Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 207 Bilag 8
Offentligt
996673_0001.png
996673_0002.png
D A N S K
F O L K E O P L Y S N I N G S
S A M R Å D
Folketingets Uddannelsesudvalg (UDU)
12. maj 2011Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) har med interesse fulgt Folketingets 1.behandling af L207 og kan bakke op om flere af de synspunkter der kom tiludtryk i ordførertalerne. Det gælder bl.a. bekymringen om adgang tilfolkeoplysende aktiviteter i alle egne af landet og for allebefolkningsgrupper. Og det gælder tilsagnet om, at der i udvalgsarbejdet måses på hvordan brugerindflydelsen på den kommunale folkeoplysningspolitiksikres. Til brug for drøftelserne i udvalget om dette punkt, har DFSudarbejdet nedenstående forslag til ændring af L207. Ved foretrædet forudvalget tirsdag den 24. maj 2011 uddyber vi gerne forslaget.

Forslag til ændring af L207

Til brug for Uddannelsesudvalgets videre behandling af L207, vil DFSforeslå følgende konkrete ændring.I forslag 23, § 35 stk. 2, ændres ”kan” til ”skal” og ”får” til ”kan få”, såteksten affattes således:”Stk.2.Kommunalbestyrelsen skal henlægge sine opgaver i henhold tildenne lov til et udvalg inden for den kommunale forvaltning medrepræsentation for den virksomhed, der kan få tilskud efter kapitel 3.”Forslaget kræver ændringer i de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3., og ide specifikke bemærkninger til forslag 23.

Begrundelse for forslaget

Det har siden 2004 været frivilligt for kommunalbestyrelserne, om de vilnedsætte et folkeoplysningsudvalg. I perioden siden, har et stigende antalkommuner fravalgt det kommunale folkeoplysningsudvalg, så der i dag kuner 74 af de 98 kommuner, der har et.Sideløbende hermed er folkeoplysningen blevet nedprioriteret ikommunernes budgetter. Siden Folketinget ændrede tilskudsreglerne forkommunale tilskud til folkeoplysning er tilskuddene faldet med 46,4 pct. Detførste store fald skete fra 2002 til 2003 forbindelse med ændringen afreglerne, men efterfølgende har kommunerne på eget initiativ skåret itilskuddet år for år.I sit høringssvar skriver KL, at de ikke kan tilslutte sig forslaget om enkommunal folkeoplysningspolitik, og kobler det til reglerne for lokaletilskud.DFS er derfor bekymret for kommunernes og KL’s opbakning til forslagetom en kommunal folkeoplysningspolitik. Vi er også bekymret for i hvilken
Danish Adult EducationAssociationGI. Kongevej39E,2.tv.DK1610København VTelefon+45 33 15 14 66
Telefax+45 33 15 09 83
www.dfs.dk[email protected]
udstrækning kommunerne vil leve op til lovens krav om, at brugerinddragelseikke bare skal være formel, men også reel. DFS finder det derfor nødvendigt atsikre rammerne for brugerinddragelsen i selve lovgivningen således at brugernelokalt sikres en reel indflydelse på folkeoplysningspolitikken i kommunen ogdermed kan medvirke til at opretholde et vist niveau.Det er ligeledes vigtigt, at alle der er omfattet af loven får mulighed for at fåindflydelse. Det betyder at det bør være alle derkanfå (men ikke nødvendigvisfaktisk får) tilskud efter loven, der inddrages. Derved vil denne bestemmelsedesuden komme til at flugte med bestemmelsen vedrørende retten til at fåanvist lokaler.Med venlig hilsen
Per Paludan HansenFormand
Trine Bendix KnudsenSekretariatsleder