Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
1004401_0001.png
1004401_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
30. maj 2011

Besvarelse af spørgsmål 27 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

27. maj 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål:

Kan ministeren bekræfte, at IT- og Telestyrelsen i forbindelse med udar-bejdelse af retningslinjerne for SMS-lån vurderede, at 99 pct. af mobilte-lefonerne i udgangen af 2008 havde en hukommelseskapacitet til atgemme 5.000 sms beskeder og dermed opfyldte Justitsministeriet defini-tion på et varigt medium? Kan ministeren endvidere bekræfte, at konklu-sionen på dette var, at det teknisk var muligt at markedsføre SMS-lån ogogså at stille krav til, at alle tilbudsbetingelser blev givet til forbrugerenpå sms? ”Retningslinjerne for SMS-lån stiller i punkt 3 en række megetomfattende oplysningskrav, som udbyderen skal give til forbrugeren. Kanministeren bekræfte, at retningslinjerne sikrer, at det er virksomhedensansvar, at alle disse oplysninger kommer forbrugeren i hænde og at for-brugeren ikke behøver at bede om det?”

Svar:

Jeg kan bekræfte, at IT- og Telestyrelsen i forbindelse med udarbejdelseaf retningslinjerne for sms-lån vurderede, at 99 pct. af mobiltelefonerne iudgangen af 2008 havde hukommelseskapacitet til at gemme 5.000 sms-beskeder og dermed opfyldte definitionen på et varigt medium.Jeg kan endvidere oplyse, at konklusionen på dette var, at sms-lån på denbaggrund lever op til forbrugeraftalelovens krav om, at långiveren skalmeddele forbrugeren aftalevilkårene på et varigt medium.Endelig kan jeg bekræfte, at långiveren i forbindelse med sms-lån omfornødent skal kunne dokumentere, at forbrugeren har fået oplysning omaftalevilkårene og har accepteret disse senest ved aftalens indgåelse.Lad mig starte med at slå fast, at der ikke gælder lempeligere krav tilmarkedsføring af rabatkuponer pr. sms end rabatkuponer via andre medi-er.Direktivet om urimelig handelspraksis gør det ikke muligt at stille speci-fikke krav til, hvordan forbrugeren skal modtage tilbudsbetingelserne, ogsåledes heller ikke, at forbrugeren skal have tilbudsbetingelserne i en en-kelt sms. Når en erhvervsdrivende sender en rabatkupon pr. sms til enforbruger, er det imidlertid afgørende, at tilbudsbetingelserne erlet til-gængelige.Det betyder, at forbrugeren umiddelbart og uden vanskelighe-der skal kunne sætte sig ind i betingelserne inden købet af den va-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
re/tjenesteydelse, som rabatkuponen er knyttet til.Selvom langt de fleste mobiltelefoner i dag kan modtage meget storemængder data, er der dog stadig enkelte mobiltelefoner på markedet, derikke kan modtage meget omfattende tilbudsbetingelser i en enkelt sms.Meget omfattende tilbudsbetingelser i forbindelse med brugen af rabat-kuponer kan således indeholde så mange oplysninger, at de for disse mo-biltelefoners vedkommende ikke kan indeholdes eller aflæses i enkeltesms’er eller på enkelte skærmbilleder. Det kan derfor være nødvendigt, attilbudsbetingelserne bliver præsenteret på et andet medie – som f.eks. envoicemail – idet det fortsat er et krav, at forbrugeren kan sætte sig ind itilbudsbetingelserne.Hvis tilbuddet i den konkrete situation vurderes at være beskrevet klart ogtydeligt, og er let tilgængeligt for forbrugeren, vil oplysningsforpligtelsenved markedsføring af rabatkuponer kunne opfyldes via sms.Når det er nødvendigt at stille krav til virksomheden om, at forbrugerenskal kunne modtage tilbudsbetingelserne på en let tilgængelig måde, her-under i enkelte sms’er eller på et andet medie, sker det med henblik på atsikre, at alle forbrugere, også dem, der f.eks. ikke har en meget modernemobiltelefon, også får adgang til tilbudsbetingelserne.I alle tilfælde må det forventes, at udviklingen vil medføre, at stort setalle mobiltelefoner fremover vil være i stand til at modtage endog megetomfattende tilbudsbetingelser på sms.