Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
1004407_0001.png
1004407_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
30. maj 2011

Besvarelse af spørgsmål 28 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

27. maj 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål:

I svar på spørgsmål 26 skriver ministeren, at han er enig i, at oplysnings-forpligtelserne i forbindelse med markedsføring af rabatkuponer vil kun-ne opfyldes ved SMS. Er ministeren i det lys enig i, at der ingen grund ertil at pålægge forbrugerne byrden ved selv at skulle ringe op til en voice-mail eller sende en opfølgende sms med anmodning om at få tilsendt allebetingelser ved brug af rabatkuponer på SMS? Hvis ministeren deler denopfattelse, vil ministeren så være villig til at ændre L 160, så udbyderenaf rabatkuponer forpligtes til at give forbrugerne alle oplysninger direkte,og uden at forbrugeren selv aktivt skal efterspørge disse? ”

Svar:

Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål 27, er det afgørende, attilbudsbetingelserne erlet tilgængeligefor forbrugeren. Det betyder, atforbrugeren umiddelbart og uden vanskeligheder skal kunne sætte sig indi betingelserne inden købet af den vare/tjenesteydelse, som rabatkuponener knyttet til. Det fremgår desuden af lovforslagets bemærkninger, at sel-ve tilbuddet ved den første præsentation eller omtale bør være beskrevetklart, loyalt og afbalanceret med hensyn til fordele og betingel-ser/begrænsninger.Som det fremgår af svaret på spørgsmål 27, gør direktivet om urimelighandelspraksis det ikke muligt at stille specifikke krav til, hvordan for-brugeren skal modtage tilbudsbetingelserne, og således heller ikke, at for-brugeren skal have tilbudsbetingelserne i en enkelt sms. På den baggrundkan udbydere af rabatkuponer ikke ved lov forpligtes til at give forbruge-ren alle oplysninger direkte pr. sms.Som det i øvrigt fremgår af svaret på spørgsmål 27, kan langt de flestemobiltelefoner i dag modtage meget store mængder data, men der er dogstadig enkelte mobiltelefoner på markedet, der ikke kan modtage megetomfattende tilbudsbetingelser i en enkelt sms. Meget omfattende tilbuds-betingelser i forbindelse med brugen af rabatkuponer kan således inde-holde så mange oplysninger, at de for disse mobiltelefoners vedkommen-de ikke kan indeholdes eller aflæses i enkelte sms’er eller på enkelteskærmbilleder. Det kan derfor være nødvendigt, at tilbudsbetingelsernebliver præsenteret på et andet medie – som f.eks. en voicemail – idet detfortsat er et krav, at forbrugeren kan sætte sig ind i tilbudsbetingelserne.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
Hvis tilbuddet i den konkrete situation vurderes at være beskrevet klart ogtydeligt, og er let tilgængeligt for forbrugeren, vil oplysningsforpligtelsenved markedsføring af rabatkuponer kunne opfyldes via sms.Når det er nødvendigt at stille krav til virksomheden om, at forbrugerenskal kunne modtage tilbudsbetingelserne på en let tilgængelig måde, her-under i enkelte sms’er eller på et andet medie, sker det med henblik på atsikre, at alle forbrugere, også dem, der f.eks. ikke har en meget modernemobiltelefon, også får adgang til tilbudsbetingelserne.I alle tilfælde må det forventes, at udviklingen vil medføre, at stort set allemobiltelefoner fremover vil være i stand til at modtage endog meget om-fattende tilbudsbetingelser på sms.