Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 189 Bilag 7
Offentligt
999574_0001.png
999574_0002.png
Ændringsforslag stillet den {FREMSAT} uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling afForslag til lov om ændring af lov om skibes besætning, lov om beskatningaf søfolk, sømandsloven, lov om Handelsflådens Velfærdsråd og lov omsikkerhed til søs[af økonomi- og erhvervsministeren]
Til § 41)Nr. 4affattes således:»4.I§ 5, stk. 1, 1. pkt.,ændres » på 140 øre pr. dag« til: », der betales«.«[Ændring vedrørende velfærdsbidraget]2)Nr. 5udgår og i stedet indsættes:»5.§ 5, stk. 1, 2. pkt.,affattes således:Afgiften påhviler rederen og den søfarende med hver 70 øre pr. dag. For søfarende på skibe, somer registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog en afgift på 200 øre pr. dag.«01.§ 5, stk. 2,ophæves.Stk. 3 bliver herefter stk. 2.[Forhøjet velfærdsbidrag for DIS-skibe]
BemærkningerLovforslagets overordnede formål er at styrke betingelserne for vækst i Det Blå Danmark gennemen styrkelse af rammevilkårene i DIS, bl.a. ved at justere muligheden for at tillade, at skibe registre-ret i DIS kan føres af en person, som ikke har dansk indfødsret eller er omfattet af EU/EØS-reglerneom fri bevægelighed (nationalitetskravet).Skibe, som ikke er registreret i DIS, herunder f.eks. indenrigsfærger, vil ikke i samme omfangsom DIS-skibe opnå ændrede vilkår som følge af lovforslaget. Lovforslagets element om, at statenstilskud til Handelsflådens Velfærdsråd skal overtages af rederne, foreslås derfor justeret, således atdet forhøjede rederbidrag kommer til at gælde for de skibe, som ved lovforslaget bliver omfattet afde ændrede vilkår, dvs. DIS-skibene.For skibe, som ikke er registreret i DIS, vil forslaget indebære, at disse fremover skal betale detsamme velfærdsbidrag, som de gør i dag, dvs. 70 øre pr. søfarende pr. dag. For DIS-skibe vil rede-
ren derimod fremover skulle betales et beløb på 200 øre pr. søfarende pr. dag mod 70 øre i dag. Iforhold til lovforslaget betyder ændringsforslaget således en forhøjelse på 30 øre for redere for DIS-skibe.Forhøjelsen af udgifterne til velfærdsbidrag for søfarende på DIS-skibe skønnes at blive modsva-ret af det vækstpotentiale, som ligger i lovforslagets justering af nationalitetskravet for skibsførerepå DIS-skibe.Ligesom det er tilfældet ved det fremsatte lovforslag, vil der også med ændringsforslaget ske enfastholdelse af det samlede beløb, som fremover vil blive betalt til Handelsflådens Velfærdsrå.Ændringsforslaget indeholder endvidere af lovtekniske årsager en opdeling af det oprindelige for-slag til § 4, nr. 5, i to selvstændige numre. Dette forslag er rent redaktionelt.