Socialudvalget 2010-11 (1. samling), Socialudvalget 2010-11 (1. samling), Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 28 , L 28 A , L 28 B
Offentligt
918566_0001.png
918566_0002.png
Ministeren, Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]J.nr. 2010-7206
Dato: 19. november 2010

Kære XX

Tak for jeres henvendelse, som jeg har fået oversendt 1.-4. november 2010 fraFinansministeriet, Ministeriet for Fødevare Landbrug og Fiskeri, Beskæftigel-sesministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Undervisningsministeriet,da reglerne om tabt arbejdsfortjeneste hører til Socialministeriets område. Iskriver, fordi I er bekymret for de familier, som reglerne om et loft over ydelsenfor tabt arbejdsfortjeneste, kommer til at berøre.Jeg har stor forståelse for den svære situation, som jeres egen familie har ople-vet med jeres søn X, der blev ramt af leukæmi, og jeg forstår jeres bekymringfor de familier, der bliver ramt af ydelsesloftet. Derfor har jeg også netop lagtvægt på, at alle familier, der i dag modtager tabt arbejdsfortjeneste, og som harindrettet deres økonomi efter det, har præcis de samme forhold efter lovæn-dringen.Dette er baggrunden for, at forslaget alene gælder for nye ansøgninger, derindgives fra den 1. januar 2011. Disse familier vil kende vilkårene for tabt ar-bejdsfortjeneste, inden de søger, og de vil have mulighed for at forsøge at ind-rette sig på dette.Familier, der i løbet af 2010 har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste, vil fortsatvære omfattet af de nugældende regler, hvis betingelserne for at modtage ydel-sen i øvrigt er opfyldt.Jeg vil også gerne understrege, at ordningen med hjælp til dækning af tabt ar-bejdsfortjeneste opretholdes med uændrede visitationskriterier. Det vil såledesfortsat være muligt at yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste i de tilfæl-de, hvor det er nødvendigt, at barnet passes i hjemmet, og hvor det er mesthensigtsmæssigt, at det er forældrene, der passer det.Det er op til den enkelte kommunalbestyrelse i samarbejde med forældrene atvurdere, hvilken støtte der vil være relevant at iværksætte i det enkelte tilfælde.I den forbindelse vil jeg også nævne, at serviceloven rummer flere mulighederfor kompenserende ydelser, som kan gives som supplement eller alternativ tiltabt arbejdsfortjeneste. Som eksempler kan nævnes aflastning, personlig ogpraktisk hjælp samt merudgiftsydelser.
2Afslutningsvis vil jeg gerne sige, at jeg synes, at vi stadig har en rigtig god kom-pensationsordning, der fortsat ligger over, hvad der gælder i de fleste af delande, vi normalt sammenligner os med. Det gælder også de andre nordiskelande.Tak, fordi I tog jer tid til at skrive til mig. Jeg har stor respekt for, at I har over-skud til at engagere jer i debatten.
Med venlig hilsen
Benedikte Kiær