Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173 Bilag 10
Offentligt
1001177_0001.png
1001177_0002.png
1001177_0003.png
1001177_0004.png
1001177_0005.png
Til lovforslag nr.L forslagsnummer
Folketinget -NaN (x. samling)
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den [26. maj 2011]
2. udkasttil(Ændringsforslag fra transportministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.(Tilladelser til offentlig servicetrafik og krav til beklædning af førere af taxier)[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. ÆndringsforslagTransportministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov-forslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 23. marts 2011 og var til 1.behandling den 1. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 6. august2010 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2009-10),TRU alm. delbilag 425. Den 25. marts 2011 sendte trans-portministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Økonomisk forening for person-transport.Transportministeren har over for udvalget kommenteretden skriftlige henvendelse til udvalget.DeputationerDanske Busvognmænd har mundtligt overfor udvalgetredegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 20 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]SamrådTrafikudvalget har stillet 1 spørgsmål til transportmini-steren til mundtlig besvarelse. Transportministeren har be-svaret spørgsmålet i et samråd i Trafikudvalget den 19. maj2011.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF og KF) udtrykker bekymringfor udviklingen i taxibetjeningen i landdistrikter, og vurde-rer i den forbindelse, at lovforslaget ikke i tilstrækkeligt om-fang vil løse problemerne.Flertallet vurderer, at der er behov for en yderligere sik-ring af en rimelig taxi-betjening i yderområder, som eksem-pelvis den ordning, som p.t. er indført på frivillig basis iAalborg Kommune, hvorefter taxivognmænd betaler til enslags garantipulje, som anvendes til at sikre, at der er en or-dentlig aflønning for at køre ture i landdistrikter.Flertallet noterer sig, at transportministeren har igangsatet arbejde med henblik på revision af taxiloven i næste fol-ketingssamling, som også vil omfatte muligheden af, at så-danne ordninger udbredes til hele landet.
DocIDJournalnummer
2
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAftransportministeren,tiltrådt af: < >Til § 11)Det undernr. 2foreslåede§ 2, stk. 3,udgår.Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.[Kommunalbestyrelsens mulighed for at fastsætte antallet aftilladelser til offentlig servicetrafik udgår]2)Det undernr. 2foreslåede§ 2, stk. 6,der bliver stk. 5,affattes således:»Tilladelse til offentlig servicetrafik er betinget af, at an-søgeren har kontrakt om udførelse af offentlig servicetrafikfor et trafikselskab omfattet af lov om trafikselskaber. Tilla-delse til offentlig servicetrafik er endvidere betinget af, atansøgeren har tilladelse til taxikørsel. Der kan udstedes éntilladelse til offentlig servicetrafik for hver tilladelse til taxi-kørsel. Tilladelsen til offentlig servicetrafik udstedes medsamme gyldighedsperiode som tilladelsen til taxikørsel.«[Tilladelse til taxikørsel som betingelse for at få udstedt til-ladelse til offentlig servicetrafik]3)I den undernr. 4foreslåede ændringaf § 4, stk. 4,æn-dres »jf. § 2, stk. 4,«til: »jf. § 2, stk. 4 og 5,«.[Konsekvensrettelse]4)Efter nr. 6 indsættes som nyt nr.:»01.I§ 4a, stk. 4,der bliver stk. 5, ændres »stk. 2« til: »stk.3«.«[Konsekvensrettelse]5)Nr. 11-13udgår.[Konsekvensrettelse]Til § 26)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 12, stk. 1, nr. 7, i lov om taxikørsel m.v., somaffattet henholdsvis ændret ved denne lovs § 1, nr. 10, træ-der dog i kraft den 1. juli 2011.«
[Konsekvensrettelse]BemærkningerTil nr. 1Kommunalbestyrelsens muligheder for at fastsætte antal-let af tilladelser til offentlig servicetrafik udgår.Til nr. 2Det kræves, at ansøgeren ud over en kontrakt med trafik-selskabet har en tilladelse til taxikørsel for at få udstedt entilladelse til offentlig servicetrafik. Tilladelsen til taxikørselskal være gyldig i hele gyldighedsperioden for tilladelsen tiloffentlig servicetrafik. Det er således en betingelse for at op-retholde tilladelsen til offentlig servicetrafik, at vognmandenfortsat har tilladelsen til taxikørsel.Der kan udstedes én tilladelse til offentlig servicetrafikfor hver tilladelse til taxikørsel. En vognmand med to tilla-delser til taxitilladelser kan således få udstedt op til to tilla-delser til offentlig servicetrafik.Tilladelsen til offentlig servicetrafik vil blive udstedt medsamme gyldighedsperiode som i den tilladelse til taxikørsel,der lægges til grund for udstedelsen.Da tilladelse til taxikørsel kun kan udstedes til personligtdrevne virksomheder, kan tilladelser til offentlig servicetra-fik ikke udstedes til selskaber.Til nr. 3, 5 og 6Der er tale om en konsekvens af ændringsforslaget § 1,nr. 1.Til nr. 4Der er tale om en konsekvens af lovforslaget § 1, nr. 6.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-gen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V)Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S)Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF)Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 173Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren2Lovforslaget første behandles fredag 1. april 2011, og det fore-slås, at udvalgsbehandlingen herefter følger denne tidsplan3Vedtaget tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Henvendelse af 28/3-11 fra Økonomisk forening for persontrans-port vedr. L 173.5Ændringsforslag, fra Dansk Folkeparti6Kopi af svar på TRU alm. del - spm. 1094, fra transportministe-ren, vedr. kommentar til henvendelsen af 28/3-11, fra Økonomiskforening for Persontransport, jf. L 173 - bilag 471. udkast til betænkning8Tilbagetrækning af ændringsforslag fra Dansk Folkeparti9Ændringsforslag fra transportministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 173Spm.nr.1TitelSpm. om at problemet med at taxaerne udkonkurreres af de hidtilbenævnte EP-tilladelser, kan løses ved blot at flytte EP-tilladel-serne til taxilovgivningen, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at overveje andre betingelser for udstedelse af EP-tilla-delser som. f.eks køretøjsstørrelse og -type, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan uddannelseskravet skal kon-trolleres, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvorfor samme vandelskrav for tilladelser til offentligeservicekørsler ikke er indeholdt i lovforslaget, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om tiltro til at den enkelte vognmand selv kan håndtere atstille krav til påklædningen hos de chauffører, der er ansat hosham, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren har overvejet, at det skal være en betingelsefor at opnå en tilladelse til offentlig servicetrafik, at den pågæl-dende vognmand samtidig har en taxabevilling, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om de bevægelseshæmmede kan være sikre på, at lovforsla-get ikke får den følgevirkning, at de ikke kan være sikre på atkunne blive transporteret rundt i køretøjer, hvor der er plads til enkørestol, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om man kan være sikker på, at der bliver bevillinger nok tilpersontransport til mennesker, der enten er liggende eller har brugfor anden hjælp, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
34
5
6
7
8
5
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
1920
Spm. om kommentarer til de bekymringer, der fremføres i Dan-ske Regioners høringssvar, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren har planer om at fremsætte et ændringsfor-slag om, at det skal være en betingelse for at opnå en tilladelse tiloffentlig servicetrafik, at det pågældende køretøj er indrettet tilmindst to kørestole, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren har overvejet at flytte kompetencen til atfastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik fra kom-munerne til Trafikstyrelsen, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til Dansk Blindesamfunds bekymring- ogønske om, at der tilføjes klagemuligheder, til transportministeren ,og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke økonomiske gevinster der har været for kommu-ner og regioner ved brug af EP tilladelser, siden disse blev ind-ført, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om staten i sit tilskud til kommuner og regioner har tagethøjde for brugen af EP tilladelser, således at tilskuddet har væretlavere, end hvis EP tilladelser ikke havde været anvendt, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm. om Flextrafik/Movia kan stille krav om de nye miljøtiltagved en udbudsrunde med sidste frist for bud 15. juni 2011, tiltransportministeren, [og ministerens svar herpå]Spm. om der er forskellige overgangstider for forskellige køretø-jer i forhold til miljøkrav, til transportministeren, [og ministerenssvar herpå]Spm. om trafikselsskaberne med kort varsel kan stille større kravtil vognmændene end hjemlet/krævet i lovgivning og bekendtgø-relse, til transportministeren, [og ministerens svar herpå]Spm. om der kan gives en klar definition og fordeling af typerkørsler for de enkelte typer tilladelser, til transportministeren, [ogministerens svar herpå]Spm. om EP/OST-biler kan »frikøres« på samme måde som taxi-er, til transportministeren, [og ministerens svar herpå]Spm. om. hvad der vil ske med alle de EP tilladelser, som i dag erudstedt, uden at den pågældende har en taxi bevilling i forvejenog hvornår, til transportministeren, [og ministerens svar herpå]Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 173
Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm. om, ministeren overvejer at fremsætte ændringsfor-slag eller på anden måde præcisere lovforslaget med henblik på atimødekomme de mange forskellige interesser, der er i lovforsla-get og som bl.a. fremgår af høringssvarene, til transportministeren