Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 33 Bilag 3
Offentligt
909308_0001.png
909308_0002.png
909308_0003.png
909308_0004.png
909308_0005.png
909308_0006.png
909308_0007.png
25.10.2010Til Folketingets UddannelsesudvalgDet er med stor bekymring, man må forudse konsekvenserne afGenopretningspakkens regler om fuld deltagerbetaling for VUC-området.1) Et enestående og frugtbart læringsmiljø vil blive nedlagt. VUC er stedet,hvor kursister kan mødes og samarbejde på tværs af alders- ogsocialgrupper. Unge, ofte med problemer i bagagen, har hjælpere ogrollemodeller i ældre medkursister, og de voksne kan til gengæld holde sig åjour med it etc. En nedlæggelse af dette miljø risikerer simpelthen at skabeflere tabere.2) Sprogfagene - ud over engelsk - er i særdeleshed truet. Det kan blivevanskeligt at oprette sproghold for de unge hf-kursister, der måtte ønske atlære andet end engelsk. Danmark risikerer at blive et sprogligt ensrettetland, hvor næsten ingen har bredere sprogkundskaber. Hvad det vil få afkonsekvenser for erhvervslivet og i almindelighed for landet, behøver næppeuddybes.3) Den meget høje betaling skal erlægges af alle, der blot har enstudentereksamen eller en kortere boglig uddannelse. Det siger sig selv, atvi her taler om en meget stor del af Danmarks befolkning, der ikkenødvendigvis har en stor indtægt eller et ringe behov for at videreuddannesig. Det er det generelle uddannelsesniveau, der er på spil.Vi må således på det stærkeste opfordre Folketinget til at genoverveje vedtagelsenaf reglerne om fuld deltagerbetaling på VUC.
Medarbejdere på VUC Lyngby
^
V^-J
Sf
V ^ 1^
J
I(^TLJ
J_
) _>
^x
'--•
i i \j
i ^
L-l—
U-*v
\
r5^
D^,.'-•
*^
s^u
éH,Z i ^ ^ é ' t ^é(
m#A
%
J ,L ,
lA u Å e <5.o/\
( U ^ A CJZliC
Porten t i l v e r d e n .M i n d r e f r e m m e d s p r o g i en globaliseret tidsalder?
Til uddannelsesordførerne, ang. genopretningspakken.
"Øksen sidder i huggeblokken, i solnedgangen." (Frit efter japansk haijku-digt)
Ja, øksen sidder dirrende i hugggeblokken efter at have været på arbejde endnu en gang: Der erskåret ind til benet, selvom man ikke troede det muligt. Regeringens oplæg, som formuleret i densåkaldte genopretningsplan, indeholder tiltag der rask væk fjerner næsten al undervisning i deromanske sprog i VUC-regi. En katastrofe af hidtil ukendt omfang. Dette initiativ skal ses somendnu et hovedløst angreb på undervisningen i alle andre sprog end engelsk her i vores lilleselvtilfredse, selvtilstrækkelige land, hvor man på tinge fejlagtigt tror, at bare vi i allesammenhænge læner os op ad kæmpen Goliath - USA, så gør det ikke noget, at man er fødtlilleput - David. - - Det' en ommer!Sprog er porten til verden.Det gælder fra den legende lette tilegnelse af modersmålet, over det første fremmedsprog, her tillands engelsk, og til de undertiden frydefulde, undertiden brydsomme livtag med det, eller de,efterfølgende andre fremmedsprog, fx et af de romanske sprog (fransk, spansk, italiensk). Denævnte sprog indgår alle i den samlede europæiske arv, afsåvel økonomisk som kulturel art, ogbør klart medregnes som en mulighed indenfor det anbefalelsesværdige andet eller trediefremmedsprog. I denne sammenhæng bør nævnes, at undervisning i 2 og 3 fremmedsprog har lidten særdeles omtumlet tilværelse, og herigennem fået en meget ilde medfart, i samtlige såkaldtereformer inden for sprogundervisningen i såvel folkeskole- som gymnasialt regi, sidengym.reformen af 1988, og videre frem, - og nærmer sig nu en truet art, i og med at såvelseminarier og universiteter over det ganske land melder om markant vigende tilgang til sprogfag,dvs. at "fødekæden" brydes/ er brudt. Hvordan skal folkeskoler, gymnasier og vuc'er kunne tilbydeundervisning i 2 +3'die fremmedsprog, hvis der i en nær fremtid ikke er uddannede lærere til atløfte opgaven?Omfattende dokumentation vidner om denne komplekse problemstilling, til fare for det ganskeland, herunder Danmarks position såvel økonomisk, politisk som kulturelt. Hvordan bliverDanmarks placering internationalt, hvis vi kun magter 1 andet sprog?
Hvad sker der, når man smækker porten til verden i med et brag? - Ja, det kan man næsten gættesig til, hvorfor lave tung, tidskrævende og talentløs empiri på området i form af ikrafttræden afden hovedløse genopretningsplan? Vi bliver på få år reduceret til en lille billig filial, dagens tilbud?,af en af verdens nuværende supermagter, samtidig med, at man i europæisk regi af al magt prøverpå at fastholde princippet om nationalstaternes højt besungne, og ukrænkelige, urokkeligesuverænitet, netop bl.a baseret på modersmålet. Hvis man vil værne om modersmålet, nationalidentitet i smuk balance med internatinal kompetence, i de små lande som DK, må man lærefremmedsprog, ja, og flere end et!-Så enkelt kan det siges. Hvis ikke, lukker porten i til verden, ogudsynet indsnævres.
Udsynet indsnævresI en globaliseret tidsalder undrer det os: undervisere i romanske sprog på VUC, (fransk, spansk,italiensk), at man fra politisk side planlægger at reducere udbuddet af sprog, udover engelsk.Hvilke tanker ligger bag denne del af genopretningspakken, og hvilke konsekvenser rummer detteforslag?Forslaget forekommer os at være et paradoks, og hvis argumentet er besparelser, er det på langtsigt meget bekosteligt således at skære ind til benet, ja det er faktisk mere økonomkisk ansvarligtat undlade et sådant kvælertag på kulturen.3'die fremmedsprog, (fransk, spansk, italiensk) er ikke kun populære eller forhadte stereotypiersom mad og mode, haute-couture til "hattedamer", salsa og samba, opera og overflod, det er ogsåadgang til - a. Et blomstrende erhvervsliv, internationalt udsyn og kompetence, og politisk magt.Herudover minder vi om de smukke, og sande, ord i bekendtgørelserne, og læreplanerne, om- b. Sprog som mulighed for erkendelse, viden og indsigt, almendannelse og studieforberedendekompetencer i et samlet greb. At give afkald på dette, både a+b, er ikke bare hovedløst her og nu,det vil skade landet generationer fremover, og bane vejen for hvs. et falmende erhvervsliv,svigtende internationalt udsyn og kompetence, og politisk afmagt, ind. et generelt tab afalmendannelse.Fokus på aktuel problemstilling:De økonomiske konsekvenser i genopretningspakken betyder, at kursister, der har min. 2års kompetencegivende videregående uddannelse, i fremtiden skal betale fuld pris for 3fremmedsprog på VUC, i størrelsesorden ca. 10.000 kr, hvilket er det samme som at lukkefagene.
Derfor:Flg. Argumenter vejer tungt for at fastholde det nuværende landsdækkende undervisningstilbud iVUC-regi, ang. de 3 romanske sprog, som nævnt.Uddannelse som middel til at bryde den sociale arv.Kvalifikationer, konkurrence og kompetencer.Det uddannelsesæssigt vigtige princip om livslang læring, af dansk oprindelse, blivertorpederet gennem genopretningspakken. Fx bliver uddannelsessøgende til universiteterhindret adgang til studiestart, hvis de ikke kan opfylde kravet om 3. fremmedsprog.Her løfter vi arven fra Grundtvig, "Er lyset for de lærde blot"? Etc. Et brud på denne traditionindeholder en stor risiko for at uddannelse fremadrettet ikke vil kunne være den løftestang,som det ellers kunne være i den vigtige kamp for at bryde den sociale arv. På VUC har vi mangemønsterbrydere, og at undervise dem er et adelsmærke; denne mulighed bliver nu frataget os,og konsekvensen heraf bliver reduceret, i stedet for øget, social mobilitet for kursisterne, tilskade for dem, og for samfundet.Uddannelsesprofiler og muligheder.HF'kursister skal ikke være ringere stillet end STX, m.h.t undervisning i sprog, udover engelsk.Grundlaget for holdoprettelse forsvinder.(OBS. Evt. yderligere dokumentation Mette Rønje)Økonomi.Erhvervslivet lider allerede under den sproglige forarmning, som beskrevet. Det erdokumenteret, jf. diverse artikler i Gymnasieskolen (og andre kilder. Fx citat fra Uffe Harder?) -Scenariet åbner sig mod en yderligere forværring.(OBS. Evt. yderligere dokumentation Margrete)Kvalitetssikring.Fastholdelsen af VUC-tilbud, ind. opfyldelsen af de undervisningsministerielle bekendtgørelserfor fagene, sikrer en fortsat sikring af kvalitet i sprogundervisningen. Vores målgruppeefterspørger denne kvalitet.Pædagogiske overvejelser.Arbejde med fremmedsprog repræsenterer en intellektuel udfordring, som er godt for børn,unge, og voksne. Denne udfordring er en livskvalitet, og uanset alderstrin holdes hjernen friskaf at blive udfordret. Denne udfordring skal ses i lyset af det ovenfor nævnte kvalitetskrav,formuleret i de respektive læreplaner for fagene.
Porten til verden, og til magtenBåde spansk og fransk er verdenssprog (således er spansk det tredjestørste sprog i verden), ogfransk er som bekendt magtens sprog i EU-regi, hvor man skæbnesvangert mister indflydelse,hvis man ikke kan deltage i de diskussioner, med efterflg. beslutninger, som foregår ilobbyerne.Europæisk kulturarv. National og international identitet.Hvis undervisning i de nævnte romanske sprog reduceres, som planlagt, betyder det, kultureltset, at" ørkenen breder sig", forstået på den måde, at engelsk fortsat breder sig som deteneste andet sprog, som danskere reelt bliver tilbudt. Det er velkendt, at andet fremmedsprog(tysk og fransk) allerede er katastrofalt nødlidende i mange fora allerede: Folkeskoler,seminarier, universiteter har vigende tilgang, med deraf flg. indlysende konsekvenser, somnævnt. Vi må fastholde vores europæiske kulturarv her i Danmark, med rødder til alle 3nævnte romanske sprog, og ikke kun passivt rette ind efter en udelukkende anglofon og -filakse. Kun således er vi sikret muligheden for at blive kompetente verdensborgere, og ikkesidde snæver-og nærsynede i vores globale landsby, med vores dejlige rødgrød, ø'er, stød, ogbløde d'er.Hvad blev der af "verdens bedste skole", - med verdens ringeste sprogundervisningstilbud? - vispørger bare.
Konklusion:Hvis regeringens genopretningsplan gennemføres, vil det uvægerligt betyde et tab forkursisterne, for VUC'erne, og, ikke mindst, et uopretteligt tilbageskridt for hele landet, - etselvmål af de sjældne. Bravo!PS. Lad øksen blive siddende i huggeblokken, i solnedgangen. Brug den ikke igen, - og igen!
VH . Lærere i romanske sprog på VUC.
Vv
\\yv\ju d(YK/~^~
JfcCU^SMYX'&U.t/i^a
Lcx-^i--
C
%~**
yt^n U ^ ^ i ^ i a ^ rU.&*y*~~r
/VufcM***«-(^KJ:^^
HKJ^
Kcr+e^J.
T71
v<?» devA
<T
j
)
0r3
~\
Su.(W6A^rXf^i