Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 171 Bilag 1
Offentligt
975335_0001.png
975335_0002.png
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring afSundhedsloven(Øget sammenhæng i patientbehandlingen gennem vidensdeling via udvidetadgang til offentlige registre og elektroniske patientjournaler m.v.)Med udgangspunkt og baggrund i nedenstående citater fra bemærkninger tillovforslaget må vi i LAP (Landsforeningen af nuværende og tidligerePsykiatribrugere) udtale: På trods af at der umiddelbart kunne synes at værefordele for borgeren i de påtænkte ændringer i personkredsene, der kan få adgangtil sundhedsoplysninger, så indeholder lovforslaget en uacceptabel devaluering afborgerens autonomi og integritet.Derfor kan vi i LAP ikke tilslutte os forslaget. Idet vi finder, at der allerede er forvidtgående muligheder for deling af viden, uden borgerens tilsagn og godkendelse.De i forslaget nævnte personkredse (af større eller mindre sundhedsfagligrelevans) opleves ikke værende adækvate eller i tilstrækkelig grad underlagtfornøden tavshedspligt.På vegne af LAPBo Steen JensenMedlem af landsledelsen39 69 33 88[email protected]
-----------------------------------------------------Regeringen foreslår herunder at udvide kredsen af sundhedspersoner med adgangtil opdaterede elektroniske patientoplysninger og at give sundhedsmyndighedernestyrkede planlægnings- og styringsværktøjer ved at udvide regionernes ogkommunernes adgang til persondata om de sundhedsydelser borgerne modtagersamt ved at fastsætte krav til it-anvendelsen for private sygehuse.Med henblik på at øge patientsikkerheden, understøtte en hensigtsmæssigtilrettelæggelse af arbejdsgange i sundhedsvæsenet samt forbedre muligheden foropgaveglidning foreslår regeringen, at alle tandlæger samt jordemødre,sygeplejersker, sundhedsplejersker, social- og sundhedsassistenter, radiografer, ogambulancebehandlere med særlig kompetence sidestilles med læger ogsygehusansatte tandlæger i forhold til mulighederne for at kunne indhenteelektroniske helbredsoplysninger om patienterne.Med lovforslaget udvides således den kreds af sundhedspersoner, som i fornødentomfang kan indhente såvel historiske som aktuelle elektroniskehelbredsoplysninger om patienterne, når dette er nødvendigt i forbindelse medaktuel patientbehandling. Endvidere foreslås det at give indenrigs- og
sundhedsministeren adgang til at fastsætte regler om, at andre sundhedspersoner,der som led i deres virksomhed deltager i patientbehandling, under sammeforudsætninger skal kunne indhente helbredsoplysninger elektronisk.I tilknytning til, at adgangen til at indhente oplysninger i forbindelse med aktuelbehandling udvides, foreslås adgangen efter den såkaldte værdispringsregel til atindhente helbredsoplysninger m.v. i andre tilfælde uden patientens samtykkeligeledes udvidet til den samme kreds af sundhedspersoner.----------------------------------------------------------------------------------
Det fremgår af artikel 8, stk. 3, i persondatadirektivet, at en række nærmere angivnefølsomme oplysninger, bl.a. oplysninger om helbredsmæssige forhold, må behandles, hvisbehandlingen af oplysningerne er nødvendig med henblik på forebyggende medicin, medicinskdiagnose, sygepleje eller patientbehandling eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester, oghvis behandlingen af disse oplysninger foretages af en erhvervsudøvende i sundhedssektoren,der i henhold til den nationale lovgivning eller til regler, der er fastsat af kompetente nationaleorganer, har tavshedspligt, eller af en anden person med tilsvarende tavshedspligt.Bestemmelsen i direktivets artikel 8, stk. 3, kræver ikke samtykke fra den registrerede (pati-enten). Bestemmelsen er implementeret med persondatalovens § 7, stk. 5. 18Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder, at de foreslåede ændringer af sundheds-loven § 42a er inden for rammerne af persondatadirektivets artikel 8, stk. 3. Det bemærkes hertil, atindhentning af oplysninger efter § 42 a, stk. 1-4, fortsat alene må finde sted, når det ernødvendigt i forbindelse med en aktuel behandling af patienten, og at behandlingen også efterden foreslåede udvidelse alene kan foretages af sundhedspersoner, som efter sundhedslovensregler er underlagt tavshedspligt. Indhentning af oplysninger efter værdispringsreglen i § 42 a,stk. 5, kan tilsvarende efter den foreslåede udvidelse fortsat alene foretages til berettiget va-retagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til patienten, som gørindhentningen nødvendig, og fortsat alene foretages af sundhedspersoner, der eftersundhedslovens regler er underlagt tavshedspligt. Betingelserne for indhentning af oplysningerefter værdispringsreglen er i øvrigt uændrede, og indhentningen vil således som hidtil kunneske inden for rammerne af persondatadirektivets artikel 8, stk. 3. Formålet med indhentningenaf oplysninger efter værdi-springsreglen, jf. nærmere herom bemærkningerne til lovforslagets§ 1, nr. 5, ligger således fortsat inden for rammerne af persondatadirektivet, uanset at de op-lysninger, der indhentes efter værdispringsreglen, kan vedrøre en anden patient end den, derbehandles.Indhentningen af oplysninger, der efter bestemmelserne alene må ske i fornødent omfang, villeendvidere kunne ske inden for rammerne af formålsbestemthedsprincippet i persondatalovens § 5, stk. 2,og persondatalovens §§ 6-8 og 11. Efter formålsbestemthedsprincippet i persondatalovens § 5, stk. 2, jf.persondatadirektivets artikel 6, stk. 1, litra b, skal indsamling af oplysninger ske til udtrykkeligt angivneog saglige formål, og senere behandling må ikke være uforenelig med disse formål.