Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 187 Bilag 11
Offentligt
1002819_0001.png
1002819_0002.png
1002819_0003.png
1002819_0004.png
1002819_0005.png
1002819_0006.png
1002819_0007.png
1002819_0008.png
1002819_0009.png
1002819_0010.png
1002819_0011.png
1002819_0012.png
Til lovforslag nr.L forslagsnummer
Folketinget -NaN (x. samling)
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 27. maj 2011
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov omarbejdsløshedsforsikring m.v., integrationsloven og forskellige andre love(Skærpet kontrol med udbetaling af offentlige forsørgelsesydelser, sanktioner for uberettiget modtagelse af ydelser underophold i udlandet m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 3 ændringsforslag tillovforslaget2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. april 2011 og var til 1.behandling den 12. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 18.februar 2011 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del –bilag 119. Den 7. april 2011 sendte beskæftigelsesministe-ren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestil-lingsnotat til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra Institut for Menneskerettighe-der.Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-teret den skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 64 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. To afudvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennessvar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.SamrådArbejdsmarkedsudvalget har stillet 1 spørgsmål til be-skæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse. Ministerenhar besvaret spørgsmålet i et samråd i Arbejdsmarkedsud-valget den 17. maj 2011. Efterfølgende har beskæftigelses-ministeren fremsendt det talepapir, der lå til grund for be-svarelsen.Andre møderDen 16. maj 2011 blev der afholdt en minihøring om lov-forslaget.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, atlovforslaget er en udmøntning af en delaftale, som blev ind-gået i forbindelse med finanslovaftalen for 2011. Dansk Fol-keparti lægger vægt på en styrket indsats mod socialt bedra-geri. Dele af den omtalte aftale bliver udmøntet med dettelovforslag. Dansk Folkeparti anser socialt bedrageri for atvære et alvorligt samfundsproblem. Det er dybt problema-tisk, når personer f.eks. systematisk snyder det offentlige ogdermed det danske fællesskab for ressourcer, der med fordel
DocIDJournalnummer
2
kunne være brugt andetsteds. Det er afgørende at det offent-lige, herunder kommunerne, har de nødvendige redskaber iindsatsen mod socialt bedrageri. Dansk Folkeparti anerken-der at der er behov for løbende at justere og tilpasse indsat-sen. Det er vigtigt i denne proces, dels at sikre borgernesretssikkerhed, og dels sikre at lovlydige borgere kan se, atmyndighederne, kommunalbestyrelserne og Folketinget tag-er de relevante redskaber i brug overfor sociale bedragere.Det er Dansk Folkepartis opfattelse, at lovforslaget har den-ne rette balancegang. De midler som uberettiget udbetalestil sociale bedragere risikere at gå fra andre grupper i vel-færdssamfundet, som har behov for og krav på støtte oghjælp fra det offentlige. Det er uacceptabelt. Bl.a. derfor hil-ser Dansk Folkeparti lovforslaget velkommen. Med disseskriftlige bemærkninger, samt bemærkningerne i ordførerta-len kan Dansk Folkeparti støtte lovforslaget.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningensafgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:Til § 21)Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 87, stk. 3,ændres »stk. 6« til: »stk. 5«.«[Konsekvensændring]2)Efter nr. 15 indsættes som nye numre:»02.I§ 87, stk. 6,der bliver stk. 5, ændres »stk. 3-5« til:»stk. 3 og 4«.03.I§ 87, stk. 8,der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-7« til: »stk.1-6«.«[Konsekvensændringer]
