Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 189 Bilag 11
Offentligt
1002279_0001.png
1002279_0002.png
1002279_0003.png
Ændringsforslag stillet den {FREMSAT} uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling afForslag til lov om ændring af lov om skibes besætning, lov om beskatningaf søfolk, sømandsloven, lov om Handelsflådens Velfærdsråd og lov omsikkerhed til søs[af økonomi- og erhvervsministeren]
Til § 11)Nr. 1affattes således:»1.Søfartsstyrelsen kan dog tillade, at lovens krav om indfødsret fraviges.«[Adgang til at fravige nationalitetskrav]Til § 22)Paragraffen affattes således:»§ 2I lov nr. 386 af 27. maj 2005 om beskatning af søfolk (sømandsbeskatningsloven), som ændret se-nest ved § 12 i lov nr. 521 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:1.§ 3affattes således:»§ 3.Personer, som uden for begrænset fart erhverver lønindkomst ved arbejde om bord på dan-ske eller udenlandske skibe, kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage et beløb på56.900 kr. Har skibet en bruttotonnage på 500 tons eller derover, udgør fradraget efter 1. pkt.105.000 kr., medmindre skibet anvendes til regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU-medlemsstater.Stk. 2.Personer, som uden for begrænset fart erhverver lønindkomst ved arbejde om bord på sten-fiskerfartøjer, herunder sandsugere, som har egne fremdrivningsmidler og eget lastrum til transportaf materialer indvundet fra havbunden, og som har en bruttotonnage på 20 tons eller derover, kanved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage et beløb på 56.900 kr.Stk. 3.Har en person kun lønindtægt som nævnt i stk. 1 eller stk. 2 i en del af året, eller er der taleom ansættelse på deltid, nedsættes fradraget forholdsmæssigt. Det er en betingelse for fradrag, atforhyringsvilkårene for den pågældende svarer til, hvad der sædvanligvis gælder for søfolk.Stk. 4.Stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse ved erhvervelse af lønindkomst ved arbejde udførtombord på skibe og installationer, der anvendes i tilknytning til efterforskning og udvinding af kul-
brinter uden for dansk søterritorium og dansk kontinentalsokkelområde, samt ved arbejde ombordpå skole- og øvelsesskibe, jf. lov om maritime uddannelser.«2.I§ 15ændres »§ 3, stk. 1« til: »§ 3, stk. 1-3« to steder.«BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget foretages en sproglig tilpasning af forslaget om, at Søfartsstyrelsen kan til-lade, at lovens krav om indfødsret fraviges.Ifølge lovforslagets § 1, vil lovens krav om indfødsret i visse tilfælde kunne fraviges. Af de al-mindelige og specielle bemærkninger til denne bestemmelse fremgår flere steder, at såfremt mindsthalvdelen af de skibe, som til enhver tid er registreret i DIS, føres af en person, som har dansk ind-fødsret, eller som er omfattet af EU/EØS reglerne om fri bevægelighed, vil der kunne meddelestilladelse til at fravige nationalitetskravet for den resterende halvdel af skibene i DIS. Dette foreslåsjusteret, således at der skal kunne meddeles tilladelse til at fravige nationalitetskravet, såfremtmindst 60 pct. af de skibe, som til enhver tid er registreret i DIS, føres af en person, som har danskindfødsret, eller som er omfattet af EU/EØS reglerne om fri bevægelighed.Det foreslås endvidere, at den i lovbemærkningerne omtalte etablering af en midlertidig ordningpå 5 år, hvor skibe på udenlandsk flag, efter ansøgning, kan indflages til DIS, uden at der stilles etnationalitetskrav til skibsføreren, ikke skal finde anvendelse. Fra lovens ikrafttræden vil indflagningaf skibe således i alle tilfælde være underlagt ovennævnte hovedregel om, at mindst 60 pct. af ski-bene under DIS føres af en person, som opfylder nationalitetskravet.Lovbemærkningernes øvrige elementer om nationalitetskravet fastholdes uændret.Til nr. 2Efter § 2 i det fremsatte lovforslag vil der fremover skulle gælde et sømandsfradrag på 105.000 kr.ved arbejde om bord på skibe uden for EU/EØS, mens det hidtil gældende sømandsfradrag på56.900 kr. fortsat vil skulle gælde ved arbejde inden for EU/EØS. Det foreslås at ændre dette, såle-des at fradraget på 105.000 kr. vil skulle gælde ved arbejde om bord på visse skibe med en brutto-tonnage på 500 tons eller derover, uanset om der sejles inden for eller uden for EU/EØS, jf. neden-for. Rent teknisk foreslås det at nyaffatte sømandsbeskatningslovens § 3.Efter forslaget til sømandsbeskatningslovens § 3, stk. 1, 1. pkt., vil sømandsfradraget ved arbejdeom bord på danske eller udenlandske skibe som udgangspunkt udgøre et beløb på 56.900 kr. Ved etdansk skib forstås efter sømandsbeskatningslovens § 2 et skib, som er registreret med hjemsted her ilandet med en bruttotonnage på 20 tons eller derover, og som udelukkende anvendes til erhvervs-mæssig befordring af passagerer eller gods eller som kabellægningsfartøj. Bareboatindchartredeudenlandsk registrerede skibe sidestilles med danske skibe, mens bareboatudchartrede dansk regi-strerede skibe ikke anses for danske skibe i sømandsbeskatningslovens forstand. Ved et udenlandskskib forstås et skib med ovennævnte størrelse og anvendelse, når skibet ikke anses for et dansk skib.Efter forslaget til § 3, stk. 1, 2. pkt., udgør sømandsfradraget et beløb på 105.000 kr., hvis det dan-ske eller udenlandske skib har en bruttotonnage på 500 tons eller derover. Dette vil dog ikke gælde,hvis skibet anvendes til regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU-medlemsstater (færgefart),idet søfarende på sådanne skibe ikke opererer på det globale maritime arbejdsmarked, og således
ikke er i samme konkurrencesituation som søfarende på større lastskibe. I sådanne tilfælde vil dethidtidige sømandsfradrag på 56.900 kr. fortsat være gældende.Det bemærkes, at der ikke vil blive etableret automatiske indberetningssystemer hos SKAT tilhåndtering af de to fradragsstørrelser. Dette har to årsager. For det første vil sømandsfradraget fordanske søfolk om bord på udenlandske skibe under alle omstændigheder fortsat skulle håndteresmanuelt, idet de danske skattemyndigheder ikke kan pålægge en udenlandsk arbejdsgiver en indbe-retningspligt. Dernæst vil der for danske arbejdsgiveres vedkommende være tale om et forholdsvisbegrænset antal søfolk. De administrative omkostninger i forbindelse med etableringen af et auto-matisk indberetningssystem til håndtering af to fradragsstørrelser vil ikke stå mål med det antalskatteydere, der skal håndteres.Danske arbejdsgivere vil derfor for alle søfolk skulle indberette sødage m.v. på samme måde, somdet sker i dag. De søfolk, der er berettiget til det højere fradrag, vil skulle selvangive dette.Forslaget til sømandsbeskatningslovens § 3, stk. 2-4, er en videreførelse af hidtidige regler forstenfiskerfartøjer/sandsugere, for skibe og installationer, der anvendes i tilknytning til efterforsk-ning og udvinding af kulbrinter og endelig for skole- og øvelsesskibe. Endvidere videreføres dehidtil gældende regler om forholdsmæssigt fradrag, hvis den søfarende kun er ansat en del af året,eller hvis der er tale om ansættelse på deltid. Hvis en sømand arbejder en del af et år på et skib over500 tons og en del af året på et skib under 500 tons, vil den pågældende få det høje fradrag for dendel af året, hvor der arbejdes om bord på det store skib, og det lavere fradrag for den del af året,hvor der arbejdes om bord på det lille skib.Reglerne for beskatning af personer, der arbejder om bord på skibe registreret i Dansk Internatio-nalt Skibsregister (DIS), ændres ikke. DIS-søfolk vil fortsat blive aflønnet med en nettohyre, og dentekniske skatteberegning for sådanne søfolk vil blive foretaget som hidtil. Det vil således være etsømandsfradrag på 56.900 kr., der vil indgå i de tekniske beregninger, uanset om den pågældendesømand arbejder om bord på et skib, der er over eller under 500 tons.For så vidt angår ændringen af sømandsbeskatningslovens § 15 bemærkes, at der er tale om enkonsekvensændring som følge af den foreslåede nyaffattelse af sømandsbeskatningslovens § 3.