Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 203 Bilag 1
Offentligt
989148_0001.png
989148_0002.png
989148_0003.png
989148_0004.png
989148_0005.png
989148_0006.png
989148_0007.png
989148_0008.png
989148_0009.png
989148_0010.png
989148_0011.png
989148_0012.png
989148_0013.png
989148_0014.png
989148_0015.png
989148_0016.png
989148_0017.png
989148_0018.png
989148_0019.png
989148_0020.png
989148_0021.png
989148_0022.png
989148_0023.png
989148_0024.png
989148_0025.png
989148_0026.png
989148_0027.png
989148_0028.png
989148_0029.png
989148_0030.png
989148_0031.png
989148_0032.png
989148_0033.png
989148_0034.png
989148_0035.png
989148_0036.png
989148_0037.png
989148_0038.png
989148_0039.png
989148_0040.png
989148_0041.png
989148_0042.png
Fra: Klaus Larsen (KFST)Sendt: 14. april 2011 16:32Til: 1 - EBST BB Høringer (EBST)Emne: KFST bemærkninger ad Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed(Udvidelse af lovens anvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)Opfølgningsflag: OpfølgningFlagstatus: RødVedhæftede filer: konkurrence_signatur.gif; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Forslag til Lov om ændring af lovom statens byggevirksomhed.pdfSJ: -1SJfile: 4/0120-8901-1880SJSendHandler: sjLightOutlookDet anføres i bemærkningerne, at lovforslaget har til formål at fremme konkurrencen og effektiviteten i byggeriet.Det vurderes at være godt for konkurrencen at lade kommuner og regioner omfatte af de samme regler som detstatslige byggeri, således at de produktivitets- og omkostningsbesparende værkværktøjer der i dag benyttes af detstatslige byggeri, fremover også kommer til at omfatte kommunalt og reionalt byggeri.Vi har bemærket os, at der er fastsat mindstegrænser i bekendtgørelserne, hvorfor der ikke skulle være negativeadministrative konsekvenser for kommunalt og regionalt byggeri af lovforslaget.Med venlig hilsenKlaus LarsenFuldmægtig/Head of sectionKonkurrence- og Forbrugerstyrelsen/Danish Competition and Consumer AuthorityDir. tlf. +45 7226 8108E-mail [email protected]Nyropsgade 301780 København VTlf. +45 7226 8000
--------------------------------------------------------------------------------Fra: 1 - KFST Officiel hovedpostkasseSendt: 11. april 2011 14:26Til: 2 - KFST HøringerEmne: VS: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovensanvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)
--------------------------------------------------------------------------------file:///C|/Documents%20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/KFST.txt[28-04-2011 16:08:47]
Fra: Helle Søndergaard Jensen (EBST) På vegne af 1 - EBST BB Høringer (EBST)Sendt: 11. april 2011 14:21Til: 1 - EBST BB Høringer (EBST)Emne: VS: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovensanvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)
Hermed fremsendes høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovensanvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed).Med venlig hilsenErhvervs- og Byggestyrelsen
file:///C|/Documents%20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/KFST.txt[28-04-2011 16:08:47]
SV: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed
Fra:Marie Agerlin Olsen [[email protected]]Sendt:12. april 2011 08:47Til:1 - EBST BB Høringer (EBST)Cc:Søren Østergaard; Janni Melhede (EOGS); Cathrine Werthwein Andersen; Simon Hauptmann (EOGS)Emne:SV: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhedOpfølgningsflag:OpfølgningFlagstatus:RødTil Erhvervs- og Byggestyrelsen,CKR har modtaget nedenstående i høring:Udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhedCKR har ingen bemærkninger, idet forslaget ikke vurderes at have administrative konsekvenser for erhvervslivet eftersom detvedrører kommuner og regioners byggevirksomhed.Øvrige centre i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har heller ingen bemærkninger.
Med venlig hilsenMarie Agerlin OlsenStudentermedhjælperERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSENCenter for Kvalitet i ErhvervsreguleringKampmannsgade 11780 København VTelefon: 3330 7700Direkte: 3330 7778E-mail: [email protected]www.eogs.dkØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIETErhvervs- og Selskabsstyrelsen vil pr. 1. april 2011 opkræve gebyrer for selskabsregistreringer - se hvordan og hvilke påhttp://www.eogs.dk/sw21512.asp?nodeId=53736
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt
file:///C|/Documents%20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/EogS.htm[28-04-2011 16:08:48]
Fra:Hans Erik Svarre [[email protected]]Sendt:12. april 2011 13:45Til:1 - EBST BB Høringer (EBST)Emne:Svar: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse aflovens anvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed) (Id nr.: 271233)Opfølgningsflag:OpfølgningFlagstatus:RødAtt. Erhvervs- og ByggestyrelsenSocialministeriet kan henvise til høringssvar afgivet 10. marts 2011.Med venlig hilsenHans Erik SvarreSpecialkonsulentSOCIALMINISTERIETKontor for Almen boligHolmens Kanal 221060 København KTel.: 33 92 92 21e-mail:[email protected]
TilFra
1 - EBST BB Høringer (EBSTHelle Søndergaard Jensen (EBST) [[email protected]]
Emne Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til også atomfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)Sendt 11-04-2011 14:11:27
Hermed fremsendes høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed(Udvidelse af lovens anvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommunersbyggevirksomhed).Med venlig hilsenErhvervs- og Byggestyrelsen
file:///C|/Documents%20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/Socialministeriet.htm[28-04-2011 16:08:48]
Erhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø
Vedrørende høring om udkast til lov om ændring af lov om statens bygge-virksomhed.13. april 2011
Erhvervs- og Byggestyrelsen har fremsendt ovennævnte udkast til høring. Uni-versitets- og Bygningsstyrelsen skal i denne anledning oplyse, at styrelsen ingenbemærkninger har det det fremsendte høringsmateriale.
Universitets- ogBygningsstyrelsenBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-post3395 12003395 1300[email protected]www.ubst.dk2090 5808
Med venlig hilsen
NetstedCVR-nr.
Marianne Kaae NielsenChefkonsulent
SagsbehandlerMarianne Kaae NielsenTelefonTelefaxE-post[email protected]7231 8695
Sagsnr.Dok nr.Side
11-10511018220711/1
Vejdirektoratet har ingen bemærkninger til ovennævnte høring.Venlig hilsenVibeke Schiøler SørensenFuldmægtig───────────────────────────────VejdirektoratetNiels Juels Gade 13Postboks 90181022 København KTelefon 7244 3333Direkte 7244 3187[email protected]vejdirektoratet.dk
Fra:Rune Petersen [[email protected]]Sendt:18. april 2011 10:57Til:1 - EBST BB Høringer (EBST)Cc:1 - Erhvervs- og Byggestyrelsens officielle postkasse (EBST)Emne:SV: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovensanvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)Opfølgningsflag:OpfølgningFlagstatus:RødVedhæftede filer:Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Forslag til Lov om ændring af lov om statensbyggevirksomhed.pdfTil rette vedkommende,IT- og Telestyrelsen har ingen bemærkninger til udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed.Med venlig hilsen,Rune PetersenRune PetersenFuldmægtigAfdelingen for Strategi og KoordineringLedelses- og KommunikationssekretariatetDirekte telefon: +45 723 19117E-mail [email protected]Ministeriet for Videnskab,Teknologi og UdviklingIT- og TelestyrelsenHolsteinsgade 63DK-2100 København ØTelefon +45 35 45 00 00Fax +45 35 45 00 10E-mail [email protected]www.itst.dk
Fra:Helle Søndergaard Jensen (EBST) [mailto:[email protected]]På vegne af1 - EBST BB Høringer (EBST)Sendt:11. april 2011 14:21Til:1 - EBST BB Høringer (EBST)Emne:VS: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovens anvendelsesområde tilogså at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)
Hermed fremsendes høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelseaf lovens anvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed).Med venlig hilsenErhvervs- og Byggestyrelsen
file:///C|/Documents%20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/It-%20og%20Telestyrelsen.htm[28-04-2011 16:08:48]
Fra: Jacob Christensen_Beredskab [[email protected]]Sendt: 19. april 2011 08:08Til: 1 - EBST BB Høringer (EBST)Cc: 'FKB'; Søren IpsenEmne: SV: VS: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statensbyggevirksomhed (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til også atomfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)Opfølgningsflag: OpfølgningFlagstatus: RødPå vegne af Foreningen af Kommunale Beredskabschefer (FKB) kan jeg hermed meddele, at FKB ingenbemærkninger har til det fremsendte forslagVenlig hilsenJacob ChristensenBeredskabschefTønder BrandvæsenTeknik og Miljø__________________________________________________________Jernbanegade 30 - 6270 TønderTlf. 74 92 88 90 - Mobil 21 37 27 53 - E-mail: [email protected]
-----Oprindelig meddelelse-----Fra: FKB [mailto:[email protected]]Sendt: 11. april 2011 15:04Til: Jacob Christensen_Beredskab; Søren IpsenEmne: Fwd: VS: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovensanvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)Hej Jacon og SørenLidt læsestof med høringsfrist 26.4.2011 Venlig hilsen Erik Weinreich, journalist Larsen & Partnere Juliesmindevej8 4180 Sorø Tlf. +45 57 82 02 03 Direkte +45 57 82 02 89 Mobil +45 20 84 02 89
Start på videresendt besked:>>>>>>>>>>>>>Fra: 1 - EBST BB Høringer (EBST) <[email protected]>Dato: 11. apr 2011 14.25.41 GMT+02:00Til: 1 - EBST BB Høringer (EBST) <[email protected]>Emne: VS: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statensbyggevirksomhed (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til også atomfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)Hermed fremsendes høring om udkast til lov om ændring af lov omstatens byggevirksomhed (Udvidelse af lovens anvendelsesområde tilogså at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed).Med venlig hilsenErhvervs- og Byggestyrelsen
file:///C|/...20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/Kommunale%20Beredskabschefer%20(FKB).txt[28-04-2011 16:08:49]
>>
file:///C|/...20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/Kommunale%20Beredskabschefer%20(FKB).txt[28-04-2011 16:08:49]
Erhvervs- og ByggestyrelsenAtt. fuldmægtig Troels HartungDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø.ebst@ebst
St. Kongensgade 451264 København KTlf. 33 92 84 00Fax 33 11 04 15[email protected]www.rigsrevisionen.dk
Høring over forslag til lov om ændring af lov om statens byggevirksom-hedErhvervs- og Byggestyrelsen har den 11. april 2011 sendt ovennævnte lov-forslag i høring med svarfrist den 26. april 2011.Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget alene med henblik på forholdvedrørende statslige revisions- og/eller regnskabsforhold.Lovforslaget indeholder så vidt ses ikke bestemmelser herom, og Rigsrevisio-nen har derfor ingen bemærkninger til lovforslaget.
19. april 2011
Kontor: C 3J.nr.: 2011-3700-20Til orientering for:Departementet
Med venlig hilsen
Wilfred Christensenfg.
1/1
Fra:Beredskabsstyrelsen, Direktionssekretariatet ([email protected]) [[email protected]]Sendt:20. april 2011 10:55Til:Helle Søndergaard Jensen (EBST)Emne:VS: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovensanvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)Opfølgningsflag:OpfølgningFlagstatus:RødVedhæftede filer:Høringsbrev.pdf; Forslag til Lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed.pdf;Høringsliste.pdfSagsnr. 2011/021358Tilbagesendes til Erhvervs- og Byggestyrelsen, idet det kan oplyses, at Berredskabsstyrelsen ikke harbemærkninger til lovudkastet.Med venlig hilsen
Hans HornemannSpecialkonsulentBeredskabsstyrelsenDirektionssekretariatetTelefon:Direkte:(+45) 4590 6000(+45) 4590 6112
[email protected]www.brs.dk
Fra:Helle Søndergaard Jensen (EBST) [mailto:[email protected]]På vegne af1 - EBST BB Høringer (EBST)Sendt:11. april 2011 14:01Til:1 - EBST BB Høringer (EBST)Cc:Thor Iversen (DEP); Ulrik Hyrup Mogensen (DEP); Karen Worm Markussen (DEP)Emne:Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovens anvendelsesområde tilogså at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)
Hermed fremsendes høring om udkast til lov om ændring af lov om statensbyggevirksomhed (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til også at omfatteregioners og kommuners byggevirksomhed).Med venlig hilsenErhvervs- og Byggestyrelsen
file:///C|/Documents%20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/beredskabsstyrelsen.htm[28-04-2011 16:09:31]
[email protected]
Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (ud-videlse af lovens anvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommu-ners byggevirksomhed)
KL har den 11. april 2011 modtaget høring om udkast til lov om ændring aflov om statens byggevirksomhed (udvidelse af lovens anvendelsesområde tilogså at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed).Set i lyset af den korte høringsfrist hen over påsken tages der forbehold forevt. supplerende bemærkninger som følge af politisk behandling i KL.
Den 26. april 2011
Jnr Teknik og miljø (10)Byggeri, boligpolitik ogskorstensfejere generelt (10.02)Byggeri (10.02.04) KLAGER,HØRINGSSVAR OGKVALITETSUDVIKLING (K)Høringssvar, faglige (K04)Sagsid 000229494
Generelle kommentarer:
KLs sekretariat finder det ikke dokumenteret, at lovforslaget medfører deneffektive og omkostningsbesparende tilrettelæggelse af byggeprocessen ogden efterfølgende drift af bygningerne, som er en præmis i lovforslaget.Dette begrundes med, at der ikke er foretaget en generel evaluering af stats-byggelovens effekt på byggeproces og drift i statslige byggerier samt stats-byggelovens effekt på konkurrencen i den private og offentlige sektor.KLs sekretariat finder, at den foreslåede rammelov har for brede beføjelser,og at der forud for fremsættelse af loven burde have været gennemført etlovforberedende arbejde baseret på ovennævnte evaluering. Der mangler fxen vurdering af, hvilken overgangsperiode, der er nødvendig for lokalt at fåimplementeret fx IKT-værktøjerne, og hvad det betyder, at byggeriets min-dre virksomheder primært har taget IKT udviklingen til sig ved øget anve n-delse af Internettet og de gængse IT-baserede tegnesystemer, mens f.eks.den objektbaserede bygningsmodel endnu slet ikke har fået fodfæste.I lovforslaget fastlægges tærskelværdien upræcist, da det anføres: ”atmindstegrænsen i første omgang bliver fastsat til 20 mio. kr.”For det første finderKLs sekretariat, at mindstegrænsen bør være betragteligt større end 20 mio.kr. (fx 100 mio. kr.) – for det andet bør denne vigtige præmis fastlæggesendegyldigt i lovgivningsprocessen.Lovforslaget lægger op til, at lovens brede rammebestemmelser udmøntes ibekendtgørelser. Dermed vil det niveau, der administrativt efterfølgende
Ref AKP[email protected]Dir 3370
Weidekampsgade 10Postboks 33702300 København S
Tlf 3370 3370Fax 3370 3371
www.kl.dk
1/2
fastlægges i bekendtgørelserne, få afgørende konsekvenser for økonomi ogadministrative byrder i kommunerne.I lovforslaget anføres, at ministeriet ikke finder, at der er negative økonomi-ske og administrative konsekvenser af lovforslaget. KLs sekretariat er ikkeenig i dette. KLs sekretariat forventer, at der til brug for DUT-forhandlinger med KL fremsendes dokumentation for, at statsbyggereglernehar professionaliseret og billiggjort byggeriet i statsligt byggeri, som kanmodsvare den administrative byrde, som reglerne medfører.
Detailbemærkninger:
Det noteres at nøgletalsbekendtgørelsen ikke skal gælde for kommunaltbyggeri.I forhold til IKT-bekendtgørelsen synes det uhensigtsmæssigt, at bygherre-krav om anvendelse af IKT i storbyggerier i milliardklassen med lovforsla-get gøres ens med dem, som skal gælde for kommunal renovering og vedli-gehold af fx en skole for 21 mio. kr.I forhold til kvalitetsbekendtgørelsen er det uklart, hvad en alt andet ligeteoretisk beregning kan bruges til. Mere brugbart er den totaløkonomiskevurdering, som kommunerne allerede på baggrund af dokumenteret og sy-stematisk opsamlet driftserfaring lægger til grund.I forhold til OPP-bekendtgørelsen henvises til, at sådanne samarbejdsmo-deller allerede anvendes frivilligt i kommunale projekter, når der er fordeleherved. Reglerne i statsbyggereglerne kan, som det er i dag, allerede brugesfrivilligt af kommunerne.Det bør endnu klarere præciseres, at Byggeri efter lov om almene boligerm.v. ikke er omfattet. Uklarheden fremkommer af lovbemærkningen om,hvilke byggerier, der er omfattet: ”, bygninger …. helt eller delvist finansie-res ved lån eller tilskud …. fra kommuner”.
Sammenfatning:Sammenfattende finder KLs sekretariat, at der ikke er dokumenteret behovfor nye lovmæssige bindinger af kommunerne i det omfang, der lægges optil i lovforslaget.
Med venlig hilsenAnni Kær Pedersen
2
Erhvervs- og ByggestyrelsenLangelinie Allé 172100 København Ø
26. april 2011J.nr. 10/00417
Sendt med e-post 26. april 2011 til:[email protected], [email protected]og[email protected]
Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om sta-tens byggevirksomhedVed e-post af 11. april 2011 har Erhvervs- og Byggestyrelsen anmodet om be-mærkninger til et forslag til en lov om ændring af statsbyggeloven med henblik på,at de såkaldte statsbyggeregler skal kunne finde anvendelse også i forhold til regi-oners og kommuners byggeri.Med hensyn til forslaget om at skabe hjemmel for at lade visse af de til statsbygge-loven knyttede regelsæt som f.eks. kravene om totaløkonomiske beregninger ogdigitalisering finde anvendelse også i forhold til regioners og kommuners byggeribemærker Slots- og Ejendomsstyrelsen, at det overordnet set kan være en fordelfor udviklingen af byggesektorens kompetencer i forhold til de nævnte emner, atreglerne skal anvendes af andre og flere bygherrer end staten, selv om reglerne forden enkelte byggesag kan føles som en belastning.Man skal dog også være opmærksom på, at de positive effekter af disse regelsætformentlig først vil vise sig efter nogen tid, og at efterlevelsen af reglerne i konkre-te byggeprojekter i hvert fald indledningsvist vil være ressourcekrævende for såvelbygherre som leverandører.Under hensyn til, at statsbyggeloven ikke blot i sin titel men også i formuleringenaf de fleste bestemmelser specifikt er målrettet statsligt byggeri, bør det efterSlots- og Ejendomsstyrelsens vurdering nøje overvejes om en ændringslov er denrigtige tilgang, eller om der i stedet bør udarbejdes en helt ny lov om regioners ogkommuners byggevirksomhed, hvorefter f.eks. Økonomi- og Erhvervsministerenbemyndiges til at bestemme, at visse af de til statsbyggeloven knyttede regler ogsåskal finde anvendelse i forhold til regioner og kommuner. Til sammenligning erdet i forhold til det almene byggeri Socialministeriet, der udsteder regler svarendetil statsbyggereglerne.Det skal under alle omstændigheder overvejes i hvilket omfang (om noget), derskal etableres mulighed for at lade de til Finansministeriets ressort hørende reglerog aktiviteter i henhold til statsbyggeloven, herunder især statsbyggecirkulæret ogstatsbyggerådgivningen, finde anvendelse også i forhold til regioners og kommu-ners byggeri.
Side
Formuleringerne i et evt. lovforslag og bemærkninger hertil bør også afspejle Fi-nansministeriets rolle i forhold til statsbyggeloven.Med venlig hilsenBo Kobber PetersenJurachefT 3392 6447E [email protected]
Erhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups Pakhus 172100 København Ø
26-04-2011Sag nr. 07/1559Dokumentnr. 20558/11Anders AndersenTel. 35298184E-mail: [email protected]
HøringssvarErhvervs- og Byggestyrelsen har den 11. april 2011 fremsendt udkast til lovom ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovens an-vendelsesområde) i høring.Med lovforslaget får økonomi- og erhvervsministeren hjemmel til at be-stemme, at regler udstedt i medfør af statsbyggeloven også skal gælde forbyggeprojekter med en entreprisesum på over 20 millioner kroner i regio-nerne (og kommunerne). Formålet er ifølge lovbemærkningerne at fremmeen professionalisering og en effektiv og omkostningsbesparende tilrette-læggelse af byggeprocessen i regioner og kommuner, gennem at regionerog kommuner omfattes af de samme regler som staten.Regionerne - og tidligere amterne - har som professionelle bygherrer i for-vejen betydelig erfaring i at tilrettelægge store byggeprojekter på sundheds-området, og Danske Regioner er derfor ikke enig i, at man vil opnå en stør-re professionalisering og en mere effektiv tilrettelæggelse af byggeproces-sen i regionerne gennem at lade regionerne blive omfattet af statens regel-sæt. Det er afgørende for regionerne, at byggeprocessen kan tilrettelæggeslokalt med de løsninger, som er hensigtsmæssige ud fra lokale forudsætnin-ger og ud fra de styringsmodeller, som anbefales til komplekse byggerier påsundhedsområdet. Statens styringsmodeller er ikke udviklet hertil, og enimplementering heraf i regionerne vil kunne vanskeliggøre en effektiv sty-ring og tilrettelæggelse af projekterne.Med baggrund heri er det også aftalt med staten i forbindelse med økono-miaftalen for 2010, at styringen af de kommende store kvalitetsfondsbygge-rier skal realiseres af regionerne med de løsninger som er hensigtsmæssige
lokalt. Regionerne har disponeret i tillid til denne aftale, og har i samarbej-de med rådgivningskonsortierne påbegyndt tilrettelæggelsen af lokale sty-ringsmodeller, herunder for totaløkonomiske vurderinger, risikovurdering,økonomirapportering, digitalt byggeri og modeller for bygningsklassifikati-on.Danske Regioner skal på baggrund heraf anmode om, at det tages op tilfornyet vurdering, hvorvidt regionerne skal omfattes af statsbyggeloven.Danske Regioner forudsætter i den forbindelse, at der ikke i medfør af lov-forslaget sker ændringer for så vidt angår de sygehusbyggerier, som allere-de er igangsat og som får tilskud fra kvalitetsfonden.Hvis det alligevel besluttes at gennemføre lovgivningen, forudsætter for-eningen at blive inddraget i beslutningen om, hvilke bekendtgørelser, somskal udvides til at gælde for regionernes byggeaktiviteter. Foreningen læg-ger i den forbindelse vægt på, at bekendtgørelserne tilpasses, så de ikkeforhindrer en effektiv tilrettelæggelse af de regionale byggeprojekter. Det eri den forbindelse afgørende, atregelsættene ikke fører til en øget bureaukratisering af arbejdsgan-gene i byggefaserne,regelsættene løbende kan tilpasses den dynamiske proces, som etlangvarigt byggeprojekt nødvendigvis vil være,regelsættene ikke vil være i modstrid med regionalt aftalte bygge-styringsregler.
Side 2
Danske Regioner skal herudover pege på, at der bør ske en væsentlig forhø-jelse af den foreslåede minimumsgrænse på 20 millioner kroner til for ek-sempel 100 millioner kroner. Med den foreslåede minimumsgrænse vil selvmindre vedligeholdelsesarbejder være omfattet, hvilket vil være unødven-digt bureaukratisk og helt unødvendigt ud fra styringsmæssige hensyn.Danske Regioner forudsætter i øvrigt, at de økonomiske konsekvenser af deenkelte bekendtgørelser efter sædvanlig praksis drøftes over lov- og cirku-læreprogrammet, så regionerne kompenseres for eventuelle merudgifter.Lovforslaget er også sendt i høring i de enkelte regioner, og Danske Regio-ner kan herudover henholde sig til de kommentarer, som sendes fra de en-kelte regioner.
Danske Regioners høringssvar afgives med forbehold for efterfølgendegodkendelse i Danske Regioners bestyrelse, da det på grund af den kortehøringsfrist ikke har været muligt at behandle sagen politisk inden hørings-fristens udløb.Med venlig hilsenAnders AndersenChefrådgiver
Side 3
HØRINGSSVAR
Udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed(udvidelse af lovens anvendelsesområde til også at omfatteregioners og kommuners byggevirksomhed)
Bygherreforeningen takker Erhvervs- og Byggestyrelsen for lejligheden til atkommentere høringsmaterialet vedrørende udkast til lov om ændring af lov omstatens byggevirksomhed.Bygherreforeningen støtter op om bestræbelserne på at udbrede nye tilgange til denprofessionelle bygherreopgave med det formål at forbedre produktiviteten vedopførelse og drift af bygninger. Der kan dog stilles spørgsmål ved, om en sådanudvikling skal drives ved lovgivning eller eksemplets magt. Bygherreforeningenanbefaler, at man i vidt omfang benytter sidstnævnte mulighed. Den mulighed vilogså fungere ift. private bygherrer, så man undgår at markedet deler sig i toseparate delmarkeder for hhv. private og offentlige byggeopgaver med vidtforskellige tilgange til konkurrence og produktivitetsudvikling i byggeriet.Det vil under alle omstændigheder være formålstjenligt, at de statslige bygherrerførst afprøver koncepter og redegør for fordele og ulemper – og ikke mindstnødvendige forudsætninger hos bygherren – før koncepterne udbredes til deøvrige offentlige bygherrer. Hos kommunerne og blandt regionernes forskelligeenheder vil der være vidt forskellige forudsætninger for at implementerekoncepterne. Uden de rette forudsætninger kan implementeringen være vanskeligeller lede til uheldige resultater.Bygherreforeningen bemærker, at det kan være en stor byrde for især dekommunale bygherrer, hvis reglerne får samme kvalitative omfang som for destatslige. Derfor er det afgørende, at der ved indførelse af nye krav bliver mulighedfor lempede vilkår og overgangsordninger.Lokale markedsvilkår og muligheden for at opnå tilstrækkelig konkurrence iafgrænsede markeder kan være afgørende. I den forbindelse kan det visse stederhvad angår digitalisering være nødvendigt med en nøjere vurdering af, om denødvendige IKT-kundskaber i et lokalt marked er af en kvalitet eller kan udvikles,så de kan leve op til stillede krav og forventninger. Med hensyn til IKT-bekendtgørelsen bør der være betydelig mere tid til at få implementeret denødvendige værktøjer lokalt end der lægges op til i udkastet. Dette fx gennemtilføjelse af en indkøringsperiode, som også vil give bygherrerne den fornødne tid tilat vælge hvilken model man vil gå efter samt til at gennemføre udbud ogimplementering.Med hensyn til Kvalitetssikringsbekendtgørelsen bemærkes det, at entotaløkonomisk vurdering på baggrund af dokumenteret og systematisk opsamlet
Side 126. april 2011BygherreforeningenBorgergade 1111300 København KTelefon 7020 0071Telefax 7020 1271[email protected]www.bygherreforeningen.dk
driftserfaring normalt er langt mere værdifuld end en teoretiskalt andet ligebaserettotaløkonomisk beregning.Sammenfattende nås målene og forbedret produktivitet bedst af en erfaren,professionel kommunal bygge- og driftsherreorganisation ved frivillig anvendelse afde midler, der er veludviklede og åbenlyst fordelagtige.Bygherreforeningen står til rådighed for uddybning af ovenstående bemærkninger.
Side 2
Erhvervs- og ByggestyrelsenLangelinie Allé 172100 København Ø
Den 26. april 2011
J.nr. 11-015
Ole BønnelyckeTelefon direkte 3376 2150E-post [email protected]
Høringssvar om ændring af lov om statens byggevirksomhed
Vi har i Byggeskadefonden modtaget forslag til lov om ændring af lov om statensbyggevirksomhed (udvidelse af lovens anvendelsesområde til også at omfatte regioners ogkommuners byggevirksomhed) til høring.Det fremgår, at lovforslaget er udarbejdet på baggrund af ”Aftale om konkurrencepakken mellemregeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance ogKristendemokraterne”. I afsnit 2. Byggeri er det ”For at styrke konkurrencen og fremmeeffektiviteten i byggeriet….” aftalt:”Større effektivitet i byggeriet.Med henblik på at øge produktiviteten i byggesektorenomfattes større kommunale og regionale byggerier af regler om brug af nye digitaleværktøjer, totaløkonomi og OPP/partnering, som kendes fra statsbyggeloven, dog med enmindstegrænse for kommunalt og regionalt byggeri på 20 mio. kr. Den nærmereudmøntning fastlægges i samarbejde med KL og Danske Regioner. Lovgivningen vil bliveevalueret to år efter ikrafttrædelsen.”Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe den fornødne hjemmel til at lade kommuner ogregioner omfatte af de samme regler, som gælder for det statslige byggeri, når det drejer sig om atfremme effektivitet og omkostningsbesparende tilrettelæggelse af byggeprocessen og denefterfølgende drift af bygningerne.Det anføres, at nedenstående bekendtgørelser p.t. er udstedt med hjemmel i statsbyggeloven:- Nøgeltalsbekendtgørelsen- Kvalitetssikringsbekendtgørelsen- IKT-bekendtgørelsen- Bekendtgørelse om anvendelse af OPP, partnering og nøgletal- OPP-bekendtgørelsen- Bekendtgørelse om selektiv nedrivning af statsbygningerDet fremgår, at nøgletalsbekendtgørelsen og de bestemmelser om anvendelse af nøgletal, somfølger af bekendtgørelserne om OPP, partnering og nøgletal samt om OPP, ikke vil finde
2anvendelse for kommunale og regionale byggerier. Det gælder også bekendtgørelsen om selektivnedrivning af statsbygninger.
Byggeskadefonden har følgende bemærkninger til lovforslaget:Vi er helt enige i, at der er stort behov for at fremme produktiviteten i dansk byggeri.Efter vores vurdering vil det desværre i bedste fald kun medføre en meget begrænset forøgelse afproduktiviteten i dansk byggeri at indføre disse krav til regioners og kommuners byggerier.For det første udgør regioners og kommuners byggeaktivitet formentlig kun omkring 5 pct. af densamlede danske byggeproduktion, og med en mindstegrænse for de enkelte projekter på 20 mio.kr. vil kravene formentlig kun gælde for 1-2 pct. af den samlede danske byggeproduktion.For det andet er der ikke noget, der tyder på, at IKT-bekendtgørelsen og bekendtgørelserne omOPP og partnering i deres nuværende form har fremmet produktiviteten af den statsligebyggeaktivitet. Det fremgår bl.a. af, at kravene i bekendtgørelserne kun har vundet begrænsetudbredelse blandt de statslige bygherrer, der tilsyneladende ikke vurderer, at disse værktøjerfremmer produktiviteten.Vi vedhæfter og henviser i det hele til vores høringssvar af 26. oktober 2010 om krav omanvendelse af IKT i statslige byggerier.Vi er helt enige i, at det er hensigtsmæssigt at udbrede kvalitetssikringsbekendtgørelsen til også atgælde regioners og kommuners byggerier. Det er imidlertid uheldigt, at disse krav kun skal gældefor byggerier på over 20 mio. kr. Kravene om kvalitetssikring har nu i 25 år været obligatoriskefor alle statslige og almene byggerier uden mindstegrænse. Rimeligheden heraf har aldrig væretbetvivlet af hverken bygherrer eller af de projekterende og udførende parter. Det skyldes, at detteværktøj tilfører nytteværdi til byggeriet, og derfor har det vundet stor udbredelse også tilbyggerier, der ikke obligatorisk omfattes af bekendtgørelsen. Vi formoder derfor, at der alleredenu stilles krav om kvalitetssikring i langt de fleste regionale og kommunale byggerier. Det gælderi øvrigt også mange andre byggerier.Vi vil imidlertid ikke undlade på ny at gøre opmærksom på, at kvalitetssikringen af dansk byggerikunne fremmes betydeligt, hvis der blev udviklet et internetbaseret kvalitetssikringssystem, somalle byggeriets parter vederlagsfrit kunne få adgang til.Det var ét af de forslag, som vi fremsatte ved seminaret ”Svigt i byggeriet” den 19. november2004.Seminaret blev afholdt på baggrund af SBi´s rapport af oktober 2004 ”Svigt i byggeriet –økonomiske konsekvenser og muligheder for en reduktion”, hvoraf det fremgik, atomkostningerne til udbedring af svigt, fejl og mangler i dansk byggeri udgør ca. 10 pct. af denårlige byggeproduktions værdi. Det svarer afhængig af byggekonjunkturerne til omkring 125 mia.kr. pr. år.Efter seminaret blev der iværksat en handlingsplan for at reducere omfanget, men de årligeopfølgninger, som EBST selv har stået for de senere år, tyder desværre ikke på, athandlingsplanens tiltag har haft den ønskede effekt, hvor målsætningen var at omfanget af svigt,fejl og mangler skulle have været halveret ved udgangen af 2008. Bortset fra byggerierne, der
3omfattes af byggeskadefondene, og hvor de årlige opfølgninger fortsat viser forbedringer, viseropfølgningerne for øvrige byggerier enten forværring eller i bedste fald ingen forværring afomfanget af svigt m.v.Vi foreslår, at arbejdet med at reducere omfanget af svigt, fejl og mangler snarest genoptages.
Venlig hilsen
Ole BønnelyckeSekretariatschef
Fra: Peter Hesdorf [[email protected]]Sendt: 26. april 2011 11:57Til: 1 - EBST BB Høringer (EBST)Emne: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statensbyggevirksomhedByggeriets Evaluerings Center har modtaget ovennævnte lovforslag i høring. Jeg skal indledningsvist beklage, atdette svar er et par timer forsinket i forhold til høringsfristen.Vi bemærker, at formålet med lovforslaget er, "at fremme konkurrencen og produktiviteten i den offentlige ogprivate sektor", og vi kan på den baggrund generelt tilslutte os lovforslaget, idet det forekommer hensigtsmæssigt,at også øvrige offentlige instanser får gavn af de regler, som er udfærdiget i medfør af statsbyggeloven.Men netop med udgangspunkt i førnævnte formål, forekommer det uhensigtsmæssigt, at præcisnøgletalsbekendtgørelsen ifølge lovforslaget ikke er omfattet af udvidelsen. Byggeriets Nøgletalssystem er et af desenere års mest vellykkede initiativer i statens byggepolitik. Siden 2004 er tusindvis af entreprenører og rådgivereblevet tilmeldt systemet og kan i dag fremvise deres nøgletal. Det må bestemt være i disse virksomheders interesse,hvis deres nøgletal fremover skulle anvendes ikke blot i alment og statsligt byggeri, men i offentligt byggeri i bredforstand. Anvendelsesområdet ville så at sige blive væsentligt større.Formålet med lovforslaget harmonerer præcist med formålet med nøgletalssystemet. Derfor er det ganskebemærkelsesværdigt, at netop nøgletalsbekendtgørelsen ikke er en del af lovforslaget. Dette forstærkes af, at densåkaldte Mckinsey rapport til regeringens vækstforum faktisk anbefalede brugen af benchmarking i byggeriet somen effektiv metode til at øge effektiviteten. Danmark har allerede etableret et sådant system i form af ByggerietsNøgletalssystem, og det ville derfor være helt ukompliceret at udbrede dette til at omfatte offentligt byggerigenerelt.Byggeriets Evaluerings Center har de seneste par år oplevet en stigende interesse fra landets kommuner for atanvende nøgletalssystemet. Godt 20 kommuner har frivilligt anvendt nøgletalssystemet i et eller flere af deresbyggeprojekter. Der er således allerede en frivillig udbredelse af ordningen i gang, men det er helt givet, at denneudbredelse ville gå hurtigere, hvis nøgletalsbekendtgørelsen var en del af lovforslaget.Vi anbefaler derfor, at nøgletalsbekendtgørelsen inkluderes i lovforslaget.Med venlig hilsenPeter HesdorfAdm. direktørByggeriets Evaluerings CenterStrandgade 27B, Plan 5DK-1401 København Kwww.byggeevaluering.dk
file:///C|/Documents%20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/Byggeevaluering%20.txt[28-04-2011 16:09:59]
Advokatrådet
Erhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø
KRONPRINSESSEGADE 281306 KØBENHAVN KTLF.FAX33 96 97 9833 36 97 50
DATO: 14-04-2011SAGSNR.: 2011 - 1482
[email protected]
ID NR.: 117746
Høring - udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed(Udvidelse af lovens anvendelsesområde til også at omfatte regioners ogkommuners byggevirksomhed)Ved e-mail af 11-04-2011 har Erhvervs- og Byggestyrelsen anmodet omAdvokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast.Advokatrådet har ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]www.advokatsamfundet.dk1
Paul Bergsøes Vej 62600 Glostrup
Erhvervs- og ByggestyrelsenAtt.: Troels HartungDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø[email protected]
Telefon 4343 6000Telefax 4343 2103[email protected]www.tekniq.dk
26. april 2011
Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirk-somhed (udvidelse af lovens anvendelsesområde til også at omfatteregioners og kommuners byggevirksomhed)
Ref JES[email protected]Dir tlf. 77411560
TEKNIQ er enig i, at det vil være hensigtsmæssigt at udvide statsbyggelovensområde til kommunale og regionale bygge- og anlægsopgaver.TEKNIQ har ikke yderligere bemærkninger hertil.
J.Nr.:11951-11
VJA
Med venlig hilsen
Side 1/1
Jan Eske Schmidt
Fra: FBE-CHBJS Malinovski, Anders [[email protected]]Sendt: 27. april 2011 10:06Til: 1 - EBST BB Høringer (EBST)Emne: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed [RELEASABLE TO INTERNETTRANSMISSION]Kategorier: RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSIONRELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSIONTil Erhvervs- & Byggestyrelsen
Ref:
EBST høringsbrev af 11/4 2011
Forsvarets Bygnings- & Etablissementstjeneste har ingen bemærkninger til det ved ref. fremsendte forslag tilændring af statsbyggeloven.
Med venlig hilsen
Anders MalinovskikontorchefChef for Byggejuridisk Sektion
Forsvarets Bygnings- og EtablissementstjenesteByggedivisionenArsenalvej 559800 HjørringTelefon: 9924 1430Mobil: 4196 4220E-mail: [email protected]
file:///C|/Documents%20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/FBE.txt[28-04-2011 16:09:59]
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION
--------------------------------------------------------------------------------Vi goer opmaerksom paa, at denne e-mail kan indeholde information, der kun er beregnet for modtageren. Hvis duved en fejltagelse har modtaget e-mailen, maa du ikke anvende indholdet i nogen sammenhaeng og vi beder digvenligst informere afsender om fejlen ved at bruge besvar-funktionen. Samtidig beder vi dig slette alle kopier af e-mailen i dit system uden at videresende eller kopiere den. Selvom e-mailen og enhvert vedhaeftet fil efter voresoverbevisning er fri for virus og andre fejl, som kan paavirke computeren eller it-systemet, hvori den modtages oglaeses, aabnes den paa modtagerens eget ansvar. Vi paatager os ikke noget ansvar for tab eller skade, som eropstaaet i forbindelse med at modtage eller aabne e-mailen. Hvis du har problemer med at aabne vedhaeftede filer,kan du finde information paa dette link http://forsvaret.dk/FKIT/Pages/winmail.aspx .Please note that this message may contain confidential information. If you have received this message by mistake,please inform the sender of the mistake by sending a reply, and then delete the message from your system withoutmaking, distributing or retaining any copies of it. Although we believe that the message and any attachments arefree from viruses and other errors that might affect the computer or IT system where it is received and read, therecipient opens the message at his or her own risk. We assume no responsibility for any loss or damage arisingfrom the receipt or use of this message. If you are having trouble opening attached files, you can get furtherinformation via this link http://forsvaret.dk/FKIT/Pages/winmail.aspx
file:///C|/Documents%20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/FBE.txt[28-04-2011 16:09:59]
Til Erhvervs- og Byggestyrelsen
Vedr.: Høring om udkast til lov om ændring af lov om statensbyggevirksomhedFrederiksberg Kommune har gennemgået det fremsendte lovforslagmed tilhørende bemærkninger. Materialet giver anledning til følgendebemærkninger:Lovforslaget medfører store administrative og økonomiske konsekven-ser for kommunerne. Krav om at bygherren skal udføre totaløkonomiskeberegninger af byggeprojekter med en samlet projektsum på 5 mio. kr.eller derover samt krav om at bygherren ved opførelse af nybyggeriskal sikre, at alle relevante deltagere under byggeprocessen anvenderprojektweb som medie, medfører merarbejde og pålægger kommunerneudgifter, idet bl.a. etablering af adgang til projektweb koster op mod30.000 kr. pr. sag. Eventuelle udgifter til ekstern rådgivning og bistand iforbindelse med udarbejdelse af totaløkonomiske beregninger vil ligele-des fordyre byggeprojektet.
FK EjendomBy- og MiljøområdetRådhuset2000 Frederiksbergwww.frederiksberg.dk[email protected]Dato: 26.04.2011Sagsbeh: mhvSagsnr.: 2011-6535Telefon: 2898 4258
Samtidig vurderes lovforslaget også at medføre fordele, idet viden opsamles systema-tisk, nøgletal indhentes og øget anvendelse af digitale medier sikrer vidensdeling, mensfejl og mangler i byggefasen kan begrænses, hvilket formentlig vil sikre mere styring ogkvalitet i byggeriet.Det vurderes dog uhensigtsmæssigt, at den beløbsmæssige grænse for udførelse afbyggearbejder i overensstemmelse med IKT-bekendtgørelsen ligger fast, når projekt-summen overstiger 5 mio. kr., idet bygherrens udgifter ved etablering af adgang til pro-jektweb tilsiger, at byggeprojekterne skal være af en vis størrelse (f.eks. over 20 mio.kr.), hvilket også ofte vil være tilfældet ved nybyggeri.
Venlig hilsen
Mette Hyrup VilsenJurist
Erhvervs- og Byggestyrelsen[email protected]
18. april 2011Dokumentnr.: 125462
Dansk Byggeris høringssvar om udvidelse af statsbyggelovens anvendelses-område til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed
Overordnet hilser Dansk Byggeri det velkomment, at staten tager initiativ til at skabestørre effektivitet i byggeriet ved at tage initiativer, der kan fremme konkurrencen ogproduktiviteten i byggeriet.Ideen i lovforslaget er, at tilvejebringe den fornødne hjemmel til at lade kommuner ogregioner være omfattet af de samme regler, som gælder for det statslige byggeri. Detmener vi, som udgangspunkt er en god ide.Dansk Byggeri mener, at lovforslaget er en god begyndelse, hvis målet skal være eneffektivisering af byggebranchen.Ønsker man, at der skal ske en effektivisering, er det dog nødvendigt, at betragtebyggebranchen i et noget større perspektiv, og supplere og på nogle punkter revide-re de omtalte regler.Vi mener, at man burde tage udgangspunkt i Bygherrevejledningen, og analyserehvilke regler, der burde være gældende for alle offentlige udbydere, og som vil væreudtryk for bedste praksis på området.Eksempelvis er Dansk Byggeri af den opfattelse, at flere af reglerne i pris og tid cirku-læret ikke blot burde være en intern instruks fra staten til udvalgte statslige bygherre,om hvordan de bør tilrettelægge deres udbud. Vi mener eksempelvis, at kravet omfast pris i 12 måneder, og regulerbar pris herefter burde være et standardiseret krav ialle offentlige udbud, ligesom mulighederne for regulering i tilfælde af 1) statslige ind-greb og 2) ekstraordinære prisstigninger, jævnfør reglerne i cirkulærets §§ 8 og 9,burde være en selvfølgelig del af et offentligt udbud.Jo mere generelt og genkendeligt et offentligt udbud er, jo mere forudsigeligt vil detvære for de bydende at kunne forholde sig til udbudsmaterialets krav. Det har over-ordentlig stor betydning for bydende, at kunne forholde sig til en genkendelig risiko-profil, idet denne profil har afgørende betydning for prissætningen, og for at denneNørre Voldgade 106Postbox 21251015 København KTelefon 72 16 00 00Telefax 72 16 00 10www.danskbyggeri.dk[email protected]
prissætning også holder både for bygherre og udbyder, når byggeregnskabet gøresop.Jo mere genkendeligt og gennemskueligt udbudsmaterialets krav er, jo større sikker-hed er der for både entreprenør og bygherre for, at byggeriet kan gennemføres effek-tivt og forudsigeligt.Dansk Byggeri er derfor også af den opfattelse, at reglerne i pris og tid cirkulærets §6 burde gøres til generelt gældende regler for ethvert offentligt udbud.I cirkulærets § 6, stk. 2 er anført: ”Udbud skal ske efter ”Almindelige betingelser forarbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed” (AB). Disse må kun fraviges,når særlige forhold i de enkelte tilfælde kan begrunde det. Bestemmelser om fravi-gelser skal tydeligt og udtrykkeligt angive, på hvilke punkter fravigelser skal ske. Derhenvises til cirkulærets bilag 3.”Denne regel respekteres i nogen omfang af statslige udbydere, og i kommunalt regier det en betingelse jf. § 31, stk. 2 i bekendtgørelse om støtte til almene boliger, atkommunalbestyrelsen stiller som betingelse for støtte, at ABR, AB og ABT lægges tilgrund uden fravigelser, medmindre der er en særlig begrundelse herfor. En tilsva-rende regel udspringer af lov om byfornyelse. I øvrige tilfælde er det kommunalbesty-relsen, der bestemmer, hvorledes AB reglerne skal fraviges og suppleres, og den retbenyttes i vid udstrækning, selv om de kommunale repræsentanter i AB-udvalget isin tid anbefalede, i så vidt omfang som muligt ikke at fravige AB.Det er Dansk Byggeris opfattelse, at aftaledokumenterne ABR, AB og ABT er udtrykfor, at disse regler giver ordnede og rimelige forhold på et felt, der som bygge- oganlægsarbejder har væsentlig samfundsmæssig betydning, og som har afgørendeøkonomisk betydning for de involverede parter. Det er i virkeligheden den vigtigstefunktion af disse dokumenter. Det bør også erkendes i fuldt udstrækning af alle of-fentlige udbydere, som burde lægge disse regler til grund i det væsentlige uden fra-vigelser.Desværre må Dansk Byggeri konstatere, at mange offentlige udbydere ikke har for-stået, at der i AB reglerne ligger en optimering af risikofordelingen mellem bygherreog entreprenør, som det dybest set ikke er i bygherrernes interesse at fravige. Påden baggrund er der behov for ligesom i ovennævnte bekendtgørelse fra den almen-nyttige sektor helt generelt at have en bekendtgørelse, der som hovedregel kræver,at ABR, AB og ABT skal lægges til grund for offentlige udbud uden fravigelser, med-mindre der er en særlig og væsentlig grund til ikke at gøre det.Reglen i pris og tid cirkulærets § 6, stk. 1 er ligeledes en undervurderet regel, somdet offentlige burde øge sin opmærksomhed omkring. Dog trænger bilaget, der ernævnt i reglen til en opdatering. Reglen lyder: ”Udbudsmaterialet skal være entydigtog således udformet, at der er klarhed over ydelsernes omfang og indhold. Udbydesbyggearbejder på grundlag af bygherrens hovedprojekt, må udbudsmaterialet inde-holde en fuldstændig beskrivelse af de ydelser, der skal gives tilbud på. Som vejled-ning for projektmateriale til et fuldstændigt arbejdsgrundlag henvises til bilag 2”Dansk Byggeri må desværre konstatere, at vi ofte ser udbudsmaterialer, hvor der ik-ke er fuld klarhed over ydelsernes omfang og indhold. Det giver manglende effektivi-tet i byggefasen.
2
Som Dansk Byggeri ser det, er et af hovedproblemerne, at bygherrerne i forhold tilrådgivningsydelsen ikke er i stand til at beskrive, hvilken kvalitet denne ydelse skalhave. Den meget hårde priskonkurrence på rådgivningsydelserne har over en årræk-ke medført et fald i kvaliteten af udbudsmaterialerne, og den deraf manglende forbe-redelse af en byggesag medfører en forringelse af effektiviteten i byggeriet.Der har ganske enkelt været for meget fokus på pris og for lidt fokus på kvalitet i deoffentlige udbud af rådgiverydelser, og det har en negativ afsmitning ved de efterføl-gende udbud blandt entreprenørerne. Der skal større fokus på kvalitet, og på, at det,der sendes i udbud, også er bygbart.Det skal bemærkes, at hvis kvaliteten i udbudene forbedres, vil det efter Dansk Byg-geris vurdering medføre, at byggerierne ud fra en totaløkonomisk betragtning bliverbilligere, og kvaliteten i det udførte vil stige.Dansk Byggeri mener, at det ville være en stor hjælp for byggebranchen, hvis mansatte fokus på, at byggerierne blev ordentligt forberedt, inden de blev sendt i udbud.I den forbindelse har det også stor betydning, at reglerne i pris og tid cirkulærets § 7tages seriøst. Det betyder, at der skal være afsat en rimelig periode til tilbudsudreg-ning, til eventuel forhandling og accept af tilbud, og ikke mindst skal der være afsaten rimelig byggeperiode, som tager højde for, at udførelsen kan ske teknisk forsvar-ligt, eksempelvis at der er taget højde for, at byggeriet skal kunne nå at tørre ud, sådet undgås, at fugten lukkes inde og giver årsag til skimmelsvamp.Ligeledes er det vigtigt, at tidsplanen er udarbejdet således, at arbejdet kan tilrette-lægges, så det kan udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligtDansk Byggeri må desværre konstatere, at reglerne i arbejdsmiljølovgivningen, somretter sig mod bygherre og rådgivere, i mange tilfælde ikke er opfyldt, i de udbud vo-res medlemmer modtager.Som det fremgår af ovenstående, er det Dansk Byggeris vurdering, at der er et gene-relt behov for en gennemgang og opstramning af de regler, der regulerer den offent-lige bygherrers rolle. Generelt kan det siges, at en af de væsentlige forudsætningerfor en effektivisering af byggebranchen er, at udbudsgrundlaget bliver ordentligt for-beredt, således at der er klarhed over ydelsernes indhold og omfang, at ydelserne erbygbare, og at de kommercielle betingelser er entydige og genkendelige i form af, atAB, ABT og ABR i det væsentlige lægges til grund uden fravigelser.Dansk Byggeri deltager gerne i en dialog om, hvordan dette initiativ, som drejer sigom udbredelse af statsbyggeloven til regioner og kommuner, kan blive yderligere for-bedret som anført ovenfor. Vi ser heri en stor fælles interesse, som må kunne bidra-ge til en effektivisering af byggeprocessen.
Med venlig hilsenDansk Byggeri
Henrik Fausing
3
Dok.nr: 49061 v1Ref.: IME/IMEE-mail: [email protected]
Erhvervs- og ByggestyrelsenMail:[email protected]
25. april 2011

Høring om udkast til lov om ændring af lov om statens

byggevirksomhed

(Udvidelse af lovens anvendelsesområde til også at omfatteregioners og kommuners byggevirksomhed)FRI kan varmt anbefale den foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet. Idag foregår byggeprojekter meget forskelligt afhængig af hvilken kommune,hvilken region eller om det er staten, der er bygherre. De forskelligeoffentlige bygherrer agerer vidt forskelligt og ikke som en del af enoffentlig, samordnet og afstemt byggepolitik.Statsbyggeloven har ikke vundet frivillig udbredelse hos kommunerne ogregionerne. Det er FRI’s medlemmers opfattelse, at de tiltag, der skal sikreudviklingen i byggesektoren bliver nedprioriteret hvis ikke de offentligebygherrer ved lov pålægges at anvende nye metoder etc.Hvis alle de mange tanker om forbedring af produktivitet,markedstilpasninger og effektiviseringer via ensartede og fokuseredeløsninger og krav skal batte for alvor, er det essentielt at det ”offentligeDanmark” er med til at trække en fornyelse og udvikling, som fællesoffentlig byggepolitik giver basis for.Den nuværende skelnen mellem de ”tre slags offentlige bygherre-typer” erforældet. Man kunne jo vende det om, og spørge om det ikke var en god ideat opdele det offentlige byggeri i tre forskellige typer, med forskellige krav?Der forekommer ikke et eneste argument for at tre forskellige bygherretyperer rationelt.Det er dog vigtigt at pointere, at loven ikke skal misbruges. Den nuværendegrænse hvor kun større byggerier er omfattet bør holdes i fokus både for atholde den offentlige administration nede, men også fordi mindre byggesagerog ukomplicerede byggesager ofte løses mest effektivt af mindre og måskelokale leverandører. For at skabe en mangfoldig, dynamisk og kreativvækstkultur i dansk erhvervsliv, og ikke mindst fastholde kompetencer iyderområderne, er der behov for at de offentlige bygherrer kan trække på
Side 2 af 2Dok.nr. 49061 v1
små, mellemstore og lokale leverandører og rådgivere i de mindrebyggesager.Udkastet til lovændringen forventes at kunne skabe et godt grundlag for atsamarbejde, effektivisere, skabe fremdrift, udvikling, gennemsigtighed ogfælles forventninger. FRI støtter klart tankerne i udkastet. Dog med denadvarsel, at man i lovens anvendelse tænker på at begrænse deadministrative byrder og hele tiden har fokus på den gevinst, det danskesamfund forventes at opnå.Med venlig hilsen
Inge EbbensgaardForeningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
Fra: Birgitte Thiesen (DEP) [[email protected]]Sendt: 26. april 2011 07:35Til: 1 - EBST BB Høringer (EBST)Cc: Juridisk Kontor (KTP,DFFE); Postkasse, 2AFD_3KT (DEP); Anders T. Christensen (DEP); Lene Broberg(DEP); Charlotte Arp (DEP); Lone Faliu (DEP); Susan Bramsen (DEP); Jette Petersen (DEP)Emne: Svar på høring over forslag til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovensanvendelsesområde til også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)Med e-mail af 11. april 2011 anmodede Erhvervs- og Byggestyrelsen om Fødevareministeriets bemærkninger til etfremsendt forslag til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed (Udvidelse af lovens anvendelsesområdetil også at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed).
På denne baggrund skal Fødevareministeriet meddele, at ministeriet ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Birgitte ThiesenMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDepartementetJuridisk kontorSlotsholmsgade 121216 København K
Tlf. 33 92 20 89
file:///C|/Documents%20and%20Settings/dk-ebst/Skrivebord/Statsbyggelov%20høring/Høringssvar/Fødevarer.txt[28-04-2011 16:11:03]
Erhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø[email protected][email protected]
Danske ArkitektvirksomhederKristen Bernikowsgade 6, 3. sal1105 København KTlf. 32 83 05 00Fax 32 83 07 30Bank 3001 – 6737 552[email protected]www.danskeark.org
DANSKE ARK’s høringssvar vedr. ændring af lov om statensbyggevirksomhed (udvidelse af lovens anvendelsesområde tilogså at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)DANSKE ARK håber, at lovforslaget kan medvirke til at skabe større ensartethedi måden de forskellige offentlige bygherrer organiserer deres byggesager på. Dethar byggebranchen behov for.Derudover bemærkes vedr. IKT-bekendtgørelsen:Lovforslagets almindelige bemærkninger fremhæver bl.a. de digitale værktøjersom et redskab til at øge produktiviteten indenfor byggeriet. Det er DANSKEARK for så vidt enige i. Opmærksomheden henledes imidlertid på, at IKT-bekendtgørelsen forudsætter tilvejebringelsen af Dansk Bygge Klassifikation(DBK). DBK’en er endnu ikke en færdig og brugbar klassifikation og dette giverallerede nu anledning til vanskeligheder i forhold til den fulde implementering afIKT-bekendtgørelsen. De regionale og kommunale byggesager vil selvfølgeligogså blive berørt af den manglende DBK.Først når det nye Videnscenter i 2014 har afsluttet sit arbejde, kan DBK sominfrastruktur anvendes og den fulde nytte af det digitale værktøj opnås.Derudover har DANSKE ARK ikke bemærkninger til lovforslaget.
Dato: 2011-04-25Journalnr.: 218Ref.: PD/um
Med venlig hilsen
Preben DahlChefjurist1 af 1