Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 20 Bilag 7
Offentligt
924375_0001.png
924375_0002.png
924375_0003.png
924375_0004.png
924375_0005.png
Til lovforslag nr.L 20
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. november 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om betalingstjenester, lov om finansielvirksomhed, lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte ogfinansiering af terrorisme og lov om visse forbrugeraftaler(Gennemførelse af e-penge-direktivet m.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har stillet 10 ændrings-forslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.behandling den 26. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendte den9. juli 2010 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret2009-10) ERU alm. del – bilag 280. Den 7. oktober 2010sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til økonomi- og erhvervs-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstillet lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har noteret sigministerens svar på spørgsmål 1-9 og 11-13, hvoraf det bl.a.fremgår, at lovforslaget ikke vil betyde ekstra administrativebyrder for butikker, der f.eks. udsteder gavekort, eller hvis derfra et butikscenter udstedes gavekort, der kan anvendes i allecenterets butikker. Ligeledes må svarene forstås på en sådanmåde, at køb over internettet, hvor der bruges forudbetaling,heller ikke belastes med yderligere administrative byrder.Heller ikke hvis f.eks. et gavekort eller en forudbetaling bru-ges i en anden internetforretning. Når det gælder virksomhe-dernes muligheder for at give medarbejderne et betalingskort,som kan anvendes til f.eks. eksterne frokostindkøb eller tilkollektiv transport, må svarene også forstås på en sådan måde,at virksomhederne heller ikke pålægges yderligere admini-strative byrder i forhold til i dag. I svaret på spørgsmål 11fremgår det dog bl.a., at »For så vidt angår selve håndteringenaf udstedelse af elektroniske penge, efter opnåelse af tilladel-se, er det vurderingen, at virksomhederne ikke vil oplevevæsentlige yderligere administrative eller økonomiske byrderi forhold til den nugældende lovgivning.«. På baggrund aflovforslagets behandling i udvalget vil DF anbefale, at der al-lerede efter 1 år fra lovens ikrafttræden (altså den 1. januar2012) foretages en evaluering af de økonomiske og admini-strative konsekvenser af lovforslaget for bl.a. butikker ogforretninger i lyset af de stillede spørgsmål og svar.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-ningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller etmindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretalved afstemning i Folketingssalen.
AX012642
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Til § 58)Datoen »1. januar 2011« ændres til: »30. april 2011«.[Ændring af ikrafttrædelsen]Til § 69)Istk. 1ændres »1. januar 2011« til: »30. april 2011«.[Konsekvensændring]10)Istk. 2ændres »1. januar 2011« til: »30. april 2011«.[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1Der er alene tale om en sproglig korrektion, idet der erkommet nye retningslinjer fra Justitsministeriet for affattelseaf EU-noter.Til nr. 2Der er alene tale om en sproglig korrektion, idet den slet-tede sætning er fundet overflødig, da kravene om begrænsettilladelse også findes i kapitel 3 a.Til nr. 3Der er alene tale om en sproglig korrektion, idet det slettedeer fundet overflødigt.Til nr. 4Der er tale om en lovteknisk korrektion. Lov om betalings-tjenester § 107, stk. 1, nyaffattes ved dette ændringsforslag,hvorfor lovforslagets § 1, nr. 19, er overflødigt.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 1,stk. 10, udgår.Til nr. 6Der er tale om en korrektion, da afsnit IX alene omfatterkapitel 19 og derfor bør udgå i forbindelse med, at kapitel 19udgår.Til nr. 7Der er tale om en sproglig korrektion, idet de øvrige numrei bilaget henviser til former for kreditinstitutvirksomhed ogikke udøvere af disse.Til nr. 8I overensstemmelse med det nye e-penge-direktiv rykkesikrafttrædelsen til den 30. april 2011. Ved at rykke ikrafttræ-delsen medvirkes til, at alle EU-lande følger det gamle e-penge-direktiv, direktiv 2006/46/EF af 18. september 2000,indtil ophævelsen heraf den 30. april 2011.Til nr. 9Der er tale om en konsekvensændring som følge af, atikrafttrædelsesdatoen ændres.
ÆndringsforslagTil § 1Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:1)Nr. 1affattes således:»1.Fodnotentil lovens titel affattes således:»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Euro-pa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/64/EF af 13.november 2007 om betalingstjenester i det indre markedog om ændring af direktiv 97/7/EF, 2002/65/EF,2005/60/EF og 2006/48/EF og om ophævelse af direktiv97/5/EF (betalingstjenestedirektivet), EU-Tidende 2007,nr. L 319, side 1, og Europa-Parlamentets og Rådets di-rektiv 2009/110/EF af 16. september 2009 om adgang tilat optage og udøve virksomhed som udsteder af elektro-niske penge og tilsyn med en sådan virksomhed, ændringaf direktiv 2005/60/EF og 2006/48/EF og ophævelse afdirektiv 2000/46/EF, EU-Tidende 2009 nr. L 267, side7.««[Lovteknisk korrektion]2)I den undernr. 6foreslåede§ 2 audgår »virksomheder medbegrænset tilladelse efter §§ 39 p og 39 q«.[Lovteknisk korrektion]3)I den undernr. 12foreslåede§ 39 sudgår istk. 2»eller efterudløbet«.[Lovteknisk korrektion]4)Nr. 19og20udgår, og i stedet indsættes:»01.§ 107, stk. 1,affattes således:»Overtrædelse af §§ 2 og 2 a, § 7, stk. 1, 1. pkt., §§ 8 og 10,§ 21, stk. 1 og 3, § 22, stk. 1, § 39, stk. 1-3, §§ 39 b og 39 d,§ 39 k, stk. 2, § 39 l og § 39 r, stk. 1 og 2, straffes med bødeeller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er for-skyldt efter den øvrige lovgivning.««[Lovteknisk korrektion]Til § 25)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 1, stk. 1,ændres »2-13« til: »2-12«.«[Konsekvensændring]6)Inr. 6ændres»Kapitel 19«til:»Afsnit IX«.[Korrektion]7)I det undernr. 13foreslåedebilag 2, nr. 15,ændres »Ud-stedere« til: »Udstedelse«.[Lovteknisk korrektion]
3
Til nr. 10Der er tale om en konsekvensændring som følge af, atikrafttrædelsesdatoen ændres.Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav (S) Benny Engelbrecht (S)Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF) Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 20Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren1. udkast til betænkningYderligere ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 20Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren vil bekræfte, at en butikskæde, der udsteder f.eks. et gave-kort til butikker i kæden, ikke er omfattet af lovforslaget med hensyn til regi-strering (begrænset tilladelse), til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren vil bekræfte, at en forretning, som er opdelt på to forskelligecvr-numre og momsnumre, hvor den ene registrering dækker den/de fysiske butik(ker), mens den anden registrering dækker salg af produkter og serviceydelservia internethandel, ikke omfattes af lovforslaget (begrænset tilladelse), hvis derf.eks. udstedes et gavekort fra den fysiske butik til brug for køb på internettet pådet andet cvr-nummer, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke byrder der pålægges et butikscenter, som udsteder gavekort, derkan bruges i samtlige butikker (forskellige cvr- og momsnumre) i centeret, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget har for en internetbutik, som udstedergavekort og tilbyder at oprette en konto, hvor der kan indsættes penge til forud-betaling for levering af varer og serviceydelser, hvor såvel gavekort som inde-ståendet på kontoen kan bruges i forretningen og andre internetforretninger iandre lande, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget har for virksomheder, som tilbyderderes medarbejdere et kantinekort og frokostordning, der kan bruges i forskelligecafeer, kantiner og restauranter, og et transportkort, der kan benyttes til forskelligslags transport, og hvor der fra virksomhedens side er indsat beløb på kortene,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en beskrivelse af, hvilke administrative byrder der følger af at skullehave en begrænset tilladelse fra Finanstilsynet, og hvad disse byrder betyder forforskellige typer butikscentre og forretningskæder – herunder internethandel, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange registreringer ministeren regner med at der vil kommemed hensyn til begrænset tilladelse, til økonomi- og erhvervsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen vælger en overimplementering af e-penge-direkti-vet i form af begrænset tilladelse, når det er muligt at undlade registrering m.m.,som gælder for uindfriede beløb under 5 mio. euro, til økonomi- og erhvervsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder, at kommentarerne i lovforslagets almindelige be-mærkninger vedrørende de økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet er dækkende, for så vidt angår de administrative konsekvenser forbutikker og centre, der f.eks. udsteder gavekort, til økonomi- og erhvervsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke ændringer loven medfører i forhold til bekæmpelse af terroris-me, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan garantere, at butikker og forretninger ikke vil opleveyderligere administrative byrder i forhold til nuværende lovgivning, når lovfor-
2
3
4
5
6
7
8
9
1011
5
12
13
slaget træder i kraft d. 1/1-11, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan forsikre, at den pågældende centerorganisation, derudsteder gavekort til butikkerne i et center, ikke vil opleve flere administrativeog økonomiske byrder i forhold til den nuværende lovgivning, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan forsikre, at virksomheder, der udsteder elektroniskepenge og f.eks. skal have begrænset tilladelse, ikke vil opleve flere administrativeog økonomiske byrder i forhold til den nuværende lovgivning, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpå