Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 137
Offentligt
982591_0001.png
982591_0002.png
982591_0003.png
982591_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
11. april 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-156-0349MDT40968
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knallertkøre-kort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.) (L 137), som Fol-ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2011.
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knal-

lertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.) (L

137):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. april 2011fra Danmarks Knallert-Union, jf. L 137 – bilag 6.”

Svar:

I henvendelsen af 5. april 2011 har Danmarks Knallert-Union foreslået,at der gennemføres en ny knallertlovgivning baseret på den i henvendel-sen beskrevne ”knallertpakke”. Denne knallertpakke ses i det væsentligeat svare til de forslag, som Danmarks Knallert-Union, Motorcykel Impor-tør Foreningen og Danske Cykelhandlere er fremkommet med i et fælleshøringssvar af 26. august 2010 i forbindelse med det udkast til knallert-lovforslag, som blev sendt i høring den 27. juli 2010.For så vidt angår denne del af henvendelsen skal jeg derfor henvise tilJustitsministeriets bemærkninger til høringssvaret i den kommenteredehøringsoversigt vedrørende lovforslaget, der er sendt til Retsudvalget den7. februar 2011.Henvendelsen indeholder herudover fem konkrete forslag, som Dan-marks Knallert-Union finder bør medtages i det fremsatte knallertlovfors-lag.Det foreslås for det første, at aldersgrænsen for stor knallert nedsættes fra18 til 16 år.Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 23. marts 2011 af spørgsmålnr. 1 vedrørende lovforslaget, kan regeringen ikke støtte et forslag om atnedsætte aldersgrænsen for førere af stor knallert fra 18 til 16 år. Ombaggrunden herfor henvises til den nævnte besvarelse af spørgsmål nr. 1.For det andet foreslås det, at det færdselsrelaterede førstehjælpskursusskal være en integreret del af køreuddannelsen i ungdomsskolen og væreomfattet af det beløb, som de unge skal betale for erhvervelse af kørekorttil lille knallert.
2
Justitsministeriet har forstået forslaget således, at det færdselsrelateredeførstehjælpskursus, som lovforslaget lægger op til skal være et krav forerhvervelse af kørekort til lille knallert for unge under 18 år, skal vareta-ges af kommunerne som en del af knallertundervisningen, og at det fore-slåede gebyr på 420 kr. for erhvervelse af kørekort til lille knallert forpersoner under 18 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 24 (færdselslovens § 124 d,stk. 2), tillige skal dække kommunernes udgifter hertil.Der henvises derfor til Justitsministeriets besvarelse af 23. marts 2011 afspørgsmål nr. 4 vedrørende lovforslaget, der vedrører samme spørgsmål.For det tredje foreslås det, at sværhedsgraden for den teoretiske og prak-tiske køreprøve til knallert skal svare til minimumskravene i tredje køre-kortdirektiv, og at der skal tilstræbes en beståelsesprocent på 90.Det skal hertil generelt bemærkes, at et af hovedformålene med lovfors-laget er at forbedre færdselssikkerheden ved at højne kvaliteten af denkøreundervisning, som unge knallertførere skal gennemgå. Et andet ele-ment i den foreslåede forbedring af køreuddannelsen er, som det fremgårnedenfor, at der indføres en egentlig køreprøve for unge under 18 år be-stående af en teoriprøve og en praktisk prøve.Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af tredje kørekortdirektiv,jf. artikel 7, stk. 1, litra b, at udstedelse af kørekort til kategori AM (knal-lert) forudsætter, at ansøgeren består en teoretisk prøve. Prøven skal leveop til minimumskravene i direktivets bilag II. Medlemsstaterne kan tilli-ge kræve, at ansøgeren består en praktisk prøve, jf. punkt 2.2 i lovforsla-gets almindelige bemærkninger.Hvad angår køreprøven til lille knallert for unge under 18 år forudsættesdet i lovforslaget, at denne skal bestå både af en teoriprøve og en praktiskprøve. Prøverne skal afspejle undervisningens indhold, herunder evnen tilat manøvrere knallerten forsvarligt i trafikken og evnen til at træffe for-nuftige og sikre valg. Det forudsættes for så vidt angår den teoretiske del,at denne skal leve op til minimumskravene i tredje kørekortdirektiv ogkan gå ud over disse minimumskrav, hvis pædagogiske eller færdselssik-kerhedsmæssige hensyn begrunder dette, jf. punkt 3.1.2 og 3.1.3 i lov-forslagets almindelige bemærkninger. For personer, der er fyldt 18 år, ogsom ønsker at erhverve kørekort til lille knallert, lægger lovforslaget der-imod alene op til, at der – som følge af tredje kørekortdirektiv – indføresen teoriprøve, jf. punkt 3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.3
Hvad angår køreprøven til stor knallert forudsættes det ligeledes i lov-forslaget, at denne skal bestå af en teoriprøve og en praktisk prøve, jf.punkt 3.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.De nærmere krav til køreprøverne til lille og stor knallert vil skulle fast-sættes administrativt i medfør af henholdsvis den foreslåede bestemmelsei færdselslovens § 63, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, og færdselslovens§ 56, stk. 5.For det fjerde foreslås det, at den unge skal kunne påbegynde knallertud-dannelsen til lille knallert 6 måneder før, vedkommende fylder 15 år.Som det fremgår i punkt 3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,agter Justitsministeriet i medfør af den foreslåede bestemmelse i færd-selslovens § 63, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, administrativt at fast-sætte regler om, hvornår man tidligst skal kunne påbegynde ungdoms-skolens knallertuddannelse. Formålet hermed er at sikre, at den unge haropnået en vis modenhed, inden øvelseskørsel på vej påbegyndes, og forat der ikke skal gå for lang tid mellem, at den unge fylder 15 år og kanpåbegynde knallertkørslen selv.Der er endnu ikke taget stilling til den nærmere udformning af de admi-nistrative regler vedrørende knallertuddannelsen til lille knallert, som vilskulle udstedes i medfør af den foreslåede § 63, stk. 5, herunder spørgs-målet om, hvornår de unge tidligst bør kunne påbegynde knallertuddan-nelsen.Endelig foreslås det, at det tillades, at der må kobles en trailer til en knal-lert.Det bemærkes hertil, at reglerne om, hvilke køretøjer der må have tilkob-let et påhængskøretøj, henhører under Transportministeriet.
4