Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 208 Bilag 47
Offentligt
1005173_0001.png
1005173_0002.png
1005173_0003.png
1005173_0004.png
1005173_0005.png
Til lovforslag nr.L 208
Folketinget 2010-11
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 30. maj 2011
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og lov omhjemmeservice(Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet)[af skatteministeren (Peter Christensen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 19. maj 2011og var til 1.behandling den 24. maj 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalgetafgav betænkning den 27. maj 2011. Lovforslaget var til 2.behandling den 30. maj 2011, hvorefter det blev henvist tilfornyet behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyetudvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.Skriftlige henvendelserUdvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-get modtaget skriftlige henvendelser fra:Andelsboligforeningen Milebuen,Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,Service-Vagten ogNanna Trojel, Juelsminde.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-get stillet 18 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig be-svarelse, som denne har besvaret, med undtagelse af spørgs-mål 83, som forventes besvaret inden 3. behandling.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, V, DF, KF, SF og LA) indstillerlovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-mer af udvalget bemærker følgende:I den nuværende situation er det en stor og væsentlig op-gave at skabe vækst i de erhverv, der har været hårdt ramt afden økonomiske krise, og at skaffe beskæftigelse til nogle afde grupper - primært kortuddannede - som har været hårdtramt af krisen. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkepartimener, at denne opgave kun kan løses, hvis man tør igang-sætte reelle vækstinitiativer, der målrettet sætter skub i be-skæftigelsen. Boligjobordningen bygger på denne tankegangog er derfor et skridt i den rigtige retning.Derudover er det absolut tiltrængt at give børnefamiliernebedre muligheder for at få den travle hverdag til at hængesammen – med to job, lukkedage i daginstitutionerne og for-kortede åbningstider er en økonomisk håndsrækning til købaf huslige serviceydelser en stor hjælp.Ifølge regeringens egen Familie- og Arbejdslivskommis-sion vil det tilmed være selvfinansierede at udvide hjemme-serviceordningen, bl.a. i kraft af den fortrængning af sort ar-bejde til fordel for hvidt arbejde, det vil medføre. Derudoverer styrken ved en udvidet hjemmeserviceordning, at den sti-mulerer efterspørgslen efter ufaglært arbejdskraft, for hvil-ken det er sværere at finde andre ordinære job, end tilfældeter for faglærte.Derfor har Socialdemokratiet og Socialistisk Folkepartilænge arbejdet for at udvide hjemmeserviceordningen til atomfatte børnefamilier. Dette krav har regeringen modarbej-det, og den har tilmed ad flere omgange beskåret hjemme-serviceordningen trods løfter om det modsatte.For hele Boligjobordningen taler også, at den får flyttetarbejde fra det sorte til det hvide arbejdsmarked med denskattebetaling og rettigheder for medarbejdere og servicekø-bere, det medfører. Det har ikke været muligt under ud-valgsbehandlingen at få klare vurderinger af omfanget af ef-
AX013415
2
fekterne på beskæftigelsen og på udryddelsen af sort arbej-de, men at de positive effekter er til stede, er Socialdemo-kratiet og Socialistisk Folkeparti ikke i tvivl om. Dette syns-punkt understøttes også af Rockwool Fondens Forsknings-enhed i dens henvendelse til udvalget.I den nuværende form afskærer lovforslaget reelt lejerefra at få fradrag for udvendige boliginvesteringer og udven-dig vedligeholdelse af et lejemål/en andel, på trods af at bå-de lejere og andelshavere betaler til vedligeholdelse og inve-steringer af lejemålet/andelen gennem deres husleje hen-holdsvis andelsafgift. Socialdemokratiet og Socialistisk Fol-keparti mener, at ordningen i højere grad burde kunne be-nyttes af lejere og andelshavere.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti mener des-uden, at Boligjobordningen aktivt skal fremme energireno-vering af boligmassen. På den baggrund anser partierne detfor relevant løbende at følge udviklingen af nye former forenergiteknologi, der kan nedbringe husstandes energiforbrugog bidrage til omstillingen til vedvarende energi med hen-blik på eventuelt at inkludere dem på listen over service-ydelser, der er omfattet af fradragsordningen (bilag 1 i lov-forslagets bemærkninger).Endvidere mener partierne, at regeringen aktivt skal søgeat lede efterspørgsel i retning af energirenoveringer medf.eks. oplysningsmateriale, kampagner og samarbejde medenergiselskaber og brancheorganisationer el.lign.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti anser det forvigtigt, at Boligjobordningen ikke kun formelt, men ogsåreelt, er tilgængelig for alle danskere, herunder også de over460.000 danskere i alderen 65-89 år, der aldrig har anvendtinternettet. Der skal arbejdes aktivt for at finde en løsning,der gør ordningen nemt tilgængelig for disse og for andreborgere, der ikke er rutinerede internetbrugere.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti finder detendvidere stærkt kritisabelt og risikabelt, at provenuskønne-ne for lovforslaget er meget skrøbelige og baseret på et såsvagt empirisk grundlag (der henvises til bemærkningernetil lovforslaget og ministerens svar på spørgsmål 1, 21, 26og 32). Der er potentielt tale om en betragtelig merudgift forstaten, som regeringen ikke tager alvorligt nok.Den store usikkerhed, som provenuskønnene i lovforsla-get er behæftet med, forstærkes yderligere af den konkreteudformning af Boligjobordningen som en fradragsordning istedet for en tilskudsordning. Mens udgifterne til en til-skudsordning kan følges løbende, kender man først de reelleudgifter til den foreslåede fradragsordning ved skatteåretsudgang. Det er efter Socialdemokratiets og Socialistisk Fol-kepartis mening en unødvendig risikofaktor i en tid, hvor enstram styring af de offentlige budgetter er nødvendig.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti havde gerneforhandlet med regeringen om Boligjobordningen, herunderisær om en anden tilskudsmodel og en anden finansieringend den fremlagte. Den påtænkte finansiering af ordningentager de to partier klart afstand fra. At skære yderligere påkvaliteten af aktiveringstilbud, på Forebyggelsesfondensmidler og på støtten til udvikling af velfærdsteknologi samtat lægge op til så voldsomme yderligere besparelser i staten
vil have meget negative konsekvenser på en lang række om-råder.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har til 2. be-handling stillet ændringsforslag til loven for at få følgendeevalueringsbestemmelse optaget i loven: »Skatteministerenforetager i 2012 en undersøgelse af omfanget af fradragsord-ningens anvendelse i 2011 og sender en orientering til Fol-ketingets Skatteudvalg om undersøgelsens resultat.« Rege-ringen og Dansk Folkeparti har afvist dette.Med de mange usikkerheder om de økonomiske konse-kvenser af lovforslaget og ønsket om at fremme energireno-veringer in mente, mener partierne, at der tidligt i 2012 børforetages en evaluering af lovens virkning og en eventuel ju-stering af ordningen. Dette kan ske, så snart det er muligt atfå overblik over anvendelsen af ordningen ved hjælp af datafra selvangivelserne.Etmindretali udvalget (RV) indstiller lovforslaget tilforkastelse.Mindretallet vil stemme for de stillede æn-dringsforslag.Radikale Venstres medlem af udvalget medgiver, at lov-forslaget vil medføre en vis formindskelse af sort arbejde ogen vis forøgelse af aktiviteten, og ser det som en positiv sideaf lovforslaget. Det er usikkert, hvor stor denne virkning er.Heroverfor står, at en meget stor del af lovforslagets virk-ning er, at arbejde, der på ganske normal vis udføres i priva-te hjem uden fradrag, nu pludselig får en fradragsmulighed –til skade for statsfinanserne. Regeringen skønner, at ordnin-gen samlet set vil koste ca. 4,5 mia. kr. i årene 2011, 2012og 2013. Dette skøn er højst usikkert. Der er ingen erfarin-ger overhovedet med en ordning af denne art, og det kan ik-ke udelukkes, at