Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 154 Bilag 2
Offentligt
964476_0001.png
964476_0002.png
Fra:Ove Holm [[email protected]]Sendt:2. februar 2011 15:14Til:TRM Karsten Kirk Larsen; TRM Kasper Granhøi HansenEmne:Høringer vedrørende forslag til love om anlæg af nordlig omfartsvej ved Næstved og afNykøbing Falster OmfartsvejTil TransportministerietAtt.: Karsten Kirk Larsen og Kasper Granhøi Hansen,
Hermed fremsendes DTLs bemærkninger til høringerne vedrørende forslag til love om anlæg afNordlig omfartsvej ved Næstved og-Nykøbing Falster Omfartsvej.-DTL har flere medlemsvirksomheder med interesse i at kunne køre med modulvogntog til og fra Næstved, ogder er indsendt to konkrete ansøgninger. Samtidig er vi bekendt med, at glasværket og havnen erinteresseret.I den forbindelse mener vi, at det er meget vigtigt, at den nye nordlige omfartsvej ved Næstved anlægges, såmodulvogntog umiddelbart kan benytte den.Vi skal derfor foreslå, at det eksplicit af lovforslaget fremgår, at der anlægget forberedes for kørsel medmodulvogntog.Vi noterer, at modulvogntog heller ikke er eksplicit nævnt i lovforslaget om anlæg af Nykøbing FalsterOmfartsvej, der jo bliver en del af E55, hvor der allerede i dag er adgang for modulvogntog – til Gedser.DTL finder det afgørende vigtigt, at der i nye anlægsprojekter herunder konkret med anlæggene afomfartsvejene ved Næstved og ved Nykøbing Falster tages højde for modulvogntog – og at det i øvrigt børske ved alle anlægsprojekter.Vi skal henvise til den politiske debat og aftale om modulvogntog i forbindelse med L 136 Forslag til lov omudbygning af Fynske Motorvej mellem Odense Vest og Middelfart (2. samling i 2009/10), hvorefter detnetop blev aftalt, at motorvejs afkørsler skal forberedes for modulvogntog. Der skal i den forbindelse ogsåhenvises nedenstående nyhed fra DTL.Med venlig hilsenOve HolmDansk Transport og Logistik (DTL)Grønningen 17Postboks 2250DK – 1019 København KTel. +45 70 15 95 00Mobile +45 23 44 29 09
DTL-nyhed, 6. maj 2010
Nyanlæg skal forberedes til modulvogntogI de kommende år investerer Danmark milliardbeløb i bl.a. nye motorveje, men det sker uden til- og frakørsler, som de25,25 meter lange modulvogntog kan bruge. Det kan blive dyrt, påpeger DTL.I et svar til Trafikudvalget om udbygningen af den vestfynske motorvej oplyser transportminister Hans Christian Schmidtnemlig, at ”vejstrækninger og kryds uden for forsøgsvejnettet ikke dimensioneres til kørsel med modulvogntog. I forhold tilmotorvejsstrækninger vil det ofte være krydsene for enden af motorvejsramperne, der ikke indgår i forsøgsvejnettet ogderfor ikke kan anvendes til kørsel med modulvogntog. Dette gælder også for Den Vestfynske Motorvej. På Den
Vestfynske Motorvej kan modulvogntog køre til og fra motorvejen ved rastepladserne ved Kildebjerg.”Det er en både dyr og dårlig løsning, påpeger DTL:”Det vil formentlig være stort set gratis at gøre det nu – i modsætning til senere. Alle nyanlæg bør fremover dimensionerestil modulvogntog – også når vi taler til- og frakørsler og de kryds, der er forbundet med dem. For modulvogntog er alleredeen succes. Modulvogntogsforsøget i Danmark kører på skinner, og der er også et stort landsdækkende forsøg i Tysklandpå trapperne. Det er den virkelighed, vi må forholde os til,” siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, som tilføjer, at derved modulvogntog er markante gevinster i form af bedre effektivitet, bedre miljø og bedre trafiksikkerhed at hente forerhvervet og for samfundet.Han peger på, at modulvogntogene efter alt at dømme har en stor fremtid i Danmark, når man ser på den brede politiskeopbakning, som der er til dem i Danmark.”DTL må derfor stærkt opfordre regeringen og den trafikpolitiske forligskreds til at vise rettidig omhu og få forberedtnyanlæg til modulvogntog,” siger Erik Østergaard.
Kilde.http://www.dtl.eu/Nyheder/Nyhedsarkiv/2010/Maj/06-05-2010Nyanlag%20skal%20forberedes%20til%20modulvogntog.aspx