Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 142 Bilag 1
Offentligt
955710_0001.png
955710_0002.png
955710_0003.png
N O T AT
14. december 2010J.nr. 3401/1001-2169Ref. GBOEnergiindvinding
Høringsnotat vedrørende ekstern høring over forslag til lov om ændring af offshoresik-kerhedslovenUdkast til lovforslag om ændring af offshoresikkerhedsloven har været sendt i ekstern høringfra den 3. november 2010 til den 24. november 2010. Det fremgår af bilag 1, hvem lovforsla-get har været i høring hos.Advokatrådet og Dansk Sygeplejeråd har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforsla-get. Energistyrelsen har ikke herudover modtaget høringssvar fra de i bilag 1 hørte, dvs. par-terne i Offshoresikkerhedsrådet har ikke haft bemærkninger. Det skal dog samtidig bemærkes,at Arbejdsmarkedets parter i Offshoresikkerhedsrådet har haft lovforslaget til udtalelse før hø-ringen og ikke har haft bemærkninger.Datatilsynet, som også har haft lovforslaget til høring, har fremsendt bemærkninger, som bli-ver resumeret og kommenteret nedenfor af Energistyrelsen. Høringsnotatet er emneopdelt.Bestemmelser om anmeldelse af ulykker og erhvervssygdommeDatatilsynet finder, at der inden vedtagelse af nye initiativer, der medfører behandling af per-sonoplysninger, bør foretages en vurdering af om de behandlinger af personoplysninger, dervil blive tale om, er nødvendige og proportionale i forhold til hensynet til bl.a. de registreredepersoners interesser i beskyttelsen af oplysninger om dem selv.Datatilsynet har i den forbindelse noteret sig, at samfundets interesse i, at erhvervssygdommemv. belyses bedst muligt, danner grundlag for, at en læges underretning om, at en person (må-ske) har været udsat for skadelige påvirkninger, ikke længere kræver samtykke. Energistyrel-sen bør derfor forholde sig til persondatalovens bestemmelser, særligt §§ 5, 6, 7 samt 8. Des-uden bedes Energistyrelsen forholde sig til persondatalovens § 11, stk. 1, i det omfang dertænkes indberettet oplysninger om personoplysninger.Kommentarer: Persondatalovens bestemmelser om behandling af forskellige former for per-sonoplysninger, herunder §§ 5, 6, 7 og 8 samt § 11, stk. 1, vil indgå i udmøntningen og for-valtningen af de foreslåede §§ 52 og 52 a om anmeldelse til tilsynsmyndigheden af arbejds-ulykker og erhvervssygdomme.Der skal i øvrigt – som også refereret af Datatilsynet - henvises til, at der med ændringen afden gældende § 52, stk. 2, om, at der ikke længere kræves samtykke fra den person, som un-Side 1
derretningen om en mulig skadelig påvirkning vedrører, herved opnås samme retstilstand sompå land efter arbejdsmiljøloven.Adgang til nødvendige oplysninger i indkomstregistret for at lette lægers digitale an-meldelse af erhvervssygdommeDatatilsynet har noteret sig, at Energistyrelsens terminaladgang til indkomstregistret og Er-hvervssystemet vil ske i overensstemmelse med persondatalovens regler, herunder at der ale-ne vil være adgang til oplysninger, der er relevante og nødvendige, og at adgangen er begræn-set til autoriserede medarbejdere.Datatilsynet anbefaler, at det tydeliggøres i forslagets bemærkninger, hvilke oplysningstypertilsynsmyndigheden skal have adgang til. Datatilsynet har i den forbindelse noteret sig, at derindgås særskilt aftale med SKAT om omfanget af de oplysninger i indkomstregistret og Er-hvervssystemet, som Energistyrelsen konkret vil få adgang til.Kommentarer: Med hensyn til Datatilsynets anbefaling om at tydeliggøre i bemærkningerne,hvilke oplysningstyper, tilsynsmyndigheden skal have adgang til, skal henvises til, at detfremgår af bemærkningerne, at der vil være tale om overførsel af arbejdsgiverens CVR-nummer, hvorefter Energistyrelsen selv kan identificere den virksomhed, hvor skaden er op-stået.Tavshedspligt for myndigheder og andre i forbindelse med klage fra ansatte over sik-kerheds- og sundhedsmæssige forhold på offshoreanlægDatatilsynet understreger, at deraltidskal foretages enkonkret vurderingaf, hvorvidt denregistreredes interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for afgørendehensyn til private interesser eller til kontrol-, tilsyns- og reguleringsopgaver.Datatilsynet vurderer umiddelbart, at såfremt den foreslåede bestemmelse om tavshedspligtskal tillægges betydning i vurdering af, om persondatalovens regler om oplysningspligt efter §29, stk. 1, og indsigtsret efter § 31, stk. 1, kan fraviges, jf. persondatalovens § 30, stk. 1 og 2,vil der henset til ordlyden af den foreslåede bestemmelse ikke være muligt at foretage en kon-kret vurdering af, hvorvidt den registreredes interesse i at få kendskab til oplysningerne findesat burde vige for afgørende hensyn til private interesser eller til kontrol-, tilsyns- og regule-ringsopgaver. Datatilsynet er derfor af den opfattelse, at Energistyrelsen bør overveje, om denforeslåede affattelse af bestemmelsen om tavshedspligt er i overensstemmelse med de anførteregler i persondataloven.Kommentarer:Den foreslåede § 63 a, stk. 2, om at tilsynsmyndigheden ikke overfor arbejdsgiveren eller an-dre må oplyse, at tilsynsmyndigheden har modtaget en klage, svarer til arbejdsmiljølovens §79, stk. 2, som fik sin nuværende ordlyd ved ændringen af arbejdsmiljøloven den 19. maj2010. Herved opnås der samme beskyttelse af klagers anonymitet som på land.Datatilsynets høringssvar har givet anledning til at præcisere bemærkningerne til §63 a, stk. 2. Det præciseres således i bemærkningerne, at i relation til oplysningspligt og ind-sigtsret efter persondataloven indgår § 63 a, stk. 2, som et element i den konkrete afvejning,der skal foretages efter de relevante bestemmelser i persondataloven i henseende til, om den
Side 2
registreredes interesse i at få kendskab til oplysningerne bør vige for afgørende hensyn tilprivate interesser eller til kontrol-, tilsyns- og reguleringsopgaver.
Side 3