Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 208 Bilag 26
Offentligt
1003355_0001.png
1003355_0002.png
1003355_0003.png
1003355_0004.png
1003355_0005.png
J.nr. 2011-311-0063Dato: 26. maj 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 208–Forslag til lov om ændring afligningsloven og lov omhjemmeservice (Forsøgsordning med fradrag for hjælp ogistandsættelse i hjemmet)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Peter Christensen
/Søren Schou
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om hjemmeservice(Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet)Til titlen1)Titlen affattes således:
”ForslagtilLov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og lov om hjemmeservice(Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet)”.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]Til § 12)I det undernr. 1foreslåede§ 8 V, stk. 2, nr. 3,indsættes efter: ”rengøring”: ”vask, op-vask, strygning,”.[Ændringsforslaget indfører mulighed for fradrag for vask, opvask og strygning]Ny paragraf3)Efter § 1 indsættes som ny paragraf:”§01I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret se-nest ved § 5 i lov nr. 254 af 30. marts 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 5 B, stk. 1, nr. 1,indsættes som2. og 3. pkt.:”Betingelsen i ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3, anses for opfyldt, hvis arbejdet er ud-ført af en virksomhed, der er momsregistreret i et EU-/EØS-land, eller ved arbejde iform af rengøring, vask, opvask, strygning, vinduespudsning, børnepasning og havear-bejde tillige af en person, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt skatte-pligtig i et EU-/EØS-land. Det er en betingelse, at det pågældende EU-/EØS-land skaludveksle oplysninger med de danske myndigheder efter en dobbeltbeskatningsoverens-komst, en anden international overenskomst eller konvention eller en administrativtindgået aftale om bistand i skattesager.”[Ændringsforslaget medfører, at grænsegængere omfattet af kildeskattelovens §§ 5A-Dkan få fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet, der udføres af virksomheder ogpersoner fra andre EU-/EØS-lande]Side 2
Til § 24)Nr. 2og3udgår, og i stedet indsættes:”2.I§ 3indsættes før stk. 1 som nye stykker:”Bidrag kan ydes til husstande, der inden for perioden fra den 1. januar 2009 til den 1.september 2011 har fået udført tilskudsberettiget arbejde.Stk. 2.Ydelse af bidrag til husstanden er betinget af, at husstanden i det foregående ka-lenderår har fået udført tilskudsberettiget arbejde.”Stk. 1-3 bliver herefter stk. 3-5.”[Der er tale om en præcisering, således at lovens eksisterende terminologi bibeholdes]
Til § 35)Paragraffen affattes således:”Stk.1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2.§ 1 og § 01 har virkning fra og med den 1. juni 2011.Stk. 3.§ 3, stk. 2, i lov om hjemmeservice som indsat ved denne lovs § 2, nr. 2, harvirkning fra den 1. januar 2012.Stk. 4.Ved opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for kalenderåret 2011 ef-ter § 16 i lov om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den be-regnede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirke-skat for 2011, der følger af ligningslovens § 8 V som affattet ved denne lovs § 1.Stk.5. Den beregnede korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter stk. 4 fastsæt-tes af indenrigs- og sundhedsministeren på grundlag af de oplysninger, der foreliggerpr. 1. maj 2013. ”[Der er tale om en præcisering af virkningstidspunkterne]
Bemærkninger
Til nr. 1Titlen ændres som følge af ændringsforslag nr. 3, der ændrer i kildeskatteloven.Til nr. 2Det foreslås, at der indføres mulighed for at få skattefradrag for lønudgifter til vask, opvask ogstrygning i hjemmet. Der vil derfor ske en tilføjelse vedrørende disse serviceydelser i bilag 1til lovforslaget. Tilsvarende vil den kommende bekendtgørelse, der udstedes i medfør af § 8 V,stk. 5, følge opregningen i det tilrettede bilag 1, jf. også bemærkningerne til lovforslagets § 1,nr. 1.Side 3
Til nr. 3I henhold til den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3, og ændringsfor-slag nr. 2, er det en betingelse for at opnå fradrag, at arbejdet er udført af en virksomhed, der ermomsregistreret i Danmark, eller ved arbejde i form af rengøring, vask, opvask, strygning, vin-duespudsning, børnepasning og havearbejde tillige af en person, der ved indkomstårets udløb erfyldt 18 år og er fuldt skattepligtig i Danmark.Det foreslås, at denne betingelse for grænsegængere omfattet af kildeskattelovens §§ 5 A-D an-ses for opfyldt, hvis arbejdet er udført af en virksomhed, der er momsregistreret i et EU-/EØS-land, eller ved arbejde i form af rengøring, vask, opvask, strygning, vinduespudsning, børne-pasning og havearbejde tillige af en person, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år og erfuldt skattepligtig i et EU-/EØS-land. Det er en betingelse, at det pågældende EU-/EØS-landhar indgået en aftale om udveksling af oplysninger med Danmark.Grænsegængerreglerne kan anvendes af personer, der erhverver mindst 75 pct. af deres skatte-pligtige indkomst i Danmark. Reglerne indebærer, at de pågældende personer behandles somfuldt skattepligtige og dermed kan opnå fradrag for en række udgifter, der vedrører den skatte-pligtiges familiemæssige og personlige forhold. Det gælder også det foreslåede fradrag for ud-gifter til hjælp og istandsættelse. Da de omhandlede personer imidlertid har fast bopæl uden forDanmark, vil det være vanskeligt for disse personer at opnå fradrag, hvis det stilles som betin-gelse, at den udførende virksomhed eller person skulle være henholdsvis momsregistreret i ellerfuldt skattepligtig til Danmark. Det ville indebære en restriktion af grænsegængernes fri bevæ-gelighed, som kan være i strid med EU-retten.Med ændringsforslaget fjernes denne restriktion og dermed den potentielle uoverensstemmelsemed EU-retten.Ændringsforslaget forventes at medføre engangsudgifter vedrørende it-udvikling på 1 mio. kr.Ændringsforslaget forventes ikke at medføre driftsudgifter.
Til nr. 4Det foreslås, at ordet ”bidragsmodtager” erstattes af ”husstand”, således at lovens eksisterendeterminologi bibeholdes. Ændringen indebærer samtidig en præcisering af, at en husstand medto bidragsberettigede medlemmer begge vil være berettigede til hjemmeservicebidrag fremover,selv om bidraget i praksis kun har været knyttet til den ene persons CPR-nummer. Dette erf.eks. relevant i situationer, hvor en person, hvis CPR-nummer ikke har været knyttet til hjem-meserviceordningen, mister sin ægtefælle eller samlever.I det foreslåede stk. 2 præciseres det, at en husstands mulighed for at modtage bidrag bortfal-der, hvis husstanden ikke har fået udført bidragsberettiget arbejde i det foregående år. Det vilsige, at en husstand, der i f. eks. hele kalenderåret 2012 ikke benytter sig af hjemmeserviceord-ningen, pr. 1. januar 2013 mister muligheden for fremover at modtage bidrag.
Side 4
Til nr. 5Ikrafttrædelsesbestemmelsen nyaffattes med henblik på præcisering af virkningstidspunk-terne.I stk. 2 er indsat virkningstidspunkt for fradragsordningen, herunder den foreslåede ændringaf kildeskatteloven vedrørende grænsegængere, jf. ændringsforslag nr. 3.I stk. 3 er indsat bestemmelse om, at den foreslåede § 3, stk. 2, i lov om hjemmeservice, jf. æn-dringsforslag nr. 4, har virkning fra 1. januar 2012, hvilket betyder, at en bruger af ordningentidligst kan miste sin ret til hjemmeservice pr. 1. januar 2013.
Side 5