Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 154 Bilag 6
Offentligt
972605_0001.png
972605_0002.png
Folketinget Christiansborg1240 København KTrafikudvalget
1

Vedr. omfartsvej ved Nykøbing F.

21. marts 2011
Undertegnede var den 17. marts d.å. med Ommerudvalget til mødehenholdsvis i Trafikministeriet og Trafikudvalget.Jeg undrer mig, at man såvel i Trafikministeriet som i Trafikudvalget gavudtryk for mundtligt, at man fandt Ommerudvalgets linjeføringsforslag formeget hensigtsmæssigt.Men fremførte også, at man ikke kunne omgå beslutninger taget i
Guldborgsund byråd under hensyntagen til det kommunale selvstyre.
Hvis det kommunale selvstyre virkelig skulle være tildelt en så afgørendemagt, så kan kommunerne altså ignorere alle forordninger udstedt fradiverse ministerier og dermed forenkle samt afskaffe de udskældte
papirregistreringer, som medarbejderne indenfor de forskellige sektorerbruger al for meget tid på? F.eks. indenfor skole, børnepasning ellerældreforsorgen for at nævne nogle områder.
Det virker som om, at Folketinget frasiger sig magten til at styre udviklingenDanmark!
i dette land? Især når pengene til omtalte projekt kommer fra borgere i heleDet blev endvidere kraftigt betonet, at de afsatte penge til omtalte vejprojektikke ville blive inddraget, om en anden linjeføring blev gennemført. Dette erellers blevet hævdet flere gange offentligt af repræsentanter forGuldborgsund byråd. I den forbindelse vil undertegnede gerne vide, hvorsøge om fri proces?
man skal klage over en så alvorlig fejlinformering af borgerne? Skal manDet kan også undre, at ingen af de lokale medlemmer af Folketinget hargjort borgerne opmærksom på denne fejludmelding?Landet fattes penge, og det må derfor være Trafikudvalget opgave, at fåmest muligt ud af de bevilgede penge, samt i dette tilfælde sikre, at
projektet er et led i den udvikling, som Gedser-Rostock overfarten vil få inær fremtid.
2
Tyskland satser på Rostock som trafikknudepunkt, idet man ønsker, at dentakt med, at de baltiske lande kommer på fode.
tyske industri er klar til at erobre eksportandele i de nye markeder øst på iMener Trafikudvalget, at et ikke særligt konkurrencedygtigt dansktvinges igennem 6 rundkørsler omkring Nykøbing F.?øgede CO2udslip,nemlig mafiaen!
eksporterhverv bliver bedre stillet, hvis fremtidens store lastvogne skalMan kan selvfølgelig altid argumentere for, at nogle vil få glæde af detUanset om man kan lide det eller ej, så ligger fremtidens nye
eksportmarkeder ikke i de gl. EF lande, men i det Baltiske område!til denne udvikling?
Ønsker Trafikudvalget ikke, at en fremtidig Linjeføring til Gedser er forberedtScandlines indsætter i 2012 2 nye superfærger på Gedser-Rostock
overfarten. Er disse fuldt lastet vil det medføre, at personbiler og lastbilerkm med 8 til 10 rundkørsler!
strækker sig over ca. 30 km. Afstanden fra Gedser til Nykøbing F. er ca. 23Til Trafikudvalgets orientering skal det oplyses, at de høje lastbiler ikke kankøre igennem Guldborgsund-tunnelen, ej heller kan de køre underSakskøbing.togunderføringen ved Nykøbing F. station eller under højbroen i byen modHer i landet praler vi af have et oplyst repræsentativt demokrati!
Ommerudvalget møder op med ca. 6000 underskrifter for deres linjeføring.Hvor mange underskrifter har Nykøbing F. byråd indsamlet, som støtterderes projekt?
Med venlig hilsenLeif A. JensenStubbekøbingvej 124840 Nørre Alslev[email protected]