Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 189 Bilag 8
Offentligt
999951_0001.png
999951_0002.png
FolketingetChristiansborg1240 København KAtt.: Folketingets ErhvervsudvalgUdvalgssekretær Karen Munk Christensen
Kommentar til erhvervsministerens besvarelse af L 189 spørgsmål 8 af19.05.2011Erhvervsministerens vurdering af søfolks konkurrencemæssige situation i EU, adskiller sig tydeligvis fraerhvervsministerens vurdering af rederiernes konkurrencemæssige situation i EU. Ministerens vurdering afjobmuligheder i EU, har ingen sammenhæng med den generelle besætningssammensætning benyttet afbåde danske og udenlandske rederier i dag.Hovedparten af alle danske rederier i international fart, herunder EU, benytter i dag udenlandske søfolk istørre eller mindre grad uanset fartsområde. Typisk består en besætningen på f.eks. 15 mand af: 1 danskskibsfører og 14 filippinere eller 4-5 danske seniorofficerer og 10-11 filippinere. Sammensætningen kanselvfølgelig variere alt efter skibstype og skibsstørrelse, men traditionelle fragtskibe (tankskibe,containerskibe og bulkskibe) bemandes som nævnt ovenfor. For nogle skibstyper kanbesætningssammensætningen delvist være styret af kundekrav.DIS og refusionsordning har forbedret rederiernes konkurrenceevne både internationalt og nationalt.Regeringen har vurderet, at rederiernes muligheder for at ansætte søfolk til lave lokale satser ernødvendige tiltag for at kunne konkurrere i al international fart herunder EU fart.

Ministeren bedes uddybe grundlaget for vurderingen af, at danske søfolk ikke er i samme

konkurrencemæssige situation om job i udenlandske rederier i EU fart.

Østre Landsret har fornyligt fastslået at danske rederier gerne må betale f.eks. polske søfolk mindre i lønend danske. Landsretsdommen gør det klart for enhver, at danske søfolks muligheder for job er under pres,også i EU.(www.maritimemanmark.dk)Rederiet TORM har meddelt, at rederiet forventer at opsige 55 danske skibsofficerer som følge afudflagning af skibe. Der vil dog forsat være udenlandske skibsførere på danske skibe i rederiet. TORM harfor nylig fået dispensation til at bruge indiske og filippinske skibsførere på det grundlag, at det ikke varmuligt at finde ledige danske officerer. Det fremsatte lovforslag vil med al tydelighed kun generearbejdsløshed blandt navigatører og maskinmestre. (www.maritimedanmark.dk)

Ministeren bedes uddybe erhvervets fremtidige rekrutteringsbehov af skibsofficerer som følge af

vedtagelsen af lovforslaget.

Rederiernes rekrutteringsbehov må forventes at falde, da kun 50 % af danskeskibe i DIS på sigt vil have dansk/EU skibsfører.

Ministeren bedes vurdere tabet af arbejdspladser som følge af udflytning af rederifunktioner (teknisk

management af skibe, operation af skibe og andre driftsrelaterede funktioner) til f.eks. Indien eller

Filippinerne.

Disse funktioner bliver i dag ofte udført af erfarne tidligere danske søfolk (skibsførere ogmaskinmestre). Disse skibsofficerer vil på sigt kun være til rådighed i begrænset omfang for rederierne pga.de manglende jobmuligheder til søs, som er afledt af 50% regelen og ugunstige betingelser i etinternationalt jobmarked. Vigtig maritim know-how vil på sigt kun være på danske hænder i et begrænsetomfang, hvilket man kunne forvente vil ”tvinge” rederierne til at flytte helt eller delvist efter dennødvendige know-how.Behovet for danske søfolk under Dannebrog bliver stærkt reduceret såfremt L 189 vedtages som fremsat,hvilket fremgår tydeligt af de seneste års opsigelsesrunder hos rederierne. De maritime skoler som erplaceret i udkants-Danmark vil på sigt sandsynligvis blive truet på deres eksistens.

Ministeren bedes belyse konsekvenserne for skolerne i udkants-Danmark (Skagen, Svendborg og

Marstal) som følge af lovforslaget som fremsat.

Med venlig hilsenLars Birch Jensen, skibsførerKirkeby Sand 15771 Stenstrup