Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 189
Offentligt
999808_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
19. maj 2011

Besvarelse af L 189 spørgsmål 11 stillet af udvalget den 18. maj 2011

efter ønske fra Orla Hav (S).

Spørgsmål:

Vil ministeren medgive, at dispensationer til det enkelte skib – med enderaf afledt mulighed for at opnå en besparelse på 1.000 dollars pr. dag –må antages at medføre en større indtjening på det danske marked end entilsvarende tonnage uden dispensationer? Vil ministeren medgive, at ensådan forskel i salgspris på tonnage og i driftsomkostninger kan medførekonkurrenceforvridning i forhold til det rederi, der – enten efter eget valg,eller fordi 50 pct. kvoten er opbrugt – sejler med dansk skibsfører?

Svar:

Formålet med lovforslaget er at sikre, at danske rederier med skibe i DIShar mulighed for at konkurrere internationalt, og her ermandskabsomkostningerne en ud af flere faktorer. Søfartserhvervet er iglobal konkurrence med rederier fra navnlig Singapore, som ikke har etnationalitetskrav til skibsføreren.Hvilken betydning lovforslaget vil få for de enkelte rederiers regnskaber,er svært at angive, idet indtjeningen er afhængig af en lang rækkefaktorer, herunder fragtrater m.v.Det er efter min opfattelse ikke på forhånd givet, at alle rederier vil væreinteresserede i at benytte skibsførere fra lande uden for EU/EØS. Også isøfartserhvervet er det komptencerne, der er det afgørende ved valget afsøfarende, og det er min vurdering, at danske skibsførere og søfarende ervelkvalificerede også i en global konkurrencesituation.Formålet med lovforslaget har været at finde en balanceret model, somtilgodeser både spørgsmålet om vækst og kompetencer.Rederiforeningerne, hvis medlemmer er dem, der i praksis vil væreunderlagt eventuelle konsekvenser af den valgte model, støtter forslaget.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk