Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
985575_0001.png
985575_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
15. april 2011

Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den 6.

april 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)

Spørgsmål:

Foruden Danmark har Tyskland, Tjekkiet, Spanien, Østrig, Polen, Portu-gal, Frankrig og Finland angivet, at de heller ikke har været af den opfat-telse, at salgsfremmende foranstaltninger er omfattet af direktivet omurimelig handelspraksis. Hvilke konkrete forbud har disse lande fået pro-blemer med?

Svar:

EU-domstolens afgørelser vedrørende direktivet om urimelig handels-praksis den 23. april 2009 (de forenede sager C-261/07 og C-299/07), den14. januar 2010 (sag C-304/08) og den 9. november 2010 (sag C-540/08)vedrører et belgisk og et østrigsk forbud mod tilgift og et tysk forbud modkonkurrenceforvridende konkurrencer, navnlig købsbetingede konkurren-cer.Belgien og Østrig har således et forbud mod tilgift, mens Tyskland har etforbud mod visse typer konkurrencer.Belgien har i 2010 oplyst, at de efter EU-Domstolens dom har vedtaget etforslag til en ny lov om markedsføring og forbrugerbeskyttelse, som op-hæver det tidligere belgiske tilgiftsforbud.Finland har oplyst, at parlamentet på baggrund af dommene fra EU-Domstolen har fremsat forslag om at ophæve et nationalt forbud modkøbsbetingede markedsføringslotterier. Lovforslaget forventes vedtaget imaj eller juni 2011.Frankrig har oplyst, at de på baggrund af dommene fra EU-Domstolenhar foretaget ændringer i bestemmelsen vedrørende tilgift i deres forbru-gerlovgivning. Derudover har Frankrig tilføjet til de øvrige bestemmelser,som vedrører salgsfremmende foranstaltninger, at de pågældende foran-staltninger ikke er tilladte, såfremt disse foranstaltninger er enten urime-lige, vildledende eller aggressive.Tyskland har senest oplyst, at myndighederne fortsat afventer den endeli-ge afgørelse i den nationale sag vedrørende det tyske forbud mod konkur-rencer fra den domstol (Bundesgertichtshof), der anmodede om en præju-diciel afgørelse fra EU-Domstolen. Økonomi- og Erhvervsministeriet af-venter en opdatering fra Tyskland vedrørende denne sag.I forbindelse med ovennævnte sagers behandling fremgår det, at den bel-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
giske, franske, spanske og østrigske regering i deres mundtlige indlæg fordomstolen har gjort gældende, at de er af den opfattelse, at direktivet omurimelig handelspraksis ikke regulerer salgsfremmende foranstaltninger.De øvrige lande, som er nævnt i spørgsmålet, har ikke gjort dette syns-punkt gældende under sagernes behandling for domstolen, men har i ste-det fremført andre synspunkter i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt for-buddene er omfattet eller ej.Den portugisiske regering har således gjort gældende, at det belgiske for-bud mod tilgift er omfattet af begrebet ”handelspraksis” i direktivets for-stand, og at forbuddet er i strid med direktivet.Den finske regering har bl.a. gjort gældende, at det belgiske forbud modtilgift alene konkretiserer forbuddet mod urimelig handelspraksis i direk-tivet, og at forbuddet ikke går videre end direktivets kriterier for, hvornårder foreligger en urimelig handelspraksis.Den tyske og den italienske regering har bl.a. fremført, at det fremgår afordlyden og opbygningen af direktivet, at medlemsstaterne under vissebetingelser kan forbyde andre former for handelspraksis end dem, der eranført i sortlisten til direktivet.Den tjekkiske og den polske regering har bl.a. gjort gældende, at det bel-giske forbud mod tilgift ikke har til formål at beskytte forbrugerne modurimelig handelspraksis, men derimod at beskytte konkurrencen og der-med de enkelte konkurrenter mod en sådan praksis. Disse bestemmelseromfattes derfor ikke af anvendelsesområdet for direktivet.De domme, der nævnes indledningsvist, slår fast, at direktivet er til hin-der for generelle forbud mod salgsfremmende foranstaltninger. Dettegælder i samtlige medlemsstater, uanset hvilke konkrete forbud modsalgsfremmende foranstaltninger, de øvrige medlemslande måtte have.Det forventes, at spørgsmålet om hvilke konkrete forbud, de forskelligelande har haft problemer med, belyses i en kommende rapport fra Kom-missionen, der har til formål at evaluere implementeringen af direktivet imedlemslandene.Til brug for denne evalueringsrapport forventes Kommissionen at sendeet spørgeskema til medlemslandene, som bl.a. skal afdække, hvor der erproblemer i forhold til implementeringen af direktivet.Kommissionen forventer at offentliggøre denne evalueringsrapport i slut-ningen af 2011 eller i begyndelse af 2012.Det forventes, at rapporten i øvrigt vil identificere en række områder,hvor der er udestående eller problemer med implementeringen af direkti-vet.