ordningen bliver langt dyrere, end regerin-gen skønner. Med lovforslaget trækkes en check på statskas-sen af ukendt omfang. Det finder Radikale Venstre uansvar-ligt på et tidspunkt, hvor der i øvrigt er brug for at styrkestatsfinanserne og modvirke offentlig gældsstiftelse.Statsstøtte til private hjem giver kun mening, hvis denretter sig imod investeringer, der har en langsigtet positivvirkning på samfundsøkonomien. Tilskud til eller fradragfor energibesparende foranstaltninger ville bidrage til atnedsætte energiforbruget til gavn både for samfundsøkono-mien og for den enkelte skatteyder. Uden en sådan målret-ning bliver virkningen af statsstøtte tilfældig og virknings-løs.Radikale Venstre kan slet ikke tilslutte sig vigtige dele afden foreslåede finansiering. Flere af elementerne er direkteskadelige, andre er uspecificerede. Beskæringen med 300mio. kr. af Forebyggelsesfonden og globaliseringspuljen vilfå skadelige virkninger. Den meget store besparelse på 5pct. årligt på centraladministrationen – ud over den normale2,5 pct. årlige besparelse – kan ikke undgå at få alvorligefølgevirkninger og medføre store fyringsrunder. Hvor be-sparelserne vil sætte ind er end ikke antydningsvis oplyst.Lovforslaget er præget af usikre skøn og dårlig forbered-else, både når det drejer sig om de totale udgifter, og omvirkningen af fradragsordningen på forskellige befolknings-grupper, på lejere og ejere, og personer med høj og lav ind-komst. Radikale Venstre finder, at der er tale om lovsjuskfor et ukendt større milliardbeløb.
3
Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagettilforkastelse.Mindretallet vil stemme hverken for ellerimod de stillede ændringsforslag.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænk-ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i ud-valget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind-stillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti tillægsbetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med und-tagelse af EL):Til § 11)I den undernr. 1foreslåede§ 8 Vindsættes istk. 1som2. pkt.:»Reparation, installation eller udskiftning af biokedelan-læg anses som istandsættelse i hjemmet.«[Mulighed for fradrag for reparation, installation eller ud-skiftning af biokedelanlæg]Til § 32)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.I§ 6, stk. 1,ændres »§ 3, stk. 2« til: »§ 3, stk. 4«.«[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 3, nr. 2]BemærkningerTil nr. 1Ved fortolkning og afgrænsning af, hvilke serviceydelserder er omfattet af fradragsordningen, er der taget udgangs-punkt i de tidligere lignende tilskudsordninger. I forhold tilvedligeholdelse og reparation af eksisterende helårsbolig erder tale om en gengivelse af ydelserne fra renoveringspuljen2009, jf. § 1, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse nr. 281 af 7. april2009. Disse omfattede ikke installation, udskiftning og repa-ration af biokedelanlæg.Under henvisning til, at regeringen har et mål om, atDanmark skal være fossilfrit i 2050, foreslås det, at der ogsågives mulighed for at få fradrag for arbejdsløn i forbindelsemed reparation, installation og udskiftning af biokedelan-læg.Til nr. 2Der er tale om en konsekvensrettelse af en henvisning i §6, stk. 1, i lov om hjemmeservice, som følge af at det fore-slås at indsætte to nye stykker i § 3 i lov om hjemmeservice,jf. lovforslagets § 3, nr. 2.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF)Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S)John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 208 efter afgivelse af betænkningBilagsnr.33343536373839404142434445TitelBetænkning afgivet den 27. maj 20111. udkast til tillægsbetænkningHenvendelse af 29/5-11 fra Service-VagtenHenvendelse af 29/5-11 fra Nanna Trojel, JuelsmindeHenvendelse af 30/5-11 fra Andelsboligforeningen MilebuenÆndringsforslag til 3. behandling, fra skatteministerenHenvendelse af 30/5-11 fra Andelsboligforeningernes Fællesre-præsentation2. udkast til tillægsbetænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/5-11 fraNanna Trojel, JuelsmindeSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/5-11 fra Ser-vice-VagtenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/5-11 fra An-delsboligforeningernes FællesrepræsentationSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/5-11 fraGlarmesterlauget i DanmarkSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/5-11 fra An-delsboligforeningen Milebuen
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 208 efter afgivelse af betænkningSpm.nr. Titel66Spm. om at redegøre for, om det er muligt eller sandsynligt, at le-jerne tvinges ud i fradragsspekulation, hvis lovforslaget vedtagesi den nuværende form, til skatteministeren, og ministerens svarherpå67Spm., om det er korrekt forstået, at hvis en lejer i privat udlej-ning, der skal til at fraflytte en lejlighed, og lejeren efter lejekon-trakten skal aflevere lejemålet nyistandsat, at lejeren så skalistandsætte lejligheden, inden lejeren opsiger lejemålet, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpå68Spm. om, hvilken betydning det har for lejers udnyttelse af skat-tefradraget, hvis lejeren betaler til en indvendig vedligeholdelses-konto, eller hvis lejer selv står for den indvendige vedligeholdel-se, til skatteministeren, og ministerens svar herpå69Spm., om det er korrekt forstået, at lejeren i privat udlejning skalvære bestiller af istandsættelsesarbejderne for at få skattefradragfor lønudgifter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå70Spm., om det er korrekt forstået, at hvis det er udlejeren i privatudlejning, som bestiller håndværkerne, så er der ikke noget skat-tefradrag til lønudgifter for lejerens vedkommende, til skattemini-steren, og ministerens svar herpå
5
71
72
7374
75
76
77
78
79
80
81
82
83
Spm. om, hvilken rolle det vil spille for lejeren, hvis det i lejekon-trakten er aftalt, at udlejer vælger håndværker, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om fradrag for lejere, der efter aftale i lejekontrakten skalaflevere lejemålet helt eller delvis nyistandsat, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om lejers adgang til fradrag ved fraflytning, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken betydning det vil have, hvis lejer beder om for-syn og man på dette syn fordeler istandsættelsesopgaverne, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken betydning det vil have for muligheden for le-jers udnyttelse af fradraget, hvis lejer har misligholdt lejemålet oglejer ønsker at stå for udbedringen af misligholdelse, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken betydning det har for lejer, hvis lejer i forbin-delse med råderetten moderniserer lejemålet med skattefradrag,fraflytter og herefter får en godtgørelse for arbejderne, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt en lejer kan opnå fradrag ved arbejder i boli-gen udført af udlejer, og for hvilke der efter boligreguleringslo-vens bestemmelser af lejer skal betales forbedringslejeforhøjelse,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan det sikres, at rettigheder til fradrag for istand-sættelsesudgifter for en ejer af en ejerlejlighed, der skal sælges,ligestilles med lejers rettigheder til at fradrage udgifter i forbin-delse med istandsættelse ved fraflytning, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt en ejer af en udlejet ejerbolig kan fradrageistandsættelsesomkostninger i forbindelse med istandsættelse veden lejers fraflytning, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvorvidt en lejers bidrag til udvendig og indvendigvedligeholdelse efter lejelovens og boligreguleringslovens be-stemmelser herom kan give fradrag for lejeren, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at opliste de situationer, hvor en lejer kan opnå fradragved arbejder i lejerens bolig, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at redegøre for de forventede udgifter for staten, hvis le-jerne udnytter muligheden for at fradrage 15.000 kroner til istand-sættelser ved fraflytning, til skatteministeren, og ministerens svarherpåMFU spm., om en lejer i en privat lejebolig kan få fradrag foristandsættelsesarbejder, til skatteministeren