Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
985255_0001.png
985255_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
15. april 2011

Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

23. marts 2011 efter ønske fra Colette L. Brix (DF)

Spørgsmål:

Vil ministeren beregne de administrative lettelser for de butikker og for-retninger, som reelt vil mærke konsekvenserne af, at kravet om organise-ret rabat ophæves, idet en lang række butikker og forretninger ikke vilmærke nogen konsekvenser, da reglerne på området ikke følges? Samti-dig ønskes en mere detaljeret beregning for, hvordan de administrativelettelser kan opgøres til 155 mio. kr., jf. bemærkningerne til lovforslagets. 7-8.

Svar:

De administrative konsekvenser af lovforslag og udkast til bekendtgørel-ser måles af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Det er derfor også Erhvervs-og Selskabsstyrelsen, der har bidraget med oplysningerne til lovforslagetom de administrative byrder.Jeg har på den baggrund forelagt spørgsmålet for Erhvervs- og Selskabs-styrelsen, der oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:”Målingerne af de administrative byrder bliver foretaget ved at undersø-ge, hvor byrdefuldt det er for de erhvervsdrivende at skulle leve op til deoplysningskrav, der følger af en given bestemmelse. Udgangspunktet formålingerne er, at kravene efterleves fuldt ud af de omfattede erhvervsdri-vende.De administrative konsekvenser af bestemmelsen om organiseret rabatblev målt i forbindelse med målingerne af samtlige daværende love ogbekendtgørelser i 2004-2005. I forbindelse med besvarelsen af dettespørgsmål blev styrelsen opmærksom på, at den oprindelige måling togudgangspunkt i, at samtlige af de omfattede erhvervsdrivende tilbyder or-ganiseret rabat.Det er frivilligt om erhvervsdrivende tilbyder organiseret rabat. På denbaggrund blev der derfor igangsat en genmåling mhp. på at afklare, hvorstor en andel af de omfattede erhvervsdrivende som tilbyder organiseretrabat. Målingen viser, at kun ca. 25 pct. tilbyder organiseret rabat.AMVAB-metoden fastlægger nogle afgrænsninger for, hvad der indgår imålingerne, og hvad der ikke indgår. En specifik afgrænsning er, at enfrivillig administrativ aktivitet som udgangspunkt ikke er at opfatte somen administrativ byrde, da det er en byrde, som virksomhederne kan und-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
gå. I det konkrete eksempel vedrørende kravet om organiseret rabat bliverde erhvervsdrivende således kun pålagt en administrativ byrde, hvis devælger at tilbyde organiseret rabat.Visse principielt frivillige aktiviteter kan imidlertid være helt nødvendigefor, at en virksomhed kan være på markedet, og AMVAB-metoden inde-holder derfor den modificering, at frivillige byrder alligevel opfattes somadministrative byrder, hvis mere end 50 pct. af de af reguleringen omfat-tede virksomheder benytter sig af den frivillige mulighed. Eksempelvisindgår ansøgning om landbrugsstøtte som en administrativ byrde, da me-re end 50 pct. af danske landbrug ansøger om dette. Det er ikke tilfældet idet konkrete tilfælde.Da den seneste måling viser, at kun ca. 25 pct. af alle virksomheder tilby-der organiseret rabat, burde bestemmelsen om organiseret rabat ikke haveindgået i de oprindelige målinger. Det indebærer, at ophævelsen af be-stemmelsen ikke giver den forventede lettelse i de erhvervsdrivendes ad-ministrative byrder på 155 mio. kr.Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er ansvarlig for AMVAB-målingerne afde administrative konsekvenser, der udføres af eksterne konsulentfirmaeri samarbejde med styrelsen og den konkrete ressort myndighed. Ved må-lingen af bestemmelsen om organiseret rabat blev det i 2004-2005 ved enfejl lagt til grund, at alle virksomheder tilbød organiseret rabat. Ingen afde tre parter var på daværende tidspunkt opmærksomme på fejlen.Erhvervs- og Selskabsstyrelsen beklager fejlen i beregningerne. Styrelsenblev først opmærksomme på denne fejl i forbindelse med en fornyet må-ling, der er blevet foretaget med henblik på besvarelse af dette spørgsmål.Afslutningsvist kan det nævnes, at flere af de virksomheder, der frivilligtvælger at tilbyde organiseret rabat, i genmålingen gav udtryk for, at deoplever kravene som følge af bestemmelsen om organiseret rabat somoverflødige og forholdsvis bureaukratiske. Ophævelsen af bestemmelsenvil derfor indebære en reduktion af virksomhedernes oplevede admini-strative byrder.”