Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
994010_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
9. maj 2011

Besvarelse af spørgsmål 15 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

3. maj 2011 efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF)

Spørgsmål:

Ifølge lovforslaget ophæves kravene til rabatmærker, jf. markedsførings-lovens nugældende § 10, stk. 2 tilsyneladende, uden at dette er nødven-diggjort af vores EU-retlige forpligtelser. Ministeren bedes redegøre for,om der i henhold til lovforslagets formulering af § 9, stk.1, ikke i fremti-den skal stilles krav som hidtil om, at detailhandlen ved brug af rabat-mærker, der udleveres i forbindelse med et køb til brug for senere indløs-ning, skal angive udstederens (firma)navn og værdien af mærket på hvertenkelt mærke, samt at rabatmærkeudstederen skal indløse mærkerne, nårmærker til en værdi af et nærmere fastsat beløb – f.eks. 20 kr. som i dag–kræves indløst af forbrugeren. Hvis ministeren ikke mener, at disse kravskal gælde i fremtiden, bedes ministeren redegøre for årsagen hertil.

Svar:

Med lovforslaget foreslås markedsføringslovens § 10, stk. 2, om rabat-mærker ophævet. Dette skyldes, at bestemmelsen er i strid med direktivetom urimelig handelspraksis, og på den baggrund er ophævelsen nødven-dig for at bringe markedsføringsloven i overensstemmelse med EU-retten.Som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål 14, giver direktivet omurimelig handelspraksis ikke mulighed for at opstille generelle krav tilsalgsfremmende foranstaltninger. Det betyder, at der ikke kan stilles ge-nerelle krav om, at værdien eller udstederens navn altid skal fremgå af etrabatmærke, og at mærket kan indløses til kontanter, da dette ifølge direk-tivet ikke er tilladt.Ved brugen af salgsfremmende foranstaltninger skal der tages hensyn tilde konkrete omstændigheder i hver enkelt sag. I forhold til oplysningerom værdien af rabatmærket, udstederens navn og muligheden for kon-tantindløsning medfører dette, at det konkret i hver enkelt sag skal vurde-res, om det er udtryk for en urimelig handelspraksis, hvis disse oplysnin-ger ikke fremgår.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, hvilke oplysninger derkan lægges vægt på i forhold til den konkrete vurdering af, om en salgs-fremmende foranstaltning er i overensstemmelse med loven. Det fremgårbl.a., at ved brug af rabatkuponer vil forbrugeren oftest have behov foroplysninger om, hvem der er rabatudsteder.Det bemærkes, at lovforslagets bemærkninger om rabatkuponer også fin-der anvendelse for rabatmærker.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk