Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 207 Bilag 9
Offentligt
998281_0001.png
998281_0002.png
TilFolketingets UddannelsesudvalgAarhus, 17. maj 2011

Fritid & Samfunds foretræde for Uddannelsesudvalget vedr. L 207

Fritid & Samfund ser meget positivt på, at der under 1. behandlingen af L 207 var enforståelse for, at det er nødvendigt at undersøge nærmere, hvordan brugerindflydelsen kansikres bedre end på den måde, den er beskrevet i lovforslaget.For os at se er det en afgørende forudsætning for den danske folkeoplysningstradition, atnedenstående principper fastholdes:1. Brugerinddragelse i administrationen af loven.2. At området har en vis autonomi fra politisk styring, der forhindrer, at detikke kun er kommunalbestyrelsen, der egenhændigt kan træffe allebeslutninger om, hvad der skal ske i foreningsliv og folkeoplysning.Allerede i 2004 skete der imidlertid et brud på principperne, da det gennem en lovændringblev op til den enkelte kommune selv at bestemme, om den ville have et folkeoplysnings-udvalg. Det var dog ikke med udelt begejstring, at forslaget blev vedtaget. Hovedparten af depolitiske partier var enige om, at det på trods af lovændringer var ønskværdigt, hviskommunerne fastholdt folkeoplysningsudvalgene.Den daværende undervisningsminister Ulla Tørnæs opfordrede således ved fremlæggelsen afforslaget direkte kommunerne til at bevare udvalgene.Denne opfordring er desværre ikke blevet fulgt i særlig høj grad. Efterfølgende kan detkonstateres, at 24 af de 98 kommuner allerede har nedlagt udvalget, og alt tyder på, at denneudvikling vil fortsætte, hvis hele folkeoplysningskonstruktionen fjernes.Det krav om brugerindflydelse, der er beskrevet i lovforslaget, er i sin nuværende formabsolut ikke nogen garanti for at sikre området en vis autonomi i forhold til denkommunalpolitiske styring. Det kan eksempelvis indfries ved, at en kommune holder et til tomøder om året med brugerrepræsentanter.Fritid & Samfund foreslår derfor, at folkeoplysningsudvalgskonstruktionen bevares, og detigen bliver obligatorisk for kommunerne at nedsætte et folkeoplysningsudvalg.Hvis dette forslag ikke kan gennemføres, kan alternativet være følgende ændringsforslag afL 207:

§ 35, stk. 1

Kommunalbestyrelsen skal sikre, at alle initiativtagere inddrages forud for vedtagelsen af1) den i § 34 nævnte folkeoplysningspolitik2) kommunens budget for den folkeoplysende virksomhed i kommunen og3) kommunens regler for tilskud til den folkeoplysende virksomhed.
Fortsættes side 2
____________________________________________________________________Fritid&Samfund – Skt. Nicolaus Gade 2, 8000 Aarhus C – tlf. +45 86182627 – [email protected]

§ 35, stk. 2

Kommunalbestyrelsenskali nærmere angivet omfang henlægge sine opgaver i henholdtil denne lov til et udvalg med repræsentanter forheleden virksomhed, der får tilskudefter kapitel 3, 4 og 5.Forslaget medfører ændringer i bemærkningerne til afsnit 2.3 og forslag 23.
Med venlig hilsenLeif Max Hansen, bestyrelsesformandSteffen Hartje, centerleder
____________________________________________________________________Fritid&Samfund – Skt. Nicolaus Gade 2, 8000 Aarhus C – tlf. +45 86182627 – [email protected]