Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 141 Bilag 16
Offentligt
996981_0001.png
996981_0002.png
996981_0003.png
996981_0004.png
996981_0005.png
996981_0006.png
996981_0007.png
996981_0008.png
996981_0009.png
Til lovforslag nr.L 141
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 12. maj 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund(Implementering af CCS-direktivet, efterforskning og indvinding af geotermisk energi, påbud om tredjepartsadgang til anlægtil indvinding, behandling og transport af olie og gas m.v.)[af klima- og energiministeren (Lykke Friis)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget. Klima-og energiministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-4 og9-14. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændrings-forslag nr. 5-8.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. februar 2011 og var til1. behandling den 25. februar 2011. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Det EnergipolitiskeUdvalg.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima- og energiministeren sendte den 25.november 2010 dette udkast til udvalget, jf. EPU alm. del –bilag 72. Den 10. februar 2011 sendte klima- og energimini-steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.Teknisk gennemgangKlima- og energiministeren og embedsmænd fra ministe-riet forestod den 16. marts 2011 en teknisk gennemgang aflovforslaget for udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra foreningen »Nej til CO2-lagring«og NOAH.Klima- og energiministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har foreningen »Nej til CO2-lagring« ogNOAH mundtligt over for udvalget redegjort for deres hold-ning til lovforslaget.SamrådUdvalget har stillet 1 spørgsmål til klima- og energimini-steren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i etsamråd med udvalget den 12. maj 2011. Ministeren har ef-terfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund forministerens besvarelse af spørgsmålet.SpørgsmålUdvalget har stillet 27 spørgsmål til klima- og energimi-nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Udtalelse fra klima- og energiministerenKlima- og energiministeren har over for udvalget oplystfølgende:»Opsamling, transport og lagring af CO2er en teknologi iudvikling. Injektion af CO2i oliefelter i Nordsøen – med detformål at øge olieindvindingen fra oliefelter – vil kunne giveøgede indtægter til staten. Regeringen arbejder for, at injek-tion og lagring af CO2kan ske på oliefelter i Nordsøen, så-fremt det kan ske sikkerheds- og miljømæssigt fuldt forsvar-ligt.Der arbejdes i udlandet med at demonstrere opsamling,transport og lagring af CO2i forbindelse med større kraft-værker og industrielle anlæg. Det forventes, at der i udlandetfrem mod 2015 vil blive taget beslutning om og etableretflere fuldskala demonstrationsanlæg, og at der i årene heref-ter vil kunne indsamles nyttige erfaringer fra sådanne pro-jekter. Regeringen afventer sådanne erfaringer, før der kan
AX013258
2
tages stilling til, om lagring af CO2på land i Danmark kanaccepteres.Før lagring af CO2på land kan finde sted, skal der efterregeringens opfattelse tages principiel stilling hertil ved endrøftelse i Folketingssalen, når der er flere erfaringer medteknologien jf. ovenfor. Stillingtagen til konkrete forslag tilindkaldelse af ansøgninger og udstedelse af tilladelser til an-vendelse af undergrunden til lagring af CO2skal efter rege-ringens opfattelse ske i Det Energipolitiske Udvalg, som detfremgår af lovforslaget.Det projekt, der arbejdes med om injektion af CO2i olie-felter i Nordsøen – med det formål at øge olieindvindingenfra oliefelter – omfatter også et element af CO2-lagring. Pro-jektet vil derfor også være omfattet af reglerne om CO2-lag-ring i lovforslaget. Hvorvidt der kan iværksættes lagring afCO2på havet, uden at det også omfatter øget olieindvinding,skal der efter regeringens opfattelse tages principiel stillingtil ved en drøftelse i Folketingssalen, når der er flere erfarin-ger med teknologien jf. ovenfor.«4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, DF, SF, KF og RV) indstillerlovforslaget tilvedtagelsemed de af klima- og energimini-steren stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og SF’s og Radikale Venstres med-lemmer af udvalget lægger vægt på, at ministeren i sit be-tænkningsbidrag har givet tilsagn om, at regeringen vil fore-lægge sagen til behandling i Folketingssalen – og ikke blotforelægge den for et udvalg – inden der eventuelt indkaldesansøgninger om deponering af CO2fra energiproduktion.Det gælder såvel deponering under land som deponering un-der havbunden.Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre betragterCCS (deponering af CO2i undergrunden) som en dyr (sebl.a. svaret på spørgsmål 14) og unødvendig teknologi for atnedbringe den danske udledning af drivhusgasser. Vi betrag-ter det også som et uklart signal til omverdenen – og tilenergiselskaberne – hvis vi ikke klart fraskriver os CCS pågrundlag af fossile brændsler i dansk energiplanlægning.Det vil i bedste fald være en forvirret branding af dansk kli-ma- og energipolitik.Det er de tre partiers mål, at Danmarks el- og varmefor-syning skal være helt uafhængig af fossile brændsler inden2035. Vi har de tekniske muligheder for at realisere dette ogønsker et højt tempo i den kombinerede indsats med energi-besparelser og omstilling til vedvarende energi. Både for atvise omverdenen, at klimavenlig omstilling er mulig, for atnedbringe afhængigheden af stadig dyrere fossile brændslerog for at skabe et stærkt hjemmemarked for klimavenligeteknologier – et hjemmemarked, som er forudsætningen for,at Danmark også kan stå stærkt på de ekspanderende marke-der for klimavenlige produkter og løsninger.Det er således S’s, SF’s og RV’s holdning, at vi klart skalsige nej til CCS baseret på CO2fra energiproduktion fra fos-sile brændsler. Vi kan derimod godt acceptere, at der anven-des CO2som middel til at få mere olie- og gas op fra Nord-søen, hvis denne mulighed skulle vise sig at kunne bære
igennem kommercielt. Her er der ikke tale om, at formåleter at lagre CO2, men derimod at anvende CO2til indvin-ding. Principielt indebærer det, at CO2’en recirkuleres – dogmed undtagelse af tabet undervejs. For Danmarks kvote-regnskab betyder det, at det alene er den del, der kan doku-menteres varigt lagret, der kan godskrives i kvoteregnska-bet.De tre partier finder desuden, at vi ikke på nuværendetidspunkt bør afskrive os muligheden for, at man en gang ifremtiden kan anvende CCS på grundlag af CO2fra biomas-se- eller biogasbaseret energiproduktion. I disse tilfælde vilder være tale om, at man trækker CO2ud af atmosfæren –altså et positivt CO2-regnskab, fordi der deponeres atmosfæ-risk CO2i stedet for fossilt CO2. Men også her er teknologi-en forbundet med store tekniske og økonomiske udfordrin-ger.S, SF og RV er naturligvis helt på det rene med, atbiomasse er en begrænset ressource, og at CCS på biomasseogså vil betyde øget anvendelse af biomasse. Men vi kan ik-ke udelukke, at det kan blive nødvendigt i fremtiden, hvisdet f.eks. ikke lykkes fuldt ud at få omstillet transportsekto-ren til 100 pct. VE.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er godt tilfred-se med, at der med lovforslaget åbnes for at injicere CO2iundergrunden i de eksisterende oliefelter i Nordsøen. Det vilsige, at der bliver tale om injektion i havet, hvor de eksister-ende oliefelter derved bringes til at yde en større mængdeolie end uden CO2-injektion. Denne øgede værdi af mereolie kommer det danske samfund til gode.Den CO2, der skal anvendes til dette, ser Dansk Folke-parti gerne opsamlet fra vore kraft-varme-værker, således atdisse derved ingen »forurening« udleder overhovedet. CO2er ikke en forurening, men er en naturlig gasart, der har ek-sisteret på vor jord i millioner af år, og som er føde for alleplanter.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-gen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Afklima- og energiministeren,tiltrådt afudvalget:1)I den foreslåede ændring affodnotentil lovens titelindsættes efter »dele af Europa-Parlamentets og Rådets di-rektiv 2008/99/EF af 19. november 2008, EU-Tidende 2008,
3
nr. L 328, side 28,«: »dele af Europa-Parlamentets og Rå-dets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009,«.[Implementering af dele af VE-direktivet]2)Nr. 3affattes således:»3.I§ 2 aændres »og kontinentalsokkelområde« til: », idansk eksklusiv økonomisk zone og på dansk kontinental-sokkelområde.«[Præcisering]3)I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 16ændres istk. 1, 2. pkt.,»nuværende« til: »eksisterende«.[Præcisering]4)I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 16affattesstk. 4, 1. pkt.,således:»Hvis enighed om aftale vedrørende andre rettighedsha-veres brug af anlæg til indvinding, behandling og transportaf kulbrinter m.v. etableret i medfør af godkendelse eller til-ladelse efter denne lov eller om samordnet udnyttelse af toeller flere kulbrinteforekomster ikke kan opnås inden rime-lig tid, kan klima- og energiministeren fastsætte vilkår fordette, herunder om betaling.«[Redaktionel ændring]Af etmindretal(EL):5)I den undernr. 9foreslåede§ 18 budgårstk. 2.Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.[Fjernelse af muligheden for at lade størrelsen af det beløb,ansøgerne tilbyder at betale ved udstedelse af tilladelsen,indgå i udvælgelseskriterierne]6)I den undernr. 9foreslåede§ 18 budgår istk. 3,derbliver stk. 2, », og eventuelt stk. 2«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]7)I den undernr. 9foreslåede§ 18 bindsættes efter stk.6, der bliver stk. 5, som nyt stykke:»Stk. 6.Ved bedømmelsen af ansøgere lægger klima- ogenergiministeren ud over de i stk. 1-3 nævnte kriterier vægtpå samfunds- og miljømæssige kriterier i udvælgelseskriteri-erne.«[Samfunds- og miljømæssige kriterier skal indgå i udvælgel-seskriterierne]8)I den undernr. 9foreslåede§ 23indsættes efter stk. 1som nyt stykke:»Stk. 2.Lagring af CO2i undergrunden er forbudt.«Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10.[Lagring af CO2i den danske undergrund forbydes]Afklima- og energiministeren,tiltrådt afudvalget:9)I den undernr. 10foreslåede affattelse af§ 23ændresistk. 8»Folketingets Energipolitiske udvalg« til: »et af Fol-ketinget nedsat udvalg«.[Ændret formulering]
10)I den undernr. 11foreslåede§ 23 eindsættes efter nr.3 som nyt nummer:»4)CO2-transportnet:Et net af rørledninger, herunder til-knyttede pumpestationer eller tilsvarende, til transportaf CO2til CO2-lagringslokaliteten.«Nr. 4-12 bliver herefter nr. 5-13.[Definition af CO2-transportnet flyttet fra § 23 t, stk. 1, til §23 e. Ordet »boosterstationer« er desuden udskiftet med»pumpestationer eller tilsvarende«]11)I den undernr. 11foreslåede§ 23 eændres inr. 11,der bliver nr. 12, »sættes spørgsmålstegn ved« til: »sås tvivlom«.[Ændret formulering]12)I den undernr. 11foreslåede§ 23 mændres istk. 1»som en sidste udvej« til: »i yderste konsekvens«.[Ændret formulering]13)I den undernr. 11foreslåede§ 23 tudgårstk. 1, 2.pkt.[Definition af CO2-transportnet flyttes til § 23 e]14)I den undernr. 14foreslåede affattelse af§ 37 audgårstk. 7, 2. pkt.[Bestemmelsens 2. pkt. er overflødigt]BemærkningerTil nr. 1Ifølge artikel 13, stk. 1, i VE-direktivet skal medlemssta-terne sikre, at eventuelle nationale regler om godkendelses-,certificerings- og licensprocedurer, der anvendes på anlægog tilknyttede transmissions- og distributionsnetinfrastruktu-rer til produktion af elektricitet, opvarmning eller køling fravedvarende energikilder og på processen for forarbejdningaf biomasse til biobrændstoffer eller andre energiprodukter,er forholdsmæssige og nødvendige.Geotermisk energi er en vedvarende energikilde, og tilla-delser til efterforskning og indvinding af geotermisk energimeddeles i medfør af undergrundsloven. For så vidt angårmeddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding afgeotermisk energi, implementeres dele af VE-direktivets ar-tikel 13, stk. 1, med dette forslag til ændring af under-grundsloven.Det følger af VE-direktivets artikel 13, stk. 1, litra a, atmedlemsstaterne navnlig skal sikre, at de respektive an-svarsområder for de nationale, regionale og lokale admini-strative organer, der varetager godkendelses-, certificerings-og licensprocedurer, herunder i forbindelse med fysisk plan-lægning, er klart koordineret og defineret med gennemsigti-ge tidsplaner for afgørelser vedrørende ansøgninger omplanlægnings- og byggetilladelse, idet der dog tages forbe-hold for forskellene i medlemsstaternes administrative struk-turer og organisation. Af direktivets artikel 13, stk. 1, litra b,fremgår det, at medlemsstaterne skal sikre, at der på rette ni-veau skal stilles omfattende oplysninger til rådighed om be-handlingen af godkendelses-, certificerings- og licensansøg-
4
ninger om anlæg til vedvarende energi og om den bistand,ansøgerne kan få. Det fremgår herudover af VE-direktivetsartikel 13, stk. 1, litra c, at medlemsstaterne skal tage pas-sende skridt til at sikre, at de administrative procedurerstrømlines og fremskyndes på rette administrative niveau.Det skal hertil bemærkes, at der i efteråret 2010 blev indførten procedure for meddelelse af tilladelser til efterforskningog indvinding af geotermisk energi. Denne procedure sikrerbl.a. offentlighed om meddelelsen af nye geotermitilladel-ser. Med det foreslåede nye kapitel 4 i undergrundsloven omgeotermitilladelser præciseres og strømlines rammerne i for-bindelse med meddelelse af geotermitilladelser og for tilla-delsernes varighed og vilkår.Endelig skal medlemsstaterne ifølge VE-direktivets arti-kel 13, stk. 1, litra d, navnlig tage passende skridt til at sikre,at reglerne om godkendelse, certificering og licensudstedel-se er objektive, gennemsigtige og forholdsmæssige, ikkediskriminerer mellem ansøgere og tager fuldt hensyn til desærlige træk ved individuelle teknologier til vedvarendeenergi. Med det foreslåede nye kapitel 4 i loven implemen-teres VE-direktivets artikel 13, stk. 1, litra d, for så vidt an-går meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvindingaf geotermisk energi. Den nye procedure for meddelelse afgeotermitilladelser, der blev indført i 2010, sikrer bl.a. of-fentlighed og gennemsigtighed i tildelingsprocessen. For atimplementere VE-direktivets artikel 13, stk. 1, for så vidtangår meddelelse af geotermitilladelser, og for at skabeyderligere offentlighed og gennemsigtighed om, hvordander kan indsendes ansøgninger om geotermitilladelser, ogfor at sikre lovhjemmel til bl.a. udvælgelseskriterier foreslåsen række bestemmelser for meddelelse af geotermitilladelserindført med det nye kapitel 4 i undergrundsloven. Det fore-slåede kapitel er inspireret af de eksisterende bestemmelser iundergrundsloven om meddelelse af tilladelser til efterforsk-ning og indvinding af kulbrinter.Til nr. 2Der er tale om en præcisering, så det af lovteksten vilfremgå »på dansk søterritorium, i dansk eksklusiv økono-misk zone og på dansk kontinentalsokkelområde«.Til nr. 3Ordet »nuværende« erstattes med »eksisterende«. Der ertale om en præcisering, idet ordet »nuværende« kan forståssåledes, at der tages udgangspunkt i tidspunktet for lovfor-slagets fremsættelse eller vedtagelse. Dette er ikke hensig-ten.
Til nr. 4Der er tale om en redaktionel ændring, således at tekstenfremstår mere læsevenlig.Til nr. 5 og 6Ændringsforslagene medfører, at der i udvælgelseskrite-rierne ikke kan lægges vægt på størrelsen af det beløb, somansøgerne eventuelt tilbyder at betale ved udstedelsen af til-ladelsen.Til nr. 7Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at der læggesvægt på samfunds- og miljømæssige kriterier i udvælgelses-kriterierne ved geotermitilladelser.Til nr. 8Formålet med ændringsforslaget er at forbyde lagring afCO2i den danske undergrund.Til nr. 9Ændringen fra »Folketingets Energipolitiske udvalg« til»et af Folketinget nedsat udvalg« sikrer en ensartet formule-ring i hele loven.Til nr. 10 og 13Definitionen af CO2-transportnet flyttes fra § 23 t, stk. 1,2. pkt., til § 23 e, således at alle definitioner under kapitletom geologisk lagring og rørført transport af CO2er samlet ien bestemmelse.Herudover udskiftes ordet »boosterstationer« med »pum-pestationer eller tilsvarende«, således at der i lovteksten bru-ges et dansk udtryk frem for en anglicisme.Til nr. 11 og 12De ændrede formuleringer foretages, således at der ikkebenyttes talesprogsudtryk i lovteksten.Herudover skal bemærkes, at der i lovforslagets bemærk-ninger til § 23 m, stk. 2, henvises til CCS-direktivets artikel11, stk. 2, litra e. Den korrekte henvisning skal være til arti-kel 11, stk. 3, litra e.Til nr. 14Det foreslås, at bestemmelsens sidste punktum udgår, daet klagenævns afgørelser ikke uden særlig hjemmel kan ind-bringes for anden administrativ myndighed.
Eyvind Vesselbo (V) Jens Kirk (V)fmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Ellen Trane Nørby (V) Per Dalgaard (DF) Tina Petersen (DF)Jørgen S. Lundsgaard (KF) Mette Gjerskov (S) Ole Vagn Christensen (S) Kim Mortensen (S) Ole Hækkerup (S)Anne Grete Holmsgaard (SF) Trine Mach (SF) Margrethe Vestager (RV)nfmd.Per Clausen (EL)
5
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 141Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra klima- og energiministeren2Invitation til teknisk gennemgang af lovforslaget fra klima- ogenergiministeren3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Materiale fra foreningen »Nej til CO2-lagring«’s foretræde24/2-115Materiale vedrørende NOAH’s foretræde 17/3-116Supplerende materiale indsendt i forbindelse med NOAH’s fore-træde den 17/3-117Henvendelse af 28/3-11 fra foreningen »Nej til CO2-lagring«8Betænkningsbidrag fra klima- og energiministeren9Ændringsforslag fra klima- og energiministeren10Materiale fra teknisk gennemgang af lovforslaget 16/3-11, fra kli-ma- og energiministeren11Henvendelse af 28/4-11 fra NOAH121. udkast til betænkning132. udkast til betænkning14Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmål A 12/5-11 fra kli-ma- og energiministeren15Betænkningsbidrag fra klima- og energiministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 141Spm.nr.1TitelSpm. om at redegøre for, hvordan en vedtagelse af lovforslagetpåvirker retsgrundlaget for at tillade geologisk lagring af CO2iDanmark, til klima- og energiministeren, og ministerens svar her-Spm., om der efter en vedtagelse af lovforslaget vil være mulig-hed for, at Danmark kan gennemføre et generelt forbud mod geo-logisk lagring af CO2i Danmark, til klima- og energiministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at give en udtømmende beskrivelse af de begrundelser,der kan bruges til at afvise ansøgninger om tilladelser til geolo-gisk lagring af CO2efter en vedtagelse af lovforslaget, til klima-og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er indstillet på at give tilladelser til geolo-gisk lagring af CO2i Danmark, f.eks. nordvest for Aalborg, tilklima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, det vil være hensigtsmæssigt at givetilladelse til geologisk lagring af CO2i de tilfælde, hvor dette kanblokere for udnyttelse af geotermisk energi, til klima- og energi-ministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
7
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Spm., om ministeren konkret vil kommentere de 14 punkter i for-eningen »Nej til CO2-lagring«’s høringssvar af 14/12-10, til kli-ma- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren – som teknisk bistand – vil udarbejde et æn-dringsforslag, som fjerner bestemmelserne vedrørende geologisklagring af CO2, til klima- og energiministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren – som teknisk bistand – vil udarbejde et æn-dringsforslag, som fjerner muligheden for, at ministeren kan ind-føre et auktionssystem i områder, hvor interessen for geotermitil-ladelser overstiger behovet, til klima- og energiministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren – som teknisk bistand – vil udarbejde et æn-dringsforslag, som sikrer, at der skal lægges vægt på samfunds-og miljømæssige kriterier i udvælgelseskriterierne ved geotermi-tilladelser, til klima- og energiministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren er enig i, at der kun bør gives tilladelse tilgeologisk lagring af CO2i Danmark, hvis dette indgår som et ele-ment i den danske klima- og energipolitik, til klima- og energimi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til det materiale, foreningen»Nej til CO2-lagring« præsenterede for udvalget i forbindelsemed sit foretræde 24/2-11, til klima- og energiministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om Vattenfall har krav på at få godkendt et deponerings-projekt, hvis selskabet genoptager sin ansøgning og i øvrigt leverop til de krav, der er beskrevet i lovforslaget, og om, hvordan re-geringen generelt vil stille sig til en ansøgning, hvor den ansøgen-de part lever op til de krav, der fremgår af lovforslaget, til klima-og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren på baggrund af sine oplysninger under 1. be-handling vil give tilsagn om, at der ikke gives tilladelse til CCS iperioden frem til 2020, til klima- og energiministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at fremsende en redegørelse for, hvad de mest optimisti-ske og de mest pessimistiske vurderinger af CCS p.t. siger omomkostningerne med at realisere CCS, og for, hvor høj kvotepri-sen på CO2skal være, før det antages, at CCS kan konkurreremed andre teknologier, der fortrænger CO2, til klima- og energi-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om regeringen vil støtte eventuelle ansøgninger om CCS-demonstrationsanlæg via den europæiske pulje for CCS og inno-vative VE-teknologier, og om, hvor langt fremme processen medat søge denne pulje er, til klima- og energiministeren, og ministe-rens svar herpå
8
16
17
18
19
20
2122
23
24
25
26
27
Spm., om ministeren – som teknisk bistand – vil udarbejde et æn-dringsforslag, som sikrer, at der ikke kan gives tilladelse til lag-ring af CO2i undergrunden, uden at dette har været behandlet iFolketinget i form af et beslutningsforslag, til klima- og energimi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til det materiale, NOAH harindsendt i forbindelse med sit foretræde 17/3-11, til klima- ogenergiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til det supplerende materiale,NOAH har indsendt i forbindelse med sit foretræde 17/3-11, tilklima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 28/3-11 fraforeningen »Nej til CO2-lagring«, til klima- og energiministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren – som teknisk bistand – vil udarbejde et æn-dringsforslag, der forbyder geologisk lagring af CO2i undergrun-den i Danmark, til klima- og energiministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-11 fraNOAH, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der udelukkende kan søges om tilladelse til lagring afCO2i undergrunden, efter at ministeren har foretaget en offentligindkaldelse af ansøgninger, eller om det også er muligt at indsen-de en ansøgning uden en sådan offentlig indkaldelse, til klima- ogenergiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan afvise en ansøgning alene med henvis-ning til, at man ikke ønsker lagring af CO2i undergrunden, og omdette i givet fald er i overensstemmelse med, at tilladelse/afslagskal ske efter »objektive, offentliggjorte og ikke-diskriminerendekriterier«, til klima- og energiministeren, og ministerens svar her-Spm., om det er i overensstemmelse med ikkediskriminations-princippet, hvis der gives tilladelse til deponering i forbindelsemed injektion af CO2med henblik på at få mere olie op af under-grunden, men ikke gives tilladelse til deponering af CO2fra etkraftværk, til klima- og energiministeren, og ministerens svar her-Spm., om ministeren er indstillet på at tilkendegive i et betænk-ningsbidrag, at man ikke vil give tilladelse til deponering af CO2iundergrunden (fra kraftværker baseret på anvendelse af fossilebrændsler) i perioden frem til 2020, til klima- og energiministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, om CO2anvendt til indvinding af olie er om-fattet af kvoteregulering, til klima- og energiministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om – som teknisk bistand – at udarbejde ændringsforslag,der præciserer, at der alene kan gives tilladelse til geologisk lag-
9
ring af CO2fra biomasse, og at CO2anvendt til indvinding af olie(injektion) omfattes af CO2-kvoter, til klima- og energiministeren,og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 141Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm. om at begrunde, hvorfor ministeren ikke vil sige nejtil lagring af CO2fra fossile brændsler i undergrunden i periodenfrem til 2020, når ministeren samtidig oplyser, at hun vil afventeudenlandske erfaringer, jf. svar på spm. 25, til klima- og energi-ministeren