Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 208
Offentligt
1003064_0001.png
1003064_0002.png
J.nr. 2011-311-0063Dato: 26. maj 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 208 - Forslag til lov omændring af ligningsloven og lov om hjemme-service. (Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse ihjemmet).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 24. maj 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Peter Christensen/ Søren Schou
Spørgsmål 9:Kan ministeren bekræfte, at det er en svaghed ved den foreslåede ordning, at de personer, derbruger ordningen – således som det er beskrevet i lovforslagets bemærkninger – først får udbe-talt den sparede skat et år efter, betalingen til leverandørerne skal ske, og at ordningen såledesklart favoriserer personer med likviditet?
Svar:Nej, det kan jeg ikke bekræfte.Det vil for de færreste personer, der får udbetalt værdien af fradraget (skatterabatten) som over-skydende skat efter indkomstårets udløb, være gået et helt år siden de afholdt udgiften. Det be-tinger jo, at alt servicearbejdet bliver udført i begyndelsen af året, hvilket ikke vil være tilfældeti praksis. Hjælp i hjemmet vil typisk ske løbende over året med flere betalingsterminer, ogegentlige reparationsarbejder vil typisk ske på en gang, men for ejere og lejere set under ét, vilarbejdet blive udført og betalt jævnt hen over året. I gennemsnit vil der således gå omkring 8måneder før skatterabatten udbetales og kun omkring 5 måneder vedrørende fradrag i 2011.Hvor det drejer sig om større engangsbetalinger, kan det også være hensigtsmæssigt at foretageen ændring af forskudsregistreringen. Kort tid efter ordningen vedtages, vil SKAT ændre tek-sten til to eksisterende felter i forskudssystemet, således at det klart fremgår, hvor både fradragog indtægter fra ordningen forskudsregistreres, jf. også svaret på spørgsmål 11. Anvendes den-ne mulighed, vil værdien af fradraget (skatterabatten) blive udmøntet jævnt over de resterendemåneder af indkomståret som mindre indeholdt skat ved udbetalingen af lønnen eller overfør-selsindkomsten.Det bemærkes også, at der er tale om en skatterabat, der ikke har eksisteret før. I det omfang,der gives fradrag for ydelser, der hidtil og også fremover vil blive købt, ser jeg ikke noget pro-blem i tidsforskydningen mellem afholdelse af udgiften og udbetalingen af skatterabatten forden personkreds, der påfører fradraget i TastSelv ved årets udløb.Og hvad angår skattefradraget i forbindelse med større reparationsarbejder, hvortil der kan op-nås maksimalt fradrag, anser jeg det ikke for sandsynligt, at tidsforskydningen mellem afhol-delse af udgiften og udbetalingen af rabatten vil virke dæmpende på tilskyndelse til at igang-sætte fradragsberettigede aktiviteter.Min vurdering skal også ses i lyset af, at det maksimale ”tilskud” pr. person på op til ca. 5.000kr. i de fleste tilfælde i forbindelse med reparationsarbejder på boliger kun vil udgøre en mindredel af den samlede udgift.Alt i alt finder jeg det derfor ikke sandsynligt, at de mange gunstige virkninger af ordningen forborgere, virksomheder og hele samfundsøkonomien vil blive påvirket i nogen nævneværdiggrad af den relativt beskedne likviditetsbelastning, som skyldes tidsforskydningen mellem af-holdelse af udgiften og udbetalingen af skatterabatten, hvad enten man får skatterabatten jævntfordelt over året (eller de resterende måneder af indkomståret) eller i forbindelse med årsopgø-relsen et par måneder efter årsskiftet.
Side 2