, nr. 1 eller 2, og2) den pågældendes ret til at føre lille knallert på ger-ningstidspunktet var frakendt ubetinget for et forholdsom nævnt i nr. 1 begået inden for de seneste 2 år førdet nye forhold.
3
Stk. 7.Konfiskation af lille knallert skal ligeledes ske,hvis1) ejeren har gjort sig skyldig i overtrædelse af § 63, stk.1, 1. pkt., eller § 117 c, stk. 1, 2. pkt., og2) 2) den pågældende to gange tidligere, inden for de se-neste 3 år før det nye forhold er begået, har gjort sigskyldig i forhold som nævnt i nr. 1 eller stk. 5, nr. 1.«Stk. 5-8 bliver herefter stk. 8-11.««[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelseaf lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørselunder påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)samt enkelte redaktionelle ændringer]14)Nr. 46affattes således:»46.I§ 133 a, stk. 5og6,der bliver stk. 8 og 9, ændres»stk. 2-4« til: »stk. 2-7«.«[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelseaf lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer vedkørsel uden førerret, skærpelse af sanktionerne for kørselunder påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)]Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>Til § 415)Istk. 1ændres »19. januar 2013« til: »1. januar2012«.[Ændring af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring er en konsekvens af Folketingetsvedtagelse af lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring affærdselsloven (Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation afkøretøjer ved kørsel uden førerret, skærpelse af sanktionernefor kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stofferm.v.).Til nr. 2Det foreslås at nedsætte alderen for at erhverve kørekorttil stor knallert fra 18 år til 16 år. Med forslaget ønskesdet gradvis modne de unge til at færdes ansvarsfuldt og sik-kert i trafikken ved at gøre overgangen fra lille knallert tilstor knallert til bil mere glidende. Endvidere ønskes medforslaget at bidrage til at øge mobiliteten hos de unge ikkemindst i udkantområderne, hvor der ofte er langt til uddan-nelsesinstitutioner, arbejdspladser og fritidsaktiviteter.Til nr. 3Ændringsforslaget indebærer, at aldersgrænsen for førereaf lille knallert fastholdes på 16 år, som i dag er den gælden-de aldersgrænse, og at der således ikke sker en nedsættelseaf denne aldersgrænse til 15 år, som lovforslaget lægger optil.
Til nr. 4Med forslaget sikres det, at undervisningen til kørekort tillille knallert og undervisningen i førstehjælp skal foregåsamlet i samme regi typisk i kommunalt regi.Til nr. 5Som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om, at fører-ne af lille knallert skal være 15 år ophæves den gældende §63 a.Til nr. 6Der er tale om en redaktionel ændring som følge af for-slaget om at indsætte et nyt nr. 6 i færdselslovens § 2, hvor-ved nr. 6-28 bliver til nr. 7-29 (lovforslagets § 1, nr. 1).Til nr. 7Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at det stk. 2i færdselslovens § 118, som var gældende ved lovforslagetsfremsættelse, ophæves ved § 1, nr. 4, i lov nr. 184 af 8.marts 2011 om ændring af færdselsloven.Til nr. 8Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der i lov-forslagets § 1, nr. 29, indføres et nyt nr. 10 i færdselslovens§ 125, stk. 1, om betinget frakendelse af førerretten ved kør-sel på stor knallert, som er i kvalificeret ulovlig stand.Med den foreslåede ændring bliver den nye bestemmelseomfattet af reglen i færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 7, hvor-efter flere forhold, der hver især medfører en betinget fra-kendelse, kan udløse en ubetinget frakendelse af førerretten,hvis de foreligger til samtidig påkendelse. Det gælder dogikke, hvor der er tale om overtrædelse af færdselslovens §125, stk. 1, nr. 3 og 10, begået med stor knallert under densamme kørsel. Begrundelsen for denne undtagelse er, at enovertrædelse af den tilladte hastighed for stor knallert medmere end 60 pct., jf. færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 3, nor-malt vil indebære, at knallerten samtidig er i en sådan ulov-lig stand som anført i det foreslåede nr. 10. Undtagelsen sva-rer i øvrigt til, hvad der foreslås for lille knallert, jf. lovfor-slagets § 1, nr. 39 (færdselslovens § 129, stk. 3, nr. 5).Til nr. 9 og 10De foreslåede ændringer sidestiller overtrædelser af færd-selslovens § 54, stk. 1, begået på lille knallert med overtræ-delser af § 54, stk. 1, begået med øvrige motordrevne køre-tøjer i relation til spørgsmålet om, hvorvidt forseelsen skalmedføre en betinget eller ubetinget frakendelse af retten tilat føre lille knallert.Efter lovforslagets fremsættelse har Folketinget vedtagetlov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven.Loven, der træder i kraft 1. januar 2012, medfører, at over-trædelser af forbuddet mod at føre motordrevet køretøj medbevidsthedspåvirkende stoffer i blodet i færdselslovens § 54,stk. 1 (nulgrænsen), fremover sidestilles med spirituskørselmed en promille på over 1,20 og medfører en ubetinget fra-kendelse af førerretten til bil mv. og ikke kun en betingetfrakendelse som hidtil. Er der tale om kørsel efter indtagelseaf bevidsthedspåvirkende medicin i en større dosis end fore-
4
skrevet i en lovlig recept, vil dette dog fortsat kun medføreen betinget frakendelse.Med de foreslåede ændringer i nr. 5 og 6 lægges der der-for op til, at der i stedet for en betinget frakendelse af rettentil at føre lille knallert vil skulle ske en ubetinget frakendelseaf retten til at føre lille knallert ved overtrædelse af nulgræn-sen i færdselslovens § 54, stk. 1, 1. pkt. Er der derimod taleom kørsel efter indtagelse af bevidsthedspåvirkende medicini henhold til, men ej i overensstemmelse med en lovlig re-cept, vil der skulle ske en betinget frakendelse.De foreslåede ændringer har endvidere den konsekvens,at overtrædelse af nulgrænsen – bortset fra »recept-tilfælde-ne« – bliver omfattet af den foreslåede ordning om obligato-risk konfiskation af lille knallert, jf. nedenfor under be-mærkningerne til nr. 8.Der henvises i øvrigt til punkt 4.1.3.2 i lovforslagets al-mindelige bemærkninger.Til nr. 11Den foreslåede regel i færdselslovens § 129, stk. 6, jf.lovforslagets § 1, nr. 39, har til formål at sikre, at begyndel-sestidspunktet for en ubetinget frakendelse af retten til at fø-re lille knallert tidligst regnes fra det tidspunkt, hvor ved-kommende lovligt kunne erhverve retten til at føre lille knal-lert. Reglen svarer i øvrigt til, hvad der med lovforslagetforeslås indført for så vidt angår begyndelsestidspunktet foren ubetinget frakendelse af førerret til bil mv., jf. lovforsla-gets § 1, nr. 38. Som konsekvens af, at det med ændringsfor-slaget foreslås, at aldersgrænsen for førere af lille knallertfastholdes på 16 år, foreslås begyndelsestidspunktet for enubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert derforligeledes ændret til den dag, hvor vedkommende fylder 16år.Til nr. 12Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der vedlov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven erindsat et nyt stk. 4 i færdselslovens § 133 a, der henviser tilfærdselslovens § 63 a, idet § 63 a foreslås ændret i lovforsla-gets § 1, nr. 8. Med lovforslaget vil kørsel på stor knallertuden at have erhvervet kørekort til enten stor knallert, bil el-ler motorcykel fremover være en overtrædelse af færdselslo-vens § 56, stk. 1, 1. pkt.Til nr. 13Som konsekvens af, at der ved lov nr. 184 af 8. marts2011 om ændring af færdselsloven er indsat et nyt stk. 4 i
færdselslovens § 133 a, er nummereringen af de foreslåedenye stykker til § 133 a i lovforslagets § 1, nr. 45, ændret.Den foreslåede nyaffattelse af § 133 a, stk. 6, nr. 1 (§ 133a, stk. 5, nr. 1, i lovforslaget) indebærer, at reglerne om obli-gatorisk konfiskation af lille knallert kommer til at svare tilreglerne om obligatorisk konfiskation af andre køretøjer,som ændres ved lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring affærdselsloven.Lov nr. 184 af 8. marts 2011, der træder i kraft 1. januar2012, medfører, at overtrædelse af forbuddet mod at føremotordrevet køretøj med bevidsthedspåvirkende stoffer iblodet i færdselslovens § 54, stk. 1 (nulgrænsen), omfattesaf den obligatoriske konfiskationsordning i færdselslovens §133 a, stk. 2. Det gælder dog ikke kørsel efter indtagelse afbevidsthedspåvirkende medicin i en større dosis end fore-skrevet i en lovlig recept. Derudover medfører loven, atovertrædelser af nulgrænsen også bliver omfattet af den sær-ligt skærpede ordning om obligatorisk konfiskation i færd-selslovens § 133 a, stk. 3.Den foreslåede ændring af formuleringen i forslaget tilfærdselslovens § 133 a, stk. 6, sammenholdt med de foreslå-ede ændringer til forslaget til færdselslovens § 129, stk. 1,nr. 5, og stk. 3, nr. 2, jf. bemærkningerne til nr. 5 og 6 oven-for, indebærer således, at overtrædelse af nulgrænsen – bort-set fra »recept-tilfældene« – begået på lille knallert omfattesbåde af den almindelige ordning om obligatorisk konfiskati-on af lille knallert og den skærpede ordning om obligatoriskkonfiskation.Der henvises i øvrigt til punkt 4.1.3.3 i lovforslagets al-mindelige bemærkninger.Til nr. 14Den foreslåede nyaffattelse af lovforslagets § 1, nr. 46, eren konsekvens af, at der ved lov nr. 184 af 8. marts 2011 omændring af færdselsloven er indsat et nyt stk. 4 i færdselslo-vens § 133 a.Til nr. 15Ændringsforslaget indebærer, at loven med undtagelse afbestemmelsen i § 1, nr. 9, der vedrører administration afreglerne om parkeringsskiver, træder i kraft den 1. januar2012.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF)Pia Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S)Mogens Jensen (S) Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)nfmd.Manu Sareen (RV)Line Barfod (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
5
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 137Bilagsnr.12345678TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra justitsministerenHenvendelse af 5/4-11 fra Danmarks Knallert-Union2. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 137Spm.nr.1TitelSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, atalderen for at køre knallert 45 nedsættes til 16 år, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer atikrafttrædelsestidspunktet ændres fra 19. januar 2013 til 1. januar2012, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der indebærer, at al-deren for at for at køre på lille knallert skal være 16 år, til justits-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil overveje, om et færdselsrelateret første-hjælpskursus kan være en integreret del af undervisningen i for-bindelse med erhvervelse af knallertbevis, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om begrundelsen for, at 16-årige kan købe en knallert, hvor-imod 15-årige skal have forældresamtykke, når personen i beggetilfælde ikke er personlig myndig, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, atalderen for at køre knallert 45 nedsættes til 16 år, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 5/4-11 fra DanmarksKnallert-Union, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7