Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 212 Bilag 1
Offentligt
1007002_0001.png
1007002_0002.png
1007002_0003.png
1007002_0004.png
1007002_0005.png
1007002_0006.png
1007002_0007.png
1007002_0008.png
1007002_0009.png
1007002_0010.png
1007002_0011.png
1007002_0012.png
1007002_0013.png
Lovforslag nr. L 212
Folketinget 2010-11Fremsat den 1. juni 2011 af integrationsministeren(Søren Pind)
Forslagtil
Lov om ændring af udlændingeloven(Skærpede regler for udenlandske studerende)
§1I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 18. august 2010, som ændret bl.a. ved§ 1 i lov nr. 572 af 31. maj 2010, lov nr. 1604 af 22. december 2010 og senest ved lov nr.463 af 18. maj 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 9 c, stk. 6,indsættes efter: ”her i landet”: ”, herunder om dokumentation for beståetanerkendt sprogtest og oprettelse af en spærret konto med et beløb svarende til op til et årsydelser i form af statens uddannelsesstøtte som betingelse for opholdstilladelse”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2012.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt ellerdelvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske ellergrønlandske forhold tilsiger.
1
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1. Indledning ……………………………………………………………………………………….... 32. Lovforslagets baggrund og indhold ...................................................................................... 33. Initiativer på studieområdet .................................................................................................. 43.1. Gældende ret …………………………………………………………………………………... 43.1.1. Krav til studerendes sprogkundskaber…………………………………………………….. 43.1.2. Krav til studerendes økonomiske grundlag for opholdet i Danmark……………………..53.2. Forslag om at indføre krav om dokumentation for bestået anerkendt sprogtest............... 63.3. Forslag om at indføre krav om oprettelse af spærret konto som dokumentation for selv-forsørgelse................................................................................................................................ 74. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ........................................... 95. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ................................... 96. Administrative konsekvenser for borgerne ........................................................................... 97. Miljømæssige konsekvenser ................................................................................................ 98. Forholdet til EU-retten .......................................................................................................... 99. Hørte myndigheder m.v. ....................................................................................................... 910. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget ....................................................................... 10
2
1. IndledningLovforslaget har til formål at udmønte elementer i regeringens og Dansk Folkepartis aftale af7. november 2010 vedrørende kravene for opholdstilladelse til udenlandske studerende.Det indgår i aftalen, at kravene til udenlandske studerendes engelskkundskaber skal skær-pes, således at der stilles krav om, at en ansøgning om studieopholdstilladelse skal ledsa-ges af dokumentation for, at udlændingen har bestået en egenfinansieret sprogtest, der vedhjælp af en score angiver vedkommendes engelskniveau.Det indgår endvidere i aftalen, at dokumentationskravet til udenlandske studerendes selvfor-sørgelse skal skærpes, således at udstedelse af en studieopholdstilladelse kan betinges af,at udlændingen dokumenterer at have oprettet en spærret konto i en dansk bank med et be-løb stående svarende til et års ydelser i form af statens uddannelsesstøtte.2. Lovforslagets baggrund og indholdI aftalen ”Nye tider. Nye krav”, som regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 7. november2010, indgår tiltag, der skal medvirke til at sikre, at udenlandske studerende, der kommer hertil landet, reelt ønsker at studere i Danmark.Udlændinge, der får opholdstilladelse til at studere i Danmark, skal have de fornødne kom-petencer til at gennemføre en uddannelse. Det danske uddannelsessystem skal ikke kunnebruges til at skaffe udlændinge en lovlig indrejse med henblik på at arbejde ulovligt.Der er gennemført en række initiativer, der skal medvirke til at sikre dette, og udlændinge-myndighederne har allerede i dag et stærkt fokus på kontrolindsatsen i forhold til udlændin-ge, der har fået opholdstilladelse med det formål at studere her i landet.Der er dog behov for at sætte yderligere ind for at sikre, at udenlandske studerende har defornødne sproglige kompetencer, og for at sikre, at udenlandske studerende under deresophold her i landet har tilstrækkelige midler til at forsørge sig selv på lovlig vis.Det indgår i regeringens og Dansk Folkepartis aftale af 7. november 2010, at kravene tiludenlandske studerendes engelskkundskaber skal skærpes, således at der stilles krav om,at en ansøgning om studieopholdstilladelse skal ledsages af dokumentation for, at udlæn-dingen har bestået en egenfinansieret sprogtest, der ved hjælp af en score angiver ved-kommendes engelskniveau.Det indgår endvidere i aftalen, at dokumentationskravet til udenlandske studerendes selvfor-sørgelse skal skærpes, således at udstedelse af en studieopholdstilladelse kan betinges af,at udlændingen dokumenterer at have oprettet en spærret konto i en dansk bank med et be-løb stående svarende til et års ydelser i form af statens uddannelsesstøtte.
3
Det foreslås derfor, at den eksisterede bemyndigelsesbestemmelse – hvorefter integrati-onsministeren kan fastsætte nærmere regler om meddelelse af opholdstilladelse til uden-landske studerende – udvides til også at omfatte fastsættelse af regler om krav om doku-mentation for bestået anerkendt sprogtest og om oprettelse af en spærret konto med et be-løb svarende til op til et års ydelser i form af statens uddannelsesstøtte som betingelse foropholdstilladelse.Der henvises til afsnit 3.3. Initiativer på studieområdet3. 1. Gældende retOpholdstilladelse til udenlandske studerende meddeles efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1.Efter udlændingelovens § 9 c, stk. 6, kan integrationsministeren fastsætte nærmere reglerom meddelelse af opholdstilladelse til udlændinge, der er optaget på en uddannelse eller etkursus ved en uddannelsesinstitution i Danmark.Det fremgår af bemærkningerne til bemyndigelsesbestemmelsen (lovforslag nr. L 17 fremsatden 4. oktober 2006, side 19-20), at bemyndigelsen bl.a. skal anvendes til at fastsætte nær-mere regler om, hvilke uddannelser og kurser der skal kunne danne grundlag for opholdstil-ladelse, regler om varigheden af studieopholdstilladelser, og regler om, at en ansøger kanmeddeles afslag på en ansøgning om opholdstilladelse, hvis der er en formodning for, at denreelle hensigt med ansøgningen ikke er at studere i Danmark, eller hvis der tidligere har væ-ret problemer med opholdstilladelser givet til udenlandske studerende på den pågældendeuddannelsesinstitution.Bemyndigelsen er udmøntet ved Integrationsministeriets bekendtgørelse nr. 904 af 4. juli2007 om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til studerende (studiebekendtgørelsen),som ændret ved bekendtgørelse nr. 296 af 14. april 2009.3.1.1. Krav til studerendes sprogkundskaberDet følger af § 6 i studiebekendtgørelsen, at en opholdstilladelse som studerende er betingetaf, at udlændingen er optaget på den uddannelse eller det kursus, der søges om opholdstil-ladelse til.Når en udenlandsk studerende søger om optagelse på en dansk uddannelsesinstitution,vurderer uddannelsesinstitutionen, om udlændingen opfylder betingelserne for optagelse,herunder om den pågældende har det fornødne sproglige niveau til at følge uddannelsen.Universiteterne og de højere læreanstalter kræver i dag normalt, at en udenlandsk studeren-de forud for optagelse dokumenterer sine sprogkundskaber ved fremlæggelse af en aner-kendt sprogtest. Er der tale om en udvekslingsstuderende, garanterer hjemuniversitetet dog
4
normalt for sprogniveauet. Andre uddannelsesinstitutioner anvender også sprogtest som do-kumentation for sprogkundskaber, men det er ikke et systematisk krav.Det følger af § 9 i studiebekendtgørelsen, at der ikke kan gives opholdstilladelse som stude-rende, hvis der er en vis formodning for, at udlændingens intention ikke er at studere i Dan-mark.Ved vurderingen heraf kan der bl.a. indgå oplysninger om udlændingens sprogkundskaber,jf. § 9, nr. 1.De danske repræsentationer i udlandet kan i forbindelse med indgivelse af en ansøgning omopholdstilladelse på grundlag af studier, vurdere, om ansøgeren skal indkaldes til et inter-view med henblik på test af sprogkundskaber. I en række lande er modtagelse af en ansøg-ning om opholdstilladelse dog udlagt til private aktører. Endvidere kan Udlændingeserviceanmode repræsentationerne om at gennemføre en sådan test. Dette er dog kun en mulighedi lande, hvor Danmark har en repræsentation og således ikke i de lande, hvor Danmark errepræsenteret ved et andet lands repræsentation.3.1.2. Krav til studerendes økonomiske grundlag for opholdet i DanmarkDet følger af § 7, stk. 1, i studiebekendtgørelsen, at en opholdstilladelse som studerende erbetinget af, at udlændingens forsørgelse er sikret gennem egne midler, stipendium, studielåneller lignende. I praksis vil det sige, at den studerende skal dokumentere at have ca. 4.200kr. til rådighed pr. måned.Kravet om dokumentation for selvforsørgelse gælder ikke, hvis udlændingen ansøger omopholdstilladelse med henblik på studier ved en videregående uddannelse, og udlændingenhar betalt den påkrævede studieafgift for uddannelsen, forudsat at studieafgiften mindst ud-gør betaling for første semester af uddannelsen.Selvforsørgelseskravet kan dokumenteres ved hjælp af udskrift fra bankkonto i eget navn,bankerklæring i eget navn, dokumentation for stipendiemidler, studielån eller lignende.Stipendiemidler dækker som udgangspunkt over både statsstipendier og private stipendier.Det afgørende er således ikke, om et konkret stipendium er af privat eller statslig karakter,men om Udlændingeservice i forbindelse med behandlingen af den studerendes ansøgningfinder at kunne lægge til grund, at stipendiet har en sådan karakter, at det kan anses for atopfylde selvforsørgelseskravet. Det vil f.eks. være tilfældet, når et stipendium er givet af enprivat dansk eller udenlandsk virksomhed, hvorimod et stipendium givet af et af ansøgerensfamiliemedlemmer normalt ikke kan anses for et stipendium, der er omfattet af § 7, stk. 1.Hvis et stipendium (statsligt eller privat) dækker en del af selvforsørgelseskravet, skal Ud-lændingeservice kun kræve dokumentation for den del af forsørgelsen, som ikke er dækketaf stipendiet. Den studerende skal således dokumentere det fulde forsørgelseskrav, mendette kan godt ske ved, at den studerende har fået et stipendium, som dækker en del af
5
selvforsørgelseskravet, mens resten af beløbet (op til det fulde selvforsørgelseskrav) doku-menteres på anden vis.I forhold til studiebekendtgørelsens § 7, stk. 2, 2. pkt., hvoraf det fremgår, at en studerende,som ansøger om opholdstilladelse for at følge en videregående uddannelse, ikke skal doku-mentere egen forsørgelse, hvis vedkommende har betalt den påkrævede studieafgift for ud-dannelsen, og den erlagte studieafgift mindst udgør betaling for første semester af uddan-nelsen, er det afgørende for, om den studerende er omfattet af § 7, stk. 2, 2. pkt., at den stu-derende rent faktisk har betalt den påkrævede studieafgift, og at denne mindst udgør beta-ling for første semester af uddannelsen. Det har i den forbindelse ingen betydning, om pen-gene hidrører fra et stipendium eller ej.3.2. Forslag om at indføre krav om dokumentation for bestået anerkendt sprogtestFor at forhindre, at udenlandske studerende, der har opholdstilladelse i Danmark med hen-blik på at følge en uddannelse, hvor undervisningssproget er engelsk, alligevel ikke kan sva-re på selv simple spørgsmål på engelsk, når de kommer i kontakt med danske myndigheder,indgår det i regeringens og Dansk Folkepartis aftale af 7. november 2010, at kravene tiludenlandske studerendes engelskkundskaber skal skærpes, således at der stilles krav om,at en ansøgning om studieopholdstilladelse skal ledsages af dokumentation for, at udlæn-dingen har bestået en egenfinansieret sprogtest, der ved hjælp af en score angiver ved-kommendes engelskniveau.Det foreslås derfor, at den eksisterede bemyndigelsesbestemmelse – hvorefter integrati-onsministeren kan fastsætte nærmere regler om meddelelse af opholdstilladelse til uden-landske studerende – udvides til også at omfatte hjemmel til fastsættelse af krav om doku-mentation for bestået anerkendt sprogtest som betingelse for opholdstilladelse.Sprogtesten skal ved hjælp af en score angive udlændingens sprogniveau, normalt i detsprog, som undervisningen vil foregå på ved den udannelse, som udlændingen søger omopholdstilladelse til. Der skal være tale om en officielt anerkendt sprogtest, f.eks. IELTS.Der vil som udgangspunkt skulle stilles krav om, at en ansøgning om studieopholdstilladelseskal ledsages af dokumentation for, at udlændingen har bestået en egenfinansieret sprog-test, der ved hjælp af en score angiver den pågældendes sprogniveau.Kravene til en udlændings sprogfærdigheder vil variere alt efter, hvilken uddannelse der sø-ges om opholdstilladelse til – både i forhold til sprog og i forhold til sprogniveau. Således skalder i forhold til sprogniveauet stilles højere krav til en udlænding, som ønsker at studere pået universitet, end til en udlænding, som ønsker at følge et kursus på en folkehøjskole.Den nærmere udmøntning af forslaget vil ske i samarbejde med berørte ministerier. Integra-tionsministeriet vil således i samarbejde med Undervisningsministeriet, Videnskabsministeri-et, Kirkeministeriet, Kulturministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet, som alle har ud-dannelser henhørende under sig, fastlægge, hvilke sprogniveauer og sprogprøver der kan
6
dokumentere fornødne sprogkundskaber til de forskellige uddannelsesniveauer, som uden-landske studerende i dag kan søge om opholdstilladelse med henblik på deltagelse i.Udvekslingsstuderende fra et universitet, hvor hjemuniversitetet indestår for det sprogligeniveau, studerende, der tager en del af deres universitetsuddannelse i Danmark, og hvorhjemuniversitetet ligeledes indestår for det sproglige niveau samt udenlandske studerende,der som modersmål har det sprog, som undervisningen ved uddannelsen i Danmark skal fo-regå på, vil ikke være omfattet af kravet om bestået sprogtest.Udmøntningen af den udvidede bemyndigelse vil ske ved en ændring af studiebekendtgørel-sen.3.3. Forslag om at indføre krav om oprettelse af spærret konto som dokumentation for selv-forsørgelseBankudskrifter fra udenlandske banker giver et øjebliksbillede af, at den udenlandske stude-rende har tilstrækkelige midler til at være selvforsørgende under opholdet i Danmark. Det erofte erfaringen, at pengene er lånt af familie eller venner eller eventuelt af en agent, og atpengene returneres kort efter, at udskriften eller erklæringen er udleveret. Disse forholdmedfører en høj sandsynlighed for, at de økonomiske midler ikke er tilgængelige for udlæn-dingen på det tidspunkt, hvor den pågældende meddeles opholdstilladelse som studerende iDanmark.For i højere grad at sikre, at det alene er udenlandske studerende med tilstrækkelige midler,der søger om opholdstilladelse som studerende i Danmark, indgår det i regeringens ogDansk Folkepartis aftale af 7. november 2010, at dokumentationskravet til udenlandske stu-derendes selvforsørgelse skal skærpes, således at udstedelse af en studieopholdstilladelsekan betinges af, at udlændingen dokumenterer at have oprettet en spærret konto i en danskbank med et beløb stående svarende til et års ydelser i form af statens uddannelsesstøtte.Kravet til dokumentationen for en udenlandsk studerendes selvforsørgelse vil blive skærpet,således at studerende skal oprette en frivillig spærret konto i et pengeinstitut, for atdokumentere selvforsørgelse ved egne midler.Følgende grupper vil blive omfattet af det skærpede selvforsørgelseskrav:udlændinge, der søger om opholdstilladelse med henblik på deltagelse i enerhvervsakademiuddannelse,udlændinge, der søger om opholdstilladelse med henblik på deltagelse i enprofessionsbacheloruddannelse eller en lang videregående uddannelse, og somikke forud for studiet har betalt den påkrævede studieafgift, der som minimum udgørbetaling for det første semester,udlændinge, der søger om opholdstilladelse med henblik på deltagelse i etadgangsgivende kursus i forbindelse med en videregående uddannelse,
7
udlændinge, der søger om opholdstilladelse med henblik på deltagelse i en grund-eller ungdomsuddannelse, ogudlændinge, der søger om opholdstilladelse med henblik på ophold påfolkehøjskoler og lignende, hvor udlændingen ikke bor på skolen og ikke får kost oglogi.
Det betyder, at udlændinge, der er omfattet af de nævnte grupper, sideløbende med, atansøgning om optagelse på uddannelsesinstitutionen i Danmark behandles, skal tagekontakt til et pengeinstitut, med henblik på oprettelse af en konto i eget navn med frivilligspærring. Når udlændingen er optaget på uddannelsen i Danmark, indsættes et beløb sva-rende til den årlige sats for statens uddannelsesstøtte på kontoen. Hvis uddannelsen/kursetvarer mindre end et år, indsættes et beløb svarende til kursets antal måneder gange denmånedlige ydelse i statens uddannelsesstøtte.Når den udenlandske studerende søger om opholdstilladelse på baggrund af optagelse på etstudie i Danmark, skal ansøgningen vedlægges dokumentation for oprettelsen af en kontomed frivillig spærring.Udlændingen skal også give samtykke til, at Udlændingeservice kan indhente oplysningerfra et dansk pengeinstitut om kontoen, herunder om der er hævet fra kontoen, f.eks. i form afet kontoudtog, og om spærringen er hævet, hvis kontoen er oprettet i Danmark. Endvidereskal udlændingen give tilsagn om, at den pågældende efter indrejsen i Danmark på anmod-ning fra Udlændingeservice vil fremskaffe oplysninger om kontobevægelser m.v., hvis kon-toen er oprettet i et andet land.Når Udlændingeservice har truffet afgørelse i sagen om opholdstilladelse, får pengeinstituttetbesked om, at spærringen kan hæves. Dette vil ske uanset, om der gives opholdstilladelseeller afslag herpå. Hvis udlændingen hæver den frivillige spærring af kontoen, inden Udlæn-dingeservice træffer afgørelse, skal Udlændingeservice træffe afgørelse om afslag på op-holdstilladelse med henvisning til, at betingelsen om oprettelsen af en konto med tilstrække-lige midler til selvforsørgelse ikke er opfyldt.Når den frivillige spærring af kontoen er ophævet, og den udenlandske studerende indrejseri medfør af en studieopholdstilladelse, vil den pågældende være forpligtet til at have et beløbsvarende til tilstrækkelige midler på en konto.Studerende, som har fået helt eller delvist stipendium som støtte til at dække deresleveomkostninger, jf. bekendtgørelse nr. 776 af 11. august 2009 om fripladser medstipendium som støtte til leveomkostninger ved universiteterne (friplads- ogstipendiebekendtgørelsen), får, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 2, helt eller delvist stipendiumudbetalt af universitetet forud i månedlige rater. Denne gruppe vil blive omfattet af kravet idet omfang, stipendiet ikke svarer fuldt ud til statens uddannelsesstøtte.Den beskrevne ordning vil blive gennemført ved en ændring af studiebekendtgørelsen. Fast-læggelse af kravet til hjemstedet for pengeinstituttet vil ske i overensstemmelse med EUF-
8
traktatens artikel 63, der opstiller et forbud mod indførelse af restriktioner for kapitalbevæ-gelser indbyrdes mellem medlemsstaterne og mellem medlemsstaterne og tredjelande, jf.afsnit 8.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeUdgifterne til Udlændingeservices behandling af ansøgninger om opholdstilladelse til stude-rende har siden den 1. januar 2011 været dækket ved gebyrfinansiering.Det foreslåede krav om, at udenlandske studerende skal oprette en spærret konto for at do-kumentere selvforsørgelse, vil indebære visse ekstra opgaver for Udlændingeservice, her-under kontrol og vejledning.Ekstraudgifterne til denne opgave vil blive indarbejdet i taksterne, der vil blive foreslået revi-deret i løbet af næste Folketingsår.Taksten for ansøgninger på studieområdet udgør i dag 1.600 kr. Det skønnes foreløbigt, atde nye krav til dokumentation kan medføre en takstforhøjelse på omkring 250 kr. pr. ansøg-ning.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen eller kun begrænsede konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenDe foreslåede regler om krav om bestået anerkendt sprogtest og oprettelse af en spærretkonto med et beløb svarende til op til et års ydelser i form af statens uddannelsesstøtte sombetingelse for opholdstilladelse vil ikke finde anvendelse i forhold til EU/EØS-borgere.EUF-traktatens artikel 63 opstiller et forbud mod indførelse af restriktioner for kapitalbevæ-gelser indbyrdes mellem medlemsstaterne og mellem medlemsstaterne og tredjelande. Detfølger heraf, at der er forbud mod at oprette restriktioner, der er egnet til at hindre den fri be-vægelighed af kapital.Kravet vil blive administreret i overensstemmelse med EU-retten.
9
9. Hørte myndigheder m.v.Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring hos følgende myndigheder og or-ganisationer:ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorga-nisation, Amnesti Nu, Amnesty International, Beskæftigelsesrådet, Boligselskabernes Lands-forening, Børnerådet, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danmarks Lejeforenin-ger, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danner, Dansk Arbejdsgi-verforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Psykia-trisk Selskab, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors Landskontoret, Dansk Social-rådgiverforening, Dansk Tyrkisk-Islamisk Stiftelse, Danske Advokater, Danske Erhvervssko-ler – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danske Regioner, Danske Studeren-des Fællesråd, Danske Universiteter, Den Danske Europabevægelse, Den Katolske Kirke iDanmark, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Akademi, Dokumentations- og Rådgiv-ningscentret om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Er-hvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervsakademi Fyn-Vejle, Erhvervsakademi Midtvest, Er-hvervsakademi Nordjylland, Erhvervsakademi Nordøst, Erhvervsakademi Sjælland, Er-hvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Sydøst, Erhvervsakademi Århus, Erhvervsaka-demiet Copenhagen Business, 3 F, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,Flygtninge Under Jorden, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, For-eningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Stats-forvaltningsdirektører, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark, HK/Kommunal, HK/Privat, Højskoler-nes Sekretariat, Håndværksrådet, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbe-vægelse, Kulturministeriets Rektorkollegium (KUR), Københavns Erhvervsakademi, Køben-havns Tekniske Skole, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Samfund,Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hoved-organisation, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Mellemfolkeligt Samvirke, Niels Brock,Professionshøjskolernes Rektorkollegium, PROSA – Forbundet af It-professionelle, Præsi-denten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, RCT – Rehabiliterings- ogForskningscentret for Torturofre, Retslægerådet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfon-den, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Roskilde Kommune, Rådet for Etniske Minoriteter, SOSmod Racisme, Trykkefrihedsselskabet, Uddannelsesstyrelsen og Ægteskab uden grænser.10. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske konse- Nejkvenser for det of-fentlige
Negative konsekvenser/merudgifterMerudgifter i forbindelse med sagsbehand-lingen i Udlændingeservice vil blive dækketved justering af gebyr for ansøgning
10
Administrative kon-sekvenser for detoffentlige
Nej
Indførelsen af den nye ordning med spær-ret konto vil medføre visse administrativemeropgaver for Udlændingeservice til kon-trol og vejledning
Økonomiske konse- Ingenkvenser for er-hvervslivetAdministrative kon-sekvenser for er-hvervslivetAdministrative kon-sekvenser for bor-gerneMiljømæssige kon-sekvenserForholdet til EU-rettenIngen
Ingen
Ingen
Lovforslaget har ingeneller kun begrænsedekonsekvenser for borger-ne.Ingen
Lovforslaget har ingen eller kun begræn-sede konsekvenser for borgerne.
Ingen
Lovforslaget indeholder forslag om, at integrationsministeren bemyn-diges til bl.a. at fastsætte regler om, at opholdstilladelse som stude-rende betinges af oprettelse af en spærret konto. Der henvises til af-snit 7.
11
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1Den foreslåede ændring af§ 9 c, stk. 6,indebærer, at den eksisterede bemyndigelsesbe-stemmelse udvides til også at omfatte hjemmel til at fastsætte regler om dokumentation forbestået anerkendt sprogtest og oprettelse af en spærret konto med et beløb svarende til optil et års ydelser i form af statens uddannelsesstøtte som betingelse for opholdstilladelse.Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, en ansøgning om studieopholdstil-ladelse skal ledsages af dokumentation for, at udlændingen har bestået en egenfinansieretsprogtest, der ved hjælp af en score angiver den pågældendes sprogniveau. Endvidere vilder blive fastsat regler, der udmønter kravet om oprettelse af en spærret konto som betin-gelse for opholdstilladelse.Udmøntningen af den udvidede bemyndigelse vil ske ved en ændring af studiebekendtgørel-sen.Der henvises til afsnit 3.
Til § 2
Det foreslås i§ 2,at loven træder i kraft den 1. januar 2012.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighedsområde og indebærer, at loven ikkegælder for Færøerne og Grønland. Loven kan dog ved kongelig anordning helt eller delvistsættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske eller grønland-ske forhold tilsiger.
12
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formuleringLovforslaget§1I det følgende gengives de relevante dele afde relevante gældende bestemmelser i ud-lændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1061af 18. august 2010, som ændret bl.a. ved § 1 ilov nr. 572 af 31. maj 2010, lov nr. 1604 af 22.december 2010 og senest ved lov nr. 463 af18. maj 2011:§ 9 c.---Stk. 1-5.---Stk. 6.Ministeren for flygtninge, indvandrereog integration kan fastsætte nærmere reglerom meddelelse af opholdstilladelse efter stk. 1til udlændinge, der er optaget på en uddannel-se eller et kursus ved en uddannelsesinstituti-on her i landet.Stk. 7-13.---1.I§ 9 c, stk. 6,indsættes efter: ”her i lan-det”: ”, herunder om dokumentation for be-stået anerkendt sprogtest og oprettelse afen spærret konto med et beløb svarende tilop til et års ydelser i form af statens ud-dannelsesstøtte som betingelse for op-holdstilladelse”.I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelsenr. 1061 af 18. august 2010, som ændretbl.a. ved § 1 i lov nr. 572 af 31. maj 2010,lov nr. 1604 af 22. december 2010 og se-nest ved lov nr. 463 af 18. maj 2011, fore-tages følgende ændring:
13