Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 191 Bilag 1
Offentligt
983987_0001.png
983987_0002.png
983987_0003.png
983987_0004.png
983987_0005.png
983987_0006.png
983987_0007.png
983987_0008.png
983987_0009.png
983987_0010.png
983987_0011.png
983987_0012.png
13. april 2011
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om næring (næ-ringsloven)1. Baggrund og indholdFormålet med lovforslaget er at skabe mulighed for udvikling af nye, in-novative forretningskoncepter, så bl.a. iværksættere får bedre mulighedfor at afsætte deres varer. Nye, mere fleksible rammer vil kunne medvirketil at øge konkurrencen blandt de erhvervsdrivende til glæde for forbru-gerne og til gavn for produktiviteten.Med lovforslaget ophæves de nuværende regler om, at salg af varer skalske fra fast forretningssted, hvilket ifølge Erhvervs- og Selskabsstyrelsenslangvarige praksis vil sige udsalgssteder, hvorfra salg sker mindst éngang om ugen i en samlet periode på mindst fire måneder. Dog oprethol-des kravet for enkelte, særlige varegrupper af kontrol- og sundhedsmæs-sige grunde. For at sikre forbrugerbeskyttelsen fastsætter forslaget, at denhandlende altid skal skilte tydeligt både med indehaverens cvr-nr., navnog adresse. Forbrugerne vil således kunne rette en eventuel reklamationtil indehaveren.Med forslaget vil en række populære arrangementer såsom kortvarige la-gersalg og salg fra home-parties, som allerede i dag i et vist omfang fin-der sted, kunne foregå inden for næringslovens rammer. Tilsvarende vilforslaget gøre det muligt, at der sker salg af sportstøj og sportsudstyr vedsportsstævner, ligesom f.eks. salg af bøger og hobbyartikler fra en vognvil blive muliggjort.For at sikre at det salg, der efter forslaget bliver lovliggjort, også vil væreomfattet af lukketidsreglerne, indeholder forslaget enkelte tekniske æn-dringer af lukkeloven.Udkast til lovforslaget blev sendt i høring den 29. oktober 2010 hos enrække erhvervsorganisationer, virksomheder og offentlige myndighedermed en høringsfrist, som i første omgang var den 5. november 2010, mensom senere blev forlænget til den 12. november 2010.Ved høringsfristens udløb er der modtaget svar fra 31 af de 85 hørte or-ganisationer, virksomheder og myndigheder, hvoraf 13 har svaret, at deikke har bemærkninger til forslaget. 18 organisationer mv. har haft be-
2/12
mærkninger til forslaget. I vedlagte høringsliste, jf. bilag 1, er det anført,hvilke organisationer mv. der har haft lovforslaget til udtalelse.2. SammenfatningPå baggrund af de høringssvar, der er modtaget, kan det sammenfattendekonstateres, at der er forskellige holdninger til en ny næringslov. For såvidt angår den kritik af forslaget, der bliver fremført, bemærkes, at denisær vedrører liberaliseringen af muligheden for at sælge varer fra vognog i mindre grad muligheden for lagersalg og salg fra home-parties.Enkelte organisationer, herunder DI, Forbrugerrådet, Bryggerifor-eningen og Landbrug & Fødevarer er positive over for forslaget. DIanfører således, at lovforslaget indebærer en betydelig forenkling afnæringsloven. Forbrugerrådet bemærker, at den foreslåede liberalise-ring åbner for nye og andre salgsmuligheder end de gængse, hvorefterder må forventes en større mangfoldighed af udbydere, og mere kon-kurrence i markedet til gavn for forbrugerne. PROMAXX – Ejen-domsadministration er også positiv overfor forslaget og konstaterermed stor tilfredshed, at de igennem mange år etablerede traditionerfor lagersalg nu lovliggøres. De Samvirkende Købmænd og DanskDetail m.fl.1er tilfredse med, at loven først træder i kraft den 1. januar2012, idet det giver detailhandlen, medarbejderne og forbrugerne dennødvendige periode til at omstille sig.Enkelte har ikke bemærkninger til forslaget som sådant, men har dogvisse ønsker. Det gælder bl.a. Danske Slagtermestre og Ostehandler-foreningen for Danmark, som vedrørende skiltningskravet henstiller,at hvis oplysningerne på anden vis tydeligt fremgår af eksempelvisfacade, øvrig skiltning eller kontrolrapport fra Fødevaremyndigheder-ne, er dette tilstrækkeligt. Dansk Apotekerforening og Indenrigs- ogSundhedsministeriet henleder opmærksomheden på ikke-apoteks for-beholdte lægemidler og foreslår, at sådanne lægemidler også kun skalkunne sælges fra længerevarende udsalgssteder på linje med tobak,alkohol, mineralvand og chokolade- og sukkervarer.Den sidste gruppe, der fortrinsvis repræsenterer de ansatte, detailhan-delsbutikkerne, butikkerne i city i København, Århus og Aalborgsamt en del af restaurationsbranchen, er modstandere af eller udtryk-ker bekymring over forslaget, bl.a. af hensyn til butiksstrukturen, deansatte, kunderne og kontrollen fra de offentlige myndigheder. Detgælder HK Handel, De Samvirkende Købmænd, LO, Dansk Detailm.fl., Københavns City Center m.fl.2, Coop Danmark, Danmarks Re-
1
Dansk Detail m.fl. er organisationerne Dansk Detail, Danmarks Optikerforening,Danmarks Skohandlerforening og Danmarks Tapet- og farvehandlerforening, som harafgivet et samlet høringssvar.2Københavns City Center m.fl. er organisationerne Københavns City Center, Århus Ci-ty Forening og Aalborg City Forening, som har afgivet et samlet høringssvar.
3/12
stauranter & Caféer, og Danmarks Sportshandlerforening. De udtryk-ker bl.a. bekymring for, at liberaliseringen vil medføre konkurrence-forvridning i forhold til de eksisterende butikker, der skal betale høje-re faste omkostninger end en vogn, som kører på gaden, og som defrygter vil være vanskeligere at kontrollere. Dette vil ifølge nogle or-ganisationer gå ud over forbrugerne, der vil få færre og dårligere bu-tikker at handle i. De ansatte vil også få dårligere forhold, hvilket li-geledes i sidste ende vil gå ud over forbrugerne i form af mindre kva-litet i betjeningen og rådgivningen.Høringssvarene vil nedenfor blive kommenteret med udgangspunkt i føl-gende overordnede opdeling:Forholdet til de faste butikkerKrav om opslag med virksomhedens navn mv.Kontrol af salgetI øvrigt
3. Kommentarer til de enkelte emner3.1. Forholdet til de faste butikkerEn række organisationer og virksomheder, De Samvirkende Købmænd,Dansk Detail m.fl., Københavns City Center m.fl., Coop Danmark, DanskErhverv, Danmarks Restauranter & Cafeer og Danmarks Sportshandler-forening finder enten ikke, at der er behov for en liberalisering som denforeslåede, eller at liberaliseringen direkte vil være skadelig for de fastebutikker. Det anføres, at lovforslaget risikerer at medføre ulige konkur-rence mellem på den ene side lovlydige, faste butikker og på den andenside mange midlertidige udsalgssteder og omførselsvogne, hvor det vilvære yderst vanskeligt og i nogle tilfælde umuligt for myndighederne athåndhæve regler om skatter, afgifter, fødevaresikkerhed, forbrugerbeskyt-telse, markedsføring, miljø m.m. Det anføres endvidere, at de faste butik-ker påføres en ulige konkurrence ved, at kørende vogne ikke skal betalehusleje mv., men kun mindre gebyrer for at sælge varer fra i realiteten desamme steder som de faste butikker, som har meget høje udgifter til hus-leje mv. Flere er inde på, at det vil ændre butiksstrukturen afgørende ogtvinge de faste butikker til selv at anskaffe sig vogne at sælge fra. Nogleer også inde på, at liberaliseringen kan gå ud over yderområder, hvor der ihøjsæsons-perioder vil være flere midlertidige udsalgssteder, som vil tageomsætning fra de lokale, faste handlende, som er der hele året.KommentarDe nuværende regler i næringsloven om fast forretningssted er i et vistomfang konkurrencebegrænsende, idet de for udvalgsvarer som fx tøj,sko, sportsudstyr mv. som hovedregel kun tillader salg fra længerevaren-de forretningssteder. Reglerne har været uændrede i mange år og har ik-ke fulgt med den udvikling, som faktisk har fundet sted med nye salgsfor-mer.
4/12
Formålet med lovforslaget er at skabe mulighed for udvikling af nye for-retningskoncepter, så bl.a. iværksættere får bedre mulighed for at afsættederes varer, hvilket naturligvis vil kunne medvirke til at øge konkurren-cen blandt de erhvervsdrivende, herunder også i forhold til de faste bu-tikker. Nye, mere fleksible rammer vil imidlertid kunne medvirke til at øgekonkurrencen blandt de erhvervsdrivende til glæde for forbrugerne og vili sidste ende være til gavn for produktiviteten.Liberaliseringen af næringslovens omførselsregler i 2007 er således ogsåblevet godt modtaget af en række iværksættere, som blandt andet er på-begyndt salg af en række dagligvarer som kaffe, is, suppe, vand på flaske,frugt og lign. fra vogne, som køres rundt på gader og pladser, hvor derkommer mange mennesker. Tilsvarende er muligheden for at skabe et me-re aktivt byliv blevet godt modtaget af mange kommuner og forbrugere.Det er rigtigt, at omførselssalg i fx København har givet anledning til enstor koncentration af salgsvogne, der visse steder har været til gene forden kørende og gående trafik. Der har derfor også fra kommunalt holdværet fremsat ønske om at kunne hindre eller begrænse sådanne situatio-ner inden for nærmere afgrænsede områder af byen. Som beskrevet i lov-forslagets bemærkninger er forholdet imidlertid allerede reguleret i vej-lovens § 102, stk. 1, der indeholder en bestemmelse, hvorefter det til enoffentlig vej tilhørende areal ikke må anvendes til varig eller midlertidiganbringelse af bl.a. boder eller lignende uden vejbestyrelsens tilladelse.Privatvejlovens § 49, stk. 1, indeholder en tilsvarende bestemmelse forprivate veje.Ifølge Vejdirektoratet giver den omtalte hjemmel kommunalbestyrelsenmulighed for at nægte eller begrænse en tilladelse til omførsel, hvis detskønnes nødvendigt. Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse vareta-ge trafikale og vejtekniske hensyn og kan desuden samtidig varetage an-dre anerkendte, almene hensyn, f.eks. miljømæssige eller ordensmæssigehensyn. På denne baggrund er det vurderingen, at kommunalbestyrelsenallerede har den fornødne hjemmel til at gribe ind i situationer, hvor om-førslen er til gene for den offentlige ro og orden.For at imødekomme høringsparternes bekymring foreslås det, at lovenevalueres efter tre år.Det foreslås endvidere af hensyn til detailhandlen i bymidterne, at detfortsat ikke skal være muligt at sælge udvalgsvarer fra mobile udsalgs-steder i bymidter og bydelscentre, medmindre der er tale om salg af va-rer, der relaterer sig til et arrangement af kortvarig karakter.
Der kan endvidere være regler i anden lovgivning, der er til hinder for, atvisse former for salg kan finde sted i et område. Det kan f.eks. være lo-
5/12
kalplaner, der forhindrer dette, ligesom der kan være bestemmelser iplanloven, der regulerer mulighederne for detailsalg.3.2. Krav om opslag med virksomhedens navn mv.Flere organisationer, De Samvirkende Købmænd, Dansk Detail m.fl.,Dansk Erhverv, Danmarks Sportshandlerforening og Forbrugerrådet be-mærker, at forslagets krav om, at næringsdrivende skal have et opslagmed virksomhedens cvr-nr. samt indehaverens navn og adresse, ikke ertilstrækkeligt til at sikre forbrugeren ved en evt. reklamation. De foreslår,at kravet udvides, således at oplysningerne skal fremgå af den kvittering,som en køber får. Organisationerne mener ikke, at man kan være sikkerpå, at forbrugeren efterfølgende husker, hos hvem varen er købt, hvisnavn og adresse mv. alene har fremgået af et opslag på væggen.Danske Slagtermestre og Ostehandlerforeningen for Danmark henstillervedrørende skiltningskravet, at hvis oplysningerne på anden vis tydeligtfremgår af eksempelvis facade, øvrig skiltning eller kontrolrapport fraFødevaremyndighederne, er dette tilstrækkeligt.Dansk Erhverv anfører endvidere, at det ikke er tilstrækkeligt, at den listeover næringsdrivende, som skal udarbejdes ved salg på markeder, udstil-linger og messer, forefindes på markedet med henblik på udlevering påforlangende, men i stedet skal opgives til myndighederne før arrangemen-tet, da det vil give bedre mulighed for kontrol og håndhævelse af regler-ne.KommentarLovforslaget indeholder en væsentlig liberalisering ved, at der ikke læn-gere stilles krav om, at varer som hovedregel kun må sælges fra fast for-retningssted. Der har imidlertid været lagt meget vægt på, at liberalise-ringen ikke må ske på bekostning af forbrugerbeskyttelsen, hvilket ogsåer årsagen til, at der i forslagets i § 1, stk. 2, sker en skærpelse af oplys-ningspligten for den erhvervsdrivende, idet det foreslås, at der fremoverskal skiltes tydeligt med såvel cvr-nr. som navn og adresse. Der er ikkenoget formkrav til, hvordan skiltningen skal ske. Det vil således være til-strækkeligt, hvis oplysningerne fremgår tydeligt af eksempelvis facade,øvrig skiltning eller kontrolrapport fra Fødevaremyndighederne, somDanske Slagtermestre og Ostehandlerforeningen for Danmark spørgertil.På baggrund af de fremkomne bemærkninger vurderes det dog, at detsom en ekstra foranstaltning med henblik på at sikre forbrugerbeskyttel-sen kan fastsættes, at den næringsdrivende på forlangende skal udleverede anførte oplysninger skriftligt, hvis oplysningerne ikke allerede fremgåraf en udleveret kvittering eller lign. Ved salg af udvalgsvarer fra mobileudsalgssteder, ved lagersalg samt ved salg på markeder, udstillinger ogmesser fastsættes det endvidere, at de nævnte oplysninger skal udleveres
6/12
til kunden, selvom denne ikke har forlangt det. Dette vil derfor blive præ-ciseret i lovforslaget.For så vidt angår det af Dansk Erhverv anførte vedrørende den liste overnæringsdrivende, som skal udarbejdes ved salg på markeder, udstillingerog messer, imødekommes Dansk Erhvervs ønske ved, at det fastsættes, atogså salg på markeder, udstillinger og messer skal registreres i det of-fentligt tilgængelige omførselsregister. Registreringen skal ske ved atindberette den liste, som i forvejen skal udarbejdes og forefindes på mar-kedet, udstillingen eller messen.3.3.Kontrol af salgetFlere organisationer og virksomheder, De Samvirkende Købmænd,Dansk Detail m.fl., Københavns City Center m.fl., Dansk Erhverv ogDanmarks Sportshandlerforening er bekymrede for, at der ikke vil væretilstrækkelig med kontrol af det salg, som med lovforslaget bliver lovlig-gjort. Dette gælder bl.a. i forhold til skatte- og fødevarereglerne. Bekym-ringen går bl.a. på, hvordan myndighederne skal kunne foretage deresuanmeldte kontrolbesøg, hvis ”hvem som helst, kan sælge (næsten) hvadsom helst, (næsten) hvor som helst”.Dansk Erhverv foreslår, at man som minimum opretholder ”omførselsre-gistret” for omførselsvogne, da det vil muliggøre kontrol med de næ-ringsdrivende. Ligeledes bør markeder, udstillinger m.m. fortsat søge omtilladelse, så myndighederne er klar over, hvorfra i landet der sker midler-tidigt salg. Dansk Erhverv og Forbrugerrådet anfører også, at der kan ind-føres en anmeldepligt, så alle midlertidige udsalgssteder fremgår af encentral database. På den måde vil der være en samlet oversigt over mid-lertidige udsalgssteder og omførselsvogne til brug for myndighederneskontrol.KommentarMed lovforslaget sker der en liberalisering af, hvem som kan sælge varerfra kortvarige forretningssteder, idet det efter de nugældende regler erforbeholdt personligt drevne virksomheder, hvorimod virksomheder i sel-skabsform ikke har kunnet. Dette vurderes som naturligt, når der skal skeen liberalisering af reglerne.Med hensyn til, hvilke varer der kan sælges fra kortvarige forretningsste-der, sker der også her en liberalisering, idet udvalgsvarer nu tillige fore-slås at kunne sælges på denne måde, hvilket ikke er muligt efter de nuvæ-rende regler. Der opretholdes dog stadig særlige regler for de såkaldte”forbudte dagligvarer” som tobak, alkohol og chokolade- og sukkerva-rer, idet Skat har tilkendegivet, at der kan være kontrolmæssige proble-mer ved kortvarigt salg af disse varer. Skat har ikke længere kontrolmæs-sige betænkeligheder ved at tillade kortvarigt salg af mineralvand (soda-vand mv.), men forbudet er dog opretholdt i næringsloven af sundheds-mæssige årsager. Skat har ikke anført, at der skulle være særlige kon-
7/12
trolmæssige problemer ved kortvarigt salg af andre varetyper, herundervarer belagt med fedtafgift, hvilket andre kontrolmyndigheder heller ikkehar. Den eneste myndighed, som har ønsket undtaget andre varer fra mu-ligheden for kortvarigt salg, er Indenrigs- og Sundhedsministeriet for såvidt angår ikke apoteksforbeholdte lægemidler (hovedpinepiller mv.),hvilket er begrundet i sundheds- og sikkerhedsmæssige hensyn samt hen-synet til Lægemiddelstyrelsens kontrolmulighed. På den baggrund vurde-res det ikke nødvendigt at undtage yderligere varetyper fra mulighedenfor kortvarigt salg på nær de nævnte ikke apoteksforbeholdte lægemidler.Med henblik på at imødekomme de af Indenrigs- og Sundhedsministerietanførte hensyn foreslås det at undtage ikke apoteksforbeholdte lægemid-ler (hovedpinepiller mv.) fra muligheden for kortvarigt salg.Med hensyn til hvor varer kan sælges, er der som nævnt ovenfor under3.1. redegjort for, at kommunalbestyrelsen i medfør af vejloven har mu-lighed for at nægte eller begrænse en tilladelse til omførsel, hvis detskønnes nødvendigt. Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse vareta-ge trafikale og vejtekniske hensyn og kan desuden samtidig varetage an-dre anerkendte, almene hensyn, f.eks. miljømæssige eller ordensmæssigehensyn.Det foreslås også under 3.1., at det af hensyn til detailhandlen i bymid-terne fortsat ikke skal være muligt at sælge udvalgsvarer fra mobile ud-salgssteder i bymidter og bydelscentre, medmindre der er tale om salg afvarer, der relaterer sig til et arrangement af kortvarig karakter.Der kan endvidere være regler i anden lovgivning, der er til hinder for, atvisse former for salg kan finde sted i et område. Det kan f.eks. være lo-kalplaner, der forhindrer dette, ligesom der kan være bestemmelser iplanloven, der regulerer mulighederne for detailsalg.Der vurderes således at være gode muligheder for lokalt at regulere,hvor salg af varer kan finde sted.For at imødekomme høringsparternes bekymring foreslås det at bibehol-de de nuværende regler om omførselsregistret for så vidt angår dagligva-resalg fra vogne og samtidig udvide dette til også at gælde alle nærings-drivende, der vil sælge dagligvarer eller udvalgsvarer fra mobile ud-salgssteder, lagersalg, markeder, udstillinger og messer. Det koster ikkevirksomheden noget at stå i registret. De kontrollerende myndigheder kanherefter se, hvilke næringsdrivende som sælger varer fra disse midlerti-dige udsalgssteder, og indrette deres kontrol herefter.
Da kravet om fast forretningssted foreslås ophævet, er der ikke længerebehov for, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med en tilladelse undtagerfra kravet på kræmmermarkeder, udstillinger og messer. I stedet indføressom nævnt en registreringspligt i omførselsregistret for sådanne arran-
8/12
gementer. Der kan dog fortsat være tale om, at der skal indhentes en til-ladelse fra andre myndigheder, f.eks. politi og kommune. Hvis der ek-sempelvis på et marked deltager personer med bevilling til handel medbrugte genstande, skal disse personer have tilladelse fra politiet. Politietskal også fortsat give tilladelse, hvis der skal ske servering af stærkedrikke ved et arrangement. Ligeledes vil der altid skulle søges tilladelsehos ejeren af det areal, hvor et arrangement holdes, hvilket på kommu-nalt ejede arealer vil sige kommunen.Det bemærkes i øvrigt, at der ikke med lovforslaget er tilsigtet nogen æn-dringer i andre myndigheders muligheder for kontrol efter deres lovgiv-ning. Det anføres i lovforslagets bemærkninger, at Økonomi- og Er-hvervsministeriet vil drøfte med de relevante myndigheder som SKAT,Forbrugerombudsmanden, Arbejdstilsynet mv., hvordan en målrettet kon-trolindsats kan tilrettelægges.3.4.I øvrigt3.4.1. Salg på markeder, udstillinger, messer, dyrskuer, torvehandel m.v.Enkelte organisationer, De Samvirkende Købmænd og Dansk Erhverv, ermodstandere af, at forbudet mod at sælge tobak, alkohol, chokolade- ogsukkervarer samt mineralvand ikke gælder i forbindelse med afholdelseaf markeder, udstillinger, messer, dyrskuer, torvehandel og lign., jf. for-slagets § 2, sidste pkt.KommentarSom det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen er forslaget alenebegrundet i, at alt, hvad der lovligt kan foregå efter den gældende lov,også skal kunne foregå efter liberaliseringen.IndstillingDa der i det store hele er tale om en videreførelse af gældende mulighederindstilles det, at den foreslåede bestemmelse opretholdes uændret.3.4.2. ”Mester”-betegnelsen.Håndværksrådet er imod, at den nuværende beskyttelses-bestemmelse inæringsloven vedrørende betegnelsen ”mester” ophæves. Begrundelsenfor at ophæve bestemmelsen er i lovforslaget anført til at være, at beskyt-telsen af betegnelsen antages at være dækket af markedsføringslovensregler om urigtige eller vildledende oplysninger. Håndværksrådet be-mærker i relation hertil, at man langt fra kan være sikker på, at disse reg-ler indeholder de samme begrænsninger og regler vedrørende brugen afmesterbetegnelsen.KommentarUanset at bestemmelsen vedrørende betegnelsen ”mester” virker over-flødig i næringsloven, udgør ophævelsen heraf dog kun en mindre del afdet samlede lovforslag. Da der samtidig ikke er tiltænkt en egentlig op-hævelse af beskyttelsen af betegnelsen, foreslås det, at Håndværksrådets
9/12
ønske om at bibeholde den gældende bestemmelse i næringsloven imøde-kommes.3.4.3. Skats muligheder for at føre tilsyn og foretage beslaglæggelse.Advokatrådet kommer i deres høringssvar med bemærkninger til lovfors-lagets bestemmelser vedrørende Skats muligheder for at føre tilsyn og fo-retage beslaglæggelse.Efter lovforslagets § 6 fører Skat tilsyn med overholdelse af reglerne om,at tobak, alkohol, sodavand, chokolade- og sukkervarer samt håndkøbs-lægemidler kun må sælges fra udsalgssteder, hvorfra der foregår salgmindst en gang om ugen i en sammenhængende periode på mindst 4 må-neder. Skat har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behøriglegitimation uden retskendelse adgang til at udøve tilsynet i de lokaler,køretøjer mv., hvorfra varesalget foregår. Indehaveren og de personer, derer beskæftiget hos denne, skal yde myndighederne fornøden vejledningog hjælp ved foretagelsen af tilsynet.Efter lovforslagets § 7 kan Skat under iagttagelse af reglerne i retspleje-lovens kapitel 74 foretage beslaglæggelse i forbindelse med tilsynet.I begge tilfælde er der tale om videreførelse af bestemmelser i den gæl-dende lov, som blev sat ind ved revisionen af loven i 2007.Advokatrådet finder bl.a., at en adgang som hjemlet i § 6 må forudsættevægtige grunde, og at såfremt det er hensigten, at der skal være adganguden nogen konkret mistanke, bør det formuleres direkte i bestemmelsen.Advokatrådet forudsætter endvidere, at det forhold, at indehaveren ogdennes ansatte skal yde myndighederne den fornødne vejledning og hjælpved foretagelse af tilsynet ikke indebærer risiko for selvinkriminering.Med hensyn til § 7 finder Advokatrådet, at det klart bør fremgå af be-stemmelsen, hvem Skat kan foretage beslaglæggelse over for, og underhvilke betingelser beslaglæggelsen kan foretages.KommentarDen praksis, hvorefter Skat ikke skal have retskendelse for at kunne udfø-re kontrollen efter næringsloven, er i overensstemmelse med såvel Ju-stitsministeriets som Retssikkerhedskommissionens anbefalinger.Uden for strafferetsplejen gælder der – i modsætning til, hvad der efterretsplejeloven gælder ved straffeprocessuelle indgreb – i almindelighedikke et krav om forudgående retskendelse ved forvaltningens foretagelseaf tvangsindgreb. Retssikkerhedskommissionen og Justitsministeriet be-grunder dette med, at der på den ene side ikke ville være nogen reel rets-sikkerhedsmæssig gevinst, og at det på den anden side ville kunne havebetydelige ressourcemæssige konsekvenser og konsekvenser for myndig-hedernes muligheder for at gennemføre en effektiv kontrol. I overens-
10/12
stemmelse hermed fastsættes der ikke i lovforslaget krav om en forudgå-ende domstolsprøvelse af Skats grundlag (retskendelse) for at udføre kon-trol i butikslokaler mv., idet der ikke vil være noget nærmere at efterprø-ve for domstolene.Tilsynet forudsættes naturligvis foretaget under iagttagelse af reglerne iretssikkerhedsloven, hvilket også fremgår af lovforslagets bemærkninger.Dette indebærer, at Skat ikke kan benytte hjemlen til adgang uden rets-kendelse, hvis man har en konkret, begrundet mistanke om ulovligheder.Retssikkerhedsloven mv. indebærer også et forbud mod selvinkrimine-ring.Vedrørende det af Advokatrådet anførte til forslagets § 7 bemærkes, atder under bemærkningerne til § 6 er en definition af den personkreds, derkan føres tilsyn med. Den personkreds, der kan føres tilsyn med, defineressåledes, at både den, der ejer varerne, og den, der har dem i besiddelse,er omfattet. En person skal således ikke kunne henvise til, at varerne ikketilhører vedkommende, og derved undgå ansvar for forholdet.Herved fremgår det også, hvem Skat kan foretage beslaglæggelse overfor.Lovforslaget opretholdes uændret.
11/12
Bilag 1HøringslisteAdvokatrådet,Arbejdsgiverforeningen Konditorer,Bager- og Konditormestre i Danmark,Bagere og chokolademagere,Benzinforhandlernes Fællesrepræsentation,BeskæftigelsesministerietBryggeriforeningen,Coop Danmark,DLF DagligvareleverandørerneDanmarks Aktive Forbrugere,Danmarks Apotekerforening,Danmarks Fiskehandlere,Danmarks Fotohandlerforening,Danmarks Optikerforening,Danmarks Restauranter og Caféer,Danmarks Sportshandlerforening,Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Detail,Dansk Erhverv,Dansk Frisør og Kosmetikerforbund,Dansk Frisørmesterforening,Dansk Industri,Dansk Landbrug,Dansk Landbrugsrådgivning – Landscentret,Dansk Supermarked A/S,Danske AdvokaterDanske Cykelhandlere,Danske Guldsmede og Urmagere,Danske Helsekostforretningers Brancheforening,Danske Regioner,Danske Slagtemestres Landsforening,De Samvirkende Købmænd,Den Danske Boghandlerforening,Den Danske Dommerforening,Dommerfuldmægtigforeningen,Ejendomsforeningen Danmark,Energi- og OlieforumFinansministerietForbrugerrådet,Foreningen af Dagligvaregrossister,Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,Foreningen Danske Revisorer,Foreningen Registrerede Revisorer,ForsvarsministerietFrederiksberg Kommune,Helsebranchens Leverandørforening,
12/12
HK,HK-Handel,HORESTA,Håndværksrådet,Indenrigs- og SundhedsministerietJustitsministerietKirkeministerietKlima- og EnergiministerietKommunernes Landsforening,KulturministerietKøbenhavns City Center,Københavns Kommune,Københavns Politi,Landbrug & FødevarerLandbrugets Rådgivningscenter,Landdistrikternes Fællesråd,Landsforeningen af landsbysamfund,Landsorganisationen af Danmarks Detailfiskehandlere,Landsorganisationen i Danmark,Materialistforeningen,MiljøministerietMinisteriet for Flygtninge, Indvandrere og IntegrationMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriMinisteriet for Sundhed og ForebyggelseMinisteriet for Videnskab, Teknologi og UdviklingNærbutikkernes Landsforening,Ostehandlerforeningen for Danmark,Politidirektøren i København,Politidirektørforeningen,Rigsadvokaten,Rigspolitichefen afdeling E,SkatteministerietSocialministerietStatsministerietTransportministerietUdenrigsministerietUndervisningsministerietUrmagernes og Optikernes landssammenslutning,Promaxx Ejendomsadministration.