3)I den undernr. 26foreslåede§ 91 b,indsættes istk. 3og4efter »kan styrelsen«: »uden retskendelse«.[Præcisering af hjemmelsgrundlaget]BemærkningerTil nr. 1 og 2Ændringsforslagene er en konsekvens af, at § 87, stk. 4,ophæves, hvorved stk. 5-8 herefter bliver stk. 4-7. Der eralene tale om tekniske rettelser.Til nr. 3Ændringsforslaget er en præcisering af hjemmelsgrundla-get. Det foreslås med ændringsforslaget, at det i forslaget tilden nye bestemmelse § 91 b i stk. 3 og 4 indføjes, at Pensi-onsstyrelsen »uden retskendelse« kan kopiere pas og rejse-dokumenter, som tilhører personer, som Pensionsstyrelsenhar fået en formodning om uberettiget kan have modtagetydelser under opholdet i udlandet.Ændringsforslaget skyldes, at der i forbindelse med Pen-sionsstyrelsens kopiering af pas og rejsedokumenter er taleom en beslaglæggelse af papirer.Af grundlovens § 72 fremgår det, at beslaglæggelse ogundersøgelse af breve og andre papirer skal ske med rets-kendelse, medmindre en lov hjemler en særegen undtagelse.Retssikkerhedskommissionen, som afgav betænkning nr.1428/2003, behandlede bl.a. spørgsmålet om offentligemyndigheders adgang til uden retskendelse at få adgang tilprivate boliger og virksomheder eller foretage andre tvangs-indgreb omfattet af grundlovens § 72.Kommissionens arbejde resulterede i lov om retssikker-hed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og op-lysningspligter (retssikkerhedsloven). Det fremgår af be-tænkningen, at det er muligt at udarbejde en lovbestemmel-se, som indebærer, at et tvangsindgreb kan gennemføresuden retskendelse.En sådan hjemmel gælder allerede i lov om arbejdsløs-hedsforsikring m.v. § 91 a, stk. 1, hvorefter Pensionsstyrel-sen uden retskendelse kan foretage eftersyn i virksomhederm.v. På tilsvarende måde vil Pensionsstyrelsen med denforeslåede ændring i § 91 b, stk. 3 og 4, have ret til udenretskendelse at kopiere pas og rejsedokumenter, når der eren formodning om, at personen uberettiget kan have modta-get ydelser under opholdet i udlandet.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF)Helle Sjelle (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S)Lone Møller (S) Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV)Line Barfod (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 187Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigel-sesministeren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Henvendelse af 18/4-11 fra Institut for Menneskerettigheder5Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget6Minihøring om lovforslaget den 16. maj 20117Sammenskrivning af lov om retssikkerhed ved forvaltningens an-vendelse af tvangsindgreb og oplysningspligt8Udkast til betænkning9Talepapir fra Jonas Christoffersen fra høring 16. maj om lovfor-slaget10Ændringsforslag af 23. maj 2011
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 187Spm.nr.1TitelSpm. om at anmode Datatilsynet om at vurdere lovforslaget, somdet foreligger nu, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om det er korrekt, når det af lovforslaget fremgår, at der erflere udgifter forbundet med lovforslaget, end staten får ind samtom der ikke er en præventiv effekt, som man helt har overset, tilbeskræftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 18/4-11 fra Institut forMenneskerettigheder, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en præcisering af de økonomiske konsekvenser af lov-forslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det er ministerens vurdering, at lovforslaget vil medføreyderligere bureaukrati på beskæftigelses- og integrationsområdet,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det er ministerens vurdering, at borgernes lov-fæstede retskrav på privatliv er sikret i tilstrækkeligt omfang, nårPensionsstyrelsen bemyndiges til at overvåge borgernes bankkon-ti, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det er ministerens opfattelse, at indhentning afbankoplysninger lever op til proportionalitetsprincippet i person-dataloven, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der har foranlediget ministeren til at fremsætteforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren vil tage initiativ til en afdækning afomfanget af socialt bedrageri, til beskæftigelsesministeren, og mi-nisterens svar herpå
2
3
45
6
7
89
5
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Spm. om, hvordan Pensionsstyrelsens adgang til fortrolige bank-oplysninger om hævninger og indsættelser på et a-kassemedlemsbankkonto er forenelig med hensynet til privatlivets fred og bor-gernes retssikkerhed, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren ikke frygter, at når man - med formålet at af-sløre uberettiget modtagelse af dagpenge og efterløn under op-hold i udlandet - åbner op for myndigheders adgang til fortroligebankoplysninger, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt adgangen til at indhente fortrolige bankoplys-ninger samt adgangen til at beslaglægge pas og rejsedokumenterer i overensstemmelse med bestemmelserne i § 9 i lov om retssik-kerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplys-ningspligter, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor man ikke anser den kontrolvirksomhed, som iforvejen foretages af Skat og Politi i lufthavne og andre indrejse-steder, som tilstrækkelig, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvordan samtaler hver 14. dag er forenelige med hen-sigterne om afbureaukratisering og med, at sagsbehandlerne i job-centrene skal anvende deres tid konstruktivt med at hjælpe de ar-bejdssøgende i arbejde, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke saglige grunde der er til at ophæve de lempeligebestemmelser om, at der ikke sker fradrag i ydelsen den første oganden gang en kontanthjælps-, starthjælps- eller introduktionsy-delsesmodtager ikke har bekræftet sin tilmelding som arbejdssø-gende, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor Pensionsstyrelsen ifølge lovforslagets § 91 b,stk. 2, skal have krav på, at en borger oplyser navn, adresse ogCPR-nummer, når politiet kun har krav på navn, adresse og fød-selsdato, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forslagets § 91, stk. 2 betyder, at Pensionsstyrelsenf.eks. kan gennemføre kontroller på Københavns Hovedbanegård,Aarhus Banegård eller andre stationer, i lufthavne, havne, m.m.,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan forestiller ministeren sig, at Pensionsstyrelsensret til at sikre sig kopi af borgerens pas og rejsedokumenter skalforegå i praksis, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke begrænsninger der er for, hvor Pensionsstyrelsenefter § 91 b kan føre tilsyn med borgere, der kan have været ud-rejst af Danmark, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om der er nogen begrænsninger på, hvilke oplysninger Pen-sionsstyrelsen - efter at have indhentet oplysningerne fra borge-
6
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
rens pengeinstitut uden samtykke og uden retskendelse - kan vi-deregive til borgerens A-kasse, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om Pensionsstyrelsen - efter at have indhentet kontoudtogfra borgerens pengeinstitut uden samtykke og uden retskendelse -må videregive hele kontoudtog til borgerens A-kasse, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om Pensionstyrelsen - efter at have indhentet kontoudtogfra borgerens pengeinstitut uden samtykke og uden retskendelse -må videregive oplysninger til borgerens A-kasse, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 18/4-11 fraInstitut for Menneskerettigheder, herunder det alvorlige spørgs-mål om, hvorvidt de hidtidige kontrolaktioner har været lovlige,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor det fremgår af lovteksten, at hjemlen til Pensions-styrelsens vidtgående kontrol af borgere er begrænset til grænse-passage, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om i forlængelse af svar på spørgsmål 18 at redegøre for,hvad der vil ske hvis en borger nægter at oplyse navn, adresse ogCPR-nr. og legitimere sig med pas, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at indhente høringssvar til lovforslaget fra Justitsmini-steriet, Socialministeriet og Integrationsministeriet, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om sine overvejelser i forhold til den vilkårlighed der liggeri den foreslåede kontrol i lufthavne m.m. set i forhold til Menne-skerettighedsdomstolens dom vedrørende visitationszoner, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren er enig med Datatilsynet i, at det at bede enborger om navn, adresse og CPR nr. med henblik på at slå oplys-ningerne op i et register er et indgreb i privatlivets fred omfattetaf reglerne for databeskyttelse, og at der derfor skal være den for-nødne saglighed og proportionalitet, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministerens overvejelser i forhold til at lade Pensions-styrelsen foretage kontrol af hele befolkningen, når Pensionssty-relsen ellers kun har myndighedsopgaver i forhold til borgere, dermodtager bestemte sociale ydelser, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at der gennemføres en datafiltrering, såfremt Pensions-sstyrelsen skal have adgang til Indkomstregistreret, således atPensionsstyrelsen kun kan se om en person modtager de socialeydelser, kontrollen vedrører, men ikke hvor meget personen tje-ner, hvor personen arbejder osv, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren er enig med Datatilsynet i, at der er forskelpå den adgang SKAT og kommuner i dag har til bankoplysninger
7
32
33
34
35
36
37
38
39
40
om borgerne, hvor SKAT og kommuner kan se oplysninger omindkomst og formue, og så lovforslagets forslag om at Pensions-styrelsen skal have adgang til at se oplysninger om borgerens for-brug, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt en betaling rent faktisk finder sted i udlandet,eller om der kan være tilfælde, hvor betalinger over nettet foreta-get fra Danmark, fremstår som betaling i udlandet, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren er enig med Jens Møller, der var formand forregeringens retssikkerhedskommission i, at det følger af Grundlo-vens § 72, at der skal være enten lovhjemmel eller retskendelse tildet tvangsindgreb at kræve kopi af borgerens rejsedokumenter, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at det følger af Retssikkerhedslovens § 10, at hvis Pen-sionsstyrelsen ved deres kontrol i lufthavn m.v. konstaterer, at enborger der lige har været bortrejst modtager sociale ydelser, så vilder være en konkret mistanke, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at sammenhængeng mellem lovforslagets forslag til nytindhold i § 12 a i lov om retssikkerhed på det sociale område omen oplysningspligt for virksomheder og indholdet i Retssikker-hedsloven § 10 om, at oplysningspligten ophører, hvis der er enkonkret mistanke, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om i forbindelse med de tidligere kontroller i lufthavne,som ministeren har oplyst er gennemført, bedes ministeren rede-gøre for, hvilken lovhjemmel har der været for at gennemførekontrollen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvilken klageadgang der vil være for borgere, og hvadder i givet fald vil kunne klages over såvel i forhold til kontrol ilufthavne m.v. som i forhold til indhentelse af bankoplysninger,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren ikke mener, at der er problemer meddette lovforslag i forhold til menneskerettighedernes krav til pro-portionalitet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, ministeren vil følge forslaget fra Institut for Menneske-rettigheder om, at det bør fremgå af loven, hvorledes Pensionssty-relsen skal forholde sig, såfremt en person der er udvalgt til kon-trol ikke vil oplyse navn, adresse og cpr-nr., til beskæftigelsesmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, ministeren vil følge forslaget fra Institut for Menneske-rettigheder om, at det bør fremgå af loven, hvorledes Pensionssty-relsen skal forholde sig i forbindelse med sikring af kopi af pasog rejsedokumenter for at sikre, at man følger Retssikkerhedslo-vens regler, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar her-
8
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Spm. om ministeren vil følge forslaget fra Institut for Menneske-rettigheder om, at det bør fremgå af loven, hvorledes Pensionssty-relsen skal sikre, at en borger bliver oplyst om sine rettigheder, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil følge forslaget fra Institut for Menneske-rettigheder om, at det bør fremgå af loven, hvorledes Pensionssty-relsen skal forholde sig, såfremt en person der er udvalgt til kon-trol ikke vil medvirke til det tvangsindgreb at få gennemgået ogevt. kopieret rejsedokumenter, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren vil følge det grundlæggende princip i person-dataloven og indsætte en bestemmelse om at Pensionsstyrelsenaltid først skal forsøge at indhente samtykke fra borgeren, før dekræver oplysninger fra borgerens pengeinstitut, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil følge forslaget fra Institut for Menneske-rettigheder om, at det bør fremgå af loven, at der skal foreligge enkonkret mistanke mod en borger, før Pensionsstyrelsen kan ind-hente oplysninger fra borgerens pengeinstitut, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren er enig med Institut for Menneskerettighederi, at der altid skal ske underretning af borgeren, når Pensionssty-relsen indhenter oplysninger fra borgerens pengeinstitut, jf. Rets-sikkerhedslovens § 5 om, at underretning skal ske senest 14 dageinden tvangsindgrebet, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren vil følge forslaget fra Institut for Menneske-rettigheder om, at det bør fremgå af loven, at oplysninger fra entidligere opholdskommune primært bør indhentes efter samtykkefra borgeren, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om oversendelse af talepapiret fra samrådetn den 17. maj2011 om samrådsspm. A, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan kontrolaktioner mod socialt bedrageri i luft-havnen er foregået, herunder om det er korrekt forstået, at såfremtPensionsstyrelsen fik en konkret mistanke mod en borger, så gavman borgeren en pjece og spurgte ikke om mere, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at frremsende en kopi af den pjece, Pensionsstyrelsenhar givet til borgere, som man havde mistanke om havde begåetsocialt bedrageri, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om borgeren bliver mundtligt informeret om, at pensions-styrelsen har kigget i passet m.v., og i de tilfælde hvor der er mis-tanke om, at der er foregået noget ulovligt om, at der vil blive ret-tet henvendelse til bopælskommunen i forbindelse med kontrol i
9
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
lufthavne m.v., således at informationen ikke alene fremgår afpjecen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse helt konkret for, hvilken rolle politiet iKastrup Lufthavn har spillet i de kontrolaktioner Pensionsstyrel-sen og beskæftigelsesministeren personligt har udført for at tjekkeom ankomne passagerer fra bestemte fly uretmæssigt havde mod-taget sociale ydelser, mens de var bortrejst, til beskæftigelsesmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken lovhjemmel politet har haft til at foretage kon-trolaktioner overfor tilfældigt udvalgte borgere, der ankommer tilKastrup Lufthavn, med henblik på at tjekke om de kan mistænkesfor socialt bedrageri, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om politiet generelt har en hjemmel, og i bekræftende faldhvor, til at tage kopi af borgernes pas og udlevere denne kopi tilandre myndigheder, såfremt der ikke er tale om en politisag, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren først er blevet opmærksom på, at der er etproblem med L 187 i forhold til grundloven, efter at Jens Møller,formand for regeringens retssikkerhedskommission, gjorde op-mærksom på problemet på Arbejdsmarkedsudvalgets høring den16. maj, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om i forlængelse af svar på spørgsmål 54 at oplyse, om deter rigtigt forstået, at hverken Justitsministeriet eller andre havdegjort Beskæftigelsesministeriet opmærksomme på, at der var etproblem med lovforslaget i forhold til grundloven, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm., om i forlængelse af svar på spørgsmål 53 at redegøre for,hvilken hjemmel der konkret har været brugt i de konkrete sager ilufthavnen, hvor politiet har taget kopi af pas og udleveret dennekopi til Pensionsstyrelsen, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om i forlængelse af svar på spørgsmål 52 at indhente ju-stitsministerens konkrete redegørelse for, hvilken lovhjemmel po-litiet har haft til at foretage kontrolfunktioner for Pensionsstyrel-sen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om i forlængelse af svar på spørgsmål 43 at yde teknisk bi-stand til et ændringsforslag, der sikrer, at Pensionsstyrelsen skalforsøge at indhente borgerens samtykke, før de pålægger borge-rens pengeinstitut at fremsende oplysninger om borgeren, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om i forlængelse af svar på spørgsmål 45 at yde teknisk bi-stand til et ændringsforslag, der sikrer, at Pensionsstyrelsen skalfølge Retssikkerhedslovens § 5, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om i forlængelse af svar på spørgsmål 39 at yde teknisk bi-stand til et ændringsforslag, der beskriver, hvordan Pensionssty-relsen skal forholde sig, såfremt en person der er udvalgt til kon-
10
61
62
63
64
trol ikke vil oplyse navn, adresse og CPR-nr, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om i forlængelse af svar på spørgsmål 43 at yde teknisk bi-stand til et ændringsforslag, der beskriver, hvordan Pensionssty-relsen skal forholde sig i forbindelse med sikring af kopi af pasog rejsedokumenter, for at sikre at man følger Retssikkerhedslo-vens regler, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar her-Spm. om i forlængelse af svar på spørgsmål 41 at yde teknisk bi-stand til et ændringsforslag, der beskriver, hvordan Pensionssty-relsen skal sikre, at en borger bliver oplyst om sine rettigheder, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om i forlængelse af svar på spørgsmål 42 at yde teknisk bi-stand til et ændringsforslag, der beskriver, hvordan Pensionssty-relsen skal forholde sig, såfremt en person der er udvalgt til kon-trol ikke vil medvirke, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsfor-slag, hvorefter der indsættes en revisionsbestemmelse i loven, derbestemmer, at loven skal revideres senest 2 år efter vedtagelsen,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 187Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm. om en redegørelse for ministerens bemærkninger tilhøringssvarene fra Institut for Menneskerettigheder og fra Data-tilsynet og de problemer de peger på i relation til lovforslaget, tilbeskæftigelsesministeren
11
Bilag 2To af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og beskæftigelsesministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra EL.Spørgsmål nr. 17:Betyder forslagets § 91, stk. 2, at Pensionsstyrelsen f.eks. kan gennemføre kontroller på KøbenhavnsHovedbanegård, Aarhus Banegård eller andre stationer, i lufthavne, havne, m.m. - hvor der kan være per-soner, der har været i udlandet - og har ret til at kræve, at samtlige borgere på stedet oplyser navn, adresseog CPR-nummer?Svar:Efter bestemmelsen kan Pensionsstyrelsen gennemføre kontroller på offentlige steder, hvor der er enformodning om at antræffe personer, som har været udrejst af Danmark. Kontrollerne vil derfor primærtblive gennemført på steder og i forbindelse med, at personer og gods kontrolleres af andre myndigheder irelation til grænsepassage. Andre myndigheder kunne være Plantedirektoratet, Fødevarestyrelsen, politiet,SKAT osv.Da tog på Københavns Hovedbanegård og Aarhus Banegård sædvanligvis må antages at have stoppetflere steder i landet, vil de nævnte steder ikke umiddelbart forekomme relevante. Det stiller sig selvfølge-lig anderledes, hvis der er tale om direkte tog, hvor de nævnte banegårde er første stop i Danmark. Kon-trollen omfatter naturligvis kun passagerer, der ankommer med toget, og ikke tilfældige personer, der op-holder sig på banegården.Spørgsmål nr. 18:Hvordan forestiller ministeren sig, at Pensionsstyrelsens ret til at sikre sig kopi af borgerens pas og rej-sedokumenter skal foregå i praksis, jf. lovforslagets § 91 b stk. 3 og 4? Skal borgeren give samtykke til, atder bliver taget en kopi, kan Pensionsstyrelsens medarbejder med magt fratage borgeren pas og rejsedo-kumenter, eller skal Pensionsstyrelsens medarbejder tilkalde politiet og eventuelt med magt tilbageholdeden mistænkte borger, indtil politiet når frem og med magt kan fratage borgeren pas og rejsedokumenter?Svar:Pensionsstyrelsen har ingen mulighed for at tvinge en person til at oplyse navn, adresse og CPR-num-mer, ligesom Pensionsstyrelsen ikke kan tilbageholde personer, som ikke vil oplyse navn, adresse ogCPR-nummer.Personen skal efter lovforslaget legitimere sig med navn, adresse og CPR-nummer, og legitimationenvil typisk være i form af pas. Oplysningerne skal bruges til opslag i indkomstregistret for at afklare, omder er en formodning om, at personen har modtaget arbejdsløshedsdagpenge, uddannelsesydelse, kontant-hjælp, starthjælp, ledighedsydelse, særlig ydelse, introduktionsydelse eller sygedagpenge under ophold iudlandet. Denne form for brug af pas til identifikation er ikke at betragte som et tvangsindgreb efter lovom retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter.Hvis opslaget i indkomstregisteret viser, at personen kan have modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledig-hedsydelse, særlig ydelse, introduktionsydelse eller sygedagpenge under ophold i udlandet, skal der tagesfotokopier af personens pas og eventuelle rejsedokumenter med henblik på at dokumentere udrejseperio-den til brug for den efterfølgende ikke-strafferetlige sagsbehandling. Der er i den situation tale om ettvangsindgreb efter § 1, stk.1, nr. 2, i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsind-greb og oplysningspligter, som omfatter undersøgelse eller beslaglæggelse af breve og andre papirer.
12
Når Pensionsstyrelsen i forbindelse med tilsynet tager kopi af pas og eventuelle rejsedokumenter, fin-der kapitel 2 og 3 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysnings-pligter derfor anvendelse. Det er i den forbindelse uden betydning, om personen aktivt giver samtykke tilPensionsstyrelsens opslag.Det er i øvrigt min klare fornemmelse, at myndigheder i Danmark møder forståelse og respekt hos depersoner, som kontrolleres, bl.a. fordi myndighedsudøvelsen sker på en ordentlig og respektfuld måde.