Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
994032_0001.png
994032_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
9. maj 2011

Besvarelse af spørgsmål 21 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

4. maj 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål:

I svar til MEP Christel Schaldemose (E-10017/10DA) svarer Kommissi-onen, at medlemsstaterne under drøftelserne af direktivet om urimelighandelspraksis blev gjort bekendt med, at direktivet om urimelig han-delspraksis også omfattede salgsfremmende foranstaltninger. I det åbnesamråd i Erhvervsudvalget den 3. maj 2011 bekræftede ministeren denneudlægning. Hvis dette er korrekt, hvad er så grunden til, at Danmark un-der forhandlingerne ikke sørgede for at få de danske specialforbud indfø-jet i bilaget til direktivet om urimelig handelspraksis?

Svar:

Kommissionen har i svaret på spørgsmål E-10017/10DA anført, at den al-tid har fastholdt, at salgsfremmende foranstaltninger er omfattet af direk-tiv om urimelig handelspraksis.Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 12, har Kommissionen i denforbindelse anført, at dengang direktivet blev forhandlet, blev forholdetmellem direktivforslaget og forslaget til en forordning om salgsfremmen-de foranstaltninger (som senere blev trukket tilbage) drøftet af Kommis-sionen og medlemsstaterne i Rådet. Kommissionen har videre anført, atmedlemsstaterne under disse drøftelser blev fuldt ud bekendt med, at detvar hensigten, at forslaget til forordning om salgsfremmende foranstalt-ninger skulle være omfattet af direktivets anvendelsesområde, men somen "lex specialis", dvs. med mere detaljerede regler for netop salgsfrem-mende foranstaltninger, som skulle have præcedens frem for reglerne i di-rektivet om handelspraksis i almindelighed.Kommissionen mener på den baggrund, at det var klart for medlemssta-terne, at nationale forbud mod salgsfremmende foranstaltninger skulle af-skaffes som følge af direktivet.Som det også fremgår af svaret på spørgsmål 12, har det imidlertid væretden danske opfattelse, at salgsfremmende foranstaltninger var særskilt re-guleret i forordningsforslaget om salgsfremmende foranstaltninger, og ef-tersom forordningsforslaget blev trukket tilbage i 2006, var området end-nu ikke harmoniseret på EU-plan.Regeringen valgte på den baggrund at opretholde forbuddene mod rabat-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
kuponer og købsbetingede konkurrencer.Da det var den danske opfattelse, at direktivet om urimelig handelspraksisikke regulerede salgsfremmende foranstaltninger, og regeringen på denbaggrund opretholdt forbuddene mod rabatkuponer og købsbetingedekonkurrencer i markedsføringsloven, gav det ikke regeringen anledningtil under direktivforhandlingerne at søge forbuddene indføjet på direkti-vets bilag 1 over former for handelspraksis, der under alle omstændighe-der anses som urimelige.