Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 15 Bilag 4
Offentligt
920668_0001.png
920668_0002.png
920668_0003.png
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 00. november 2010
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om anlæg af anden etape af Slagelse Omfartsvej[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.behandling den 14. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringDen 8. oktober 2010 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til transportministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEt-tal(EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. be-handling.Vejbyggeri er normalt ikke noget Enhedslisten støtter, menaf og til er der forhold, der gør, at det kan være nødvendigt atanlægge en omfartsvej for at lette et bysamfund for gennem-kørende trafik. Hvor der måske kan være en vis fornuft i atanlægge første etape af Slagelse Omfartsvej fra Kalundborgtil Skelskørvej, så gælder det imidlertid bestemt ikke for andenetape, for her er der allerede et alternativ til det beskedne antalbiler. Alternativet består i at etablere tilslutningsanlæg fraomfartsvejen til Vestmotorvejen, og så lade bilisterne køre ca.2 km. på denne til frakørsel 39 (Slagelse Syd).Denne mulighed omtales da også i lovforslagets pkt. 1.2.Derfor er det gådefuldt, hvad hensigten er med at ville bruge105 mio. kr. på den anden etape. Især ikke, når det fremgår afsvaret på L 15 – spm. 3, at den tidsmæssige besparelse beløbersig til 1 minut, som ministeren (udokumenteret) »konverterer«til en gevinst for erhvervslivet på 2,7 mio. kr. i åbningsåret.Med sådanne regnemetoder kan enhver investering i nye veje,gøres til en gevinst for samfundet. Atter understreges dengrænseløse generøsitet, som bilister modtager fra Folketingetstrafikpolitiske flertal; selv i tider som disse, der er udnævnt tilkrise- og sparetider.Trafikmængderne er ikke overvældende, trafikulykkerneer få og trængselsproblemerne ligeså. En omfartsvej vil redu-cere antallet af støjramte boliger med 74, men ved ikke atanlægge omfartsvejens 2. etape vil der være rigeligt råd til atetablere effektive støjdæmpende foranstaltninger ved de ud-satte boliger.Alt i alt er det svært at se formålet med vejetapen, og hvadder har fået transportministeren til at fremsætte dette lovfor-slag – ud over at alle de partier, der deltog i trafikforliget, hverisær skulle have noget med hjem til kredsen. Således også her.Infrastrukturkommissionen anbefalede i sin tid, at investe-ringerne skete der, hvor behovet er størst, og her bidragerEnhedslisten gerne med nogle forslag til, hvordan 105 mio.kr. – plus lidt mere – kan bruges til fordel for anlægsopgaver,der tillige understøtter Klimakommissionens udsendte rap-port:- Renovering og udbygning af jernbanen til Stigsnæs havn,som Slagelse kommune planlægger udbygget til en dybvands-og containerhavn for det sydvestlige Sjælland.- Genåbning af banen fra Høng til Kalundborg.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-ningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er op-trykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal
DocIDJournalnummer
2
eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V)Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S) JensChristian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Malene Søgaard-Andersen (SF) Erika Lorentsen(RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 15Bilagsnr.123TitelTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra transportministeren1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedr. L 15Spm.nr.1TitelSpm. om, hvad det vil koste at etablere tilslutningsanlæg til motorvejen, hvoromfartsvejens første etape krydser denne, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan en omfartsvej på ca. 3 km, hvor der i dag er ringe trafik-mængder, kan generere en besparelse for erhvervslivet på 2,7 mio. kr., tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om tidsforbruget for bilister, der kører fra Slagelse Omfartsvej via motor-vejen, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det vil koste at etablere tilslutningsanlæg til motorvejen, hvoromfartsvejens første etape krydser denne, således at motorvejen fungerer sombindeled mellem omfartsvejen og Slagelse Landevej, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor mange år erhvervslivet vil være om at opnå en besparelse på 2,7mio kr. ved anlæg af Slagelse Omfartsvej, til transportministeren, og ministerenssvar herpå
2
34
5