Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 189 Bilag 10
Offentligt
1000672_0001.png
1000672_0002.png
1000672_0003.png
1000672_0004.png
1000672_0005.png
Til lovforslag nr.L forslagsnummer
Folketinget -NaN (x. samling)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 00. maj 2011
3. udkast til(Yderligere ændringsforslag fra S)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om skibes besætning, lov om beskatning afsøfolk, sømandsloven, lov om Handelsflådens Velfærdsråd og lov omsikkerhed til søs(Justering af muligheden for at tillade, at skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister kan føres af en person, som ikkehar dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS-reglerne om fri bevægelighed, etablering af et udenrigsfradrag for vissedanske søfarende, økonomisk beskyttelse af efterladte søfarende, gennemførelse af ændringsprotokollen til SUA-konventionenm.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Socialde-mokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-slag nr. 1-3, herunder 1 om deling af lovforslaget. Økonomi-og erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4 og 5.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 7. april 2011 og var til 1.behandling den 15. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendteden 4. februar 2011 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 149. Den 7. april 2011 sendte økonomi- og er-hvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-om til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Bilfærgernes Rederiforening ogLars Birch Jensen, StenstrupØkonomi- og erhvervsministeren har over for udvalgetkommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 21 spørgsmål til økonomi- og er-hvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-svaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-gen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.
DocIDJournalnummer
2
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(S), tiltrådt af <>:
cÆndringsforslag til det udelte lovforslagTil § 44)Nr. 4affattes således:
aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om skibes besætning.(Justering af muligheden for at tillade, at skibe registreret iDansk Internationalt Skibsregister kan føres af en person,som ikke har dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØSreglerne om fri bevægelighed)« omfattende § 1, § 6, stk. 1,og § 7.B.»Forslag til lov om ændring af lov om beskatning af sø-folk, sømandsloven, lov om Handelsflådens Velfærdsråd oglov om sikkerhed til søs. (Etablering af et udenrigsfradragfor visse danske søfarende, økonomisk beskyttelse af efter-ladte søfarende og gennemførelse af ændringsprotokollen tilSUA-konventionen)« omfattende §§ 2-7.[Deling af lovforslaget, så den del, der vedrører tilladelse til,at skibe registreret i DIS kan føres af en person, som ikkehar dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS regler omfri bevægelighed, udskilles til et særskilt lovforslag (lovfor-slag A)]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 12)Efternr. 1indsættes som nyt nummer:»01.I§ 19, stk. 2,indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:»Mindst 2/3 af de skibe, som til enhver tid er optaget iDansk Internationalt Skibsregister (DIS), skal dog føres afpersoner, som har dansk indfødsret, eller er omfattet af DeEuropæiske Fællesskabers regler om etableringsret, arbejds-kraftens frie bevægelighed eller ret til udveksling af tjene-steydelser.««[Andelen af skibsførere i DIS, som er ikke har dansk stats-borgerskab eller er omfattet EU/EØS-reglerne om fri bevæ-gelighed, kan maksimalt udgøre 1/3]Til § 63)Istk. 1udgår: »jf. dog stk. 2«.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af <>:
»4.I§ 5, stk. 1, 1. pkt.,ændres »på 140 øre pr. dag« til: »,der betales«.«[Ændring vedrørende velfærdsbidraget]5)Nr. 5udgår og i stedet indsættes:»5.§ 5, stk. 1, 2. pkt.,affattes således:»Afgiften påhviler rederen og den søfarende med hver 70øre pr. dag. For søfarende på skibe, som er registreret iDansk Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog enafgift på 200 øre pr. dag.«01.§ 5, stk. 2, ophæves.Stk. 3 bliver herefter stk. 2.«[Forhøjet velfærdsbidrag for DIS-skibe]BemærkningerTil nr. 1 og 3Ændringsforslag nr. 1 indebærer en opdeling af lovforsla-get i 2 lovforslag, således at den del, der vedrører tilladelsetil, at skibe registreret i DIS kan føres af en person, som ikkehar dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS regler omfri bevægelighed, udskilles til et særskilt lovforslag (lovfor-slag A).Ændringsforslag nr. 2 er en konsekvensændring af æn-dringsforslag nr. 1.Til nr. 2Det foreslås i lovforslaget § 1, nr. 1, at justere Søfartssty-relsens adgang til at meddele tilladelse til at fravige kravetom, at skibsførere på DIS-skibe skal have dansk indfødsreteller være omfattet af EU/EØS-reglerne om fri bevægelig-hed. Når et rederi ansøger, vil tilladelse efter lovforslagetfremover således alene være betinget af, hvorvidt hvervetsom skibsfører på halvdelen af DIS-skibene varetages afpersoner, som opfylder nationalitetskravet. Såfremt dette ertilfældet, vil der i øvrigt være fri adgang til, at Søfartsstyrel-sen kan meddele tilladelse til at fravige nationalitetskravetfor de resterende skibe i DIS, når der ansøges herom.Socialdemokratiet foreslår med ændringsforslaget, atmindst 2/3 af de skibe, som til enhver tid er registreret i DIS,skal føres af en person, som har dansk indfødsret eller somer omfattet af EU/EØS reglerne om fri bevægelighed. Ande-len af skibsførere i DIS, som ikke har dansk statsborgerskabeller er omfattet EU/EØS-reglerne om fri bevægelighed kandermed maksimalt udgøre 1/3. Søfartsstyrelsen vil såledesikke kunne fravige nationalitetskravet for skibsførere påDIS-skibe, hvis denne betingelse ikke er opfyldt. Hvis man ipraksis nærmer sig denne grænse, må Økonomi- og Er-hvervsministeriet vurdere situationen i forhold til, om derskal forslås ændringer eller udvidelser af ordningen.
3
Det er en simpel og overskuelig ordning, der giver en storåbning til erhvervet og samtidig tillader mulighed for evalu-ering og revurdering. Man ved ikke, hvor man havner, vedbare at have fri indflagning som foreslået i lovforslaget med50 pct. og fri indflagning i 5 år med evigt gældende dispen-sationer.Med udgangspunkt i svar fra ministeren, så vil 200 (ny-bygningsprogram) nye danske skibe betyde, at vi går fra 600til 800 skibe under DIS. Hvis alle disse skibe blive beman-det med udenlandske skibsførere, vil det med en god marginkunne indeholdes med et maksimum på 1/3.Man skal bemærke sig ministerens svar på spørgsmål 6,som med tydelighed viser, at lovforslaget i sin nuværendeform tillige er administrativt besværligt og forvaltningsmæs-sigt i fremtiden vil forskelsbehandle rederier omfattet af denførste 5-års-periode og rederier med senere ansøgninger,idet de førstnævnte vil have en evigt gældende dispensation/tilladelse.Hvis danske rederier i forhold til alle DIS registreredeskibe benytter 50-pct.-reglen i det fremsatte lovforslag til atskifte danske officerer ud med oversøiske, så er det ikkeindflagning af tonnage, så er det fyring af danske søfolk. Etmaksimum på 1/3 giver en bedre balance og mulighed forDanmark til at følge med i, om rederierne rekrutterer, ud-danner og beskæftiger danske søfolk og skibsofficerer, somministeren har svaret på spørgsmål 5. I forbindelse med svarpå spørgsmål 5 bemærkes, at ministeren ikke nævner be-skæftigelse af danske søfolk og skibsofficerer som en del afde aftaler, der skal fornys med de danske rederier.Til nr. 4 og 5Lovforslagets overordnede formål er at styrke betingel-serne for vækst i Det Blå Danmark gennem en styrkelse af
rammevilkårene i DIS, bl.a. ved at justere muligheden for attillade, at skibe registreret i DIS kan føres af en person, somikke har dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS-regle-rne om fri bevægelighed (nationalitetskravet).Skibe, som ikke er registreret i DIS, herunder f.eks. in-denrigsfærger, vil ikke i samme omfang som DIS-skibe op-nå ændrede vilkår som følge af lovforslaget. Lovforslagetselement om, at statens tilskud til Handelsflådens Velfærds-råd skal overtages af rederne, foreslås derfor justeret, såle-des at det forhøjede rederbidrag kommer til at gælde for deskibe, som ved lovforslaget bliver omfattet af de ændredevilkår, dvs. DIS-skibene.For skibe, som ikke er registreret i DIS, vil forslaget in-debære, at disse fremover skal betale det samme velfærdsbi-drag, som de gør i dag, dvs. 70 øre pr. søfarende pr. dag. ForDIS-skibe vil rederen derimod fremover skulle betales et be-løb på 200 øre pr. søfarende pr. dag mod 70 øre i dag. I for-hold til lovforslaget betyder ændringsforslagene således enforhøjelse på 30 øre for redere for DIS-skibe.Forhøjelsen af udgifterne til velfærdsbidrag for søfarendepå DIS-skibe skønnes at blive modsvaret af det vækstpoten-tiale, som ligger i lovforslagets justering af nationalitetskra-vet for skibsførere på DIS-skibe.Ligesom det er tilfældet ved det fremsatte lovforslag, vilder også med ændringsforslaget ske en fastholdelse af detsamlede beløb, som fremover vil blive betalt til Handelsflå-dens Velfærdsrå.Ændringsforslagene indeholder endvidere af lovtekniskeårsager en opdeling af det oprindelige forslag til § 4, nr. 5, ito selvstændige numre. Dette forslag er rent redaktionelt.
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav (S)Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 189Bilagsnr.123456789TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 4/5-11 fra Bilfærgernes RederiforeningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 18/5-11 fra Lars Birch Jensen, Stenstrup1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 22/5-11 fra Lars Birch Jensen, Stenstrup2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 189Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 4/5-11 fra BilfærgernesRederiforening, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om teknisk bistand til en deling af lovforslaget, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der er behov for 5 års fri indflagning ud over eneventuel markant udvidelse af adgangen til udenlandske skibsfø-rere, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvorfor en vækst i det danske skibsregister ikke kanrummes i en generel regel på f. eks. en tredjedel eller 40 pct., tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes ministeren vil sikre at Danmarks maritimekompetencer ikke mindske, og at Danmarks maritime konkurren-cesituation ikke forringes, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at udenlandske rederier, somflager ind til dansk flag inden for 5 års reglen, har ombytningsretved salg og køb af nyt skib og derved kan bevare dispensationen,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at 5 års reglen bestandigt villigge ovenpå den eventuelt nye grænse på 50 pct., til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 18/5-11 fra Lars BirchJensen, Stenstrup, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om det af bemærkningerne til lovforslaget skal opfattes så-dan, at man helt eller delvist tilbageviser et fald i antallet af stil-linger, som er besat af danske søfarende, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes man skal opfatte udtalelserne fra næstfor-mand i Danmarks Rederiforening i Jyllands Posten 13/4-11 i ar-
23
4
5
6
7
8
9
10
5
1112
13
14
15
16
17
18
19
20
21
tiklen »Hjælpende hånd til søfarten«, såfremt ministeren helt ellerdelvist tilbageviser, at lovforslaget vil medføre et fald i antallet afstillinger, som er besat af danske søfarende, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om økonomiske konsekvenser for rederne, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan dispensationsadgangen skal håndteres i for-hold til 50 pct. reglen, til økonomi- og erhvervsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte EU-domstolens fortolkning aflov nr. 1462 af 22/12-04, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om daværende erhvervsministers tilkendegivelse i betænk-ning over lovforslaget af 7/12-04 kan tages til indtægt for, at mi-nisteren har været tilbageholdende med at overlade myndigheds-udøvelsen til skibsførere uden dansk nationalitet, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om man i bemærkningerne til lovforslaget (lov nr. 1462 af22/12-04) gør endeligt op med indsigelser og bekymringer vedrø-rende myndighedsudøvelsen, til økonomi- og erhvervsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om sygesikringsydelser for danske søfarende på danske ski-be der sejler uden for danske have, til økonomi- og erhvervsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om overenskomster og sygehyre for danske og udenlandskesøfarende, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor mange penge den danske stat sidste år udbetalte irefusion og sygedagpenge til udenlandske søfarende, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad kommunerne i alt betalte sidste år til syge og ska-delidte søfarende fra andre EU/EØS lande, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan at administrationen af 50 pct. ordningen ogden forøgede administration af sygedagpenge ikke vil medføreadministrative og økonomiske konsekvenser for stat og kommu-ne, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/5-11 fra Lars BirchJensen, Stenstrup, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpå