Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 189 Bilag 12
Offentligt
1002308_0001.png
1002308_0002.png
1002308_0003.png
1002308_0004.png
1002308_0005.png
1002308_0006.png
Til lovforslag nr.L forslagsnummer
Folketinget -NaN (x. samling)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 00. maj 2011
4. udkast til(Supplerende ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om skibes besætning, lov om beskatning afsøfolk, sømandsloven, lov om Handelsflådens Velfærdsråd og lov omsikkerhed til søs(Justering af muligheden for at tillade, at skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister kan føres af en person, som ikkehar dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS-reglerne om fri bevægelighed, etablering af et udenrigsfradrag for vissedanske søfarende, økonomisk beskyttelse af efterladte søfarende, gennemførelse af ændringsprotokollen til SUA-konventionenm.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har stillet 4 ændrings-forslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 7. april 2011 og var til 1.behandling den 15. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.Dispensation fra § 8a, stk. 2, i Folketingets forretningsordenUdvalget anmoder om, at Folketinget dispenserer fra reg-len i forretningsordenen om, at 2. behandling af lovforslagetikke må finde sted før 2 dage efter, at offentliggørelsen afbetænkningen har fundet sted.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendteden 4. februar 2011 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 149. Den 7. april 2011 sendte økonomi- og er-hvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-om til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Bilfærgernes Rederiforening ogLars Birch Jensen, StenstrupØkonomi- og erhvervsministeren har over for udvalgetkommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 21 spørgsmål til økonomi- og er-hvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-svaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Radikale Venstres medlem af udvalget finder det afgø-rende, at der med de fremsatte ændringsforslag er sikret fort-sat bredt flertal om søfartspolitikken på dette afgørende om-råde. Det skaber stabile rammevilkår, som er afgørende foren stærkt globaliseret branche.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-gen.
DocIDJournalnummer
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslag
Til § 43)Nr. 4affattes således:»4.I§ 5, stk. 1, 1. pkt.,ændres »på 140 øre pr. dag« til: »,der betales«.«[Ændring vedrørende velfærdsbidraget]4)Nr. 5udgår og i stedet indsættes:
Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 1affattes således:»1.Søfartsstyrelsen kan dog tillade, at lovens krav om ind-fødsret fraviges.«[Adgang til at fravige nationalitetskrav]Til § 2
»5.§ 5, stk. 1, 2. pkt.,affattes således:»Afgiften påhviler rederen og den søfarende med hver 70øre pr. dag. For søfarende på skibe, som er registreret iDansk Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog enafgift på 200 øre pr. dag.«01.§ 5, stk. 2, ophæves.Stk. 3 bliver herefter stk. 2.«[Forhøjet velfærdsbidrag for DIS-skibe]Bemærkninger
2)Paragraffen affattes således:»§ 2I lov nr. 386 af 27. maj 2005 om beskatning af søfolk(sømandsbeskatningsloven), som ændret senest ved § 12 ilov nr. 521 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:1.§ 3affattes således:»§ 3.Personer, som uden for begrænset fart erhververlønindkomst ved arbejde om bord på danske eller udenland-ske skibe, kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomstfradrage et beløb på 56.900 kr. Har skibet en bruttotonnagepå 500 tons eller derover, udgør fradraget efter 1. pkt.105.000 kr., medmindre skibet anvendes til regelmæssigpassagersejlads mellem havne i EU-medlemsstater.Stk. 2.Personer, som uden for begrænset fart erhververlønindkomst ved arbejde om bord på sten-fiskerfartøjer, her-under sandsugere, som har egne fremdrivningsmidler ogeget lastrum til transport af materialer indvundet fra havbun-den, og som har en bruttotonnage på 20 tons eller derover,kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrageet beløb på 56.900 kr.Stk. 3.Har en person kun lønindtægt som nævnt i stk. 1eller stk. 2 i en del af året, eller er der tale om ansættelse pådeltid, nedsættes fradraget forholdsmæssigt. Det er en betin-gelse for fradrag, at forhyringsvilkårene for den pågældendesvarer til, hvad der sædvanligvis gælder for søfolk.Stk. 4.Stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse ved erhver-velse af lønindkomst ved arbejde udført ombord på skibe oginstallationer, der anvendes i tilknytning til efterforskningog udvinding af kulbrinter uden for dansk søterritorium ogdansk kontinentalsokkelområde, samt ved arbejde ombordpå skole- og øvelsesskibe, jf. lov om maritime uddannelser.«2.I§ 15ændres »§ 3, stk. 1« til: »§ 3, stk. 1-3« to steder.«[... ]Til nr. 1Med ændringsforslaget foretages en sproglig tilpasning afforslaget om, at Søfartsstyrelsen kan tillade, at lovens kravom indfødsret fraviges.Ifølge lovforslagets § 1, vil lovens krav om indfødsret ivisse tilfælde kunne fraviges. Af de almindelige og speciellebemærkninger til denne bestemmelse fremgår flere steder, atsåfremt mindst halvdelen af de skibe, som til enhver tid erregistreret i DIS, føres af en person, som har dansk indføds-ret, eller som er omfattet af EU/EØS reglerne om fri bevæ-gelighed, vil der kunne meddeles tilladelse til at fravige nati-onalitetskravet for den resterende halvdel af skibene i DIS.Dette foreslås justeret, således at der skal kunne meddelestilladelse til at fravige nationalitetskravet, såfremt mindst 60pct. af de skibe, som til enhver tid er registreret i DIS, føresaf en person, som har dansk indfødsret, eller som er omfattetaf EU/EØS reglerne om fri bevægelighed.Det foreslås endvidere, at den i lovbemærkningerne om-talte etablering af en midlertidig ordning på 5 år, hvor skibepå udenlandsk flag, efter ansøgning, kan indflages til DIS,uden at der stilles et nationalitetskrav til skibsføreren, ikkeskal finde anvendelse. Fra lovens ikrafttræden vil indflag-ning af skibe således i alle tilfælde være underlagt oven-nævnte hovedregel om, at mindst 60 pct. af skibene underDIS føres af en person, som opfylder nationalitetskravet.Lovbemærkningernes øvrige elementer om nationalitets-kravet fastholdes uændret.Til nr. 2Efter § 2 i det fremsatte lovforslag vil der fremover skul-le gælde et sømandsfradrag på 105.000 kr. ved arbejde ombord på skibe uden for EU/EØS, mens det hidtil gældendesømandsfradrag på 56.900 kr. fortsat vil skulle gælde vedarbejde inden for EU/EØS. Det foreslås at ændre dette, såle-des at fradraget på 105.000 kr. vil skulle gælde ved arbejdeom bord på visse skibe med en bruttotonnage på 500 tons el-ler derover, uanset om der sejles inden for eller uden for EU/
3
EØS, jf. nedenfor. Rent teknisk foreslås det at nyaffatte sø-mandsbeskatningslovens § 3.Efter forslaget til sømandsbeskatningslovens § 3, stk. 1,1. pkt., vil sømandsfradraget ved arbejde om bord på danskeeller udenlandske skibe som udgangspunkt udgøre et beløbpå 56.900 kr. Ved et dansk skib forstås efter sømandsbeskat-ningslovens § 2 et skib, som er registreret med hjemsted heri landet med en bruttotonnage på 20 tons eller derover, ogsom udelukkende anvendes til erhvervsmæssig befordring afpassagerer eller gods eller som kabellægningsfartøj. Bare-boatindchartrede udenlandsk registrerede skibe sidestillesmed danske skibe, mens bareboatudchartrede dansk registre-rede skibe ikke anses for danske skibe i sømandsbeskat-ningslovens forstand. Ved et udenlandsk skib forstås et skibmed ovennævnte størrelse og anvendelse, når skibet ikke an-ses for et dansk skib.Efter forslaget til § 3, stk. 1, 2. pkt., udgør sømandsfra-draget et beløb på 105.000 kr., hvis det danske eller uden-landske skib har en bruttotonnage på 500 tons eller derover.Dette vil dog ikke gælde, hvis skibet anvendes til regelmæs-sig passagersejlads mellem havne i EU-medlemsstater (fær-gefart), idet søfarende på sådanne skibe ikke opererer på detglobale maritime arbejdsmarked, og således ikke er i sammekonkurrencesituation som søfarende på større lastskibe. I så-danne tilfælde vil det hidtidige sømandsfradrag på 56.900kr. fortsat være gældende.Det bemærkes, at der ikke vil blive etableret automatiskeindberetningssystemer hos SKAT til håndtering af de to fra-dragsstørrelser. Dette har to årsager. For det første vil sø-mandsfradraget for danske søfolk om bord på udenlandskeskibe under alle omstændigheder fortsat skulle håndteresmanuelt, idet de danske skattemyndigheder ikke kan pålæg-ge en udenlandsk arbejdsgiver en indberetningspligt. Der-næst vil der for danske arbejdsgiveres vedkommende væretale om et forholdsvis begrænset antal søfolk. De admini-strative omkostninger i forbindelse med etableringen af etautomatisk indberetningssystem til håndtering af to fra-dragsstørrelser vil ikke stå mål med det antal skatteydere,der skal håndteres.Danske arbejdsgivere vil derfor for alle søfolk skulle ind-berette sødage m.v. på samme måde, som det sker i dag. Desøfolk, der er berettiget til det højere fradrag, vil skulle selv-angive dette.Forslaget til sømandsbeskatningslovens § 3, stk. 2-4, eren videreførelse af hidtidige regler for stenfiskerfartøjer/sandsugere, for skibe og installationer, der anvendes i til-knytning til efterforskning og udvinding af kulbrinter og en-delig for skole- og øvelsesskibe. Endvidere videreføres dehidtil gældende regler om forholdsmæssigt fradrag, hvis densøfarende kun er ansat en del af året, eller hvis der er taleom ansættelse på deltid. Hvis en sømand arbejder en del af
et år på et skib over 500 tons og en del af året på et skib un-der 500 tons, vil den pågældende få det høje fradrag for dendel af året, hvor der arbejdes om bord på det store skib, ogdet lavere fradrag for den del af året, hvor der arbejdes ombord på det lille skib.Reglerne for beskatning af personer, der arbejder ombord på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister(DIS), ændres ikke. DIS-søfolk vil fortsat blive aflønnetmed en nettohyre, og den tekniske skatteberegning for så-danne søfolk vil blive foretaget som hidtil. Det vil såledesvære et sømandsfradrag på 56.900 kr., der vil indgå i de tek-niske beregninger, uanset om den pågældende sømand ar-bejder om bord på et skib, der er over eller under 500 tons.For så vidt angår ændringen af sømandsbeskatningslo-vens § 15 bemærkes, at der er tale om en konsekvensæn-dring som følge af den foreslåede nyaffattelse af sømands-beskatningslovens § 3.Til nr. 3 og 4Lovforslagets overordnede formål er at styrke betingel-serne for vækst i Det Blå Danmark gennem en styrkelse aframmevilkårene i DIS, bl.a. ved at justere muligheden for attillade, at skibe registreret i DIS kan føres af en person, somikke har dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS-regle-rne om fri bevægelighed (nationalitetskravet).Skibe, som ikke er registreret i DIS, herunder f.eks. in-denrigsfærger, vil ikke i samme omfang som DIS-skibe op-nå ændrede vilkår som følge af lovforslaget. Lovforslagetselement om, at statens tilskud til Handelsflådens Velfærds-råd skal overtages af rederne, foreslås derfor justeret, såle-des at det forhøjede rederbidrag kommer til at gælde for deskibe, som ved lovforslaget bliver omfattet af de ændredevilkår, dvs. DIS-skibene.For skibe, som ikke er registreret i DIS, vil forslaget in-debære, at disse fremover skal betale det samme velfærdsbi-drag, som de gør i dag, dvs. 70 øre pr. søfarende pr. dag. ForDIS-skibe vil rederen derimod fremover skulle betales et be-løb på 200 øre pr. søfarende pr. dag mod 70 øre i dag. I for-hold til lovforslaget betyder ændringsforslagene således enforhøjelse på 30 øre for redere for DIS-skibe.Forhøjelsen af udgifterne til velfærdsbidrag for søfarendepå DIS-skibe skønnes at blive modsvaret af det vækstpoten-tiale, som ligger i lovforslagets justering af nationalitetskra-vet for skibsførere på DIS-skibe.Ligesom det er tilfældet ved det fremsatte lovforslag, vilder også med ændringsforslaget ske en fastholdelse af detsamlede beløb, som fremover vil blive betalt til Handelsflå-dens Velfærdsråd.Ændringsforslagene indeholder endvidere af lovtekniskeårsager en opdeling af det oprindelige forslag til § 4, nr. 5, ito selvstændige numre. Dette forslag er rent redaktionelt.
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav (S)
4
Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 189Bilagsnr.1234567891011TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 4/5-11 fra Bilfærgernes RederiforeningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 18/5-11 fra Lars Birch Jensen, Stenstrup1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 22/5-11 fra Lars Birch Jensen, Stenstrup2. udkast til betænkning3. udkast til betænkningYderligere ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 189Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 4/5-11 fra BilfærgernesRederiforening, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om teknisk bistand til en deling af lovforslaget, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der er behov for 5 års fri indflagning ud over eneventuel markant udvidelse af adgangen til udenlandske skibsfø-rere, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvorfor en vækst i det danske skibsregister ikke kanrummes i en generel regel på f. eks. en tredjedel eller 40 pct., tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes ministeren vil sikre at Danmarks maritimekompetencer ikke mindske, og at Danmarks maritime konkurren-cesituation ikke forringes, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at udenlandske rederier, somflager ind til dansk flag inden for 5 års reglen, har ombytningsretved salg og køb af nyt skib og derved kan bevare dispensationen,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at 5 års reglen bestandigt villigge ovenpå den eventuelt nye grænse på 50 pct., til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 18/5-11 fra Lars BirchJensen, Stenstrup, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om det af bemærkningerne til lovforslaget skal opfattes så-dan, at man helt eller delvist tilbageviser et fald i antallet af stil-linger, som er besat af danske søfarende, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpå
23
4
5
6
7
8
9
6
10
1112
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spm. om, hvorledes man skal opfatte udtalelserne fra næstfor-mand i Danmarks Rederiforening i Jyllands Posten 13/4-11 i ar-tiklen »Hjælpende hånd til søfarten«, såfremt ministeren helt ellerdelvist tilbageviser, at lovforslaget vil medføre et fald i antallet afstillinger, som er besat af danske søfarende, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om økonomiske konsekvenser for rederne, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan dispensationsadgangen skal håndteres i for-hold til 50 pct. reglen, til økonomi- og erhvervsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte EU-domstolens fortolkning aflov nr. 1462 af 22/12-04, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om daværende erhvervsministers tilkendegivelse i betænk-ning over lovforslaget af 7/12-04 kan tages til indtægt for, at mi-nisteren har været tilbageholdende med at overlade myndigheds-udøvelsen til skibsførere uden dansk nationalitet, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om man i bemærkningerne til lovforslaget (lov nr. 1462 af22/12-04) gør endeligt op med indsigelser og bekymringer vedrø-rende myndighedsudøvelsen, til økonomi- og erhvervsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om sygesikringsydelser for danske søfarende på danske ski-be der sejler uden for danske have, til økonomi- og erhvervsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om overenskomster og sygehyre for danske og udenlandskesøfarende, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor mange penge den danske stat sidste år udbetalte irefusion og sygedagpenge til udenlandske søfarende, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad kommunerne i alt betalte sidste år til syge og ska-delidte søfarende fra andre EU/EØS lande, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan at administrationen af 50 pct. ordningen ogden forøgede administration af sygedagpenge ikke vil medføreadministrative og økonomiske konsekvenser for stat og kommu-ne, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/5-11 fra Lars BirchJensen, Stenstrup, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpå