Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 207
Offentligt
1000542_0001.png
1000542_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
23-05-2011I forbindelse med behandlingen af (L 207) Forslag til Lov om ændring affolkeoplysningsloven (Demokratiforståelse og aktivt medborgerskab,kommunal folkeoplysningspolitik, øget brugerinddragelse m.v.) harudvalget efter ønske fra Christine Antorini (S) i brev af 12. maj 2011stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 9:”Vil ministeren yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag,som imødekommer bemærkningerne i Daghøjskoleforeningens hørings-svar om, at mulighederne for inddragelse af realkompetencer tydeliggøresi regelgrundlaget for dagshøjskolerne i form af indsættelse af en ny be-stemmelse, hvoraf fremgår, at daghøjskolen tilbyder hjælp med afklaringog dokumentation af realkompetencer samt yder vejledning om mulig-hederne for anerkendelse af realkompetencer?”Svar:En ændring, hvorved daghøjskolernes rolle i forhold til realkompetencepræciseres, kan foretages ved følgende ændringsforslag:”01. I § 1 indsættes som nr. 32:”32. I§ 45 a, stk. 1,indsættes som nr. 3:”3) Som led i den uddannelses- eller beskæftigelsesfremmende virk-somhed, jf. nr. 2, tilbyder daghøjskolen hjælp med afklaring og doku-mentation af realkompetencer samt yder vejledning om mulighedernefor anerkendelse af realkompetencer.”Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.”Nr. 33 bliver herefter nr. 34.”Jeg kan ikke støtte forslaget.
2Forslaget er ikke nødvendigt for, at daghøjskolerne kan vejlede om afkla-ringen af realkompetencer. Det finder allerede sted i dag.Dertil kommer, at også andre aktører, hvis virke er reguleret i folkeop-lysningsloven, herunder særligt inden for den folkeoplysende voksenun-dervisning, også yder vejledning om afklaring af realkompetencer. Etforslag om vejledning om afklaring af realkompetencer, som alene vedrø-rer daghøjskoler synes derfor uhensigtsmæssig. Det kræver i hvert faldefter min opfattelse nærmere overvejelse og drøftelse med parterne.Som det fremgår af det fremsatte lovforslags bemærkninger har Under-visningsministeriet som opfølgning på lovovervågningen af lov nr. 556 af6. juni 2007 om ændring af forskellige love på Undervisningsministerietsområde (Udbygning af anerkendelse af realkompetence på voksen- ogefteruddannelsesområdet m.v.) og Folkeoplysningsudvalgets rapportudarbejdet en national handlingsplan for anerkendelse af realkompeten-cer på VEU-området. Handlingsplanen indeholder initiativer, som skalstøtte en bredere implementering af ordningerne om realkompetence-vurdering i uddannelserne. Planen indeholder både initiativer på tværs afuddannelserne og specifikke initiativer for de enkelte uddannelsesområ-der.Undervisningsministeriet har nedsat en arbejdsgruppe, som skal deltage iarbejdet med at gennemføre den tværgående handlingsplan med repræ-sentanter for arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinstitutionerne ogfolkeoplysningen.Det er min opfattelse, at dette arbejde bør færdiggøres, inden der tagesstilling til, om der skal fremsættes lovforslag om ændring af folkeoplys-ningsloven i forhold til realkompetence.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen