Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 168
Offentligt
1006267_0001.png
1006267_0002.png
1006267_0003.png
Dato:J.nr.:
1. juni 201111/30435
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 72

ad L 168. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).

Spørgsmål nr. 72:

”I forlængelse af L 168 – svar på spørgsmål 67 bedes ministeren redegøre for den internati-onale kritik af den nederlandske ordning, herunder kritikken, som kommer fra FN’s Racedis-kriminationskomité.”

Svar:

To år efter, at man i 2006 indførte indvandringsprøven i Nederlandene, opfordrede HumanRights Watch (HRW) til, at man afskaffede prøven med den begrundelse, at den reelt kunfandt anvendelse for nationaliteter fra ikke vestlige lande. HRW argumenterede for, at prø-ven var i strid med artikel 14 i den Europæiske Menneskerettighedskonvention og artikel 26 iFN’s Internationale Konvention om civile og politiske rettigheder. HRW argumenterede des-uden for, at den nederlandske lovgivning var et udtryk for indirekte racediskrimination ogderfor også var i strid med FN’s Konvention mod racediskrimination, fordi den uforholds-mæssigt hårdt ramte personer med tyrkisk og marokkansk baggrund, som ønskede at bosammen med deres ægtefæller og børn i Nederlandene.Den ansvarlige minister svarede på kritikken, at lovgivningen ikke var i strid med internatio-nale konventioner fordi:Undtagelse fra kravet om indvandringsprøven var forbundet med allerede eksiste-rende forskelle mellem landene, som man også begrundede kravet om visumfrihedmed.De nationaliteter, som var undtaget fra at tage prøven, forventes grundet lignendesociale, kulturelle og økonomiske forhold i hjemlandet at have en god forståelse fornederlandske sociale relationer, værdier og normer.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Interessen i at kræve et vist integrationsniveau af de undtagne nationaliteter var la-vere end den nederlandske interesse i at opretholde gode udenrigspolitiske og øko-nomiske relationer til disse lande.
Ifølge en rapport fra Centre for Migration Law fra november 2010 afsagde en nederlandskdomstol den 23. april 2008 en dom om, at prøven ikke var diskriminerende (Rechtbank DenHaag, AWB 07/35128, JV 2008/282).I marts 2010 støttede FN´s Komité mod racediskrimination HRW’s udtalelse i sine konklusi-oner og anbefalede, at Nederlandene reviderede lovgivningen.I 2008 kritiserede den Europæiske Kommission mod racisme og intolerance (EKRI) dennederlandske indvandringsprøve blandt andet under henvisning til, at antallet af ansøgningerom midlertidigt ophold, hvor indvandringsprøven er påkrævet, generelt var faldet i periodenfra 15. marts 2006 til 15. marts 2007. EKRI var desuden kritisk overfor gebyrets størrelse(350 euro) og noterede sig, at flere NGO’er havde udtrykt tvivl i forhold til de undtagelser, dervar på grundlag af ansøgers nationalitet. I sine anbefalinger opfordrede EKRI derfor blandtandet til, at man monitorerede effekten af prøven og de undtagelser, der var på basis af na-tionalitet.Kommissæren for menneskerettigheder i Europarådet, Thomas Hammarberg, har i sin rap-port af den 11. marts 2009 udtalt kritik af den nederlandske lovgivning. Han udtaler i rappor-ten, at artikel 7 (2), i direktiv 2003/86/EF om ret til familiesammenføring kun tillader "integra-tionsforanstaltninger" før indrejse, ikke "integrationsbetingelser". Ifølge rapporten tilladerdirektivet, at der kan stilles krav om, at indvandrere skal gennemføre et sprogkursus, hvissådanne kurser eksisterer i oprindelseslandet, men man kan ikke stille krav om en beståeteksamen, som en betingelse for at få lov til at indrejse. I rapporten anbefaler Hammarberg atevaluere lovgivningen og sikre, at prøver, gebyr og alderskrav ikke i sig selv udgør en upro-portionel hindring, som vil være i strid med retten til familiesammenføring i medfør af familie-sammenføringsdirektivet. Den nederlandske regering erklærede sig enig i denne anbefaling isit svar til rapporten under henvisning til den kommende evaluering af indvandringsprøven.Det kan oplyses, at den ansvarlige minister i forbindelse med debatten i parlamentet omlovforslaget vedrørende indvandringsprøven lovede, at regeringen hvert halve år ville evalu-ere prøven og dens effekt. Det kan desuden oplyses, at kravet til sprogniveauet pr. 1. april2011 blev skærpet fra A1-minus til A1.Den nederlandske indvandringsprøve er i april måned 2011 blevet indbragt for EU-domstolen i en præjudiciel sag. Sagen drejer sig i udgangspunktet om fortolkningen af fami-liesammenføringsdirektivets artikel 7, stk. 2. Der spørges fra den nederlandske domstol så-ledes om, hvorvidt det er i overensstemmelse med familiesammenføringsdirektivet at med-dele afslag på familiesammenføring alene under henvisning til, at den pågældende ikke harbestået indvandringsprøven, der har hjemmel i direktivets artikel 7, stk. 2. Dette spørgsmåler ikke relevant for Danmark, idet Danmark på grund af forbeholdet vedrørende retlige ogindre anliggender ikke er bundet af familiesammenføringsdirektivet.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Der rejses i forbindelse med sagen ved EU-domstolen ligeledes spørgsmål om, hvorvidt dethar nogen betydning, at visse landes statsborgere efter nederlandsk ret er undtaget fra kra-vet om en indvandringsprøve alene på baggrund af deres nationalitet. Dette åbner for, atEU-domstolen kan tage stilling til, om den nederlandske ordning er i overensstemmelse meddet generelle ikke-diskriminationsprincip i Den Europæiske Unions Charter om grundlæg-gende rettigheder og i Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 14.Den mundtlige forhandling finder sted den 8. juni 2011.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk