Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
L 213 § 7 Bilag 2
Offentligt
1026402_0001.png
1026402_0002.png
1026402_0003.png
1026402_0004.png
1026402_0005.png
1026402_0006.png
1026402_0007.png
1026402_0008.png
1026402_0009.png
1026402_0010.png
1026402_0011.png
1026402_0012.png
1026402_0013.png
1026402_0014.png
1026402_0015.png
1026402_0016.png
1026402_0017.png
1026402_0018.png
1026402_0019.png
1026402_0020.png
1026402_0021.png
1026402_0022.png
1026402_0023.png
1026402_0024.png
1026402_0025.png
1026402_0026.png
1026402_0027.png
1026402_0028.png
1026402_0029.png
1026402_0030.png
1026402_0031.png
1026402_0032.png
1026402_0033.png
1026402_0034.png
1026402_0035.png
Hovedbevægelser påFinanslovforslaget 2012 iforhold til Finanslov 2011August 2011
Side 2 af 35
FFL12 sammenlignet med FL11I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på Finanslovforslaget forfinansåret 2012 sammenlignet med Finansloven for 2011 inden for hvertministerområde.Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattetbeskrivelse af de største ændringer i forhold til Finansloven for 2011. For hvertpunkt henvises som regel til den relevante hovedkonto på Finanslovforslaget for2012.Som udgangspunkt nævnes de hovedkonti på Finanslovforslaget for 2012, derændres med mere end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20 mio.kr. i forhold til 2011 (B-året).Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt ifølgende kategorier:Nye initiativerReserverBudgetforbedringerØvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på Finanslovforslaget for 2012 skal sesi sammenhæng med Betænkning vedrørende Finanslovforslaget 2012 i forhold tilFinanslov 2011, der indeholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fraFinansloven for 2011 til Finanslovforslaget for 2012.
Side 3 af 35
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ...................................................................................................... 4§ 6. Udenrigsministeriet .............................................................................................. 5§ 7. Finansministeriet................................................................................................... 7§ 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet ..................................................................... 9§ 9. Skatteministeriet.................................................................................................. 10§ 11. Justitsministeriet................................................................................................ 11§ 12. Forsvarsministeriet ........................................................................................... 12§ 15. Socialministeriet................................................................................................ 13§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet ................................................................ 15§ 17. Beskæftigelsesministeriet ................................................................................. 17§ 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration .............................. 20§ 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.................................... 21§ 20. Undervisningsministeriet................................................................................. 22§ 21. Kulturministeriet............................................................................................... 26§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................ 27§ 23. Miljøministeriet ................................................................................................. 28§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri........................................... 29§ 28. Transportministeriet......................................................................................... 30§ 29. Klima- og Energiministeriet............................................................................ 32§ 35. Generelle reserver............................................................................................. 33§ 36. Pensionsvæsenet ............................................................................................... 35
Side 4 af 35
§ 5. Statsministeriet
Der er ingen hovedkonti på § 5. Statsministeriet, der ændres med mere end 20 pct.samtidig med, at ændringen udgør mindst 20 mio. kr. i forhold til 2011 (B-året).
Side 5 af 35
§ 6. Udenrigsministeriet
ReserverDer er indarbejdet en negativ budgetregulering, der vedrører et initiativ omfokuseret administration i staten, der indgår i aftalen om en BoligJobPlan.Som en del af initiativet gennemføres en reduktion afcentraladministrationens driftsudgifter på 2½ pct. i 2012 og 5 pct. i 2013 ogfremefter. På den baggrund er der indarbejdet en budgetregulering på i alt -35 mio. kr. i 2012 (§06.11.79.).Reserven under udviklingsbistanden forøges med 21,3 mio. kr. i 2012.Reserven blev i 2011 ekstraordinært reduceret som følge af Danmarksbidrag til den niende kapitaludvidelse af Den InteramerikanskeUdviklingsbank (IDB) (§ 06.31.79.)
Øvrige større ændringerDer oprettes en ny konto vedrørende regeringens fællesudgifter i 2012 iforbindelse med afholdelse af EU-formandskabet. Merudgiften på 106,0mio. kr. vedrører de udgifter, der kan opgøres på nuværende tidspunkt ogomfatter bl.a. lokaleleje og IT mv. (§06.11.02).Mindreindtægten på 275 mio. kr. skyldes, at udlodningerne fraInvesteringsfonden for Østlandene og Industrialiseringsfonden forUdviklingslandene forventes at falde fra 2011 til 2012 (06.11.21.).Der oprettes en ny konto til Frihedsinvesteringsfonden, der skal fremmeinvesteringer i Nordafrika og Mellemøsten, og Danidas erhvervsindsatserstyrkes med 50 mio. kr. i 2012. Endvidere budgetteres støtten til Business-to-Business Miljø, som hidtil har været finansieret over § 06.34.1.20.Bilaterale Miljøindsatser, fra og med 2012 under § 06.32.05.12. DanidaBusiness Partnerships. Herudover budgetteres bevillingen til DanidaBusiness Finance (§ 06.32.05.18.) (tidligere § 06.32.06.10. Blandedekreditter) fra 2012 sammen med Danidas øvrige erhvervsindsatser.Bevillingen til Danidas erhvervsindsatser forøges som følge heraf med 410,0mio. kr. i 2012 (§ 06.32.05.).Bevillingen til Danida Business Finance (tidligere blandede kreditter)indbudgetteres fra 2012 sammen med Danidas øvrige erhvervsindsatser.Bevillingen til blandede kreditter reduceres som følge heraf med 350,0mio.kr. i 2012 (§ 06.32.06.).Merudgiften på 270,6 mio. kr. til øvrig bistand (§ 06.32.08.) skyldes primært,at der i 2012 afsættes 125 mio. kr. til Frihedspuljen, der skal støtte friheds-og reformbestræbelser i Mellemøsten og Nordafrika (§ 06.32.08.70), 80 mio.kr. til freds- og stabilitetsfonde under Verdensbanken og FN (§06.32.08.60.) og 25 mio. kr. ekstra til Partnerskab for Dialog og Reform (§06.32.08.50.)
Side 6 af 35
Merudgiften på 150,0 mio. kr. vedrørende HIV/AIDS, Befolknings- ogsundhedsprogrammer skyldes, at der i 2012 planlægges afgivet toårigetilsagn til WHO’s udviklingsaktiviteter og til FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) (§ 06.36.03.).Merudgiften på 75,0 mio. kr. vedrørende FN’s programmer forlandbrugsudvikling skyldes, at der i 2012 planlægges afgivet toårigt tilsagn tilFN’s Landbrugsudviklingsfond (IFAD) (§ 06.36.04.).Merudgiften vedrørende FN’s øvrige udviklingsprogrammer og diversemultilaterale bidrag på 34,0 mio. kr. skyldes, at der i 2012 planlægges afgivettoårigt tilsagn til FN’s arbejdsorganisation, ILO (§ 06.36.06.).Den del af støtten til langvarige humanitære indsatser, der budgetteresdirekte på de respektive landerammer under § 06.32.01. Udviklingslande iAfrika og § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika, er mindreend i 2011. Endvidere styrkes bistanden til flygtninge og internt fordrevne inærområder med 25 mio. kr. (§ 06.39.02.12.). Som følge heraf øgesbevillingen til Humanitære bidrag til akutte og langvarige kriser med 233,0mio. kr. i 2012 (§ 06.39.02.).
Side 7 af 35
§ 7. Finansministeriet
Nye initiativerPå § 07.12.04. Fremme af digital forvaltning er der merudgifter på 79,6 mio.kr. i 2012. Det skyldes, at bevillingen er øget som følge af kommuneaftalenfor 2012, hvor der er afsat midler til en fællesoffentlig digitaliseringsstrategi iperioden 2011-2014.
Øvrige større ændringerPå § 07.11.02. Effektivisering af offentlige institutioner er dermindreudgifter på i alt 71,3 mio. kr. i 2012. Det skyldes, at bevillingen på §07.11.02.70 Afbureaukratisering på det kommunale område bortfalder i2012. Endvidere er der en faldende profil på bevillingen til § 07.11.02.60.Kvalitetsreform og § 07.11.02.32. Implementeringspulje. Endelig overføresder bevilling til § 07.11.01. Departementet til initiativer vedrørende bedreøkonomi –og virksomhedsstyring i staten, kommunerne og regionerne.På § 07.12.03. Fonden for Velfærdsteknologi er der mindreudgifter på 386,7mio. kr. i 2012. Det skyldes, at midler til fonden er placeret på § 35 ogudmøntes i forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2012.På § 07.13.01. Statens Administration er der merudgifter på 25,9 mio. kr. i2012. Statens Administration er en nyoprettet styrelse i Finansministeriet i2011 og optræder første gang på finanslovsforslaget for 2012.På § 07.13.07. Flere EUD-elever i staten er der mindreudgifter på 62,0 mio.kr. i 2012. Det skyldes, at der i 2011 ved rammekorrektioner afministerierne blev afsat 65,8 mio. kr. til øget elevindtag i staten. I 2012 erder afsat yderligere 3,8 mio. kr., der ligeledes finansieres vedrammekorrektioner af ministerierne. Ministerier, der har øget elevoptag iforhold til den udmeldte kvote for elevindtag, får refunderet merudgifternefra kontoen.På § 07.13.13. Afskrivninger af uerholdelige beløb forventes både øgedeudgifter og indtægter i 2012 på henholdsvis 36,0 mio. kr. og 36,1 mio. kr. iforhold til 2011 som følge af ændrede skøn. De forøgede bruttobeløbresulterer i en årlig mindreudgift på 0,1 mio. kr. netto for 2012-2015.På § 07.13.40 Regulering vedrørende tipsfonde er der merudgifter på 49,8mio. kr. Merudgiften skyldes, at Danske Spils forventede overskud for 2011skønnes at blive på 1.335,8 mio. kr., hvilket er mindre end det efterTipsloven beregnede udligningsloft på 1.768 mio. kr. Det betyder, atudligningsbeløbet på halvdelen af forskellen mellem overskuddet ogbeløbsgrænsen udgør 217,1 mio. kr. i 2012 og dermed 49,8 mio. kr. mereend i 2011.
Side 8 af 35
På § 07.13.42 Tilskud til modtagere af overskud fra Danske Spil A/S er dermindreudgifter på 71,3 mio. kr. i 2012. Det skyldes, at aftalen fra 2010 omet ekstraordinært tilskud til modtagere af overskud fra Danske Spilbortfalder i 2012.På § 07.15.01 Udbytte fra statslige selskaber er der merindtægter på 1.677,1mio. kr. i 2012. Det skyldes, at der forventes et større udbytte fra statsligeselskaber i 2012, end der blev forventet udbetalt i 2011 på FL11.På § 07.15.07 Statens Kapitalindskud i Højteknologifonden er dermindreudgifter på 1.000 mio. kr. i 2012. Det skyldes, at der med indskuddeti 2012 er indskudt det samlede aftalte beløb, jf. aftale mellem regeringen ogDansk Folkeparti af 31. marts 2004 om etablering af en højteknologiskfond.På § 07.16.01 Statens Ejendomsadministration er der mindreudgifter på 72,3mio. kr. i 2012 som følge af bortfald af bevilling til energioptimering istatens kontorejendomme.På § 07.16.04 Slotte og haver er der merudgifter på 20,2 mio. kr. som følgeaf, at indtægterne fra donationer forventes at blive 3,9 mio. kr. højere i 2012end i 2011, ligesom der forventes anvendt ca. 16,3 mio. kr. mere afvidereførselsbeholdningen i 2012 i forhold til 2011.
Side 9 af 35
§ 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet
Nye initiativerDer er på kontoen for hjemmeservice en mindreudgift på 74,3 mio. kr. somfølge af, at bevillingen reduceres i 2012 og 2013, jf. Aftale om BoligJobplan- fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet af maj 2011 (§ 08.32.14.).Der er på kontoen for reserver og budgetregulering en mindreudgift på 45,6mio. kr. som følge af, at regnskabstallene fra reserver og budgetregulering (§08.11.79.) af budgettekniske årsager er flyttet til kontoen (§ 08.11.78.).Der er på kontoen for byggeri en mindreindtægt på 49,0 mio. kr. som følgeaf, at der i 2011 blev udmøntet midler til markedsudvikling af offentligevelfærdsløsninger ved forbrug af opsparing på kontoen (§ 08.32.12.).Der er på kontoen for Vækstfonden en mindreudgift på 249,6 mio. kr. somfølge af, at kapitalindskuddene til vækstlån og vækstkautioner i 2011 erblevet forhøjet (§ 08.33.15.).Der er på kontoen for afvikling af investeringsfonde for vækstmarkeder enmindreindtægt på 32,9 mio. kr. som følge af, at der i 2011 er budgetteretmed en ekstraordinær tilbageførsel svarende til den akkumulerede værdi afstatens oprindelige indskud (§ 08.33.21.).
Reserver
Øvrige større ændringer
Side 10 af 35
§ 9. Skatteministeriet
Øvrige større ændringerDer er på kontoen vedr. delvis kompensation for købsmoms foralmennyttige foreninger en merudgift på 23,4 mio. kr. Merudgiften skyldesprimært en forventning om, at antallet af ansøgere vil stige væsentligt (§09.21.10.).
Side 11 af 35
§ 11. Justitsministeriet
Nye initiativerSom følge af oprettelsen af en ny politiklagemyndighed pr. 1. januar 2012stiger udgiften med 20,6 mio. kr. fra 2011 til 2012 (§ 11.11.51.).Udgiften til reserver og budgetregulering falder med 52,0 mio. kr. fra 2011til 2012 (§11.11.70) som følge af primært et fald i reserven til detkommunale lov- og cirkulæreprogram samt indarbejdelsen af den negativebudgetregulering, der vedrører et initiativ om fokuseret administration istaten, der indgår i aftalen om en BoligJobPlan. Som en del af initiativetgennemføres en reduktion af centraladministrationens driftsudgifter på 2½pct. i 2012 og 5 pct. i 2013 og fremefter.Som følge af reviderede skøn på baggrund af tidligere års regnskabstalforventes merudgifter på 100,0 mio. kr. fra 2011 til 2012 til bøder,parkeringsafgifter, salg af pas, køreprøver og kørekort (§ 11.23.02.).
Reserver
Øvrige større ændringer
Side 12 af 35
§ 12. Forsvarsministeriet
Øvrige større ændringerMindreudgiften på 135,0 mio. kr. på § 12.11.79. Reserver og budgetreguleringskyldes indarbejdelsen af den negative budgetregulering, der vedrører etinitiativ om fokuseret administration i staten, der indgår i aftalen om enBoligJobPlan. Som en del af initiativet gennemføres en reduktion afcentraladministrationens driftsudgifter på 2½ pct. i 2012 og 5 pct. i 2013 ogfremefter.Mindreudgiften på 312,4 mio. kr. på § 12.21.02. Materielinvesteringer skyldesændret betalingsafløb vedrørende fregatprogrammet.Merudgiften på 48,9 mio. kr. på § 12.21.13. Nationalt finansierede bygge- oganlægsarbejder skyldes øgede bygge- og anlægsarbejder i 2012.Mindreudgiften og mindreindtægten på 102,0 mio. kr. på § 12.22.13.Internationalt finansierede NATO-investeringsprogram skyldes, at derpåregnes gennemført færre anlægsarbejder i Danmark under det internationaltfinansierede NATO-investeringsprogram. Indtægter og udgifter vil balancere,da samtlige udgifter på kontoen refunderes af NATO.
Side 13 af 35
§ 15. Socialministeriet
ReserverMerudgiften på reserver og budgetregulering på 70,6 mio. kr. skal blandtandet ses i sammenhæng med, at der som led i Aftale om genopretning afdansk økonomi på FL11 var indbudgetteret en forventet regulering af detkommunale og regionale bloktilskud vedrørende ændring i støtte tilhøreapparater samt ændring i ordningen om tabt arbejdsfortjeneste.Reserven er udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2011. Der er på FFL12afsat en ny reserve til den forventede regulering af det kommunalebloktilskud for 2012, som blandt andet omfatter en reserve på 21,5 mio. kr.til at forbedre regelsættet for anbragte børn med funktionsnedsættelse, jf.aftalen om satspuljen for 2011 (§ 15.11.79.).Mindreudgiften på puljen til reservation til anbringelsesreformen på 22,8mio. kr. skyldes bevillingsprofilen, jf. aftalen om satspuljen for 2008 (§15.16.01.).Mindreudgiften på 51,7 mio. kr. på puljen til centrale initiativer i forbindelsemed barnet reform skyldes bevillingsprofilen, jf. aftalen om satspuljen for2010 (§ 15.25.09.).Merudgiften vedr. hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde på 135,5 mio. kr.afspejler et nyt skøn over udgifterne til refusion til en række tilskud, derydes af kommunerne med hjemmel i serviceloven. Det nye skøn er blandtandet baseret på udviklingen i kommunernes refusionsanmeldelser ogudviklingen i antallet af uledsagede flygtningebørn (§ 15.43.01.).Der er en merudgift på 406,7 mio. kr. til ydelsesstøtte til almene boliger.Merudgiften skyldes primært, at der forventes flere kommunale tilsagn tilnybyggeri af almene boliger i 2012. Derudover medfører højereanskaffelsespriser på boligerne øgede udgifter til ydelsesstøtte, mens lavererenteniveau medfører færre udgifter til ydelsesstøtte. Tilsagnseffekten vejerdog tungest (§ 15.51.01.).Merudgiften på 46,0 mio. kr. skyldes, at der forventes ydetungdomsboligbidrag til flere ungdomsboliger i 2012 end i 2011 (§ 15.51.02.).Merudgiften til støtte til etablering af servicearealer i tilknytning tilældreboliger på 60,0 mio. kr. skyldes, at der forventes givet kommunaletilsagn til servicearealer til 3.000 ældreboliger i 2012 mod 1.500 ældreboligeri 2011 (§ 15.51.03).Merindtægten fra Landsbyggefonden på 99,6 mio. kr. skyldes, at derforventes flere udgifter til ydelsesstøtte og dermed flere indtægter fraLandsbyggefondens medfinansiering. For nybyggeri, hvortil der meddeles
Øvrige større ændringer
Side 14 af 35
tilsagn i 2011, udgør Landsbyggefondens bidrag 25 pct. af den samledeydelsesstøtte (§ 15.51.05.).Mindreudgiften til administrationsgebyr vedr. friplejeboliger på 79,9 mio. kr.skyldes en teknisk ændring af kontoen og skal ses i sammenhæng medmindreindtægten på § 15.52.05. (§ 15.52.04.).Mindreindtægten vedr. støtte til friplejeboliger på 75,9 mio. kr. skyldes enteknisk ændring af kontoen og skal ses i sammenhæng med mindreudgiftenpå § 15.52.04. (§ 15.52.05.).Mindreudgiften på 32,0 mio. kr. til en styrkelse af kommunernes akuttetilbud til sindslidende skyldes profilen for bevillingen, jf. aftalen omsatspuljen for 2008. Der er således ikke afsat midler på kontoen efter 2011(§ 15.74.11.).Mindreudgiften på 24,1 mio. kr. til psykiatriaftale 2011-2014 skyldesprofilen, der blev aftalt med satspuljeaftalen for 2011 (§ 15.74.15.).Der er mindreudgifter på 69,1 mio. kr. på puljen Lige Muligheder, somskyldes profilen for bevillingen, jf. aftalen om satspuljen for 2008. Der erikke afsat midler på kontoen efter 2011 (§ 15.75.11).Mindreudgiften på 115,6 mio. kr. til aktiviteter under hjemløsestrategienskyldes profilen for bevillingen, jf. aftalen om satspuljen for 2008. Der ersåledes ikke afsat midler på kontoen efter 2011 (§ 15.75.21).Mindreudgiften på 30,7 mio. kr. til aktivitetstilbud på væresteder mv.skyldes profilen for bevillingen, jf. aftalen om satspuljen for 2008. Der ersåledes ikke afsat midler på kontoen efter 2011 (§ 15.75.23).Mindreudgiften på 33 mio. kr. på puljen til bedre overgang til voksenlivet –en styrkelse af efterværnsindsatsen. Mindreudgifterne skyldesbevillingsprofilen, jf. aftalen om satspuljen for 2011. Ifølge aftalen er derikke afsat midler i 2012, men igen i 2013 og 2014 (§ 15.75.44).Mindreudgiften til tilskud til en række organisationer og foreninger mv. påbørneområdet på 23 mio. kr. kan tilskrives bevillingsprofilerne, jf. aftalenom satspuljen for 2008. Nogle af foreningerne får støtte i 2012 på andrekonti, jf. aftalen om satspuljen for 2011 (§ 15.75.50).
Side 15 af 35
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Som led i Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Pia Christmas-Møller om sundhed af maj 2011 afsættes der 25 mio. kr. årligt i perioden2012-2015 til styrket indsats for unge med hjerneskade. Midlerne afsættes tilen målrettet indsats med henblik på at unge med hjerneskade hurtigere fårgenoptræning og rehabilitering. (§ 16.51.19.).Som led i Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Pia Christmas-Møller om sundhed af maj 2011 afsættes der 12,5 mio. kr. årligt i perioden2012-2015 til støtte for etablering af et nyt samlet specialiseretneurorehabiliteringscenter på Glostrup Hospital. (§ 16.51.20.).Som led i Aftale om Reformpakken 2020 afsættes der 16,6 mio. kr. årligt iperioden 2012-2014 til en ansøgningspulje til finansiering af driftsudgifter tildøgnbemandede akut-/lægebiler i takt med etableringen af de nye sygehusemålrettet de geografiske områder, hvor særlige forhold som store afstandeeller lignende gør sig gældende, fx det sydlige Sjælland og Nordvestjylland.(§ 16.51.22.).Som led i Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Pia Christmas-Møller om sundhed af maj 2011 afsættes der 15,0 mio. kr. årligt fra 2012 tilat understøtte, at fødeafdelingen på Holstebro Sygehus bibeholdes frem tilden nye sygehusstruktur er på plads (§ 16.51.22.).
ReserverDer er merudgifter på 439,8 mio. kr. på kontoen for reserver ogbudgetregulering (§ 16.11.79.). Bevillingsændringen skyldes primært, at tonegative budgetreguleringer på i alt 313 mio. kr. som følge af Aftale omgenopretning af dansk økonomi er blevet udmøntet på regionernes ogkommunernes bloktilskud. Dertil kommer, at DUT-reserven er øget medca. 115 mio. kr. som følge af Kræftplan III og ca. 24 mio som følge afindførsel af lægemiddelet, Kuvan, til behandling af PKU-patienter. Endeliger der indbudgetteret -23 mio. kr. i 2012 i forbindelse med indarbejdelsen afden negative budgetregulering, der vedrører et initiativ om fokuseretadministration i staten, der indgår i aftalen om en BoligJobPlan. Som en delaf initiativet gennemføres en reduktion af centraladministrationensdriftsudgifter på 2½ pct. i 2012 og 5 pct. i 2013 og fremefter.
Øvrige større ændringerNettoudgiftsbevillingen vedrørende Nationalt Sundheds-IT (§ 16.11.15.) erøget med 57,4 mio. kr. Stigningen i bevillingen skyldes primært, at it-opgaver fra andre af Indenrigs- og Sundhedsministeriets institutioner ersamlet i Nationalt Sundheds-IT.
Side 16 af 35
Nettoudgiftsbevillingen vedrørende Lægemiddelstyrelsen (§ 16.11.16.) erreduceret med 34,5 mio. kr. Reduktionen skyldes primært, at der er overførtit-opgaver til Nationalt Sundheds-IT for 26,5 mio. kr.Udgiftsbevillingen vedrørende Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse (§16.21.02.) er reduceret med 31,8 mio. kr. Reduktionen skyldes primært, at24,2 mio. kr. i 2012 omprioriteres til indførsel af lægemiddelet, Kuvan, tilbehandling af patienter med phenylketonuri (PKU).Udgiftsbevillingen vedrørende Diverse tilskud (§ 16.51.17.) er øget med 14,1mio. kr. Stigningen i bevillingen skyldes primært, at der er tilført 15 mio. kr.til RehabiliteringsCenter Dallund.Udgiftsbevillingen vedrørende udbygning af kapaciteten til behandling afmennesker med sindslidelse (§ 16.51.54.) er reduceret med 26,6 mio. kr.Reduktionen skyldes, at midlerne på underkontoen vedrørende pulje tilbehandling af traumatiserede flygtninge fra 2011 og frem er overført tilregionernes og kommunernes bloktilskud.Udgiftsbevillingen vedrørende styrkelse af indsatsen for mennesker medsindslidelser (§ 16.51.79.) er reduceret med 84,4 mio. kr. Reduktionenskyldes, at størstedelen af midlerne på kontoen fra 2011 og frem er overførttil regionernes bloktilskud.
Side 17 af 35
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Nye initiativerMerudgiften til medlemsbidrag fra arbejdsløshedskasser skyldes, at der somled i aftale om senere tilbagetrækning gives mulighed for i en seks månedersperiode i løbet af 2012 at udtræde af efterlønsordningen og få tidligereindbetalte efterlønsbidrag udbetalt skattefrit. Det medfører en merudgift på17 mia. kr. i 2012 (§ 17.31.51.).Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,Liberal Alliance og Kristendemokraterne har den 4. maj 2011 indgået Aftaleom forenkling af beskæftigelsesindsatsen. På den baggrund skal forsikredeledige i seks ugers selvvalgt uddannelse ikke længere modtageuddannelsesydelse, men modtage dagpenge. Bevillingen udgår derfor fra2012, hvilket indebærer en mindreudgift på 519,8 mio. kr. (§ 17.32.11.).Mindreindtægten skyldes, at der som led i aftale om senere tilbagetrækninggives mulighed for i en seks måneders periode i løbet af 2012 at udtræde affleksydelsesordningen og få tidligere indbetalte fleksydelsesbidrag udbetaltskattefrit. Det indebærer en mindreindtægt på 67,9 mio. kr. (§ 17.58.21.).Mindreudgiften skyldes, at der på finansloven for 2011 var indbudgetteretreserver til dækning af de forventede kommunaløkonomiske konsekvensersom følge af bl.a. Aftale om en beskæftigelsesindsats, der virker og Aftaleom genopretning af dansk økonomi m.fl. Med Aftale om kommunernesøkønomi 2011 nulstilles reserverne og udmøntes på bloktilskudsaktstykket.I 2012 indeholder bevillingen bl.a. forventede kommunaløkonomiskekonsekvenser af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og PiaChristmas-Møller om to streger under facit, Aftale om ambitioner om mere,Aftale om skærpede udvisningsregler og kommunalt fokus på repatrieringsamt Aftale om BoligJobplan - fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmetaf maj 2011. Aftalerne indebærer en kommunal nettomindreudgift på 552,2mio. kr. (§ 17.19.79.).BudgetforbedringerSom led i finansieringen af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti ogPia Christimas-Møller om BoligJobplan - fradrag for hjælp og istandsættelsei hjemmet af maj 2011 foretages en bevillingsreduktion afForebyggelsesfondens kapital på 150 mio. kr. årligt i 2012 og 2013. På denbaggrund er udgifter og indtægter på fondens fordelingsramme nedjusterettilsvarende i 2012 og 2013 (§ 17.21.11.).
Reserver
Side 18 af 35
Øvrige større ændringerMindreindtægten skyldes, at der i bevillingen for 2011 er indregnet enefterregulering som følge af for lidt indbetalt bidrag i 2009.Medfinansieringsbidragene fra a-kasser og arbejdsgivere forventes desudenat falde som følge af, at ledigheden i 2012 skønnes til 104.000fuldtidspersoner mod en ledighed på 121.300 fuldtidspersoner i 2011, jf.Økonomisk Redegørelse, maj 2011. Det indebærer en mindreindtægt på191,1 mio. kr. (§ 17.31.24.).Merindtægten til ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge skyldes, atmedfinansieringsbidragene fra arbejdsgiverne i 2011 blev korrigeret for formeget indbetalt bidrag i 2009. Det indebærer en merindtægt på 69,3 mio. kr.(§ 17.31.29.).Mindreudgiften til indsatsen ved større afskedigelser skyldes, at der i 2011 erforetaget en ekstraordinær tilførsel af bevilling til en supplerende indsats.Det indebærer en mindreudgift på 25,1 mio. kr. (§ 17.46.14.).Mindreudgiften skyldes primært bortfald af midlertidige bevillinger afsat tilinitiativerne vedrørende tilskud til fremrykket aktivering af 18-19-årige og enny chance til unge, jf. Aftale om flere unge i uddannelse og job.Bevillingsbortfaldet indebærer en mindreudgift på 66,5 mio. kr. (§17.46.27.).Merudgiften til puljen til styrkelse af virksomhedsrettet revalidering skyldes,at der i 2011 er gennemført en midlertidig bevillingsreduktion, jf. Aftale omfinansloven for 2011. Det indebærer en merudgift på 67,2 mio. kr. (§17.46.69.).Merudgiften til personlig assistance til handicappede skyldes en forventetstigning i antal modtagere af personlig assistance til handicappede i erhvervfra 3.820 helårspersoner i 2011 til 4.700 helårspersoner i 2012. Detindebærer en merudgift på 33,4 mio. kr. (§ 17.46.79.).Mindreudgiften til jobcentre i ghettoer skyldes den aftalte profil for deafsatte midler fra satspuljen, jf. Aftale om satspuljen for 2011. Detindebærer en bevillingsreduktion på 20,0 mio. kr. (§ 17.49.24.).Mindreudgiften til reform af førtidspension og det rummeligearbejdsmarked skyldes bortfald af den afsatte reserve til reformen frasatspuljen, jf. Aftale om satspuljen for 2011. Det indebærer enbevillingsreduktion på 20,0 mio. kr. (§ 17.49.27.).Merudgiften til ATP-bidrag til førtidspensionister skyldes, at aktiviteten påordningen forventes at stige fra 145.700 helårspersoner i 2011 til 175.200helårspersoner i 2012. Det medfører en merudgift på 64,9 mio. kr. (§17.54.04.).Merudgiften til supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionisterskyldes, at aktiviteten forventes at stige fra 82.000 personer i 2011 til
Side 19 af 35
101.200 personer i 2012. Udviklingen skyldes primært, at andelen derdeltager i ordningen er stigende. Det indebærer en merudgift på 83,1 mio.kr. (§ 17.54.05.).Mindreudgiften skyldes, at det statslige tilskud til indbetaling til ATP formodtagere af efterløn afvikles fra 2012 som følge af lov nr. 1540 af 21.december 2010 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lovom fleksydelse og lov om seniorjob. Det indebærer en mindreudgift på 94,5mio. kr. (§ 17.55.02.).Mindreudgiften til særligt børnetilskud skyldes primært et forventet fald iantallet af modtagere fra 39.000 personer i 2011 til 30.000 personer i 2012.Det medfører en mindreudgift på 105,8 mio. kr. (§ 17.63.03.).Mindreudgiften til sygebehandling, medicin mv. skyldes primært, at antalletaf modtagere forventes at falde fra 25.600 personer i 2011 til 18.500personer i 2012. Det indebærer en mindreudgift på 20,9 mio. kr. (§17.64.01.).Mindreudgiften til flytning og hjælp i enkelttilfælde skyldes primært etforventet fald i antallet af modtagere fra 33.600 personer i 2011 til 26.000personer i 2012. Det indebærer en mindreudgift på 36,4 mio. kr. (§17.64.02.).Merindtægten til ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge skyldesprimært en forventet stigning i antallet af fødsler. Det medfører en øgetindtægt på 39,6 mio. kr. (§ 17.65.02.).Mindreudgiften skyldes, at ordningen vedrørende orlov til børnepasning erophørt. Det indebærer en mindreudgift på 21,4 mio. kr. (§ 17.65.21.).
Side 20 af 35
§ 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
Nye initiativerMed aftalen om Skærpede udvisningsregler og kommunalt fokus pårepatriering fra maj 2011 forventes en stigning i antallet af personer, derrepatrierer, som følge af indførelsen af et resultattilskud til kommunerne.Det medfører en merudgift på 32,4 mio. kr. (§ 18.31.02.).Der forventes øget efterspørgsel efter danskuddannelse fraarbejdskraftsindvandrere, som har fået opholdstilladelse før 1. august 2010.Er opholdstilladelse opnået efter dette tidspunkt, er udlændingen omfattetaf integrationsloven og skal tilbydes danskuddannelse og undervisning imedborgerskab under introduktionsprogrammet. Det medfører enmerudgift på 34,5 mio. kr. (§ 18.31.03.).Bevillingerne til kampagnerne Arbejdspolitiske initiativer for indvandrere ogflygtninge samt Initiativer for flygtninge- og indvandrerkvinder udløber, jf.aftalen om satspuljen for 2008. Det medfører en mindreudgift på 21,8 mio.kr. (§ 18.32.15).Bevillingerne til kampagnerne Styrkelse af forældreinddragelsen blandtnydanske forældre samt Udvidet Task Force enhed for tosprogede elever påerhvervsuddannelserne udløber, jf. aftalen om satspuljen for 2008. Detmedfører en mindreudgift på 21,8 mio. kr. (§ 18.32.26).
Øvrige større ændringer
Side 21 af 35
§ 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
Øvrige større ændringerBevillingen til § 19.15.02. Ikke obligatoriske programmer under DenEuropæiske Rumorganisation (ESA) reduceres med 100,2 mio. kr. somfølge af, at der kun afsættes bevilling hvert tredje år til betaling afkontingent til ESA. Sidste gang, der blev afsat en bevilling til formålet, vari 2011. En del af betalingen for kontingentet blev udskudt fra 2011 til2012 for at finansiere meraktivitet på universitetsuddannelserne i 2011 (§19.15.02.).Mindreudgiften på 324,8 mio. kr. på § 19.41.11. Det StrategiskeForskningsråd skyldes udløb af forskningsprogrammer vedrørende energi,sundhed, fødevarer og miljø. Endvidere skyldes mindreudgiften dennominelle fastfrysning af erhvervsstøtteordningerne, jf. Forårspakke 2.0samt overførsel af midler til klimaforskningscenter på Grønland (§19.41.11.).Bevillingen til § 19.41.14. Pulje til forskningsinfrastruktur udløb medudgangen af 2011, og der er ikke afsat midler i 2012 til den nationaleindsats med investeringer i forskningsinfrastrukturer i ind - og udland, jf.Aftale om fordeling af globaliseringsreserven til forskning og udvikling2010-2012 (§ 19.41.14.).Indtægtsbevillingen til § 19.63.03. Frekvensauktioner stammer fra en 3G-auktion i 2001, hvor betalingen for erhvervelsen af licensen er blevetafdraget over de sidste 10 år af de pågældende 3G-udbydere. De sidsteafdrag fra denne auktion blev således betalt i 2011, hvorefterindtægtsbevillingen reduceres med 213,7 mio. kr. (§ 19.63.03.).Merudgiften på §19.15.03. Internationalt forskningssamarbejde på 33,2mio. kr. skyldes primært indbudgettering af Danmarks bidrag til EuropeanSpallation Source (ESS) som medvært med Sverige, som regeringen harbesluttet at afsætte samlet set 1,4 mia. kr. til (2012-2022). Initiativetfinansieres af reserverne til videreførelse af globaliseringsindsatsen på § 35(§19.15.03.).Merudgiften på 144,1 mio. kr. på § 19.11.79. Reserver og budgetreguleringskyldes, at der er afsat en reserve til meraktivitet påuniversitetsuddannelserne på 150 mio. kr. i 2012 til at dække eventuellemerudgifter til øget aktivitet på uddannelserne. Reserven er afsat, fordiaktiviteten først kan budgetteres på Ændringsforslag til Finansloven for2012, hvor der foreligger endelige oplysninger om optaget i 2011 påuniversiteterne (19.11.79.).
Nye initiativer
Reserver
Side 22 af 35
§ 20. Undervisningsministeriet
Nye initiativerNational handlingsplan for tosprogede elevers faglighed skal finansieretosprogede elevers faglighed i folkeskolen. Dette medfører en merudgift på49,7 mio. kr. på § 20.29.07. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv. i forbindelsemed grundskolen.I forbindelse med Aftale om kommunernes økonomi for 2012 er der afsat120,0 mio. kr. i 2012 til it i folkeskolen på § 20.29.07. It i Folkeskolen. Puljenfinansieres af Fonden for Velfærdsteknologi.Der er oprettet en ny underkonto på § 20.86.07. Særlige tilskud tilbygningsformål med tilsagnsordning, hvor der er indbudgetteret 20 mio. kr. tiltilskud til dyr husleje til de professionshøjskoler, som overtager et dyrt lejemåli forbindelse med overdragelsen af bygninger og lejemål, der huser Centre forUndervisningsmidler til professionshøjskolerne.Udgiftsbevillingen på § 20.11.79. Reserver og budgetregulering stiger med322,1 mio. kr. Stigningen skyldes hovedsageligt indbudgettering af en nyreserve til meraktivitet på de taxameterfinansierede uddannelser samtindbudgettering af en reserve til finansieringen af regeringens udspil til enbedre folkeskole.Budgetreguleringen vedr. effektivisering af Centre for Undervisningsmidler erudmøntet på § 20.68.07. Undervisningsmiddelcenterfunktionen (§ 20.11.79.Reserver og budgetregulering) svarende til ca. 60. mio. kr.Der er oprettet en ny hovedkonto § 20.42.12. Gymnasial supplering på privategymnasier og studenterkurser. Kontoen er oprettet i forbindelse medimplementeringen af den nye bevillingstype til statsfinansierede selvejendeinstitutioner. Bevillingen udgør 23 mio. kr. og er overført fra § 20.42.11.Gymnasial supplering.Udgiftsbevillingen på § 20.98.41. Bonus til elever over 18 år i lønnet praktikreduceres med 24,7 mio. kr. Mindreudgiften skyldes udfasning af ordningensom følge af Aftale om genopretning af dansk økonomi.Udgiftsbevillingen på § 20.68.05. Særlige bevillinger stiger 152,9 mio. kr.Merudgiften betyder, at der kan afholdes udgifter til at etablere etadministrativtit-fællesskabsamtoptimereprofessions-ogingeniørhøjskolernes øvrige administrative opgaver.
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Side 23 af 35
Nettoudgiftsbevillingen på § 20.11.01. Undervisningsministeriets departementfalder 103,8 mio. kr. som følge af en strukturændring i 2011 iUndervisningsministeriet, hvor en række opgaver er blevet overført til §20.11.21. Uddannelsesstyrelsen, § 20.11.22. Vejledningsaktiviteter mv. og §20.11.31. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.Nettoudgiftsbevillingen på § 20.11.11. Styrelsen for Statens Uddannelsesstøttefalder med 101,0 mio. kr., idet kontoen er nedlagt som følge af enstrukturændring i 2011 i Undervisningsministeriet. Bevillingen er overført til §20.11.01.Undervisningsministerietsdepartement,§20.11.21.Uddannelsesstyrelsen og § 20.11.31. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.Nettoudgiftsbevillingen på § 20.11.21. Uddannelsesstyrelsen stiger 183,7 mio.kr. Kontoen er nyoprettet i forbindelse med en strukturændring i 2011 iUndervisningsministeriet, hvor en række opgaver er overført fra § 20.11.01.Undervisningsministeriets departement, § 20.11.11. Styrelsen for StatensUddannelsesstøtte og § 20.11.41. Styrelsen for Evaluering ogKvalitetsudvikling i Grundskolen.Nettoudgiftsbevillingen på § 20.11.31. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen erforhøjet med 65,0 mio. kr. Kontoen blev oprettet i forbindelse med enstrukturændring i 2011 i Undervisningsministeriet, hvor en række opgaver eroverført fra § 20.11.01. Undervisningsministeriets departement, § 20.11.11.Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte og § 20.11.41. Styrelsen for Evalueringog Kvalitetsudvikling i Grundskolen.Nettoudgiftsbevillingen på § 20.11.41. Styrelsen for Evaluering ogKvalitetsudvikling i Grundskolen reduceres med 53,4 mio. kr., da kontoen ernedlagt som følge af en strukturændring i 2011 i Undervisningsministeriet.Bevillingen er overført til § 20.11.01. Undervisningsministeriets departement,§ 20.11.21. Uddannelsesstyrelsen og § 20.11.31. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.Udgiftsbevillingen på § 20.48.06. Tilskud til kapacitetsudvidelser øges med53,6 mio. kr. Merudgiften skyldes indfasningsprofilen som følge af Aftale omflerårsaftale for de erhvervsrettede ungdomsuddannelser i perioden 2010-2012.Indtægtsbevillingen på § 20.39.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv. iforbindelse med erhvervsrettede ungdomsuddannelser stiger 142,5 mio. kr.som følge af forbrug af opsparing i forbindelse med igangsættelse af en rækkeforsøgs- og udviklingsprojekter på området for erhvervsrettedeungdomsuddannelser.Udgiftsbevillingen på § 20.48.07. Tilskud til naturfagsrenovering på gymnasierog udbydere af 2-årigt hf falder 38,8 mio. kr. Mindreudgiften skyldes denændrede indfasningsprofil som følge af Aftale om finansloven for 2010.Udgiftsbevillingen på § 20.51.12. Skoleydelse ved produktionsskoler stiger91,0 mio. kr. som følge af en forventet stigning i aktiviteten.
Side 24 af 35
Udgiftsbevillingen på § 20.72.05. Øget aktivitet på erhvervsrettet voksen- ogefteruddannelse falder med 195 mio. kr., og indtægtsbevillingen på kontoenfalder med 101,5 mio. kr. Det afspejler, at den midlertidige pulje på 1 mia. kr.(VEU-milliarden) til finansiering af øgede offentlige driftsudgifter tilerhvervsrettet voksen- og efteruddannelse er udmøntet fra 2008 til 2011. Påkontoen er der en akkumuleret opsparing på 147,4 mio. kr., som anvendes i2011 og frem efter samme principper, der har været gældende for deforegående års bevillinger.Udgiftsbevillingen på § 20.75.01. Åben uddannelse falder med 91,0 mio. kr.,hvilket skyldes bortfald af takstforhøjelser som følge af udløb aftrepartsaftalerne.Udløb af satspuljeaftalebelagte initiativer medfører bortfald af bevillinger på §20.79.01. Forsøgs- og udviklingsarbejde mv. i forbindelse med folkeoplysningsamt voksen-, efter- og videreuddannelse. Udgiftsbevillingen falder med 21,6mio. kr. Indtægtsbevillingen stiger med 37,9 mio. kr.Indtægtsbevillingen på § 20.79.05. Puljer under EVE falder 67,9 mio. kr.Mindreindtægten skyldes, at der er indbudgetteret forbrug af opsparing fratidligere år.§ 20.85.12. Lokaleforsyning til overførte amtslige uddannelsesinstitutioner.Udgiftsbevillingen falder 78,8 mio. kr. Indtægtsbevillingen falder 115,5 mio.kr. Mindreudgiften skyldes, at udgifterne til finansiering af byggeprojekter,lejemål mv. er reduceret som følge af, at langt hovedparten af de tidligereamtslige bygninger er overdraget til de tidligere amtslige institutioner.Mindreindtægten skyldes, at der kun forventes at være få bygninger tilbage,som skal sælges til de tidligere amtslige institutioner eller de institutioner, somhuser de tidligere amtslige institutioners aktiviteter i 2012.Udgiftsbevillingen på § 20.86.06. Lån til institutionsformål og tilskud tilinstitutionsudvikling stiger 30,6 mio. kr. Merudgiften skyldes primært, atuforbrugte bevillinger til etablering af administrative fællesskaber erindbudgetteret som forbrug af opsparing.§ 20.89.01. Forsøg og udvikling mv. i forbindelse med tværgående oginternationale aktiviteter. Udgiftsbevillingen stiger med 63,4 mio. kr.Indtægtsbevillingen stiger med 32,7 mio. kr. Merudgiften skyldes primært, atder er afsat en ny bevilling til forsøg med gymnasieklasser for elever medaspergers samt generel udvikling. Udgifterne finansieres via forbrug afopsparing på bl.a. denne konto.§ 20.91.12 Forrentning af lånevirksomhed. Udgiftsbevillingen stiger med 110,1mio. kr. Indtægtsbevillingen stiger med 190,0 mio. kr. Merudgiften skyldes, atder på FL11 er budgetteret med en genudlånsrente på 2,5 pct. i 2011. PåFFL12 er der budgetteret med en genudlånsrente på 2,9 pct. i 2012.Merindtægten skyldes, at der på FL11 er budgetteret med en diskonto på 1,0pct. i 2011. På FFL12 er der budgetteret med en diskonto på 1,7 pct. i 2012.
Side 25 af 35
Udgiftsbevillingen på § 20.93.11. Statens voksenuddannelsesstøtte falder med187,7 mio. kr. Mindreudgiften skyldes, at der fra 2012 ikke længere tildelesSVU til fagspecifikke kurser.
Side 26 af 35
§ 21. Kulturministeriet
Øvrige større ændringerNettoudgiftsbevillingen på § 21.31.01. Styrelsen for Bibliotek og Medier stiger20,2 mio. kr., idet Styrelsen for Bibliotek og Medier tilføres opgaver fraKulturministeriets Koncerncenter, der nedlægges.Udgiftsbevillingen på § 21.61.20. Handlingsplan for store idrætsbegivenheder iDanmark falder 47,1 mio. kr. som følge af, at regeringens handlingsplan forstore idrætsbegivenheder i Danmark udløber med udgangen af 2011.Indtægtsbevillingen på § 21.81.25. Salg af jordbaserede analoge FM-sendemuligheder mv. falder 53,5 mio. kr. som følge af, atkoncessionsperioden og dermed koncessionsafgiften for 6. FM-radiokanalophører samt at koncessionsafgiften for 5. FM-radiokanal falder fra 54 mio.kr. til 23 mio. kr.
Side 27 af 35
§ 22. Kirkeministeriet
Øvrige større ændringerMindreudgiften på 28,3 mio. kr. til kompensation til folkekirken for andenlovgivnings provenuvirkning for kirkeskatten (§ 22.21.08.) skyldes den årligereguleringen af det årlige kompensationsbeløb til folkekirken som følge afeffekten af skatteaftalerne i 2004 og 2007, udligningsreformen i 2006,forårspakke 2.0 fra 2009 samt aftalen om genopretning af dansk økonomimv. i 2010.
Side 28 af 35
§ 23. Miljøministeriet
ReserverPå reserver og budgetreguleringer (§ 23.11.79.) er en mindre bevilling på 48,8mio. kr. Mindreudgiften skyldes hovedsageligt indarbejdelsen af den negativebudgetregulering, der vedrører et initiativ om fokuseret administration i staten,der indgår i aftalen om en BoligJobPlan. Som en del af initiativet gennemføresen reduktion af centraladministrationens driftsudgifter på 2½ pct. i 2012 og 5pct. i 2013 og fremefter. Endvidere er Miljøministeriets reserve til Grøn Vækstplanmæssigt mindre i 2012 end i 2011. Udmøntning af Miljøministerietsnegative budgetregulering vedr. Statens IT trækker i den modsatte retning, idetbudgetreguleringen er udmøntet på Miljøministeriets institutioner i 2012,mens den for 2011 udmøntes på lov om tillægsbevillingen 2011.På Vandløbsindsats (§ 23.72.07.) er en mindreudgift på 44,1 mio. kr.Mindreudgiften skyldes omprioriteringer i perioden 2010-2015 som følgendeaf manglende afløb i 2010.På Testcenter Østerild (§ 23.71.09.) er en mindreudgift på 26,3 mio. kr.Mindreudgiften skyldes, at der planmæssigt budgetteres med færreekspropriationer i 2012 end i 2011.På Vådområder og ådale (§ 23.72.08.) er en mindreudgift på 111,2 mio. kr. ogen mindreindtægt på 63,2 mio. kr. Mindreudgiften skyldes hovedsageligt, atder planmæssigt budgetteres med mindre opkøb af projektjord til vådområderi 2012 end i 2011, jf. Grøn Vækst.På Kort- og Matrikelstyrelsen (§ 23.91.01) er indbudgetteret enbevillingsreduktion på 77,4 mio. kr. Mindreudgiften skyldes hovedsageligtudmøntningen af budgetreguleringen vedr. finansieringen af Statens IT.
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Side 29 af 35
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Nye initiativerStøtte til udvikling af landdistrikterne (§ 24.23.03.). Som led i ØkologiVisionenfra februar 2011 er etableret en ordning vedr. investeringsstøtte til økologiskeprimærbedrifter til understøttelse af økologimålsætningen i Grøn Vækst-aftalen i perioden 2011 til 2013 med en tilsagnsramme på 24,0 mio. kr. årligt,heraf medfinansieres 18,0 mio. kr. årligt af EU.Miljøstøtte (artikel 68) (§ 24.23.04.). Merudgiften og merindtægten på 56,2mio. kr. skyldes forhøjet EU-ramme til artikel 68-programmet som følge afgenberegning af uforbrugte EU-midler under enkeltbetalingsordningen.Ændringen er stort set som forventet. Af den samlede ramme er 5 mio. kr.årligt fra 2012 afsat til etablering af økologiske frugt- og bærarealer medhenblik på at fremme produktionen af dansk økologisk frugt og bær, jf.ØkologiVisionen fra februar 2011.På Tilskud indenfor fiskerisektoren med EU-medfinansiering (§ 24.26.30.)vedrører merudgiften på 102,6 mio. kr., og merindtægten på 100,8 mio. kr.indsats i 2012 som led i Grøn Vækst vedrørende Miljøministeriets ordning forvandløbsrestaurering som gennemføres under fiskeriudviklingsprogrammetsamt styrket indsats vedrørende akvakultur.Mindreudgiften og mindreindtægten på 26,6 mio. kr angåendeproduktionstilskud og –afgifter (§ 24.42.13.) skyldes, at støtten til”stivelsesprodukter” fra 2012 er bortfaldet som følge af ”sundhedstjekket” afEU´s fælles landbrugspolitik i 2008.Mindreudgiften på 36,5 mio. kr. og mindreindtægten på 39,0 mio. kr.vedrørende lagerudgifter og –indtægter mm. ved intervention (§ 24.42.17.)skyldes, at interventionslagrene for korn forventes at være tomme ved startenaf 2012, hvorfor der er meget lav aktivitet og dermed refusion fra EU tilmedlemsstaternes lagerudgifter i forbindelse med intervention.
Øvrige større ændringer
Side 30 af 35
§ 28. Transportministeriet
Nye initiativerMerudgiften på 69,6 mio. kr. skyldes primært nye projekter besluttet medAftale om HyperCard, busser, cykler, trafiksikkerhed, støjbekæmpelse mv.af 5. maj 2011 samt Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 (§28.21.21.).I medfør af de indgåede transportaftaler er der tilvejebragt statsligmedfinansiering til en række konkrete kommunale vejanlægsprojekter,projekter til fremme af cykeltrafik mv. Dette medfører merudgifter på i alt134,2 mio. kr. (§ 28.21.23.).Som følge af Aftale om HyperCard, busser, cykler, trafiksikkerhed,støjbekæmpelse mv. af 5. maj 2011 er ordningen om HyperCard etableret,hvilket medfører en merudgift på 193,1 mio. kr. (§ 28.53.04.).Merudgiften på 333,6 mio. kr. på den centrale anlægsreserve kan henføres tilafløbet for de afsatte reserver vedr. besluttede bane- og vejanlægsprojekter ihenhold til principperne for ny anlægsbudgettering (§ 28.11.13.).Med Aftale om en grøn transportpolitik af d. 29. januar 2009 er der afsat enrække puljer på transportområdet mhp. at forbedre miljøet, sikkerheden ogmobiliteten i transportsystemet. Merudgiften på 543,9 mio. kr. kan primærthenføres til, at midler vedr. puljen til fremme af kollektive trafikløsninger iÅrhus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet er indbudgetteret i 2012,men ikke i 2011 (§ 28.11.14.).På kontoen for aktieudbytte er der en mindreindtægt på 96,3 mio. kr., derkan henføres til ændrede skøn for udbytter fra Posten Norden AB og DSB(§ 28.11.66.).Som følge af afløbet for de statslige vejanlægsprojekter er der merudgifterpå i alt 3.238,0 mio. kr. på Vejdirektoratets anlægskonto. Mindreindtægtenpå i alt 885,8 mio. kr. skyldes primært, at der i 2011 var indbudgetteret etbetydeligt forbrug af videreførsler (indbudgettering af videreførselsforbrugoptræder teknisk som en indtægt) (§ 28.21.20.).En merudgift på 37,6 mio. kr. kan primært henføres til en ekstraordinærbevilling i 2012 til nedskrivning af Kystdirektoratets aktiver i forbindelsemed overdragelse af Thorsminde Statshavn til Holstebro Kommune (§28.42.01.).Mindreudgiften på 289,6 mio. kr. skyldes, at bevillinger til buspuljerne i2012 er udmøntet i overensstemmelse med Aftale om HyperCard, busser,cykler, trafiksikkerhed, støjbekæmpelse mv. af 5. maj 2011 (§ 28.53.02.).
Reserver
Øvrige større ændringer
Side 31 af 35
Merudgiften på 52,2 mio. kr. skyldes den nye indgåede kontrakt forfærgebetjening af Bornholm for perioden 1. september 2011 til 31. august2017 (§ 28.54.02.).Mindreudgiften på 164,4 mio. kr. skyldes afløbet af bevillingen forSignalprogrammet, herunder da projektets anden milepæl nås i 2011 (§28.63.08.).Som følge af afløbet af bevillingen til baneprojektet København-Ringsted erder merudgifter på 498,3 mio. kr. (§ 28.63.09.).
Side 32 af 35
§ 29. Klima- og Energiministeriet
ReserverDer afsættes en reserve på 185,0 mio. kr. i 2011-14 til finansiering afinitiativerne i forlængelse af regeringens Energistrategi 2050 samt mulige nyeinitiativer i en kommende energiaftale. Bevillingen finansieres af de uforbrugtemidler under § 29.24.10. Pulje til skrotningspræmie for oliefyr. Beløbet påreserven er 102,6 mio. kr. i 2012 (§ 29.25.79.20.).Mindreudgiften til EUDP på 344,3 mio. kr. i 2012 skyldes, at der ved aftaleom fordeling af globaliseringsreserven til forskning og udvikling 2011-2012blev udmøntet midler til EUDP i 2011. (§ 29.22.01.).Mindreindtægten på 714,5 mio. kr. i 2012 fra olierørsledningsafgiften skyldesprimært, at staten den 9. juli 2012 indtræder som partner i Eneretsbevillingen,og samtidig hermed afskaffes olierørledningsafgiften for tilladelser meddeltefter den 1. januar 2004. (§ 29.23.02)Overskudsdeling ved statsdeltagelse i Nordsøaktiviteter falder med 2,972 mia.kr. i 2012 primært som følge af, at staten den 9. juli 2012 indtræder sompartner i Eneretsbevillingen,og samtidig hermed bortfalderoverskudsdelingen. (§29.23.04).Den statslige ejerandel i Dansk Undergrunds Consortium fra den 9. juli 2012indebærer, at staten derigennem får indtægter på 342,2 mio. kr. i 2012 fra olie-og gasaktiviteter i Nordsøen. (§ 29.23.08)Mindreudgiften til elproduktionstilskud på 130 mio. kr. skyldes, atelproduktionstilskuddet forventes omlagt fra finansloven til PSO-systemet.Omlægningen afventer Europakommissionens godkendelse. (§ 29.25.05.).
Øvrige større ændringer
Side 33 af 35
§ 35. Generelle reserver
Nye initiativerDer oprettes en reserve til regeringens fællesudgifter vedr. EU-formandskabeti 2012 på 55,9 mio. kr. (§ 35.11.03.). Reserven vedrører udgifter, som ikke kanopgøres på nuværende tidspunkt.Fonden for Velfærdsteknologi tilføres 103,0 mio. kr. i 2012. Midlerne tilføresfra ABT-fonden, der i omlægningen til Fonden for Velfærdsteknologi bl.a.finansierer dele af BoligJobplanen og digitalisering i folkeskolen (§ 35.11.10).Der oprettes en reserve til særlige regeringsinitiativer på 100,0 mio. kr. i 2012.Det drejer sig om særlige regeringsinitiativer, som ikke er færdiggjort indenfinanslovforslaget for 2012 (§ 35.11.12.).Der oprettes en negativ budgetregulering på 100,0 mio. kr. i 2012 i henhold tilde forventede indkøbseffektiviseringer i forbindelse med sjette fase af StatensIndkøbsprogram (§ 35.11.33.), jf. Aftale om BoligJobplan.Reserven for merudgifter til nye bevillingsforslag er øget med 500,0 mio. kr. tili alt 1.600,0 mio. kr. i 2012 til dækning af uforudsete, aktivitetsafledte ellerekstraordinære merudgifter samt merudgifter ved bevillingsforslag, der vedfinanslovforslagets udarbejdelse endnu ikke var så gennemarbejdede, at dekunne optages på finanslovforslaget, herunder merudgifter til politi,kriminalforsorgen, domstolene mv. (§ 35.11.01.).Den årlige bevilling på 150,0 mio. kr. (2011-pl) til Læsefond for Folkeskolenoptages fra 2012 og frem på § 20.11.79.26. Reserve til finansiering afregeringens udspil til en bedre folkeskole "Faglighed og frihed" (§ 35.11.02.).Der frigives i alt 1.003,2 mio. kr. i satsreguleringspuljen som følge aflønudviklingen i 2010, bortfald af tidligere års initiativer og tilbageførsel afuforbrugte midler. Endvidere skønnes det, at tidligere års uforbrugte midlervil kunne omprioriteres i 2012 (§ 35.11.04.).Der er afsat 686,0 mio. kr. i en ufordelt reserve til forskning og udvikling (§35.11.05.). Reserven vil blive søgt udmøntet i forbindelse medforhandlingerne om finansloven for 2012.Puljen til bedre kvalitet i den offentlige sektor er afsat i perioden 2008-2011,jf. Aftalen om kvalitetsreformen (§ 35.11.07.).Der afsættes 1.000 mio. kr. i 2012 til reserven vedr. midtvejs- ogefterregulering af det kommunale bloktilskud mv. Ændringen skal ses i lyset afdels trækket på reserven de senere år, dels at færre områder fremadrettet vilblive gjort til genstand for midtvejsregulering. Reserven forventes udmøntetpå følgende områder: medicingaranti, skøn for indkomstoverførsler ogbeskæftigelsestilskud (§ 35.11.09.).
Reserver
Side 34 af 35
Der skønnes merindtægter på 1.300,0 mio. kr. i 2012 i forbindelse med, atFinansiel Stabilitet A/S på statens vegne kan indgå aftale om at yde individuelstatsgaranti for bl.a. pengeinstitutters obligationsudstedelser (§ 35.11.13.).Puljen til bl.a. social- og sundhedsinitiativer på 75,0 mio. kr. (2011-pl) udløberi 2011 (§ 35.11.19.).Puljen til særlige sociale indsatser mv. på 25,0 mio. kr. (2011-pl) udløber i 2011(§ 35.11.20.).Reserven for ændrede skøn mv. for statens indtægter tilføres 431,5 mio. kr. i2012, da der efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne er sket enopjustering i oliepriserne, der medfører en merindtægt fra Nordsøaktiviteterne(§ 35.11.23).Der afsættes 487,2 mio. kr. i 2012 til reserven som følge af nyt ledighedsskønefter færdiggørelsen af ministerparagrafferne. Reserven dækker overforventede statslige merudgifter til arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp ogudgifter til aktivering (vejledning og opkvalificering samt offentlige og privateløntilskud) (§ 35.11.24).Reserven til forsvaret tilføres den årlige bevilling på 102,6 mio. kr. Bevillingener 80,4 mio. kr. mindre end året før, da reserven i 2011 fik overført uforbrugtemidler fra 2010 (§ 35.11.31).Der oprettes en negativ budgetregulering på 44,3 mio. kr. i 2012 til dækning afmerudgifter for Barselsfonden i 2011 og 2012 (§ 35.11.37.).Der forventes et nettoprovenu på 1.000,0 mio. kr. i omlægningen af statensaktiver i 2012, der forudsættes anvendt til finansiering af indskuddet iHøjteknologifonden (§ 35.11.52).
Side 35 af 35
§ 36. Pensionsvæsenet
Øvrige større ændringerMerudgiften på 71,3 mio. kr. til Københavns kommunale skolevæsen kanhovedsageligt henføres til demografisk betingede forhold (§ 36.31.02.)Merudgiften på 49,2 mio. kr. til overtagne pensionsforpligtelser ved visseselvejende institutioner kan dels henføres til demografisk betingede forhold –dels til det forhold, at der nu er tilvejebragt et forbedret overblik overpersonalesammensætningen og dermed et forbedret budgetteringsgrundlag forde ved kommunalreformen gennemførte omdannelser af (amts)kommunalegymnasier, HF-kursus, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, VUCmv. til statsligt selvejende institutioner (§ 36.31.03.)Mindreindtægten på 859,2 mio. kr. til øvrige statslige pensionsordningerskyldes en justering under indtryk af dels forventede pensioneringer/afgangfra de lukkede grupper og dels, at der ved Danmarks Radios Pensionskassesomdannelse til tjenestemandspensionsordning gennemførtes en ekstraordinærindbetaling fra DR’s pensionskasse til staten i 2011 (§ 36.32.30.)