Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173 Bilag 11
Offentligt
1001880_0001.png
1001880_0002.png
1001880_0003.png
1001880_0004.png
1001880_0005.png
1001880_0006.png
1001880_0007.png
1001880_0008.png
1001880_0009.png
1001880_0010.png
1001880_0011.png
1001880_0012.png
Samrådstale til et kommende lukket samrådom forslag til lov om ændring af lov omtaxikørsel m.v. (Tilladelser til offentligservicetrafik og krav til beklædning af førere aftaxier) - L 173Samrådsspørgsmål A
Ministeren bedes redegøre for, om mi-nisteren overvejer at fremsætte æn-dringsforslag eller på anden måde præ-cisere lovforslaget med henblik på atimødekomme de mange forskellige inte-resser, der er i lovforslaget og som bl.a.fremgår af høringssvarene. Herunderbedes ministeren redegøre for, hvordanproblemstillingen om offentlige service-tilladelser skal håndteres fremadrettet,hvis lovforslaget vedtages i den nuvæ-rende form.
Side 2/2
SvarJeg kan svare bekræftende på, at jegovervejer at fremsætte et ændringsfor-slag. Det vil jeg komme nærme ind påom lidt. Men først vil jeg knytte noglekommentarer generelt til lovforslaget ogproblemstillingen, og til de mange for-skellige modeller, der efterhånden harværet i spil.Som I ved, er dette ikke nogen nem sag,og der er en række ønsker og behov, somdesværre ikke så nemt lader sig forene.Det synes jeg også vores i øvrigt godedebat ved 1. behandlingen viste.Der har i debatten været fremført fleremodeller for udstedelse af tilladelser tiloffentlig servicetrafik. Generelt er udfor-dringen med disse modeller, at kommu-
Side 3/3
nerne og regionerne anfører, at de ind-skrænker konkurrencen og dermed gørdet dyrere at få kørt deres udbudte kør-sel. Vi er ikke nødvendigvis enige medkommunerne og regionernes regnestyk-ker, men der er nævnt ganske væsentligeårlige millionbeløb i den sammenhæng.I forbindelse med 1. behandlingen og ispørgsmålene fra udvalget til lovforsla-get har det f.eks. været foreslået, at tilla-delserne kun kan udstedes til køretøjer,som er indrettet til kørestole, at tilladel-ser kun kan udstedes til køretøjer til me-re end 8 passagerer eller at tilladelsernekun kan udstedes til taxivognmænd.En model, hvor tilladelser til offentligservicetrafik kun kan udstedes til køretø-jer, som er indrettet til kørestole, vil
Side 4/4
mærkbart mindske udbuddet af køretø-jer til offentlig servicetrafik – det vi iøjeblikket kalder EP-kørsel.Ifølge Trafikstyrelsen er ca. 2/3 af denuværende EP-biler ikke indrettet til be-fordring af kørestole. Så det vil groft sagtbetyde, at 2/3 af EP-bilerne forsvandtmed denne model.En model, hvor tilladelserne kun kanudstedes til køretøjer til mere end 8 pas-sagerer, kræver tilladelse til buskørsel.Denne model er det samme som at af-skaffe EP-tilladelser.Det betyder dermed, at det fremover kunvil være taxivognmænd med taxitilladel-ser og busvognmænd med tilladelse tilbuskørsel der vil kunne byde på trafik-selskabernes samordnede kørsel.
Side 5/5
Den tredje – af dem jeg har nævnt her –indebærer, at tilladelser til offentlig ser-vicetrafik kun kan udstedes til taxi-vognmænd. Den synes jeg faktisk – nårjeg har fået set nærmere på den - virkerfornuftig, og det er den, som mit æn-dringsforslag vedrører. Jeg vender tilba-ge til den om lidt.Jeg vil dog forinden nævne, at der sidenførstebehandlingen af lovforslaget –nærmere bestemt i sidste uge – er frem-kommet endnu en model fra Dansk TaxiRåd, DI Transport, 3F og DanskeBusvognmænd med seks hovedpunkter.De vigtigste punkter i deres oplæg er, attilladelser til offentlig servicetrafik kunudstedes til vogne med lift og to køre-stolspladser, at der ikke skal være nogen
Side 6/6
antalsbegrænsning i kommunalt regi påtilladelser til offentlig servicetrafik (somi det fremlagte lovforslag), og at tilladel-ser til offentlig servicetrafik kan benyttestil både almindelig rutekørsel (som jegforstår som kørsel for trafikselskaber) ogspeciel rutekørsel (som jeg forstår somkørsel for kommuner og regioner).Jeg kan oplyse, at jeg selv på et møde harvendt sagen med KL, og at KL overformig har oplyst, at de fortsat vil krævedækning for øgede udgifter i forhold tildisse nye forslag i størrelsesordenen 100mio. kr. ift. forslaget, som det ligger idag. Dertil kommer krav, såfremt detfastholdes, at der indføres samme kravtil uddannelse og miljø, som i dag gælderfor taxi-erhvervet.
Side 7/7
Jeg mener således samlet set, at et æn-dringsforslag om, at man skal have entaxitilladelse for at erhverve en ep-tilladelse i stor udstrækning imøde-kommer de behov, der er, samt balance-rer de forskellige hensyn.Det betyder, at EP-tilladelser fremoverkun kan udstedes til personligt drevnevirksomheder, der også har en taxitilla-delse. Og således at der kan udstedes énEP-tilladelse for hver taxitilladelse.Trafikstyrelsen har her op til samrådetværet igennem samtlige sager i deres sy-stem, og optællingen viser, at ca. 200 udaf de ca. 600 EP-tilladelser, der er ud-stedt på nuværende tidspunkt, er givettil taxivognmænd.
Side 8/8
Jeg skal lige her for en god ordens skyldnævne, at Trafikstyrelsen tidligere harskønnet, at op imod 2/3 af EP-tilladelserne var givet til vognmænd,men som nævnt viser deres konkrete op-tælling, at det altså alene drejer sig om1/3.Til gengæld vil flere taxivognmænd søgeom ep-tilladelse, når mulighederne for atfå kørselsopgaver øges. Dette vil væremed til at understøtte det økonomiskegrundlag for at køre taxikørsel, og der-igennem mulighederne for at opretholdeen fornuftig taxi-betjening også i yder-områder.Tilsvarende vil kommunerne - såfremtde vurderer, at der ikke er tilstrækkelig
Side 9/9
konkurrence om den udbudte kørsel -kunne øge antallet af taxitilladelser.Jeg vil snarest fremsende et konkret æn-dringsforslag til udvalget.Lad mig til sidst nævne det forhold, atder jo er indgået en politisk aftale omKonkurrencepakken mellem regeringen,Dansk Folkeparti, Liberal Alliance ogKristendemokraterne. Det skete den 11.april.Med Konkurrencepakken ønsker rege-ringen at styrke konkurrencen og frem-me produktiviteten i en række forskelligeserviceerhverv, herunder taxierhvervet.Derfor skal det ifølge aftalen undersøges,om en liberalisering vil skabe lavere pri-ser og bedre service for taxibrugerne.
Side 10/10
Undersøgelsen vil også sætte fokus på atsikre erhvervet en sund økonomi udensamtidig at forringe taxibetjeningen i detyndt befolkede områder. På baggrund afundersøgelsen skal der træffes beslut-ning om, hvorvidt en liberalisering erhensigtsmæssig.Undersøgelsen skal være færdig indenudgangen af 2011. Og det er ret snart, viljeg bare sige.Set i lyset af Konkurrencepakken og atdet generelt er min vurdering, at der erbehov for at se noget bredere på regule-ringen, mener jeg, at vi sammen skal gåvidere med at se på mulighederne for enmere grundlæggende revision af regule-ringen af branchen – herunder fornufteni en liberalisering af taxierhvervet og
Side 11/11
hvordan vi også på længere sigt sikrer enrimelig betjening af hele landet.Jeg kan jo konstatere, at man eksempel-vis i Aalborg ad frivillighedens vej harfundet en udligningsordning mellem ta-xier, så det også kan betale sig at tage tu-rene i udkanten af området. Det kunneman overveje, om man kunne lade siginspirere af til en landsdækkende modeli et nyt lovgrundlag.Jeg vil derfor gerne starte et arbejde i di-alog med branchen, kommunerne ogandre interessenter om en sådan revisi-on af taxiloven.Synspunkterne fra den debat, vi har haftom det nuværende lovforslag, vil være etoplagt udgangspunkt.
Side 12/12
Jeg vil derfor gerne invitere til en brede-re drøftelse af taxiloven som sådan og dehensyn, den skal omfatte.Jeg mener ikke, det skal afholde os fra atbehandle det nuværende lovforslag, somjeg mener i alle tilfælde vil være et frem-skridt, men vil blot nævne dette alleredenu.