Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 210 Bilag 15
Offentligt
1014044_0001.png
Til lovforslag nr.
L 210
Folketinget 2010-11
Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 21. juni 2011
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpede udvisningsregler)
[af integrationsministeren (Søren Pind)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. maj 2011 og var til 1.
behandling den 14. juni 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik. Udvalget afgav betænkning den 17.
juni 2011. Lovforslaget var til 2. behandling den 21. juni
2011, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Ud-
valget for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 21 spørgsmål til integrationsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Høring
Udvalget afholdt den 20. juni 2011 en offentlig høring
om lovforslaget. Programmet for høringen er omdelt på bi-
lag 10.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, DF, SF og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget kan konstatere, at antallet af sager, hvor de
tiltalte er herboende udlændinge, er relativt højt, og at dom-
stolene dermed står med en ressourcemæssig udfordring. Da
der er meget mindre praksis på området fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, vil en uændret bevilling til
domstolene få den negative konsekvens, at der vil ske en
forøgelse af sagsbehandlingstiden generelt, fordi flere sager
nu vil skulle for et nævningeting, og fordi domstolene nu ik-
ke blot skal tage stilling til skyldsspørgsmål, men også straf-
udmåling og eventuelt spørgsmålet om udvisning. Det vil
være ressourcetungt og belastende for byretterne og til dels
landsretten, indtil domstolene har etableret en praksis.
S og SF havde gerne set, at der med lovændringen var
sikret de nødvendige bevillinger til domstolene, så vi kunne
undgå forøgede sagsbehandlingstider. Det har S og SF de-
sværre ikke kunnet få regeringen og Dansk Folkeparti med
til, hvorfor S og SF vil bede regeringen om, at det forud for
den kommende finanslovsaftale afdækkes, hvor stort dom-
stolenes yderligere ressourcebehov vil være, ikke kun i for-
bindelse med dette lovforslag, men også indbefattet de øvri-
ge tiltag i regeringens 2020-plan, således at det ressourcebe-
hov kan medtages i de kommende forhandlinger.
På høringen om lovforslaget den 20. juni 2011 var der
drøftelser af, hvilke konsekvenser lovforslaget får for antal-
let af udvisningssager ved domstolene, der alligevel ikke
kan føre til udvisning, og af hvilken betydning lovforslaget
får for ressourceforbruget ved domstolene. S og SF vil nøje
følge udviklingen på dette felt for at sikre, at domstolene har
de fornødne ressourcer, og at lovændringen ikke medfører
en forøget sagsbyrde ved domstolene, uden at der i øvrigt
kan ses nogen ændring i antallet af sager, hvor der rent fak-
tisk træffes beslutning om udvisning.
S og SF er fortsat kritiske over for lovkvaliteten i lovfor-
slaget og ønsker, at loven får tilføjet det ændringsfor-
slag, som Institut for Menneskerettigheder har udarbejdet,
og som S og SF har stillet til lovforslaget til 2. behandling. S
og SF vil arbejde for, at den formulering indføres efter et
folketingsvalg. I øvrigt ønsker S og SF også at føre den kri-
minelle lavalder tilbage til 15 år, hvilket også vil have be-
tydning for konsekvenserne af dette lovforslag.
S og SF kan konstatere, at integrationsministeren flere
gange har fejludlagt lovforslagets reelle indhold og konse-
kvenser. S og SF er utilfredse med, at ministerens svar i fol-
ketingssalen under behandlingen af lovforslaget er på græn-
sen af at være i strid med de skriftlige svar, integrationsmi-
AX013474
L 210 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 15: Tillægsbetænkning afgivet 22. juni 2011
1014044_0002.png
2
nisteren har afgivet til udvalget. S og SF oplever, at regerin-
gen lader en meget trist tradition for en forhastet og karike-
ret lovbehandling på udlændingeområdet fortsætte.
