Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
985585_0001.png
985585_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
15. april 2011

Besvarelse af spørgsmål 10 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

6. april 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)

Spørgsmål:

I relation til ministerens forslag om at ophæve markedsføringslovens § 16om butikkers pligt til at skilte med organiseret rabat, bedes ministerenkommentere på Forbrugerrådets undersøgelse fra januar 2011, som viser,at skiltene rent faktisk har betydning for mange forbrugere.

Svar:

Forbrugerrådet har i januar 2011 undersøgt forbrugernes oplevelser medorganiseret rabat. Undersøgelsen viser, at ca. 60 pct. har lagt mærke til, atnogle butikker skilter med en rabatmulighed. Ca. 28 pct. af disse forbru-gere efterspørger mulighederne for at opnå organiseret rabat i butikken.Undersøgelsen viser desuden, at der er færre, der spørger til organiseretrabat, hvis de ikke har bemærket nogen skiltning.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i januar 2010 undersøgt forbru-gernes adfærd, når de køber ind. Undersøgelsen viser, at tre ud af fireforbrugere søger information inden et køb, og at ca. 90 pct. af dem, somsøger information, opnår en besparelse ved det.Undersøgelsen viser også, at kun én ud af fire forbrugere forhandler i for-bindelse med et køb. Til gengæld opnår 85-90 pct. af dem, som forhand-ler, bedre vilkår eller en mere fordelagtig pris.Det understreger, at det generelt er vigtigt at anspore forbrugerne til at af-søge markedet og sørge at få rabat.I de senere år er det blevet meget nemmere for forbrugerne at afsøgemarkedet, fordi der er fremkommet en række forbrugerguides på internet-tet og i andre medier, hvor det er muligt at sammenligne pris og kvalitet.Det er med til at øge prisgennemsigtigheden generelt.Det er muligt, at forbrugerne ved at afsøge markedet og forhandle forudfor et køb kan opnå bedre betingelser, end de kunne opnå gennem en afde organiserede rabatordninger.Derudover har flere af de virksomheder, der frivilligt vælger at tilbydeorganiseret rabat, givet udtryk for, at de oplever kravene om skiltningsom overflødige og forholdsvis bureaukratiske. Ophævelsen vil derfor in-debære en reduktion af virksomhedernes oplevede administrative byrder.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
Samlet set er det min vurdering, at det er mere hensigtsmæssigt genereltat anspore forbrugerne til at søge information og forhandle i forbindelsemed et køb end at kræve særlig skiltning i forbindelse med organiserederabatordninger.