Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 208 Bilag 29
Offentligt
1003449_0001.png
1003449_0002.png
1003449_0003.png
1003449_0004.png
1003449_0005.png
1003449_0006.png
1003449_0007.png
1003449_0008.png
1003449_0009.png
1003449_0010.png
1003449_0011.png
Til lovforslag nr.L forslagsnummer
Folketinget -NaN (x. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den <>. maj 2011
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om hjemmeservice(Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet)[af skatteministeren (Peter Christensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Skattemi-nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4-6. Socialde-mokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale Venstresmedlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 19. maj 2011 og var til 1.behandling den 24. maj 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Skatteudvalget.Dispensation fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, i FolketingetsForretningsordenUdvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i§ 13, stk. 1, i Folketingets Forretningsorden således, at lov-forslaget kommer til 3. behandling tidligere end 30 dage ef-ter lovforslagets fremsættelse.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringLovforslaget har ikke været sendt i høring.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Dansk Byggeri,Dansk Energi Brancheforening - DEBRA,DANSKE ARK og Foreningen af Rådgivende Ingeni-ører,FSR - danske revisorer,Glarmesterlauget i Danmark,Håndværksrådet,Mogens Karlsen, Brande,NS Interiør ApS,Rejsearbejdere.dk,Rockwool Fondens Forskningsenhed,TEKNIQ-Installatørernes organisation ogÆldre Sagen.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.SamrådUdvalget har stillet 1 spørgsmål til skatteministeren tilmundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et samråd den27. maj 2011. Skatteministeren sendte den <> det talepapir,der lå til grund for besvarelsen, til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 64 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningensafgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
DocIDJournalnummer
2
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til titlen1)Titlen affattes således:
komstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig i etEU-/EØS-land. Det er en betingelse, at det pågældende EU-/EØS-land skal udveksle oplysninger med de danske myn-digheder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en an-den international overenskomst eller konvention eller en ad-ministrativt indgået aftale om bistand i skattesager.««[Ændringsforslaget medfører, at grænsegængere omfattet afkildeskattelovens §§ 5A-D kan få fradrag for hjælp ogistandsættelse i hjemmet, der udføres af virksomheder ogpersoner fra andre EU-/EØS-lande]Til § 25)Nr. 2og3udgår, og i stedet indsættes:»2.I§ 3indsættes før stk. 1 som nye stykker:»Bidrag kan ydes til husstande, der inden for perioden fraden 1. januar 2009 til den 1. september 2011 har fået udførttilskudsberettiget arbejde.Stk. 2.Ydelse af bidrag til husstanden er betinget af, athusstanden i det foregående kalenderår har fået udført til-skudsberettiget arbejde.««Stk. 1-3 bliver herefter stk. 3-5.[Der er tale om en præcisering, således at lovens eksisteren-de terminologi bibeholdes]Til § 36)Paragraffen affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.Stk. 2.§ 1 og § 01 har virkning fra og med den 1. juni2011.Stk. 3.§ 3, stk. 2, i lov om hjemmeservice som indsat veddenne lovs § 2, nr. 2, har virkning fra den 1. januar 2012.Stk. 4.Ved opgørelsen af en kommunes slutskat og kirke-skat for kalenderåret 2011 efter § 16 i lov om kommunalindkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den bereg-nede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget forkommuneskat og kirkeskat for 2011, der følger af lignings-lovens § 8 V som affattet ved denne lovs § 1.Stk. 5.Den beregnede korrektion af kommunens og kir-kens slutskat efter stk. 4 fastsættes af indenrigs- og sund-hedsministeren på grundlag af de oplysninger, der foreliggerpr. 1. maj 2013.«[Der er tale om en præcisering af virkningstidspunkterne]BemærkningerTil nr. 1Titlen ændres som følge af ændringsforslag nr. 4, der æn-drer i kildeskatteloven.Til nr. 2Det foreslås, at der indføres mulighed for at få skattefra-drag for lønudgifter til vask, opvask og strygning i hjemmet.Der vil derfor ske en tilføjelse vedrørende disse serviceydel-ser i bilag 1 til lovforslaget. Tilsvarende vil den kommendebekendtgørelse, der udstedes i medfør af § 8 V, stk. 5, følge
»Forslagtil
Lov om ændring af ligningsloven,kildeskatteloven og lov omhjemmeservice(Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse ihjemmet).«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 4]Til § 12)I det undernr. 1foreslåede§ 8 V, stk. 2, nr. 3,indsæt-tes efter: »rengøring«: »vask, opvask, strygning,«.[Ændringsforslaget indfører mulighed for fradrag for vask,opvask og strygning]Af etmindretali udvalget (S, SF og RV), tiltrådt af <>:3)I den undernr. 1foreslåede§ 8 Vindsættes somstk. 6:»Stk. 6.Skatteministeren foretager i 2012 en undersøgelseaf omfanget af fradragsordningens anvendelse i 2011 ogsender en orientering til Folketingets Skatteudvalg om un-dersøgelsens resultat.«[Evalueringsbestemmelse]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:Ny paragraf4)Efter § 1 indsættes som ny paragraf:»§ 01I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7.december 2010, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 254 af30. marts 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 5 B, stk. 1, nr. 1,indsættes som2.og3. pkt.:»Betingelsen i ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3, ansesfor opfyldt, hvis arbejdet er udført af en virksomhed, der ermomsregistreret i et EU-/EØS-land, eller ved arbejde i formaf rengøring, vask, opvask, strygning, vinduespudsning, bør-nepasning og havearbejde tillige af en person, der ved ind-
3
opregningen i det tilrettede bilag 1, jf. også bemærkningernetil lovforslagets § 1, nr. 1.Til nr. 3Ændringsforslaget betyder, at der indsættes en evalue-ringsbestemmelse i lovforslaget, således at skatteministe-ren tidligst muligt i 2012 – når det er muligt på baggrund affristerne for personers indgivelse af selvangivelse og årsop-gørelserne for 2011 – foretager en undersøgelse af i hvorstort omfang, fradragsordningen har været anvendt i 2011med det formål at få belyst, om anvendelsesomfanget svarertil det, der er lagt til grund for provenuskønnet i lovforsla-get. Der skal herunder undersøges, om der er grundlag foren revurdering af provenuskønnene i lovforslaget, og om dereventuelt er grundlag for, at ministeren iværksætter andreinitiativer, hvis f.eks. ordningen anvendes væsentligt mereend forudsat i lovforslaget. Fordelingen af fradrag anvendttil henholdsvis huslige opgaver og håndværksmæssige opga-ver (herunder hvilke typer arbejde, der er tale om) bør lige-ledes indgå i evalueringen. Undersøgelsens resultat skal sen-des til Folketingets Skatteudvalg.Evalueringsbestemmelsen har således til formål at førekontrol med, at udgifterne til fradragsordningen ikke eksplo-derer i vækst og bliver væsentligt højere end forudsat i lov-forslaget. Og med sigte på, at der kan tages nødvendige poli-tiske initiativer, hvis en sådan situation opstår.Til nr. 4I henhold til den foreslåede bestemmelse i ligningslovens§ 8 V, stk. 2, nr. 3, og ændringsforslag nr. 2, er det en betin-gelse for at opnå fradrag, at arbejdet er udført af en virksom-hed, der er momsregistreret i Danmark, eller ved arbejde iform af rengøring, vask, opvask, strygning, vinduespuds-ning, børnepasning og havearbejde tillige af en person, derved indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt skatteplig-tig i Danmark.Det foreslås, at denne betingelse for grænsegængere om-fattet af kildeskattelovens §§ 5 A-D anses for opfyldt, hvisarbejdet er udført af en virksomhed, der er momsregistreret iet EU-/EØS-land, eller ved arbejde i form af rengøring,vask, opvask, strygning, vinduespudsning, børnepasning oghavearbejde tillige af en person, der ved indkomstårets ud-løb er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig i et EU-/EØS-land.Det er en betingelse, at det pågældende EU-/EØS-land harindgået en aftale om udveksling af oplysninger med Dan-mark.Grænsegængerreglerne kan anvendes af personer, der er-hverver mindst 75 pct. af deres skattepligtige indkomst i
Danmark. Reglerne indebærer, at de pågældende personerbehandles som fuldt skattepligtige og dermed kan opnå fra-drag for en række udgifter, der vedrører den skattepligtigesfamiliemæssige og personlige forhold. Det gælder også detforeslåede fradrag for udgifter til hjælp og istandsættelse.Da de omhandlede personer imidlertid har fast bopæl udenfor Danmark, vil det være vanskeligt for disse personer atopnå fradrag, hvis det stilles som betingelse, at den udføren-de virksomhed eller person skulle være henholdsvis moms-registreret i eller fuldt skattepligtig til Danmark. Det ville in-debære en restriktion af grænsegængernes fri bevægelighed,som kan være i strid med EU-retten.Med ændringsforslaget fjernes denne restriktion og der-med den potentielle uoverensstemmelse med EU-retten.Ændringsforslaget forventes at medføre engangsudgiftervedrørende it-udvikling på 1 mio. kr. Ændringsforslaget for-ventes ikke at medføre driftsudgifter.Til nr. 5Det foreslås, at ordet ”bidragsmodtager” erstattes af”husstand”, således at lovens eksisterende terminologi bibe-holdes. Ændringen indebærer samtidig en præcisering af, aten husstand med to bidragsberettigede medlemmer begge vilvære berettigede til hjemmeservicebidrag fremover, selv ombidraget i praksis kun har været knyttet til den ene personsCPR-nummer. Dette er f.eks. relevant i situationer, hvor enperson, hvis CPR-nummer ikke har været knyttet til hjem-meserviceordningen, mister sin ægtefælle eller samlever.I det foreslåede stk. 2 præciseres det, at en husstands mu-lighed for at modtage bidrag bortfalder, hvis husstanden ik-ke har fået udført bidragsberettiget arbejde i det foregåendeår. Det vil sige, at en husstand, der i f. eks. hele kalenderåret2012 ikke benytter sig af hjemmeserviceordningen, pr. 1. ja-nuar 2013 mister muligheden for fremover at modtage bi-drag.Til nr. 6Ikrafttrædelsesbestemmelsen nyaffattes med henblik påpræcisering af virkningstidspunkterne.I stk. 2 er indsat virkningstidspunkt for fradragsordnin-gen, herunder den foreslåede ændring af kildeskattelovenvedrørende grænsegængere, jf. ændringsforslag nr. 4.I stk. 3 er indsat bestemmelse om, at den foreslåede § 3,stk. 2, i lov om hjemmeservice, jf. ændringsforslag nr. 5, harvirkning fra den 1. januar 2012, hvilket betyder, at en brugeraf ordningen tidligst kan miste sin ret til hjemmeservice pr.1. januar 2013.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF)Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S)John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)
4
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 208Bilagsnr.12345678910111213141516171819202122232425TitelHenvendelse af 23/5-11 fra Rockwool Fondens ForskningsenhedHenvendelse af 24/5-11 fra NS Interiør ApSHenvendelse af 24/5-11 fra Mogens Karlsen, BrandeHenvendelse af 24/5-11 fra DANSKE ARK og Foreningen afRådgivende IngeniørerFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 25/5-11 fra HåndværksrådetHenvendelse af 25/5-11 fra Rejsearbejdere.dkHenvendelse af 25/5-11 fra Glarmesterlauget i DanmarkHenvendelse af 25/5-11 fra TEKNIQ-Installatørernes organisati-onHenvendelse af 25/5-11 fra Ældre SagenHenvendelse af 25/5-11 fra FSR - danske revisorerPressemeddelelse fra BL - Danmarks Almene Boliger af 19. maj2011: »Almene lejere skal også kunne fradrage isatndsættelse«Henvendelse af 26/5-11 fra Dansk Energi Brancheforening - DE-BRAHenvendelse af 26/5-11 fra Dansk ByggeriSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-11 fra NSInteriør ApSSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/5-11 fra Mo-gens Karlsen, BrandeSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-11 fraDANSKE ARK og Foreningen af Rådgivende IngeniørerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-11 fraHåndværksrådetSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-11 fra Rej-searbejdere.dkSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-11 fraGlarmesterlauget i DanmarkSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-11 fraTEKNIQ-Installatørernes organisationSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24. maj 2011fra FSR - danske revisorerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/5-11 fraRockwool Fondens ForskningsenhedSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-11 fra Æl-dre SagenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/5-11 fraDansk Energi Brancheforening - DEBRA
