Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 187
Offentligt
991230_0001.png
991230_0002.png
991230_0003.png
PensionsstyrelsenLandemærket 111119 København K
Sendt til:
[email protected], [email protected]og[email protected]
28. april 2011DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-post[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2011-112-0399SagsbehandlerLouise BlackMogensenDirekte 3319 3231
Vedrørende spørgsmål fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg - Pensi-onsstyrelsens j.nr. 2010-0018919Ved e-post af 13. april 2011 har Pensionsstyrelsen anmodet Datatilsynet om atbidrage til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 til L 187 fra Folketingets Arbejds-markedsudvalg.Spørgsmålet har følgende ordlyd:”Spørgsmål

1

Ministeren bedes anmode Datatilsynet om at vurdere lovforslaget, som det foreliggernu.”
Datatilsynet kan i den forbindelse oplyse følgende:1.Pensionsstyrelsen har i to omgange fremsendt udkast til forslag til lov omændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om arbejdsløshedsforsikring, lovom retssikkerhed og administration på det sociale område, integrationslovenog forskellige andre love til Datatilsynet med anmodning om bemærkninger.I den anledning er Datatilsynet fremkommet med umiddelbare bemærkningerved brev af 8. februar 2011 og med bemærkninger ved brev af 7. marts 2011.Kopi af brevene vedlægges.2.Inden for den fastsatte tidsfrist har Datatilsynet ikke haft mulighed for atforetage en detaljeret gennemgang af og sammenligning af det nu foreliggen-de forslag med de tidligere udkast, men det er Datatilsynets indtryk, at der påbaggrund af tilsynets udtalelser af 8. februar 2011 og 7. marts 2011 er foreta-get en række præciseringer i bemærkningerne til lovforslaget, jf. også Pensi-onsstyrelsens tilkendegivelser i høringsnotatet af 7. april 2011.2.1.Dette gælder f.eks. i forhold til lovforslagets § 1, punkt 8, som vedrørerindhentelse og videregivelse af oplysninger om sanktion til opholdskommu-nen uden samtykke. Tilsynet har i den forbindelse noteret sig, at der ved lov-forslaget vil ske en fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3.Det må herefter i sidste ende bero på en politisk vurdering, hvorvidt en sådanfravigelse bør gennemføres.
2
Datatilsynet skal i den forbindelse imidlertid pege på, at det ikke står tilsynetklart, om det også er tanken, at persondatalovens § 8, stk. 3, skal fraviges forså vidt angår lovforslagets § 7, punkt 7, som vedrører indførelse af en tilsva-rende bestemmelse om indhentelse og videregivelse af oplysninger om sank-tion til opholdskommunen i integrationsloven.2.2.Datatilsynet har endvidere noteret sig, at Pensionsstyrelsen ikke længerefinder, at styrelsen i de situationer, hvor der videregives oplysninger til op-holdskommunen i forbindelse med lufthavnskontrol, er en myndighed omfat-tet af persondatalovens § 8, stk. 3. Der henvises til de almindelige bemærk-ninger afsnit 2.1.7.5.2.3.Datatilsynet har også noteret sig, at Pensionsstyrelsen har fjernet en pas-sage om indsamling af IP-adresser fra bemærkningerne til lovforslaget.2.4.Med hensyn til opslag af enkeltstående personnumre i indkomstregistereti forbindelse med lufthavnskontrollen anmodede tilsynet om, at det blev præ-ciseret, på hvilket grundlag sådanne opslag kan foretages.Datatilsynet kan ikke se, at det i det foreliggende lovforslag er nærmere angi-vet, efter hvilke kriterier disse opslag skal kunne ske.3.Overordnet set er det fortsat Datatilsynets vurdering, at flere af lovudkastetsbestemmelser rejser væsentlige spørgsmål i forhold til grundlæggende rettig-heder.Under henvisning til bl.a. almindelige databeskyttelsesprincipper om saglig-hed, rimelighed, gennemsigtighed og proportionalitet ved behandlingen afpersonoplysninger finder Datatilsynet således, at forslaget giver anledning tilvæsentlige betænkeligheder i forhold til beskyttelsen af de berørte personersprivatliv. Tilsynet må i lyset heraf endvidere stille sig tvivlende overfor, omder er den fornødne saglighed og proportionalitet mellem den påtænkte ind-samling af personoplysninger og opfyldelsen af de formål, der er beskrevet iforslaget.Datatilsynet skal i den forbindelse særligt henvise til, at der foreslås indsat enny § 91, stk. 7, i lov om arbejdsløshedsforsikring, hvorefter direktøren forPensionsstyrelsen uden samtykke fra den registrerede kan forlange oplysnin-ger om hævninger eller indsættelser foretaget i udlandet fra pengeinstitutter.Endvidere indeholder forslaget en ny § 91 b i lov om arbejdsløshedsforsik-ring, der giver Pensionsstyrelsen adgang til at føre tilsyn på offentlige steder,hvor der er en formodning om at antræffe personer, som har været udrejst afDanmark med det formål at konstatere, om personer under ophold i udlandetuberettiget kan have modtaget dagpenge eller uddannelsesydelse.
3
Det er Datatilsynets opfattelse, at det må give anledning til principielle over-vejelser af retssikkerhedsmæssig karakter, at en forvaltningsmyndighed givesmulighed for indgreb i forhold til enkeltpersoner, som normalt er forbeholdtretshåndhævende myndigheder og underlagt særlige retssikkerhedsgarantier,eksempelvis i form af domstolskontrol.Med venlig hilsen
Jakob LundsagerChefkonsulent
Bilag:
Kopi af Datatilsynets breve af 8. februar og 7. marts 2011