Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 29 Bilag 10
Offentligt
924008_0001.png
924008_0002.png
924008_0003.png
924008_0004.png
924008_0005.png
924008_0006.png
924008_0007.png
Til lovforslag nr.L 29
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Boligudvalget den 23. november 2010
Betænkningover
Forslag til lov om beskikkede bygningssagkyndige m.v.[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Socialde-mokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalgethar stillet ændringsforslag nr. 1 og økonomi- og erhvervsmi-nisteren har stillet ændringsforslag nr. 2.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 13. oktober 2010 og var til1. behandling den 26. oktober 2010. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendte den9. juli 2010 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret2009-10) BOU alm. del – bilag 91. Den 13. oktober 2010sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:ABR,Danske Arkitekt Virksomheder og BfBE ogForbrugerrådet.Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalgetkommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Danske Arkitekt Virksomheder og BfBEmundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning tillovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 23 spørgsmål til økonomi- og erhvervs-ministeren til skriftlig besvarelse.Nogle af udvalgets spørgsmål og økonomi- og erhvervs-ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænknin-gen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed det af ministeren stillede ændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at op-rettelse af et samlet uafhængigt disciplinær- og klagenævn forde to sagstyper i én enhed vil styrke kvaliteten og skabe meresammenhæng mellem forbrugerklager og disciplinærsager, såder i fremtiden bliver tale om en mere ensartet behandling afsagerne.Lovforslagets formål er at oprette et samlet disciplinær- ogklagenævn, og det er meningen, at nævnet skal overtage Er-hvervs- og Byggestyrelsens behandling af disciplinærsager ogbehandlingen af forbrugerklager over tilstandsrapporter fraAnkenævnet for Huseftersyn.Under førstebehandlingen gjorde Dansk Folkeparti op-mærksom på, at vi ønskede en evaluering efter 3 år, og DF ertilfreds med, at økonomi- og erhvervsministeren har taget vortønske til efterretningEtmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-forslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.S, SF, RV og EL's medlemmer af udvalget er positivt stem-te over for lovforslaget, der sammenlægger ankenævnet ogdisciplinærnævnet i huseftersynsordningen. Det er partiernesvurdering, at lovforslaget vil styrke forbrugernes – både bo-ligsælgeres, men særlig boligkøberes – stilling i klagesagersamt skabe en mere ensartet og effektiv administration af di-sciplinær- og klagesager.Partierne ønsker at forebygge mod inhabilitet blandt anke-nævnets syns- og skønsmænd og tekniske revisorer. Det gøresved at sikre, at disse ikke selv kan udføre tilstandsrapporter,mens de har hvervet som syns- og skønsmænd eller tekniskerevisorer. Partierne har derfor stillet ændringsforslag nr. 1.Partierne er bekendt med, at Christian H. Hansen (UFG)støtter ændringsforslaget.
AX012639
2
Partierne kan endvidere tiltræde ændringsforslaget fra mi-nisteren om, at nævnet evalueres senest 3 år efter lovensikrafttræden.Partierne tilslutter sig desuden ønsket i Forbrugerrådetshøringssvar om, at klagegebyret ikke bør hæves over de nu-værende 275 kr., og at der bør være et loft på 3.500 kr. forforbrugerens udgifter til syn og skøn i klagesager, hvor for-brugeren ikke får medhold.Partierne ønsker at sikre, at sagsbehandlingstiden ikke sti-ger i forhold til i dag som følge af manglende ressourcer.Partierne finder det vigtigt, at nævnets sammensætningsikrer en ligelig fordeling mellem forbruger og erhvervsre-præsentanter. Denne ligelige fordeling skal ikke sættes overstyr i udpegningen af nævnets uafhængige eksperter.Ud fra en samlet vurdering kan partierne støtte lovforsla-get.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-ningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller etmindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretalved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringforslag med bemærkninger
2)Efter § 17 indsættes som ny paragraf:»§ 01.Nævnet evalueres senest 3 år efter lovens ikrafttræ-den.«[Evaluering af nævnet]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget skal sikre mod inhabilitet blandt næv-nets syns- og skønsmænd og tekniske revisorer ved at sikre,at disse, som det også er tilfældet i dag, ikke selv kan udarbejdetilstandsrapporter, mens de har hvervet som syns- og skøns-mænd eller tekniske revisorer.Dette er ikke kun for at sikre mod, at de kunne komme tilat kontrollere deres eget arbejde – det kunne omgås rent prak-tisk – men særlig for at undgå risikoen for, at der lempes påkontrollen over for kammerater i faget eller over for arbejdeudført af andre tekniske revisorer. Teknisk revisor A kunneslække på kontrollen med tilstandsrapporter udarbejdet af tek-nisk revisor B, hvis B gjorde det samme med tilstandsrappor-ter udarbejdet af A.Til nr. 2Formålet med lovforslaget er at oprette et samlet discipli-nær- og klagenævn for beskikkede bygningssagkyndige.Nævnet vil overtage Erhvervs- og Byggestyrelsens behand-ling af disciplinærsager mod de bygningssagkyndige og be-handlingen af forbrugerklager over tilstandsrapporter fraAnkenævnet for Huseftersyn. Ved at samle behandlingen afde to typer sager sikres større ensartethed og sammenhængmellem forbrugerklager og disciplinærsager, hvilket medførerøget forbrugerbeskyttelse og bedre kvalitet af tilstandsrappor-terne. Systemet vil samtidig blive mere logisk og gennem-skueligt for brugerne af ordningen.Der vil senest 3 år efter lovens ikrafttræden blive foretageten evaluering, som vil belyse, om nævnet lever op til det ilovforslaget anførte formål.Ændringsforslaget betyder, at økonomi- og erhvervsmini-steren vil oversende en redegørelse om evalueringens resul-tater til Folketingets Boligudvalg senest den 1. januar 2014.
ÆndringsforslagTil § 14Af etmindretal(S, SF, RV og EL):1)I paragraffen indsættes efter »syn og skøn,«: »syns- ogskønsmænds uvildighed, bl.a. at disse ikke må udarbejde til-standsrapporter,«.[Regulering af syns- og skønsmænds uvildighed]Ny paragrafAføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:
Troels Christensen (V)nfmd.Peter Madsen (V) Mads Rørvig (V) Eyvind Vesselbo (V) Michael Aastrup Jensen (V) AnitaKnakkergaard (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Daniel Rugholm (KF) Naser Khader (KF) Yildiz Akdogan (S) Bjarne Laustsen (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Peter Westermann (SF) Astrid Krag (SF)fmd.Jørgen Poulsen (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)
47452423
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)
3111
3
Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
1794
Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 29Bilagsnr.123456789TitelHøringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 14/10-10 fra Danske Arkitekt Virksomheder og BfBEHenvendelse af 25/10-10 fra ForbrugerrådetUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 1/11-10 fra ABRTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 29Spm.nr.1TitelSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 14/10-10 fra Danske Arki-tekt Virksomheder og BfBE, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om prisen for en forbrugers indgivelse af en forbrugerklage i klagenævnet,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange ressourcer i form af årsværk det nuværende Ankenævnetfor Huseftersyn brugte i 2009, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke grunde der er til, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar2011, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om side 328 i betænkning 1520 om huseftersynsordningen, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor i betænkning om huseftersynsordningen det fremgår, at et fællesnævn for forbrugerklager og disciplinære sanktioner kan placeres hos Erhvervs-og Byggestyrelsen, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor Erhvervs- og Byggestyrelsen har opsagt resultatkontraktenmed Ankenævnet for Huseftersynsordningen, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 16/9-10 fra Sven Heinermed fokus på de problemstillinger, som vedrører L 29, til økonomi- og erhvervs-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at det nye klagenævn bliver kendt afforbrugerne, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget sikrer, at den bygningssagkyndige er uvildig i forhold tilf.eks. ejendomsmæglere og forsikringsselskaber, til økonomi- og erhvervsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke sanktioner der i dag er over for de bygningssagkyndige, somhar en fast aftale med ejendomsmæglere, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 1/11-10 fra ABR, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke ulemper der vil være, ved at et nyt samlet ankenævn har selv-stændig adresse og stab, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorvidt lovforslaget sikrer, at syns- og skønsmænd og tekniske revi-sorer ikke samtidig selv kan udføre tilstandsrapporter, til økonomi- og erhvervs-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om Forbrugerrådet vil kunne indbringe disciplinærsager for nævnet, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
23
456
7
8
910
11
1213
14
15
5
16
1718
192021
22
23
Spm. om BfBE’s anmodning om, at lovforslagets § 8 tilføjes: »Ophører den på-gældende bygningssagkyndiges tilknytning til firmaet, fjernes offentliggørelsenaf firmatilknytningen.«, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke konkrete organisationer der vil repræsentere de 9 nævnte inte-ressenter, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder grund til at ændre nævnets sammensætning, så ek-sempelvis halvdelen af nævnets medlemmer udgøres af forbrugerrepræsentanter,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om den i bemærkningerne til lovforslagets § 13 fastsatte klagefrist på 5 år,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bemærkningerne til lovforslagets § 15, til økonomi- og erhvervsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om risiko for manglende uvildighed i beskikkelsen til bygningssagkyndiggennem det foreslåede system, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministerens redegørelse for Erhvervs- og Byggestyrelsens procedurerfor løbende kontrol af kvaliteten af uddannelsen til bygningssagkyndig, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 25/10-10 fra Forbrugerrå-det, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
6
Bilag 2Nogle af udvalgets spørgsmål og økonomi- og erhvervsministerens svar herpåSpørgsmålene og ministerens svar er optrykt efter ønske fra S, SF, RV og EL.
Spørgsmål 2:Ministeren bedes oplyse, hvad prisen for en forbrugers indgivelse af en forbrugerklage i klagenævnet bliver, og hvad er detmaksimale beløb som en forbruger kan komme til at betale, hvis forbrugeren ikke får medhold i klagen? Herunder bedes detoplyst om ministeren kan garantere, at dette ikke ændres ved en senere bekendtgørelse?
Svar:Jeg kan oplyse, at når en forbruger i dag klager til Ankenævnet for Huseftersyn, betales et gebyr på 275 kr. Ved oprettelsenaf det nye nævn fastholdes gebyret på 275 kr., hvilket følger af lovforslagets § 6.Jeg kan endvidere oplyse, at en forbruger maksimalt kan komme til at betale 3.500 kr. til dækning af sagsomkostninger, hvisforbrugeren ikke får medhold i sin klage. Dette svarer til situationen i dag.I øvrigt kan jeg oplyse, at klagegebyret er underlagt regeringens almindelige gebyrpolitik, hvilket betyder, at gebyret er omfattetaf skattestoppet.Jeg kan i øvrigt henvise til lovforslagets § 6 og bemærkningerne hertil.
Spørgsmål 3:Hvor mange ressourcer i form af årsværk brugte det nuværende Ankenævnet for Huseftersyn i 2009 for at have en sagsbe-handlingstid ved udgangen af 2009 på ca. 4,5 måned? Hvor mange ressourcer i form af årsværk skal der til for at sikre, at denfremtidige sagsbehandlingstid i forbrugerklagesager ikke forlænges i forhold til den nuværende sagsbehandlingstid i Ankenævnetfor Huseftersyn?
Svar:Ankenævnet for Huseftersyn finansieres ved, at Erhvervs- og Byggestyrelsen indgår en årlig resultatkontrakt om drift af nævnetmed Foreningen Ankenævnet for Huseftersyn. Midlerne stammer fra det gebyr, som styrelsen opkræver pr. udarbejdet tilstands-rapport, og som finansierer driften af hele ordningen.Det nuværende Ankenævn for Huseftersyn brugte i 2009 omkring 5 årsværk til at behandle forbrugerklagesager. Erhvervs-og Byggestyrelsen brugte ca. 4 årsværk til at behandle disciplinærsager. Da det kommende nævn både skal behandle forbruger-klagesager og disciplinærsager vil nævnet samlet bruge omkring 9 årsværk.Det er min klare forudsætning, at sagsbehandlingstiden i det nye nævn ikke skal være længere, end den er i det eksisterendeankenævn. Det vil derfor løbende blive vurderet, om nævnet har de tilstrækkelige ressourcer til at sikre, at sagsbehandlingstidenikke forlænges.
Spørgsmål 18:Finder ministeren, i lyset af de i pressen (www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/03/165227.htm) afslørede aftaler mellem ak-tører mægler- og forsikringsbranchen og større firmaer, der producerer tilstandsrapporter, grund til at ændre nævnets sammen-sætning, så eksempelvis halvdelen af nævnets medlemmer udgøres af forbrugerrepræsentanter?
Svar:Med lovforslaget vil den ligelige fordeling mellem forbruger- og erhvervsrepræsentanter fra det nuværende Ankenævn forHuseftersyn blive videreført. Her er forbrugerne og erhvervet repræsenteret med 2 medlemmer hver. Nævnet vil derudover beståaf en formand, som er landsdommer, samt 2 uafhængige eksperter, som for eksempel undervisere ved de højere læreanstalter elleradvokater med særligt kendskab til handel med fast ejendom og dermed huseftersynsordningen.Jeg mener, at nævnet har den rette balance i sammensætning af medlemmer, og jeg finder på den baggrund ikke anledning tilat ændre herpå.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 9 og bemærkningerne hertil.
7
Spørgsmål 22:Ministeren bedes redegøre for Erhvervs- og Byggestyrelsens procedurer for løbende kontrol af kvaliteten af uddannelsen tilbygningssagkyndig, samt om disse findes tilstrækkelige til at sikre tilstandsrapporter af høj kvalitet, ikke mindst i lyset af2009-rapporten fra Dansk Energi Management, der viser at kun 27 % af tilstandsrapporterne er retvisende.
Svar:Spørgsmål vedrørende uddannelse af bygningssagkyndige og kvaliteten af tilstandsrapporter henhører under Erhvervs- ogByggestyrelsen. Erhvervs- og Byggestyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:»Tilstandsrapporter af høj kvalitet forudsætter, at de bygningssagkyndige har en bred byggeteknisk basisviden samt et godtkendskab til huseftersynsordningen. For at opnå beskikkelse som bygningssagkyndig er det en betingelse, at ansøger har enkompetencegivende byggeteknisk grunduddannelse og har deltaget i et optagelseskursus. Desuden er beskikkede bygningssag-kyndige forpligtede til løbende at deltage i obligatoriske efteruddannelseskurser og møder om huseftersynsordningen.Med henblik på at sikre, at de bygningssagkyndige har de tilstrækkelige kompetencer, foretager Erhvervs- og Byggestyrelsenløbende evaluering og justering af kravene til uddannelse og efteruddannelse af de bygningssagkyndige. Senest er optagelses-kurserne udvidet fra 3 til 4 dage, ligesom der i 2009 blev udbudt efteruddannelseskurser om vådrum og tagkonstruktioner.Med henblik på at sikre, at tilstandsrapporterne har en høj kvalitet, foretages hvert år teknisk revision af 320 tilstandsrapporter.Den tekniske revision har, siden den blev indført i 2006, medført en løbende forbedring af kvaliteten af tilstandsrapporterne. I2006 fandt teknisk revisor fejl, der kunne føre til sanktioner, i ca. 27 pct. af de kontrollerede tilstandsrapporter. I 2007 og 2008var de tilsvarende tal henholdsvis 22 og 23 pct. I 2009 blev der fundet fejl, der kunne føre til sanktioner, i 19 pct. af de kontrolleredetilstandsrapporter.Den endelige afgørelse i revisionssagerne træffes af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Styrelsens hidtidige erfaringer viser, at derer grundlag for at meddele en sanktion i godt 10 pct. af de sager, som har undergået teknisk revision.I denne sammenhæng bemærkes, at Justitsministeriets udvalg om huseftersynsordningen i sin betænkning nr. 1520 om hu-seftersynsordningen anfører, at indførelsen af den tekniske kontrol kombineret med en mere effektiv anvendelse af sanktionssy-stemet har medvirket og fortsat vil medvirke til at sikre kvaliteten af tilstandsrapporterne.«På baggrund af Erhvervs- og Byggestyrelsen oplysninger mener jeg, at uddannelsen af de bygningssagkyndige er med til atsikre, at de bygningssagkyndige har de fornødne kompetencer til at udarbejde tilstandsrapporter af høj kvalitet.Jeg har dog noteret mig, at Justitsministeriets udvalg om huseftersynsordningen i sin betænkning konkluderer, at udvalgetfinder det hensigtsmæssigt, at kravene til uddannelse og efteruddannelse løbende justeres og evalueres, og at der løbende udviklesnye uddannelsestilbud. Erhvervs- og Byggestyrelsen vil derfor løbende vurdere optagelseskravene til de bygningssagkyndige,ligesom der fortsat vil blive udviklet relevante efteruddannelsestilbud. Herudover vil der også fremover blive grebet ind over forde bygningssagkyndige, der ikke leverer den fornødne kvalitet i tilstandsrapporterne.