Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 187 Bilag 1
Offentligt
981219_0001.png
981219_0002.png
981219_0003.png
981219_0004.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG7. april 2011
Forslag til lov om ændring af lov om aktivsocialpolitik, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., in-tegrationsloven og forskellige andre love
J.nr. 2010-0018919JØP
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktperson
Pensionsstyrelsen1. juli 2011Elisabeth Pilegaard/Anne HedegaardBirgitte Staffeldt/Jesper MadsenBirgitte Kjelgaard Andersen33955151/3528837335288377/3814838338148361[email protected]/[email protected][email protected]/[email protected][email protected]
Telefon
E-mail

Baggrund for loven

Lovforslaget er en del af udmøntningen af finanslovsaftalen for 2011, hvor der blevindgået aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om atstyrke indsatsen mod socialt bedrageri.Lovforslaget indeholder følgende forslag:1. Der indføres mærkbare sanktioner, hvis en kontant- eller starthjælpsmodtager el-ler en modtager af introduktionsydelse uberettiget og mod bedre vidende modtagerydelser under ophold i udlandet.2. En tidligere opholdskommune skal videregive oplysninger om sanktioner efterlov om aktiv socialpolitik og integrationsloven til opholdskommunen uden borge-rens samtykke.3. Der indføres hyppigere samtaler de første tre måneder efter, at der i forbindelsemed offentlige myndigheders kontrol er rejst tvivl om en kontant- eller start-hjælpsmodtagers eller en introduktionsydelsesmodtagers generelle rådighed påbaggrund af ophold i udlandet. Det samme foreslås i forhold til modtagere af ar-bejdsløshedsdagpenge.4. Kommunerne får hjemmel til at udføre virksomhedskontrol på tværs af kommu-negrænserne og i konkrete sager.5. Der foreslås indført mulighed for, at Pensionsstyrelsen, hvis der foreligger enbegrundet formodning for, at et medlem af en arbejdsløshedskasse i forbindelsemed et udlandsophold uberettiget har modtaget ydelser, uden samtykke kan ind-
hente oplysninger om bestemte dagpenge-, eller efterlønsmodtageres hævninger el-ler indsættelser foretaget i udlandet.6. Kontrollen for at undgå fejludbetaling af ydelser under ophold i udlandet styrkes.Pensionsstyrelsen får ret til selvstændigt at gennemføre tilsyn i bl.a. lufthavne, hvorder er en formodning om at træffe personer, der har været udrejst af Danmark, ogsom under opholdet i udlandet kan have modtaget ydelser med urette.7. Der sker en præcisering af reglen om, at en modtager af kontanthjælp, starthjælpeller introduktionsydelse skal have en sanktion, hvis pågældende ikke ugentligt be-kræfter sin tilmelding som arbejdssøgende på Jobnet.8. Kompetencen til at træffe afgørelse som 1. instans om sanktion for svig og afgø-relse om slettelse for svig uddelegeres fuldt ud til arbejdsløshedskasserne.9. Endelig foretages en række konsekvensændringer som følge af ændret struktur iBeskæftigelsesministeriet.

Lovforslagets formål

Formålet med forslaget er at styrke indsatsen mod socialt bedrageri ved at givekommunerne og Pensionsstyrelsen nye redskaber til at forebygge, opdage og sank-tionere uberettiget modtagelse af ydelser.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Ad 1.
Den primære målgruppe for pkt. 1 er kontant- og starthjælpsmodtagere samt mod-tagere af introduktionsydelse, som har opholdt sig i udlandet og samtidig har mod-taget ydelser uberettiget og mod bedre vidende. For ægtefæller gælder, at sanktio-nen omfatter både personen, der har opholdt sig i udlandet og dennes ægtefælle.Forslaget skønnes med stor usikkerhed at få betydning for omkring 200 personerårligt.Ad 2.
Den primære målgruppe for pkt. 2 er kontant- og starthjælpsmodtagere samt mod-tagere af introduktionsydelse, som flytter til en ny kommune. Den nye opholds-kommune kan anmode den tidligere opholdskommune om oplysninger om tidligeregivne sanktioner, der er nødvendige og aktuelt får betydning for, at den nye kom-mune kan træffe en korrekt afgørelse om en sanktion.Ad 3.
Dem primære målgruppe for pkt. 3 er modtagere af arbejdsløshedsdagpenge, kon-tant- og starthjælp og introduktionsydelse, hvor der ved en offentlig myndighedskontrolaktion er rejst tvivl om personens generelle rådighed i forbindelse med, atpågældende har opholdt sig i udlandet.Forslaget skønnes med stor usikkerhed at få betydning for omkring 300 personerårligt.
2
Ad 4.
Den primære målgruppe i pkt. 4 er modtagere af sociale eller beskæftigelsesmæssi-ge ydelser, som ikke har oplyst om arbejde til kommunen samtidig med, at dermodtages ydelser. Det kan fx dreje sig om modtagere af kontant- og starthjælp, le-dighedsydelse og sygedagpenge.Forslaget forventes at medføre, at flere personer, der modtager ydelser uberettigetsamtidig med, at de ikke har oplyst kommunen om arbejde, vil blive opdaget.Ad 5.
Den primære målgruppe for pkt. 5 er medlemmer af arbejdsløshedskasser, der ikkehar været berettiget til at modtage dagpenge og efterløn i forbindelse med ophold iudlandet.Pensionsstyrelsen kan uden samtykke forlange at få nødvendige oplysninger frapengeinstitutter om bestemte dagpenge- eller efterlønsmodtageres hævninger ellerindsættelser foretaget i udlandet. Oplysninger kan indhentes, når der er en begrun-det formodning for, at et medlem af en arbejdsløshedskasse i forbindelse med etudlandsophold uberettiget har modtaget dagpenge eller efterløn fra a-kassen, ogoplysninger om et udlandsophold ikke kan indhentes på anden måde.Ad 6.
Den primære målgruppe for pkt. 6 om kontrolaktioner er a-kassemedlemmer, derhar været udrejst samtidig med, at de har modtaget arbejdsløshedsdagpenge elleruddannelsesydelse. Der kan ikke udbetales arbejdsløshedsdagpenge eller uddannel-sesydelse, hvis medlemmet ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.Den primære målgruppe for lovforslaget er også personer, der kan have modtagetsociale ydelser med urette under opholdet i udlandet.Ad 7.
Den primære målgruppe for pkt. 7 om præcisering af reglen om rettidig bekræftelseaf tilmelding som arbejdssøgende er modtagere af kontant- og starthjælp samt in-troduktionsydelse, som ikke har bekræftet deres tilmelding rettidigt og derfor skalhave en sanktion i form af fradrag i deres ydelse.Ad 8.
Den primære målgruppe for pkt. 8 er arbejdsløshedskasserne, som fra Pensionssty-relsen får delegeret kompetence til at træffe afgørelse i sager om svig, når tilbage-betalingskravet er 25 gange den maksimale dagpengesats for fuldtidsforsikrede, ognår medlemmer skal slettes for svig.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Den sekundære målgruppe for pkt. 1-4 og 7 er kommunerne. Kommunerne skalvejlede kontant- og starthjælpsmodtagere om, hvilke oplysninger der kan få betyd-ning for modtagelsen af hjælpen, fx at hjælpen som hovedregel ikke kan modtagesunder ophold i udlandet, samt om konsekvensen af, at pågældende ikke bekræftersin tilmelding som arbejdssøgende rettidigt på Jobnet.
3
Kommunerne får en bedre mulighed for at indhente oplysninger om sanktioner fraen tidligere opholdskommune - oplysninger, som er nødvendige og får betydningfor den nuværende opholdskommunes mulighed for at træffe korrekte afgørelserom fx gentagelsessanktioner.Samtidig får kommunerne med lovforslaget væsentligt bedre mulighed for at af-dække misbrug af offentlige forsørgelsesydelser i forbindelse med kontrolbesøg påvirksomheder.Den sekundære målgruppe for pkt. 5 om indhentelse af oplysninger fra pengeinsti-tutter vurderes at være arbejdsløshedskasserne, som skal vejlede de berørte perso-ner om lovens konsekvenser, føre kontrol og træffe afgørelser.Den sekundære målgruppe for pkt. 6 om kontrolaktioner, herunder fx i lufthavne,er arbejdsløshedskasserne og kommunerne, der skal vejlede de berørte personer omlovens konsekvenser og eventuelt træffe afgørelse.. Det forventes desuden, at dervil være en præventiv virkning af Pensionsstyrelsens tilsyn.Den sekundære målgruppe for pkt. 8 om uddelegering af kompetence til at træffeafgørelse som 1. instans i alle sager om svig vurderes at være de berørte medlem-mer af a-kasserne, som skal have deres sager behandlet i a-kasserne i 1. instans.

Samlet vurdering

Det nuværende kendskab til omfanget af socialt bedrageri er yderst begrænset. Ar-bejdet med at fastslå omfanget heraf indgår derfor også som en del af arbejdet un-der det permanente udvalg for bedre kontrol. På nuværende tidspunkt foreligger dersåledes heller ingen oplysninger om hvor mange eller hvem – herunder fordelingenmellem mænd og kvinder – der begår socialt bedrageri. Der er således ikke grund-lag for at vurdere, at flere mænd end kvinder – eller flere kvinder end mænd – ube-rettiget modtager ydelser mv.Samlet set skønnes lovforslaget dog ikke at have betydning for den eksisterendebalance mellem kvinder og mænds vilkår.
4