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 208Spm.nr.Titel
6
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Spm. om, hvilke fordelingspolitiske konsekvenser, regeringenforventer af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at bekræfte, at da der er tale om en forsøgsordning, vilordningen blive tilrettelagt således, at det undervejs og efterføl-gende kan vurderes, hvordan forsøgsordningen virker, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke aftaler regeringen har med uafhængige forskere,der vil vurdere, hvordan forsøgsordningen forløber, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at tilsende en kopi (med resume) af relevante svenskeog finske videnskabelige rapporter om forløbet, effekten og denfordelingspolitiske virkning, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at beskrive den nuværende hjemmeserviceordning, sær-ligt med henblik på en beskrivelse af de administrative procedu-rer, set fra bruger, leverandør og administration, til skatteministe-ren, kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at oplyse, om den administrative organisering af hjem-meserviceordningen kan overføres til den i lovforslaget beskrevneforsøgsordning, til skatteministeren, kopi til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at ordningen – således som den er beskreveti lovforslaget – er meget afhængig af, at det skitserede betalings-modul fungerer, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ordningen skal fungere administrativt, indtildet planlagte betalingsmodul fungerer, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at bekræfte, at det er en svaghed ved den foreslåede ord-ning, at de personer, der bruger ordningen først får udbetalt densparede skat et år efter, betalingen til leverandørerne skal ske, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken plan B Skatteministeriet arbejder ud fra, hvisetablering af betalingsmodulet m.v. ikke kan gennemføres eftertidsplanen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at en person, der i 2011 bliver berettiget tilfradrag efter ligningslovens § 8 V kan få ændret sin forskudsregi-strering med det resultat, at de resterende B-rater i 2011 nedsæt-tes, eller at fradraget før A-skattetræk forøges, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om en nærmere beskrivelse af de forhold, hvor ministerenifølge den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i ligningslovens§ 8 V, stk. 5, kan fastsætte nærmere regler, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om det kan forventes, at den pågældende bemyndigelse iligningslovens § 8 V, stk. 5, udformes som en bekendtgørelse, ogat denne udstedes inden lovens forventede ikrafttræden og/eller
7
14
15
16
17
18
19
20
2122
23
24
25
26
virkningstidspunkt 1. juni 2011, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at beskrive ordningen nærmere for en husstand, hvorder er 2 ægtefæller og deres hjemmeboende 20-årige datter, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at beskrive ordningen nærmere i forhold til leverandø-ren, hvor der udføres en samlet ydelse, f.eks. reparation af varme-anlæg, og hvor leverandøren vil fakturere både arbejdsløn, mate-rialer og kørsel, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om listen i bilag 1 til lovforslaget om serviceydelser omfat-tet af fradragsordningen skal anses som udtømmende, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om listen i bilag 1 til lovforslaget om serviceydelser omfat-tet af fradragsordningen betyder, at der ikke er adgang til tilskudtil udførelse af tøjvask og strygning, selv om øvrige krav overhol-des, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om listen i bilag 1 til lovforslaget om serviceydelser omfat-tet af fradragsordningen betyder, at der ikke er adgang til tilskudtil pasning af køkkenhave (f.eks. bær og rodfrugter), selv om øv-rige krav overholdes, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om listen i bilag 1 til lovforslaget om serviceydelser omfat-tet af fradragsordningen betyder, at der ikke er adgang til tilskudtil løndelen af udgifter til installation eller opgradering af tyveri-alarm, selv om øvrige krav overholdes, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan ordningen vil virke i forhold til au pair-ordnin-gen, herunder integrationsministerens omtalte forslag om en aupair-ordning for ældre, til skatteministeren, kopi til integrations-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for provenuberegningerne bag forslaget, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en del af renoveringerne ministeren anslår vilvære energiforbedringer, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor meget CO2-udslippet fra opvarmning af boligmas-sen forventes at blive reduceret som følge af ordningen, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvor høj grad midlerne i Renoveringspuljen anvendtestil energiforbedringer af boligmassen, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om regeringen vil forpligte sig til at lave en evaluering afordningen i 2012 med henblik på eventuelle justeringer og at op-gøre de foreløbige provenumæssige virkninger af forslaget, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen vil finansiere forslaget ved at skærei aktiveringsindsatsen, i forebyggelsesindsatsen omkring arbejds-
8
27
28
29
30
31
32
3334
35
36
37
38
39
40
miljø, og i ABT-fonden, der understøtter udviklingen af velfærds-teknologi, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 24/5-11 fra DanskeARK og Foreningen af Rådgivende Ingeniører, jf. L 208 – bilag4, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lejerne i almene boliger kan få glæde af dendel af ordningen, som angår istandsættelse af hjemmet, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det lægges til grund, at 2/3 af udgifterne vedlovforslaget relaterer sig til istandsættelse af hjemmet, når desvenske erfaringer fra lignende ordninger er, at 90 pct. af udgif-terne vedrører istandsættelse, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at oplyse de svenske vurderinger af udgifterne, jf. lov-forslagets bemærkninger hvor det er anført, at hver 11. svenskervurderes at anvende den svenske ordning, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan det sikres, at også borgere, herunder mangeældre borgere, uden adgang til internettet og elektronisk betalingkan betjene sig af ordningen, når det særlige betalingsmodul for-venteligt indføres i 2012, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om en uddybende redegørelse for de provenumæssige kon-sekvenser anført i tabel 1 i lovforslaget, navnlig tilbageløb og for-ventede adfærdsændringer, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en redegørelse for udviklingen af ordningens betalings-modul, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en beskrivelse af hjemmeserviceordningen, som den varda VK-regeringen kom til i 2001, og de ændringer, der efterføl-gende er foretaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at fremsende de evalueringer, der er blevet foretaget afhjemmeserviceordningen, som den så ud frem til primo 2002, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad den forventede direkte beskæftigelsesmæssige ef-fekt fordelt på år er, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der ikke snydes på fak-turaer, så materialeudgifter faktureres som lønudgifter, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange midler der er til administration af ordnin-gen, og hvor finansieres de fra, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil håndtere spørgsmål vedrørendeborgeres eksisterende aftaler med hjemmeservice, vinduespudserem.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at nabo A kan få fuldt fradrag for lønudgif-ten til nabo B’s dreng, der lige er fyldt 18 år, for at denne f.eks.
9
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
slår nabo A’s græs, og omvendt, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvad konsekvensen er for sort arbejde på længere sigtaf den foreslåede fradragsordning, jf. synspunktet fra RockwoolFondens Forskningsenhed, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om der ikke er tale om meget store udgifter til udvikling ogdrift af et nyt it- og betalingssystem, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om der ikke er rimeligt frit slag for, at lovforslaget kan om-gås til at opnå fradrag for betaling af opgaver, som slet ikke eromfattet af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorledes ministeren forestiller sig, at der skal udøveskontrol af, at der i de private hjem rent faktisk er foretaget opga-ver, som er omfattet af lovforslaget, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvilken betydning for provenuskønnet ministeren me-ner det får, hvis ordningen uretmæssigt også anvendes til at opnåfradrag for opgaver, som ikke er omfattet af ordningen, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der i perioden fra lo-vens ikrafttræden og frem til det særlige betalingsmodul er påplads, findes en løsning, som sikrer, at den del af befolkningen,der ikke har internetadgang, har adgang til at anvende ordningenpå en smidig og hensigtsmæssig måde, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor mange job staten skal nedlægge for at gennemføreden foreslåede »reduktion af centraladministrationen omfattendeudgifter til løn og øvrig drift på 5 pct. årligt svarende til knap 1mia. kr.« i 2013, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke arbejdsopgaver centraladministrationen skal op-høre med at løse i 2012 og 2013 for at spare henholdsvis 2,5 og 5pct. – ud over de løbende »effektiviseringer« på 2 pct. om året, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om regeringen er enig i, at det vil være grupper med højindkomst og/eller formue, som har bedst mulighed for at udnytteskattefradragene, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen ikke foreslår en målrettet støtte tilenergirenovering i stedet for at dele penge ud med rund hånd tilalle typer af boligforbedringer, f.eks. installation af nye køkkenerog jacuzzier, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange borgere, regeringen forventer, der vil brugeordningen til at energirenovere deres boliger, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om regeringens nye plan om, at der ikke må pålægges min-dre virksomheder nye administrative byrder betyder, at mindre
10
53
54
55
56
57
58
59
60
6162
63
64
virksomheder ikke kan være leverandører af ydelser omfattet afforsøgsordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåMFU spm., om lejere i den private udlejningssektor og i den al-mene sektor samt andelshavere vil kunne benytte fradraget til ar-bejder, som ikke er omfattet af beboerens egen råderet over boli-gen, f.eks. udvendige arbejder, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåMFU spm., om lejere i den private udlejningssektor og i den al-mene sektor samt andelshavere vil have mulighed for at benyttefradraget til samme arbejder som boligejere, til skatteministeren,og ministerens svar herpåMFU spm., om den enkelte beboer i et lejemål eller en andelsbo-lig vil kunne få et forholdsmæssigt fradrag af de samlede arbejds-omkostninger ved f.eks. at skifte vinduerne i en etageejendom, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvordan ministeriet skønner, at fordelingen af an-vendelsen af tilskuddet vil være på de forskellige ansøgergrupper(parcelhusejere, almene lejere, andelshavere og lejere i den priva-te udlejningssektor), til skatteministeren, og ministerens svar her-MFU spm. om at sikre, at ansøgerne registres efter boform (al-mene lejere, privat udlejning, andelshavere, ejerboliger (herunderparcelhus/ejerlejlighed), til skatteministeren, og ministerens svarherpåMFU spm. om at kommentere pressemeddelelse af 19. maj 2011fra Boligselskabernes Landsforening »Almene lejere skal ogsåkunne fradrage istandsættelse«, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at stille ændringsforslag om indsættelse af en revisions-bestemmelse i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan ministeren stiller sig til muligheden for at dif-ferentiere fradraget til vedligeholdelse på den måde, at beløbs-grænsen for fradrag vedrørende energirenoveringer gøres størreend ved andre former for vedligeholdelse, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at vurdere de beskæftigelsesmæssige konsekvenser aflovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om eksempler på andre tilfælde, hvor indførelse af fradrag,tilskud, skattefritagelse el. lign. ikke anslås at føre til øget efter-spørgsel efter det, der begunstiges, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at vurdere omfanget af sort arbejde i forbindelse medopførelse af køkkener og badeværelser, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en del af den fradragsberettigede vedligehol-delse, ministeren anslår, vil omhandle køkkener og badeværelser,til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 208Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm. om en uddybende redegørelse for modtagne svar ogat besvare eventuelle udestående og opfølgende spørgsmål vedrø-rende lovforslaget, til skatteministeren