Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
1004927_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
30. maj 2011

Besvarelse af spørgsmål 29 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

30. maj 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål:

Vil ministeren præcisere, hvordan det sikres, at der ikke forskelsbehand-les mellem rabatkuponer via SMS og andre medier.

Svar:

Det er den erhvervsdrivendes ansvar at sikre, at markedsføringen af enrabatkupon overholder reglerne.Som det fremgår af lovforslagets § 9, stk. 1, skal salgsfremmende foran-staltninger, som fx rabatkuponer, markedsføres således, at tilbudsbetin-gelserne er klare, tydelige og let tilgængelige for forbrugeren. Dette gæl-der uanset typen af salgsfremmende foranstaltninger, og uanset hvilketmedie den salgsfremmende foranstaltning markedsføres i.Der gælder således de samme krav til markedsføringen af rabatkuponerpå sms, som til markedsføring af rabatkuponer i andre medier.Det fremgår af direktivet om urimelig handelspraksis, at den erhvervsdri-vende skal tage hensyn til kommunikationsmediet, når han markedsførersig, herunder må den erhvervsdrivende ikke præsentere væsentlige oplys-ninger på en uhensigtsmæssig måde.Som det fremgår af svaret på spørgsmål 26-28 kan det derfor være nød-vendigt at henvise forbrugeren til en yderligere sms eller et andet medie,hvis tilbudsbetingelserne knyttet til en salgsfremmende foranstaltning ermeget omfattende. I tilfælde som disse gælder det dog stadig, at forbruge-ren umiddelbart og uden vanskeligheder skal kunne sætte sig ind i betin-gelserne. I bemærkningerne til lovforslaget er det således præciseret, atde erhvervsdrivende ved markedsføring af en salgsfremmende foranstalt-ning pr. sms bør gøre opmærksom på, at de tilknyttede betingelser i dereshelhed kan hentes via voicemail eller sms. Forbrugeren skal kunne hentetilbudsbetingelserne enten ved frikald eller ved højst at blive påført al-mindelige standardtakster. Forbrugeren må derudover ikke udsættes forurimelig ventetid.Afslutningsvist kan jeg altså understrege, at der ikke er lempeligere kravtil markedsføringen af rabatkuponer på sms end til markedsføringen afrabatkuponer i andre medier.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk