Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173 Bilag 18
Offentligt
1005463_0001.png
1005463_0002.png
31. maj 2011pehe
Folketingets Trafikudvalg
Efter en lovproces, der har stået stille siden august 2010, hvor et første lovforslagvar i høring, fremsatte Transportministeren et ændringsforslag den 23. marts 2011.Dette forslag indeholdt blandt andet krav til beklædning af taxaførere. Efter ud-valgsbehandlingen fremsatte Transportministeren den 19. maj et nyt ændringsfor-slag, der efter alt at dømme kan samle flertal. Dette forslag tredjebehandles den 1.juni 2011.DI Transport er stærkt bekymret over konsekvenserne af det seneste ændringsfor-slag, der som nævnt er fremsat i lovprocessens afsluttende fase. Der har således ik-ke været levnet mulighed for en gennemgribende analyse og konsultation om for-slagets konsekvenser. Det finder vi yderst betænkeligt.DI Transport er af den opfattelse, at det foreliggende forslag indebærer væsentligenegative konsekvenser for det offentlige, borgere såvel som transporterhvervets ak-tører. Dette skyldes navnlig, at forslaget i dets foreliggende form vil medføre enmarkant begrænsning i konkurrencen om kommuners og regioners indkøb af per-sontransportydelser. Med forslaget vil markedet således stort set blive r eserveret tilen enkelt gruppe af transportaktører, hvorimod andre aktører, der kan medvirke tilat skabe effektivitet, innovation og udvikling udelukkes fra markedet.Forslaget betyder også, at der fremover vil blive diskrimineret mellem virksomh e-ders forskellige ejerformer. Det fremgår eksplicit af lovforslaget, at lovgiverne vilfavorisere personlige ejerskaber ved at tilbyde disse eneret til markedet. Alle andreselskabsformer afskæres fra at deltage i markedet. Dette forhold finder vi ligeledesstærkt betænkeligt. Vi bemærker endvidere, at forslaget synes i modstrid med in-tentionerne i Regeringens konkurrencepakke.På dette grundlag skal vi opfordre til, at en vedtagelse af forslaget stilles i bero, så-ledes at der gives mulighed for at vurdere og analysere alle relevante ko nsekvenseraf forslaget. DI Transport skal under alle omstændigheder appellere til, at der i lo-ven fastlægges en forpligtelse til at gennemføre en samlet revision af persontrans-
portlovgivningen (herunder taxalov, buslovgivning, servicelov og relevante dele afsundhedslovgivningen) i den kommende folketingssamling.DI Transport står naturligvis til rådighed for yderligere drøftelser i sagen.
Med venlig hilsen
Per HenriksenDI Transport