Et
mindretal
i udvalget (RV og EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af ud-
valget konstaterer, at nærværende lovforslag er blevet til
som »betaling« til Dansk Folkeparti for at bryde deres løfte
om ikke at forringe efterlønnen. Det er dybt tragisk, at man
handler på den måde i politik.
Samtidig finder RV og EL det stærkt bekymrende, at et
bredt flertal i Folketinget er villig til at give køb på grund-
læggende retsprincipper og desuden vedtage en lovændring,
som der er stor usikkerhed om den praktiske betydning af.
Integrationsministeren har ikke påvist nogen egentlig
grund til at foretage ændringer af udlændingelovens § 26,
stk. 2, idet ministeren ikke har kunnet vise eksempler på
sager eller typer af sager, hvor ministeren mener, at pågæl-
dende personer skulle have været udvist, men hvor dette ik-
ke er sket efter gældende regler. Derfor er de praktiske kon-
sekvenser af lovforslaget og dettes reelle rækkevidde usik-
ker, selvom ministeren klart har bekræftet, at lovforslaget
indfører nogle grundlæggende ændringer i udlændingelov-
givningen. Ligesom ministeren har bekræftet, at lovforslaget
vil føre til flere udvisninger og vil medføre en »procesrisi-
ko« for, at Danmark bliver dømt ved Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol. Det er bekymrende, at Folketinget
dermed ikke har nogen reel indsigt i konsekvenserne af lov-
forslaget, og denne problematik skærpes yderligere, idet der
er meget sparsom praksis fra Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol, for så vidt angår udvisningssager, der ve-
drører personer med kortere ophold, eller som har begået
mindre alvorlige lovovertrædelser.
RV og EL er desuden dybt bekymrede, fordi lovforslaget
betyder, at der indføres omvendt bevisbyrde i sager vedrø-
rende udvisning af kriminelle udlændinge. Det følger af lov-
forslagets ordlyd og ministerens svar, at lovforslaget vil
medføre, at domstolene fremover kun skal undlade at udvi-
se, hvis dette »med sikkerhed« er i strid med Danmarks in-
ternationale forpligtelser. Dermed vil der ved tvivl om inter-
nationale konventioners rækkevidde skulle udvises uanset
denne usikkerhed, og dermed vendes bevisbyrden, således at
den anklagede/dømte og dennes forsvarer må påvise, at en
udvisning ville være i strid med en given international kon-
vention. Dermed fraviges det grundlæggende retsprincip
om, at enhver tvivl skal komme den anklagede til gode, og i
praksis vil dette betyde, at Danmark vil udvise f.eks. til tor-
tur, når man ikke med sikkerhed kan sige, om der er risiko
for dette, og at der dermed er stor risiko for overtrædelse af
FN’s torturkonvention. Denne fravigelse af grundlæggende
retsstatsprincipper finder RV og EL stærkt kritisabel.
Ydermere mener RV og EL, at det er uhensigtsmæssigt,
at udvisning fremover vil være en lovbestemt følge, hvis en
ikkedansk statsborger idømmes frihedsstraf uanset friheds-
straffens varighed (her bortset fra nogle få typer sager, der
ikke er omfattet af udvisningsreglerne, f.eks. færdselssager).
Anklagemyndigheden skal fremover altid nedlægge påstand
om udvisning uanset de konkrete omstændigheder og skal
således kun overveje, om der eventuelt skal være tale om
betinget udvisning. Dette indskrænker domstolenes rolle og
anklagemyndighedens objektivitet i arbejdet, jf. objektivi-
tetsprincippet.
Samtidig mener RV og EL, at den mest hensigtsmæssige
lovgivningsteknik indebærer, at man i dansk lovgivning
tager stilling til den retstilstand, man ønsker skal være gæl-
dende. Ved vedtagelse af nærværende lovforslag bliver det
altså dansk ret, at personer uden dansk statsborgerskab skal
udvises, hvis de idømmes helt ned til bare syv dages fængs-
el. En udvisning i et sådant tilfælde vil reelt kun blive for-
hindret af internationale konventioner, og personen skal i
stedet have en betinget udvisning. RV og EL mener, at det
er udtryk for fejhed, når danske lovgivere ikke selv vil skri-
ve i loven, hvilken retstilstand man ønsker i Danmark, men
alene henviser til, at internationale konventioner skal be-
skytte. Selv børn ned til 14 år vil fremover skulle enten ud-
vises eller have en betinget udvisning.
Det er desuden højst sandsynligt, at mange flere vil være
henvist til et liv på tålt ophold, hvis lovforslaget vedtages.
Når flere udvises, og en del af dem ikke kan udsendes, f.eks.
fordi de risikerer tortur, vil der være flere, der kommer på
tålt ophold og dermed skal leve et liv, hvor man i et ukendt
antal år skal opholde sig i Sandholmlejren, mens arbejde og
uddannelse ikke er en mulighed. Dette gælder desuden også
både flygtninge og udlændinge, der har haft ophold på et an-
det grundlag end asyl, f.eks. familiesammenføring eller via
arbejdstilladelse, men som ikke kan sendes tilbage til deres
hjemland, fordi de risikerer tortur eller anden forfølgelse.
Integrationsministeren og politikere fra flertallet for lov-
forslaget har flere gange henvist til, at det er muligt kan få
prøvet sin sag ved Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstol, men en sådan langvarig proces kræver et stort
overskud – ikke mindst økonomisk – at føre. Sagen skal
gennem alle retsinstanser i Danmark og så bagefter videre til
Menneskerettighedsdomstolen. Dette har i flere tilfældet va-
ret op til seks år og besværes yderligere af, at en klage til
Menneskerettighedsdomstolen ikke automatisk har opsæt-
tende virkning, således at man ved vedtagelse af dette lov-
forslag kan risikere at blive udsendt til f.eks. Somalia eller
Syrien, før klagesagen bliver behandlet. Dette betragter RV
og EL som meget problematisk, idet det er grundlæggende i
en retsstat, at man også i praksis kan få sin sag prøvet til
fulde.
Som nævnt indebærer lovforslaget desuden, at udlændin-
ge som minimum skal idømmes betinget udvisning, hvis in-
ternationale forpligtelser hindrer en egentlig udvisning. Det-
te har dog ikke i sig selv nogen retsvirkning, så længe de in-
ternationale forpligtelser forhindrer udvisning, og derfor har
flere i debatten ikke ment, at det havde den store betydning,
at rigtig mange nu skal idømmes betinget udvisning. Men
for de mennesker, der bor i Danmark, og som hidtil har op-
fattet sig selv som en del af samfundet og så begår én fejl,
f.eks. at bære en kniv på et offentligt sted, er det en anden
sag. Det vil for de fleste opleves meget hårdt at få en betin-
get udvisning, fordi det jo betyder, at det danske samfund
reelt har haft et ønske om, at man skulle udvises af Dan-
L 210 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 15: Tillægsbetænkning afgivet 22. juni 2011
1014044_0003.png
3
mark, selv om dette ikke var muligt. Mange vil formentlig
opleve det, som om de er uønskede i Danmark.
RV og EL ønsker desuden at problematisere, at man med
dette lovforslag i endnu et tilfælde skriver flygtningebegre-
bet ud af dansk lovgivning. Mindretallet mener, at det er es-
sentielt at skelne mellem flygtninge og indvandrere, men
dette er efterhånden kun tilfældet meget få steder i lovgiv-
ningen, og dermed er der ikke meget tilbage af ønsket om at
beskytte nogle af de mest udsatte mennesker i denne verden,
som er flygtet fra tortur og forfølgelse.
Sluttelig ønsker RV og EL at påpege, at lovforslaget vil
medføre, at der fremover skal tages stilling til udvisning i
stort set alle sager, hvor ikkedanske statsborgere idømmes
frihedsstraf. Dette vil medføre et langt større ressourcefor-
brug ved domstolene, hvilket også har været pointeret i flere
høringssvar. Der har været nævnt et skøn på omkring 400
sager om året, hvor der ikke tidligere har været taget stilling
til en påstand om udvisning. Det kommer til at få konse-
kvenser for sagsbehandlingstiden i mange andre sager ved
domstolene, idet regeringen har afvist at tilføje flere ressour-
cer.
Hensynet til ressourceforbruget er dog selvfølgelig subsi-
diært. RV og EL mener, at lovforslaget vil få massive kon-
sekvenser for konkrete personer og samtidig gribe voldsomt
ind i grundlæggende retsprincipper. Derfor vil RV og EL ar-
bejde for at lovforslaget bliver ændret, når der kommer et
nyt flertal.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægs-
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
Karsten Lauritzen (V) Karen Jespersen (V)
fmd.
Eyvind Vesselbo (V) Troels Christensen (V) Peter Skaarup (DF)
Martin Henriksen (DF) Jesper Langballe (DF) Carina Christensen (KF) Naser Khader (KF) Henrik Dam Kristensen (S)
Maja Panduro (S) Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Astrid Krag (SF)
nfmd.
Meta Fuglsang (SF)
Marianne Jelved (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
46
45
24
23
17
9
4
Liberal Alliance (LA)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Sambandsflokkurin (SP)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
1
1
1
1
1
2
L 210 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 15: Tillægsbetænkning afgivet 22. juni 2011
1014044_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 210 omdelt efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr.
10
11
12
13
Titel
Program for høring 20/6-11
Betænkning
Udkast til tillægsbetænkning
Institut for Menneskerettigheders talepapir fra høringen den
20/6-11
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 210 stillet efter afgivelse af betænkning
Spm.nr. Titel
67
Spm. om stigende sagsbehandlingstid, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
68
Spm. om løbende orientering af udvalget om udviklingen i sags-
behandlingstiderne, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
69
MFU spm. om retspsykiatriske patienter, til integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
70
MFU spm. om personer med udviklingshæmning, som har fami-
lie i Danmark, til integrationsministeren, og ministerens svar her-
71
MFU spm. om risiko for tortur, til integrationsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
72
MFU spm. om bevisbyrden for internationale konventioners ræk-
kevidde, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
73
MFU spm. om domstolenes tvivl om rækkevidden af en given in-
ternational forpligtelse, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
74
MFU spm. om udvisning til tortur, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
75
MFU spm. om, at der er tale om en skærpelse af vurderingen efter
udlændingelovens § 26, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
76
MFU spm. om betinget udvisning, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
77
MFU spm. om et skøn over, hvor mange personer ministeren reg-
ner med vil komme på tålt ophold, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
78
MFU spm. om udvisning bliver en lovbestemt følge, til integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
79
MFU spm. om konkrete eksempler på sager, hvor der efter gæl-
dende lovgivning ikke er idømt udvisning, til integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
80
MFU spm., om et barn på 14 år skal have en betinget udvisning,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
81
MFU spm. om besiddelse af en kniv kan give betinget udvisning,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
L 210 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 15: Tillægsbetænkning afgivet 22. juni 2011
1014044_0005.png
5
82
83
84
85
86
87
MFU spm., om flygtningekonventionens artikel 32 forhindrer, at
en flygtning kan idømmes en betinget udvisning, til integrations-
ministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvorvidt ministeriet i forarbejdet til dette lovfor-
slag har været opmærksom på to højesteretsdomme, til integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om der er andre lande, der også er gået bort fra at ha-
ve nationale regler om udvisning, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvor mange udlændinge der i dag idømmes fri-
hedsstraf, og i hvor mange af disse sager, der i dag rejses spørgs-
mål om udvisning, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
MFU spm. om, hvornår en udvist udlænding kan ende på tålt op-
hold, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om betinget udvisning har noget reelt indhold, til in-
tegrationsministeren, og ministerens svar herpå