Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173 Bilag 6
Offentligt
995195_0001.png
995195_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
10. maj 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 13. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1094(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1094:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. marts 2011 fra Økonomiskforening for Persontransport vedrørende kommentar til L 173, jf. L 173 - bilag4."

Svar:

Økonomisk forening for Persontransport henstiller i henvendelsen til, at EP-tilladelser/tilladelser til offentlig servicetrafik afskaffes, da disse tilladelser ef-ter foreningens opfattelse ikke er fleksible og kan konverteres til taxi- og bustil-ladelser.Alternativt foreslår foreningen, at der dels stilles samme krav til bl.a. uddannel-se, som der stilles i forbindelse med taxi- og bustilladelser, dels at en vognmandmed tilladelser til offentlig servicetrafik skal have en taxi- eller bustilladelse.Endvidere bør det tilstræbes, at køretøjer, der udfører kørsel på grundlag af til-ladelser til offentlig servicetrafik, skal være indrettet til 2 kørestole/1 stor el-kørestol.Der er for øjeblikket udstedt ca. 650 EP-tilladelser. Forslaget om afskaffelse afEP-tilladelser/tilladelser til offentlig servicetrafik vil reducere udbyderkredsen iforbindelse med trafikselskabernes samordnede kørsel væsentligt, da kun taxi-vognmænd med taxitilladelser og busvognmænd med tilladelse til buskørsel vilkunne byde på kørslen.Et krav om, at en vognmand med tilladelser til offentlig servicetrafik skal haveen taxi- eller bustilladelse, vil ligeledes reducere udbyderkredsen, men selvføl-gelig ikke i samme omfang som ved en afskaffelse af EP-tilladelser/tilladelsertil offentlig servicetrafik. Samtidig vil iværksættere, f.eks. taxichauffører, væreudelukket fra at få udstedt sådanne tilladelser.Forslaget om, at tilladelser til offentlig servicetrafik kun kan udstedes til køre-tøjer, som er indrettet til kørestole, vil mærkbart mindske udbuddet af køretø-jer, der kan anvendes i forbindelse med trafikselskabernes samordnede kørsel.
Ifølge Trafikstyrelsens oplysninger er ca. 2/3 af de nuværende EP-biler ikkeindrettet til befordring af kørestole.Trafikselskaberne i Danmark har oplyst, at de er afhængige af, at der både fin-des taxivognmænd og vognmænd med EP-tilladelser. Dette er nødvendigt for atvære sikre på at kunne opfylde behovet hos kommuner og regioner (forsynings-sikkerheden).En reduceret udbyderkreds/et formindsket udbud af anvendelige køretøjer vilhave samfundsøkonomiske konsekvenser, da det efter oplysninger fra Kommu-nernes Landsforening og Danske Regioner vil medføre en væsentlig fordyrelseaf kommuner og regioners lovpligtige kørsel, der udbydes af trafikselskaberne.Med det foreliggende lovforslag tilstræbes en konkurrencemæssig ligestillingmellem tilladelser til offentlig servicetrafik og taxitilladelser, hvor dette er prak-tisk muligt. Det foreslås således, at der stilles energi- og miljøkrav til køretøjer,der anvendes til kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik i lig-hed med de krav, der stilles til køretøjer, der anvendes til taxikørsel, limousine-kørsel og sygetransport. Endvidere foreslås det, at der stilles uddannelseskravtil førere af køretøjer, der udfører kørsel på grundlag af tilladelser til offentligservicetrafik i lighed med de krav, der i dag stilles til førere af taxier, limousinerog sygetransportkøretøjer. Lovforslaget har endvidere til formål at give mulig-hed for, i lighed med på taxiområdet, en decentral behovsvurdering på områdetfor tilladelser til offentlig servicetrafik, i det omfang kommunerne ønsker det.Afslutningsvis kan jeg oplyse, at det omtalte møde den 26. april 2011 ikke var etegentligt branchemøde, men et bilateralt møde med Dansk Taxi Råd, somDansk Taxi Råd havde taget initiativ til.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt