Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 207 Bilag 3
Offentligt
994197_0001.png
994197_0002.png
994197_0003.png

HVIDOVRE AFTENSKOLERÅD

Hvidovrevej 438, 2. sal

2650 Hvidovre

Hvidovre Aftenskoleråd’s bemærkninger til L 207

”Forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven”

Hvidovre Aftenskoleråd:Hvidovre Aftenskoleråd blev stiftet 23. februar 2011, og består af de lokale aftenskolerAOF, FOF, NETOP og VOF, og er åben for alle folkeoplysende foreninger, der driverfolkeoplysende voksenundervisning i henhold til folkeoplysningsloven, i Hvidovrekommune.Indledende bemærkninger til lovforslaget:Hvidovre Aftenskoleråd glæder sig over, at regeringen ved at nedsætte etFolkeoplysningsudvalg har taget folkeoplysningsloven under behandling og overintentionerne om at styrke folkeoplysningens rolle i udviklingen af demokratiforståelse ogaktivt medborgerskab i Danmark. Vi er beærede over den tillid til folkeoplysningens værdifor sammenhængskraft, sundhed og integration i samfundet, som lovforslaget ogbemærkningerne giver udtryk for, og anerkender de ændringer i loven, som skalunderstøtte og videreudvikle denne virksomhed – som vi i øvrigt mener altid harkendetegnet folkeoplysningen.Intentionerne og anerkendelsen følges desværre ikke af øgede bevillinger til denfolkeoplysende voksenundervisnings kerneaktiviteter. Vi tillader os at pege på, at deøkonomiske vilkår for at opfylde lovforslagets – og vores egne – ædle mål, er blevet stærktforringede gennem mange år, og der lægges ikke i lovforslaget op til en forbedring heraf.På den baggrund anbefaler vi at gennemføre forslaget fra regeringens folkeoplysnings-udvalg om tilskud på mindst 50% af udgifterne til lærer- og lederløn.Det er glædeligt, at lovforslaget forpligter kommunerne til at udarbejde en kommunalfolkeoplysningspolitik, og Hvidovre Aftenskoleråd ser med stor forventning frem til atbidrage til dette i Hvidovre kommune. I de kommuner, hvor man har nedlagtfolkeoplysningsudvalget er det en væsentlig forbedring, at brugernes og de folkeoplysendeforeningers indflydelse lovfæstes, mens det i kommuner, der har bevaretfolkeoplysningsudvalget – som i Hvidovre – kan være en ny kilde til inspiration ogforstærket indsats for samarbejde og udvikling.Hvidovre Aftenskoleråd peger på, at man ved tættere samarbejde og lige økonomiskevilkår mellem den formelt kompetencegivende voksenuddannelse og den ikke-formellefolkeoplysende voksenundervisning vil kunne opnå en synergieffekt i borgerneskompetenceudvikling, til fordel for den enkelte og for samfundet, hvad der i øvrigt ogsåfremgår af den nyere forskning og bl.a. kommer til udtryk i EU’s memorandum om LivslangLæring. Kompetenceudvikling under alle former er en god investering for samfundet – ikkemindst i krisetider!
1
Bemærkninger til enkelte punkter i lovforslaget:Ad 8:§ 6, stk. 1, nr. 3: Udviklingsarbejde inden for folkeoplysningen sker i dag løbende ikommuner og folkeoplysende foreninger. Her bestemmes det ved lov, at kommunerne skalfastsætte og fordele en beløbsramme til udviklingsarbejde med et folkeoplysende sigte, ogat beløbet kan fordeles til såvel ikke-organiserede grupper som etablerede foreninger tiludvikling af nye initiativer, projekter, organisationsformer mv. Et helt igennem sympatiskforslag, så langt. Problemet er blot, at midlerne skal tages fra de eksisterende bevillinger –og dermed de eksisterende aktiviteter. På den måde bliver det folkeoplysningensnuværende deltagere, der skal betale for, at nye initiativer sættes i gang. Det kan ske iform af øget deltagerbetaling, ved færre undervisningstimer (for samme penge) eller vedat øge holdkvotienten, hvorved differentieringen af udbud vil blive reduceret. Hvisfolkeoplysningen skal leve op til ordene om ”demokratiskabelse, aktivt medborgerskab ogsammenhængskraft” er det svært at se logikken i, at borgere, der hidtil har deltaget ifolkeoplysende voksenundervisning, må vige pladsen af økonomiske grunde og overladeden til forsøg og udvikling for andre borgere. En meget uheldig konsekvens af ”forsøgs- ogudviklingsarbejde”. Og der er her tale om en skal-bestemmelse for kommunerne – dogmed selvbestemmelse om puljens størrelse.Ad. 9:§ 7, stk. 9: Hvidovre Aftenskoleråd er tilfreds med, at der gives kommunerne mulighed forat fravige kravet om deltagerbetaling, og at man kan godkende den folkeoplysendevoksenundervisning for en begrænset deltagerkreds. Det fremgår af bemærkningerne tillovforslaget, at formålet hermed er at gøre det muligt at fjerne eller reducere økonomiskeog sociale/kulturelle barrierer for, at udsatte og marginaliserede borgere kan rekrutteressom deltagere i den folkeoplysende voksenundervisning. Der er tale om en kan-bestemmelse for kommunerne, og det synes rimeligt at overlade det til kommunernesbestemmelse, ligesom det er betryggende, at det skal ske under lige regler for alle i deenkelte kommuner.Forslaget giver større fleksibilitet i bestræbelserne på at gøre ikke-deltagere til deltagere,men da det skal ske under uændrede bevillingsvilkår, må man forudse begrænsetanvendelse af mulighederne.Ad 11:§ 8a, stk. 3: Indgåelse af partnerskaber om løsning af konkrete opgaver lægger op til, atden folkeoplysende voksenundervisning i højere grad end hidtil indtænkes i særligeindsatser i lokalområdet. Her er det muligt for kommunerne at arbejde sammen på tværs,ligesom staten kan indgå i disse partnerskaber. Der kan tilføres økonomiske midler, udover folkeoplysningstilskuddet, til løsning af sådanne konkrete opgaver, og det erglædeligt, at regeringen ser og anerkender folkeoplysningen som en værdifuld og værdigmedspiller. Indsatserne kan dreje sig om sundhedsfremme, forebyggelse (af enhverønskelig art), og oplysningskampagner. Da det samtidigt fremgår af § 11. stk. 3 (underpunkt 13 i lovforslaget), at udgifter til aflønning af ledere og lærere ikke er omfattet af denormale maksimum-brøker for tilskud, vil det være muligt at løse særlige konkrete opgaveri partnerskaber med lavere eller ingen deltagerbetaling. Det synes i øvrigt at være enforudsætning for succes med løsningen af sådanne konkrete opgaver.
2
Afsluttende bemærkninger til lovforslaget:Hvidovre Aftenskoleråd ser mange gode intentioner i lovforslaget, men må desværreerkende, at intentionerne er bedre end mulighederne for at leve op til dem. De politiske ogorganisatoriske ændringer vedr. samarbejdet mellem kommuner, brugere ogfolkeoplysende foreninger er positive og kan gennemføres med små administrativemerudgifter for kommunerne. Lovforslaget indeholder endvidere en række nye positivemuligheder for at indgå partnerskaber om at iværksætte særlige indsatser – også på tværsaf kommunegrænser.Forsøgs- og udviklingsarbejde er en nødvendighed, men for Hvidovre Aftenskoleråd er detmeget uheldigt, at midlerne til udviklingspuljen i princippet skal tages fra deltagerne i deeksisterende aktiviteter.Alt i alt et udmærket lovforslag – men med god plads til forbedringer.
Hvidovre, den 9. maj 2011
Med venlig hilsenf. Hvidovre Aftenskoleråd
Thomas Silkjær NielsenSekretariatsleder
3