Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 41 Bilag 9
Offentligt
931289_0001.png
931289_0002.png
931289_0003.png
931289_0004.png
931289_0005.png
931289_0006.png
931289_0007.png
931289_0008.png
931289_0009.png
931289_0010.png
931289_0011.png
931289_0012.png
931289_0013.png
931289_0014.png
931289_0015.png
931289_0016.png
931289_0017.png
931289_0018.png
931289_0019.png
Til lovforslag nr.L 41
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 7. december 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)(Forkortelse af perioden med statens voksenuddannelsesstøtte på videregående niveau, afskaffelse af beregningsperioden på 5 årfor gentagen ret til statens voksenuddannelsesstøtte til uddannelse på videregående niveau, nedsættelse af støttesatsen på bådealment og videregående niveau m.v.)[af undervisningsministeren (Tina Nedergaard)]1. ÆndringsforslagUndervisningsministeren har stillet 5 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2010 og var til1. behandling den 12. november 2010. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 23.september 2010 dette udkast til udvalget, jf. UDU alm. del –bilag 341. Den 27. oktober 2010 sendte undervisningsmini-steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Borgmester Anker Boye, Odense Kommune,Region Nordjylland m.fl. og3F m.fl.Undervisningsministeren har over for udvalget kommen-teret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har LO m.fl. mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 38 spørgsmål til undervisningsmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.Udvalgets spørgsmål og undervisningsministerens svarherpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme imod de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og RadikaleVenstre bemærker, at der med dette forslag gennemføres enmassiv nedskæring af uddannelsesmuligheder for de voksne,der ikke fik uddannelse i ungdomsårene og for de voksne, derprøver at omskole sig. Det er stik imod, det vi har brug for iet vidensamfund.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
ÆndringsforslagTil § 1Afundervisningsministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KFog LA):1)Nr. 9udgår, og i stedet indsættes:
AX012701
2
»9.I§ 13, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »svarende til«: »80pct. af«.»01.I§ 13, stk. 1, 1. pkt.,udgår », jf. dog stk. 2.««[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 3 og 4]Til § 22)Istk. 1ændres »stk. 3« til: »stk. 01 og 3«.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]3)Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:»Stk. 01.Bestemmelsen i § 13, stk. 1, 1. pkt., i lov om statensvoksenuddannelsesstøtte (SVU), som ændret ved denne lovs§ 1, nr. 9, har virkning for uddannelsesforløb med SVU, derpåbegyndes den 4. april 2011 eller senere.«[Ændring af ikrafttrædelsesdatoen og virkningstidspunktet fornedsættelse af satsen for SVU fra 100 pct. til 80 pct. af dag-pengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsfor-sikring m.v.]4)Istk. 3ændres »8, 9« til: »8, 01«.[Ændring af ikrafttrædelsesdatoen for nedsættelse af satsenfor SVU]5)Istk. 4indsættes efter »§ 13, stk. 5,«: »jf. dog stk. 01,«.[Konsekvensændring af ændringsforslaget i nr. 3]BemærkningerTil nr. 1Som konsekvens af ændringsforslag nr. 3 og 4 fordeleslovforslagets § 1, nr. 9, på to ændringsnumre. Dette er nød-vendigt på grund af forslaget om at ændre ikrafttrædelsesda-toen for nedsættelsen af satsen for SVU fra 100 pct. til 80 pct.af dagpengenes højeste beløb, jf. ændringsforslag nr. 3.Til nr. 2Der er tale om en konsekvens af ændringsforslag nr. 3 og4, hvorved den foreslåede ikrafttrædelse af nedsættelsen afsatsen for SVU ændres fra den 1. januar 2012, jf. lovforslagets§ 2, stk. 3, som bliver stk. 4, til den 1. januar 2011, jf. æn-dringsforslag nr. 4 og lovforslagets § 2, nr. 1. Nedsættelsen afsatsen for SVU foreslås at have virkning for uddannelsesfor-
løb med SVU, der påbegyndes den 4. april 2011 eller senere,jf. ændringsforslag nr. 3.Til nr. 3 og 4Forslaget om at fremrykke ændringen af satsen for SVUfra 100 pct. af højeste dagpengesats, jf. § 47 i lov om arbejds-løshedsforsikring m.v., til 80 pct. af højeste dagpengesats,indgår som et led i finanslovsaftalen for 2011.Med forslagene til ændring af lovforslagets § 2 ved ind-sættelse af et nyt stykke, og ændring af lovforslagets § 2, stk.3, der bliver stk. 4, ændres ikrafttrædelses- og virkningstids-punkterne for nedsættelsen af satsen for SVU fra lovforslagetsforslag om ikrafttræden den 1. januar 2012 til den her fore-slåede ikrafttræden den 1. januar 2011 med virkning foruddannelsesforløb, der påbegyndes den 4. april 2011 eller se-nere. Fremrykningen af ikrafttrædelsesdatoen er nødvendigfor at finansiere den ønskede fastholdelse af det forventedehøje aktivitetsniveau på det erhvervsrettede voksen- og efter-uddannelsesområde i 2011. Den fremrykkede ikrafttrædelses-dato medfører en mindreudgift til SVU svarende til 113 mio.kr. i 2011. Virkningsdatoen mandag 4. april 2011 skyldes, delsat der kan søges om SVU op til 3 måneder før et uddannel-sesforløb starter, dels at det af systemtekniske årsager er mesthensigtsmæssigt at foretage satsændringen en mandag.Det bemærkes, at satsen for godtgørelse ved deltagelse ierhvervsrettet voksen- og efteruddannelse også vil blive re-duceret til 80 pct. af højeste dagpengesats, og at det vil skemed virkning fra mandag den 7. februar 2011, som er det afsystemtekniske årsager tidligst mulige ikrafttrædelsestids-punkt.Fremrykningen af ikrafttrædelses- og virkningstidspunk-terne for nedsættelsen af SVU-satsen indebærer ingen æn-dringer for ikrafttrædelsestidspunktet for forslaget om, athenvisningen i SVU-lovens § 13, stk. 1, 1. pkt., til § 13, stk.2, udgår. Denne ændring foreslås således fortsat at træde i kraftden 1. januar 2012, jf. ændringsforslag nr. 4.Til nr. 5Som konsekvens af ændringsforslag nr. 3 tilføjes »jf. dogstk. 01.« for at tydeliggøre, at nævnelsen af § 13, stk. 1, 1. pkt.i lovforslagets § 2, stk. 3, der bliver stk. 4, ikke omfatter ned-sættelsen af SVU-satsen, men alene henvisningen til § 13, stk.2.
Per Bisgaard (V) Britta Schall Holberg (V) Ulla Tørnæs (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Troels Christensen (V) MarleneHarpsøe (DF)nfmd.Hans Kristian Skibby (DF) Charlotte Dyremose (KF)fmd.Villum Christensen (LA) Christine Antorini (S)Carsten Hansen (S) Kim Mortensen (S) Hüseyin Arac (S) Pernille Vigsø Bagge (SF) Peter Westermann (SF) Marianne Jelved (RV)Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)
474524
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)
311
3
Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
231794
Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 41Bilagsnr.12345678TitelHøringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministerenHenvendelse af 28/10-10 fra borgmester Anker Boye, Odense KommuneUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetMateriale fra 3F m.fl. i forbindelse med foretræde for udvalget 23/11-10Ændringsforslag fra undervisningsministeren1. udkast til betænkningHenvendelse af 24/11-10 fra Region Nordjylland m.fl.
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 41Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 28/10-10 fra borgmester Anker Boye,Odense Kommune, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange voksne der ikke får mulighed for at uddanne/omskole sigi afskedigelsesperioden med SVU, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, at den danske arbejdsstyrke skal være blandt de bedst uddannede iverden, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om fremrykning af forringelse af SVU til april 2011, til undervisningsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor besparelser på SVU skal bidrage til finansiering af en uændretaktivitet på AMU-uddannelser, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om aktivitetsfald på efteruddannelser på videregående niveau som følge afde forringede SVU-betingelser, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om sammenhæng til trepartsaftaler i 2007 om opprioritering af kompeten-ceudvikling, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om SVU til fagspecifikke kurser fortsætter på et niveau svarende til 90 pct.af dagpengemaksimum i hele 2011, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om genforhandling af uforbrugte midler fra trepartsaftalen, til undervis-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af de voksne, der ender med uddannelse på videre-gående niveau, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, til undervis-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, betydning for målsætningen om, at 50 pct. af en ungdomsårgang gen-nemfører videregående uddannelse, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, at voksne kun har mulighed for at gennemføre i alt 40 ugers uddannelsemed SVU i løbet af et helt arbejdsliv, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at afskaffe muligheden for, at en indgået aftale om orlov til uddannelsekan give SVU, når afskedigelse har fundet sted, til undervisningsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om udbud af uddannelser inden for de videregående efteruddannelser, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at afskaffe SVU i opsigelsesperioden, til undervisningsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om regeringens planer om efteruddannelse og omskoling for de fyrede ogmedarbejdere i virksomheder, der er truede på eksistensen, til undervisningsmi-nisteren, og ministerens svar herpå
345
6
78
910
11
12
13
141516
5
1718
19
2021
22
23
2425262728
29
30
31
3233
3435
36
37
Spm., om loven er med til at fokusere indsatsen, til undervisningsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om en studerende skal kunne gennemføre f. eks. en fuld diplomuddannelsepå 60 ECTS points inden for rammen med SVU i 40 uger, til undervisningsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om øget arbejdsbelastning for den studerende, som følge af nedsættelse aframmen for SVU til 40 uger, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til materiale fra 3F m.fl. i forbindelse med foretræde forudvalget d. 23/11-10, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ledige skal have ringere vilkår for uddannelse end de beskæf-tigede, og hvordan ledige skal kunne opnå den tilstrækkelige kompetenceudvik-ling, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om personer, der har en videregående uddannelse, men som er beskæftigetsom ufaglærte, også skal betale den fulde udgift ved deltagelse i erhvervsrettetvoksen- og efteruddannelse, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om opkvalificering af personer med videregående uddannelse, som ikkehar været i stand til at opnå beskæftigelse inden for deres faglige område, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om planlægningshorisont i forhold til ikrafttrædelsestidspunktet, til under-visningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om aktivitetsnedgang som følge af lovforslaget, til undervisningsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om deltagelse i vvu og diplomuddannelser anses for kompetencegivende,til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om satsen for SVU, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om andelen af unge, der gennemfører en videregående uddannelse uden enregistreret ungdomsuddannelse, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om antal personer, som har opnået videregående uddannelse gennem vi-dereuddannelsessystemet for voksne/åbenuddannelse uden en registreret ung-domsuddannelse, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel der har gennemført videregående uddannelse gen-nem videreuddannelsessystemet for voksne/åben uddannelse, til undervisnings-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om beregningsforudsætningerne i profilmodellen tager højde for, at mu-lighederne for at gennemføre uddannelse i videreuddannelsessystemet ændressom foreslået i L 33 og L 41, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm., om lovforslaget indebærer, at arbejdsgiverne bliver økonomisk ringerestillet, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om de offentlige arbejdsgiveres stramme økonomi begrænser mulighe-derne for at sende medarbejdere på efter- og videreuddannelse, til undervis-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om aftaler om uddannelsesforløb med beskæftigelsesmyndighederne, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 24/11-10 fra Region Nord-jylland m.fl. især fsva. bemærkningerne vedr. L 41, til undervisningsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke økonomiske konsekvenser nedsættelse af SVU-perioden til 40uger får for de studerende, der går i gang med en meritlærer eller en meritpæda-goguddannelse, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad satsreduktionen til 80 pct. af dagpengemaksimum kontant kom-mer til at betyde for en typisk studerende på en meritpædagog- eller meritlære-ruddannelse, der starter på uddannelsen sommeren 2011, til undervisningsmini-steren, og ministerens svar herpå
6
38
Spm., om det hidtidige aktivitetsniveau på meritpædagog- og meritlæreruddan-nelsen vil kunne opretholdes under de ændrede SVU-rammer, til undervisnings-ministeren, og ministerens svar herpå
7
Bilag 2Udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpåUdvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 1:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28/10-10 fra borgmester Anker Boye, Odense Kommune, vedr. L 41 (omstatens voksenuddannelsesstøtte), jf. L 41 – bilag 2.
Svar:Henvendelsen til Folketingets Uddannelsesudvalg fra borgmester Anker Boye, Odense Kommune, er foranlediget af de ifinanslovsforslaget for 2011 fremlagte planer vedr. arbejdsmarkedsuddannelserne og voksen- og efteruddannelserne. Da der nuer fremsat et lovforslag, der udmønter planerne, vil jeg indskrænke mig til at give en mere generel orientering om det fremsattelovforslag L 41.Lovforslaget er en del af udmøntningen af »Aftale om genopretning af dansk økonomi«, og skal ses i forlængelse af detlovforslag, der blev vedtaget i juni måned om forkortelse af perioden med statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) på det almeneniveau fra 80 til 40 uger.Regeringen lægger, som Anker Boye, stor vægt på uddannelse, og herunder på via efter- og videreuddannelse at skabe enveluddannet, omstillingsparat arbejdsstyrke.Den økonomiske situation nødvendiggør imidlertid besparelser, også på uddannelsesområdet, og gør det nødvendigt at målretteressourceanvendelsen, herunder ved at skabe en klarere grænse mellem voksenuddannelsesstøtte og de arbejdsmarkedspolitiskeforanstaltninger, der på kortere sigt skal øge fleksibiliteten og nedbringe ledigheden.Lovforslaget rummer derfor et forslag om forkortelse af perioden med SVU på det videregående niveau fra 52 til 40 uger, ogen ophævelse af den nuværende mulighed for gentagen uddannelse med SVU, også på det videregående niveau.Lovforslaget omfatter også et forslag om at reducere satsen for SVU fra 100 til 80 pct. af højeste dagpengesats.Derudover indeholder lovforslaget en afgrænsning af uddannelsesstøttesystemet i forhold til det arbejdsmarkedspolitiske sy-stem og forenklinger, der vil smidiggøre administrationen. Det understreges, at uddannelse med SVU er et tilbud til beskæftigedegennem en tydeliggørelse af betingelserne for at indgå en aftale om orlov til uddannelse, hvis der skal være mulighed for, atuddannelsesforløbet kan fortsætte med SVU efter en eventuel afskedigelse. Forslaget præciserer den nuværende ansvarsfordelingmellem beskæftigede og ledige, hvor Undervisningsministeriet finansierer efter- og videreuddannelse for beskæftigede, mensBeskæftigelsesministeriet finansierer en målrettet efter- og videreuddannelsesindsats for de ledige med henblik på fremtidigbeskæftigelse.Endelig betyder lovforslaget, at kravet om at være kortuddannet som betingelse for at kunne deltage i forberedende voksen-undervisning, specialundervisning for voksne og danskuddannelsen for voksne udlændinge ophæves, og endelig indføres derregler om digital kommunikation.
Spørgsmål 2:Hvor mange voksne skønner ministeren, der ikke får mulighed for at uddanne/omskole sig i afskedigelsesperioden med SVUmed regeringens forslag til begrænsninger i 2011-13?
Svar:Indledningsvis vil jeg oplyse, at en lønmodtager i uopsagt stilling, der har indgået en aftale med sin arbejdsgiver om orlov tilat deltage i en uddannelse med SVU, og er begyndt på uddannelsen, vil kunne fortsætte sin uddannelse med SVU også efter enafskedigelse og derpå følgende fratræden.De lønmodtagere, som fremover ikke vil kunne tage en uddannelse med SVU efter deres fratræden, er lønmodtagere, somindgår en aftale om orlov til uddannelse med SVU og begynder på uddannelsen efter en afskedigelse. Disse lønmodtagere kanfortsætte deres uddannelse med SVU i opsigelsesperioden, men ikke ud over tidspunktet for deres fratræden.Forslaget har til formål at sikre, at SVU tildeles personer, der reelt er i beskæftigelse, da målgruppen for SVU er beskæftigede,der ønsker at uddanne sig. Personer, der er blevet ledige, eller som snart bliver det, skal som udgangspunkt omfattes af denalmindelige beskæftigelsesindsats med henblik på at komme i beskæftigelse igen hurtigst muligt.
8
Det er vanskeligt at vurdere, hvor mange lønmodtagere der ikke længere vil kunne uddanne sig med SVU ud over fratrædel-sestidspunktet, da Undervisningsministeriet ikke har oplysninger om, i hvilket omfang personer, der deltager i uddannelse medSVU, er opsagt. Det skønnes dog, som det også fremgår af lovforslagets økonomiske bemærkninger, at forslaget vil berøre ca.160 personer årligt.
Spørgsmål 3:Hvordan forstår ministeren følgende passus, hentet fra finanslovsaftalen, side 28: »En veluddannet arbejdsstyrke er afgørendefor vækstmulighederne i dansk økonomi. Vi skal leve af menneskelig formåen. Den danske arbejdsstyrke skal være blandt debedst uddannede i verden« set i forhold til de forringelser af efter- og videreuddannelserne, som gennemføres med dette lovforslag?
Svar:Det er min opfattelse, at den citerede passus fra finanslovsaftalen skal tages for pålydende.Danmark har et meget veludbygget system for voksen- og efteruddannelse, og der gives en ganske høj støtte til de mennesker,som ønsker at efter- og videreuddanne sig. De seneste år er udgifterne til offentlig voksen- og efteruddannelse for de beskæftigedesteget med en tredjedel fra 5,6 mia. kr. i 2007 til 7,3 mia. kr. i 2009 – og væksten forventes at fortsætte i 2010. Vi forventer således,at de samlede udgifter på dette område vil udgøre omkring 7,9 mia. kr. i 2010.Desværre har den internationale finanskrise gjort det nødvendigt med en række konkrete besparelser, som også berører detoffentlige voksen- og efteruddannelsesområde. Men selv efter at de nødvendige besparelser er gennemført, har Danmark stadig,som det også fremgår ovenfor, et meget højt niveau, både med hensyn til uddannelsesudbuddet og med hensyn til den støtte, deter muligt at opnå.Med den fremrykkelse af satsnedsættelserne på både SVU- og godtgørelsesområdet, som indgår i finanslovsaftalen for 2011,bliver det også muligt at opretholde det høje aktivitetsniveau fra 2010 på erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, når bortsesfra den ændring, det medfører, at personer, som har en videregående uddannelse, selv skal betale den fulde udgift ved deltagelsei erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.På trods af ændringerne i genopretningspakken og finanslovsaftalen for 2011 forventes udgifterne til offentlig VEU at udgøreca. 7 mia. kr. i 2011, hvilket fortsat er over niveauet i 2007 og 2008.
Spørgsmål 4:Med finanslovsforliget bliver tidspunktet for forringelse af SVU fremrykket til april 2011. Hvad ligger der til grund for valgaf netop dette tidspunkt?
Svar:Med finanslovsforliget blev tidspunktet for den satsnedsættelse, der blev indgået aftale om i forbindelse med Genopretnings-aftalen, fremrykket fra januar 2012 til april 2011. Fremrykningen sker for at sikre, at det er muligt at opretholde det nuværendehøje aktivitetsniveau inden for den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse.Der er efter reglerne om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) mulighed for at søge om SVU i op til 3 måneder før uddan-nelsens start. For at sikre, at de personer, der søger SVU til et uddannelsesforløb inden lovens ikrafttræden, kan få klarhed overderes økonomiske situation, vil der blive fremsat ændringsforslag om, at den aftalte satsnedsættelse til 80 pct. af dagpengeneshøjeste beløb, får virkning for uddannelsesforløb, der påbegyndes den 4. april 2011 eller senere.
Spørgsmål 5:Hvorfor skal besparelser på SVU, som er målrettet voksne, der deltager i almen voksen- eller efteruddannelse på videregåendeniveaus, bidrage til finansieringen af en uændret aktivitet på AMU-uddannelser?
Svar:Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 3, har der gennem de seneste år har været en betydelig stigning i udgifterne tiloffentlig voksen- og efteruddannelse. Det gælder både AMU-området og de uddannelsesområder, der giver mulighed for stensvoksenuddannelsesstøtte (SVU).Denne stigning sammenholdt med den nuværende økonomiske situation og situationen på arbejdsmarkedet nødvendiggør enprioritering af de midler, der anvendes på området, så aktiviteten på AMU-området og dermed også de kortuddannedes uddan-nelsesmuligheder først og fremmest sikres.
9
Spørgsmål 6:Hvor stort aktivitetsfald forventes på efteruddannelser på videregående niveau som følge af de forringede SVU-betingelser?
Svar:Det skønnes, at ca. 400 personer årligt vil få begrænset støtten som følge af nedsættelsen af det maksimale antal uger fra 52til 40, heraf 40 personer som følge af afskaffelsen af den løbende genoptjening.Reduktionen til 80 pct. af dagpengesatsen på de videregående uddannelser skønnes at indebære en aktivitetsnedgang svarendetil ca. 2.300 personer årligt.En afskaffelse af muligheden for at indgå aftale om orlov til uddannelse med SVU efter opsigelsestidspunktet skønnes atindebære en aktivitetsnedgang svarende til ca. 60 personer årligt.
Spørgsmål 7:Hvilken sammenhæng er der mellem de trepartsaftaler, som regeringen i 2007 indgik med Danske Regioner, KL, LO, AC ogFTF, og som i høj grad handler om opprioritering af kompetenceudvikling, og de forringelser, som ligger i lovforslaget, og sombliver yderligere forværret med det indgåede finanslovsforlig?
Svar:Da regeringen indgik trepartsaftalerne med Danske Regioner, KL, LO, AC og FTF i 2007, så den økonomiske situation ganskeanderledes ud, end den gør i dag. Det var derfor muligt at indgå aftaler om bl.a. øget aktivitet på de fagspecifikke kurser for fxpædagoger, lærere, sygeplejersker, socialrådgivere, fysioterapeuter, socialpædagoger og socialformidlere som led i disse med-arbejdergruppers efteruddannelse.I dag står vi i en situation, hvor det økonomiske råderum er begrænset, og hvor det er nødvendigt at prioritere anderledes oglægge vægten på uddannelsesforløb, der er egentligt kompetencegivende.
Spørgsmål 8:Vil ministeren bekræfte, at SVU til fagspecifikke kurser som forudsat i trepartsaftalen og implementeret i lovgivningen,fortsætter på et niveau svarende til 90 pct. af dagpengemaksimum i hele 2011, uanset at SVU-satsen i øvrigt sænkes til 80 pct. afdagpengemaksimum i april 2011?
Svar:Jeg kan oplyse, at en ensartet SVU-sats er fordelagtig for så vidt angår fagspecifikke kurser, da udgangspunktet i forbindelsemed lovændringen i 2008 var, at satsen til fagspecifikke kurser skulle være lavere end den generelle SVU-sats. Det fremgår afdet lovforslag (L 145, fremsat 28. marts 2008), der genindførte SVU til fagspecifikke kurser. Af lovforslaget fremgår det også,at undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der ved beregningen af SVU til fagspecifikke kurser tages udgangspunkti et mindre beløb end arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb. Denne bestemmelse er implementeret i lov om statens voksen-uddannelse (SVU) som § 13, stk. 2.Som det fremgår ovenfor, bemyndiger SVU-loven undervisningsministeren til at fastsætte regler om niveauet for SVU tilfagspecifikke kurser. Denne bemyndigelse agter jeg at anvende til at ændre SVU-bekendtgørelsen, så der fra april 2011 ydes SVUtil fagspecifikke kurser ud fra en ugesats svarende til 80 pct. af dagpengenes højeste beløb mod 90 pct. i dag. Ændringen vil trædei kraft samtidig med nedsættelsen af den generelle sats for SVU, idet det vil være unødigt kompliceret at skulle indrette it-systemerne til at håndtere en speciel sats for fagspecifikke kurser i perioden 4. april 2011 til 31. december 2011.Det sparede beløb vil, som jeg har gjort rede for bl.a. i besvarelsen af spørgsmål 5, blive anvendt til at opretholde et højtaktivitetsniveau på det erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesområde.
Spørgsmål 9:Kan ministeren bekræfte, at der vil finde en genforhandling af uforbrugte midler fra trepartsaftalen, jf. besvarelsen af spørgsmål1 til L 145, 2008-09, 2. saml., herunder de relativt store beløb, der forventes at være uforbrugt, når adgangen til SVU til fagspe-cifikke kurser bortfalder med udgangen af 2011?
10
Svar:Jeg kan bekræfte, at afskaffelsen af SVU til fagspecifikke kurser ved udgangen af 2011 vil indgå som et element i forbindelsemed en kommende drøftelse med aftalepartierne vedrørende eventuelt uforbrugte midler fra initiativerne indeholdt i trepartsaf-talerne. Dog skal det bemærkes, at da SVU er en lovbunden ydelse, bortfalder uforbrugte midler i forbindelse med den årligebevillingsafregning.
Spørgsmål 10:Hvor stor en andel af de voksne, der ender med uddannelse på videregående niveau, har ikke gennemført en ungdomsuddan-nelse?
Svar:Jeg kan oplyse, at andelen af unge, der gennemfører en videregående uddannelse uden en registreret ungdomsuddannelse, er3,6 pct.Nogle kommer ind på dispensation uden en fuld eksamen via hf-enkeltfag, enkelte andre tager en ungdomsuddannelse iudlandet og nogle uddannelser har optagelsesprøver og kræver ikke en ungdomsuddannelse.
Spørgsmål 11:Hvad vil det betyde for opnåelsen af regeringens målsætning om, at 50 pct. af en ungdomsårgang gennemfører videregåendeuddannelse, at muligheden for at uddanne sig gennem videreuddannelsessystemet forringes så markant?
Svar:Det er rigtigt, at regeringen har som målsætning, at 50 pct. af en ungdomsårgang gennemfører en videregående uddannelse i2015, og jeg kan oplyse, at vi er tæt på målet allerede nu. De nyeste tal fra Profilmodellen 2009 viser, at andelen, der forventesat gennemføre en videregående uddannelse, er steget til 49,4 pct. i 2009, og det er historisk højt.Jeg mener ikke, at mulighederne for at gennemføre en uddannelse i videreuddannelsessystemet forringes i en grad, der påvirkermulighederne for at nå 50 pct. målsætningen.
Spørgsmål 12:Bortfaldet af genoptjeningsretten til SVU og forkortelse af ydelsesperioden betyder, at en pædagog, der er uddannet som 25-årig, og som fortsætter på arbejdsmarkedet frem til pågældende fylder 65 år, har adgang til, hvad der svarer til 1 ugesefteruddannelse om året med SVU. Mener ministeren, at det er tilstrækkeligt, at voksne har mulighed for at gennemføre i alt 40ugers uddannelse med SVU i løbet af et helt arbejdsliv?
Svar:Hvor meget voksen- og efteruddannelse den enkelte har brug for er naturligvis helt individuelt, og jeg mener ikke, at der kansættes hverken en over- eller en undergrænse for, hvor meget der skal til, for at det er tilstrækkeligt.Med hensyn til spørgsmålet om, hvor længe fx en pædagog skal have mulighed for at uddanne sig med SVU som forsørgel-sesgrundlag, er det min opfattelse, at 40 uger er passende. Professionshøjskolerne har en stor frihed til at tilrettelæggeuddannelserne fleksibelt, og 40 ugers heltidsuddannelse giver mulighed for, hvad der nogenlunde svarer til et studieår, selv omjeg selvfølgelig ikke kan give nogen garanti for, at de 40 uger dækker alle de forskellige tilrettelæggelser.Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at hovedformålet med de hidtidige 52 uger aldrig har været, at de udelukkende ellerhovedsageligt skulle anvendes til heltidsuddannelse. Da SVU-loven blev vedtaget i maj 2000, var forventningen, at SVU hoved-sageligt ville blive anvendt til en kombination af deltidsuddannelse og deltidsbeskæftigelse på det almene niveau, og til kortereperiode med uddannelse på fuld tid kombineret med selvstudier i fritiden på det videregående niveau. Anvendt på den måde kan40 uger med SVU dække selv ret lange uddannelsesforløb og dække behovet i en stor del af et arbejdsliv. Desuden behøver alefter- og videreuddannelse ikke at foregå med SVU – det er muligt at deltage i efter- og videreuddannelse i fritiden, og der erogså mange eksempler på, at efter- og videreuddannelse betales af arbejdsgiveren.
11
Spørgsmål 13:Mener ministeren det er en god idé at afskaffe muligheden for, at en indgået aftale om orlov til uddannelse kan give SVU,alene fordi der har fundet en afskedigelse sted? Finder ministeren ikke, at netop den medarbejder, der efter års ansættelse har brugfor ajourføring af sine kompetencer, her bliver ramt særlig hårdt?
Svar:Jeg vil gerne redegøre nærmere for retstilstanden fremover i de to situationer, der kan opstå, når indgåelse af en orlovsaftaleom fravær på grund af uddannelse med SVU kombineres med en opsigelse.Situation 1. En lønmodtager og en arbejdsgiver indgår en aftale om, at lønmodtageren skal have orlov fra arbejdet for at deltagei en uddannelse med SVU, og lønmodtageren er i uopsagt stilling. Efterfølgende, mens lønmodtageren er i gang med uddannelsen,ser arbejdsgiveren sig nødsaget til at afskedige den pågældende. I denne situation kan lønmodtageren fortsætte sin uddannelsemed SVU, indtil den aftalte uddannelsesperiode er afsluttet.Situation 2. En lønmodtager og en arbejdsgiver indgår en aftale om, at lønmodtageren skal have orlov fra arbejdet for at deltagei en uddannelse med SVU, men lønmodtageren er allerede sagt op. I denne situation kan lønmodtageren fortsætte sin uddannelsemed SVU frem til fratrædelsesdagen. Efter fratrædelsesdagen kan der ikke længere udbetales SVU.Forslaget om at indføre et krav om, at lønmodtageren skal være i uopsagt stilling, når orlovsaftalen indgås og uddannelsenpåbegyndes, hvis det skal være muligt at fortsætte uddannelsen med SVU ud over fratrædelsesdatoen, har til formål at understrege,at tilbuddet om uddannelse med SVU er rettet imod beskæftigede. Ledige eller personer, der snart bliver ledige, og som mener,at de har behov for ajourføring af deres kompetencer, bør træffe aftale om eventuelle uddannelsesforløb med beskæftigelses-myndighederne.
Spørgsmål 14:Kan ministeren bekræfte, at der inden for de videregående efteruddannelser oftest kun er udbud af en bestemt uddannelse 1eller 2 gange årligt, og at det derfor kan være helt umuligt for en afskediget at nå at udnytte muligheden for at efteruddanne sigi opsigelsesperioden?
Svar:Med hensyn til, om afskedigede bør have mulighed for at uddanne sig med SVU, vil jeg gerne henvise til min besvarelse afspørgsmål 2. Her vil jeg blot understrege, at tilbuddet om uddannelse med SVU er rettet til beskæftigede.Der er næppe tvivl om, at uddannelsesudbuddet er størst omkring semester start. Men når det er sagt, så har vi i dag et megetomfattende og varieret udbud af efter- og videreuddannelsesforløb, som typisk er modulopbyggede, hvilket i sig selv giver enstor fleksibilitet ved tilrettelæggelsen af det enkelte uddannelsesforløb, så det i omfang og niveau tilpasses den enkeltes behovfor kompetenceudvikling på enten heltid eller deltid.
Spørgsmål 15:Hvordan vurderer ministeren den beskedne økonomiske besparelse på 10 mio. kr. ved at afskaffe SVU i opsigelsesperioden iforhold til de konkrete konsekvenser, ændringen har for de personer, der fyres i forbindelse med den aktuelle krise i danskøkonomi?
Svar:Som jeg tidligere har redegjort for i min besvarelse af bl.a. spørgsmål 13, er der ikke tale om, at muligheden for at få SVU tildeltagelse i en uddannelse i en opsigelsesperiode afskaffes. Der er alene tale om, at hvis aftalen om orlov til deltagelse i enuddannelse med SVU indgås efter, at lønmodtageren er opsagt, kan den pågældende kun deltage i uddannelse med SVU frem tilfratrædelsesdatoen.Da der således alene er tale om at korrigere den afgrænsning mellem uddannelsesstøtte og det arbejdsmarkedspolitiske system,der følger af, at uddannelse med SVU er et tilbud til beskæftigede, er det kun naturligt, at de økonomiske konsekvenser ikke ersærlig omfattende. Jeg vil dog påpege, at det sparede beløb ganske rigtig er 10 mio. kr. i 2011, mens det i 2012 og årene fremoverudgør 20 mio. kr. pr. år.Jeg kan oplyse. at de personer, der er i gang med en uddannelse med SVU på afskedigelsestidspunktet, kan fortsætte deresuddannelse, også ud over datoen for fratræden. Desuden har personer, der bliver ledige, mulighed for at aftale uddannelsesforløb
12
med beskæftigelsesmyndighederne, hvis det skønnes hensigtsmæssigt, eller modtage andre tilbud som led i den almindeligebeskæftigelsesindsats.
Spørgsmål 16:Hvilke planer har regeringen om efteruddannelse og omskoling for de fyrede og medarbejdere i virksomheder, der er truedepå eksistensen, og hvor man kan forvente afskedigelser, nu og i fremtiden?
Svar:Regeringen har ikke særlige planer om efteruddannelse og omskoling, hverken for personer der allerede er blevet ledige, ellerfor personer som står foran at blive det.Personer, der bliver ledige, har mulighed for at aftale uddannelsesforløb med beskæftigelsesmyndighederne, hvis det skønneshensigtsmæssigt, eller modtage andre tilbud som led i den almindelige beskæftigelsesindsats. Beskæftigelsesindsatsen har somsin vigtigste målsætning, at ledige skal i beskæftigelse igen hurtigst muligt.
Spørgsmål 17:I bemærkningerne til lovforslag L 41 nævner ministeren, at der er behov for at fokusere indsatsen. Hvordan er ændringerne iloven med til at fokusere indsatsen, da det mere ser ud til, at indsatsen forsvinder?
Svar:Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at det er væsentligt, at arbejdsstyrken både vedligeholder sine kompetencerog tilegner sig nye, men at dette bør foregå hurtigere og mere målrettet end i dag. Det fremgår tillige, at det er vigtigt, at også denveluddannede arbejdskraft vedligeholder og udbygger sine kompetencer, men uddannelsen skal ske mere målrettet og koncentreretom de kvalifikationer, som arbejdsmarkedet efterspørger. Jeg går ud fra, at det er de to udsagn, spørgeren sigter til.Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 3, er udgifterne til offentlig voksen- og efteruddannelse vokset i de senere år, fordide ordninger, der giver mulighed for støtte under uddannelse, er blevet brugt mere end tidligere. I 2011 forventes et samletudgiftsniveau på offentlig voksen- og efteruddannelse på ca. 7 mia. kr., hvilket fortsat er over niveauet i 2007 og 2008. Dette kannæppe beskrives med ordene »at indsatsen forsvinder«.
Spørgsmål 18:Er det hensigten, at en studerende skal kunne gennemføre f.eks. en fuld diplomuddannelse på 60 ECTS points inden for rammenmed SVU i 40 uger?
Svar:Det er min opfattelse, at en ramme på 40 uger med SVU giver gode muligheder for at tilrettelægge et individuelt tilpasset efter-og videreuddannelsesforløb. Professionshøjskolerne har vide rammer for at tilrettelægge fleksible forløb alt efter den enkeltesønsker og behov.Diplomuddannelserne og andre uddannelser, der udbydes efter reglerne om åben uddannelse, skal udbydes på deltid, men derer mulighed for at tilrettelægge uddannelserne sådan, at der tages et fag ad gangen, og der er også mulighed for at tilrettelæggeuddannelserne helt eller delvist som heltidsuddannelse.Da SVU-loven blev vedtaget i 2000, var forventningen, at SVU til videregående uddannelser hovedsageligt ville blive anvendttil kortere perioder på heltid, fx i forbindelse med afgangsprojekter. Det har imidlertid vist sig, at flere vælger mere koncentreredeforløb, hvor et semester eller et helt studieår tages på heltid. Det er med forslaget lagt til grund, at der med en ramme på 40 ugerog en fleksibel tilrettelæggelse fortsat vil være mulighed for at gennemføre en fuld diplomuddannelse indenfor rammen.
Spørgsmål 19:Vil det betyde en øget arbejdsbelastning for den studerende, som gennemfører en VVU, diplomuddannelse eller masterud-dannelse på heltid, at rammen, der ydes inden for, er nedsat til 40 uger?
13
Svar:Videregående voksenuddannelse (VVU), diplomuddannelse og masteruddannelse er i udgangspunktet deltidsuddannelse. Somdet fremgår af mit svar på spørgsmål 18, var det, da SVU-loven blev vedtaget i 2000, forventningen, at SVU til videregåendeuddannelser hovedsageligt ville blive anvendt til kortere perioder på heltid, fx i forbindelse med afgangsprojekter.Personer, der fremover skal i gang med at planlægge et efter- eller videreuddannelsesforløb, må være opmærksomme på, hvormeget støtte der er tilbage indenfor rammen, og ud fra en samlet vurdering af blandt andet arbejdssituationen og behovet forvidere- eller efteruddannelse prioritere, i hvilket omfang hele eller dele af udannelsen skal være tilrettelagt på heltid.
Spørgsmål 20:Ministeren bedes kommentere materialet modtaget i forbindelsen med 3F m.fl.’s foretræde for udvalget den 23. november2010, jf. L 41 – bilag 5.
Svar:I henvendelsen fra 3F m.fl. gives der en række konkrete eksempler på personer, der er blevet afskediget, og som enten ønskerat bruge ledighedsperioden på at deltage i almen uddannelse eller forberede et brancheskift ved hjælp af uddannelse med SVU.Jeg har noteret mig, at der i alle tilfælde er tale om, at uddannelse med SVU anvendes som et alternativ til ledighed.Som jeg tidligere har tilkendegivet, mener jeg, at det kan diskuteres, om det er hensigtsmæssigt at anvende op til 40 ugers ogtidligere 80 ugers uddannelse med SVU som alternativ til ledighed og de muligheder for efter- og videreuddannelse, der eksistererinden for den aktive beskæftigelsespolitik.Som jeg har oplyst i besvarelsen af spørgsmål 2, er SVU-ordningen målrettet beskæftigede, der ønsker at uddanne sig, ogforslaget har derfor til formål at sikre, at SVU tildeles personer, der reelt er i beskæftigelse. Personer, der er blevet ledige, ellersom snart bliver det, skal som udgangspunkt omfattes af den almindelige beskæftigelsesindsats med henblik på at komme ibeskæftigelse igen hurtigst muligt.Jeg vil i forlængelse heraf gerne benytte lejligheden til at understrege, at SVU er uddannelsesstøtte, og det har aldrig værethensigten med ordningen, at denne skulle bruges som et arbejdsmarkedspolitisk redskab til løsning af de problemer, der blandtandet kan opstå i forbindelse med massefyringer.Da indsatsen for de ledige med ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse i 2009 blev overført til Beskæftigelsesministeriet, varformålet netop at sikre en samlet indsats for de ledige, og at det er de relevante arbejdsmarkedsmyndigheder, der vurderer, hvadder er den bedste løsning både for den enkelte og for samfundet.SVU beregnes og gives på baggrund af et fravær fra arbejdspladsen og til erstatning for tab af arbejdsindtægt. Når vi alligevelhar en bestemmelse om, at en uddannelsessøgende, der bliver afskediget under uddannelsen med SVU, kan færdiggøre uddan-nelsen med SVU, så er det både ud fra hensynet til den enkelte, der bør have mulighed for at afslutte et påbegyndt uddannelses-forløb, og for at undgå spild af uddannelsesressourcer i forbindelse med afbrydelse af et uddannelsesforløb.Det er ikke i overensstemmelse med de gældende regler og de ovenfor nævnte hensyn, hvis en person, der er afskediget, fåruddannelsesstøtte til at færdiggøre et uddannelsesforløb, og samtidig har beskæftigelse af ikke ubetydeligt omfang ved siden afuddannelsen med SVU. Hvis en uddannelsessøgende, der har fået et nyt arbejde, skal fortsætte uddannelsen med SVU, så skalder indgås aftale om orlov til uddannelse med den nye arbejdsgiver.
Spørgsmål 21:Ministeren oplyser i sin besvarelse af spørgsmål 3, at »udgifterne til offentlig voksen- og efteruddannelse for de beskæftigedeer steget med en tredjedel fra 5,6 mia. kr. i 2007 til 7,3 mia. kr. i 2009 – og væksten forventes at fortsætte i 2010.« Samtidig med,at de beskæftigede anvender voksen- og efteruddannelse i stigende omfang, forringes vilkårene for lediges kompetenceudviklingbl.a. med finanslovsaftalens ændringer vedr. refusion af udgifter i forbindelse med uddannelse.Ministeren bedes kommentere, hvorfor ledige skal have ringere vilkår for uddannelse end de beskæftigede, og hvordan mini-steren mener, at ledige skal kunne opnå den tilstrækkelige kompetenceudvikling til at blive attraktive medarbejdere i en nyarbejdsgivers øjne.
Svar:Jeg har indhentet bidrag til besvarelsen fra beskæftigelsesministeren, og jeg kan på den baggrund oplyse, at ledige ikke generelthar ringere vilkår for uddannelse end beskæftigede. Jeg vil gerne understrege, at de nye refusionssatser ikke ændrer ved, hvilke
14
former for tilbud jobcentrene kan give om vejledning og opkvalificering. De foreslåede ændringer har alene betydning for, hvorstor en andel af udgifterne til forsørgelse og drift af tilbuddene kommunerne skal afholde.Ændringerne betyder altså ikke, at alle ledige fremover skal have enten virksomhedsrettede tilbud eller tilbud om ordinærbeskæftigelse. Ledige, der har behov for et særligt tilrettelagt forløb, vil stadigvæk kunne få det.Kommunerne vil i højere grad end i dag blive motiveret til at give fx virksomhedsrettede tilbud, og det tror jeg også kan væreen fordel for mange ledige, som i dag er i kommunale projekter.
Spørgsmål 22:Ministeren oplyser i sin besvarelse af spørgsmål 3, at personer, der har en videregående uddannelse, selv skal betale den fuldeudgift ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.Ministeren bedes svare på, om personer, der har en videregående uddannelse, men som er beskæftiget som ufaglærte, ogsåskal betale den fulde udgift ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Svar:I min besvarelse af 26. november 2010 af spørgsmål 3 vedrørende L 41 henviser jeg til, at der i overensstemmelse medGenopretningsaftalen foretages ændringer i deltagerbetalingen på voksenuddannelsesområdet, så personer, som har en videre-gående uddannelse, selv skal betale den fulde udgift ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.De omtalte ændringer er omfattet af (L 33), Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelserog almen voksenuddannelse m.v., lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser) og lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., som jeg har fremsat for Folketinget 14. oktober 2010.Lovforslaget (L 33) omfatter alle kursister med en videregående uddannelse, uanset hvilket erhverv kursisten er beskæftigetindenfor.
Spørgsmål 23:Hvordan forventer ministeren i forlængelse af forrige spørgsmål, at personer med videregående uddannelse, som ikke har væreti stand til at opnå beskæftigelse inden for deres faglige område, så at kunne kvalificere sig inden for det job, de i stedet har kunnetfå?
Svar:Jeg er klar over, at der eksempelvis i forhold arbejdsmarkedsuddannelserne m.v. vil være personer med en videregåendeuddannelse, som arbejder med faglært eller ufaglært arbejde, som vil blive omfattet af den foreslåede ordning med fuld delta-gerbetaling, hvilket også fremgår af de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.3. i (L 33) Forslag til Lov om ændring af lov ominstitutioner for almengymnasiale uddannelser m.v., lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forbe-redelseseksamen (hf-kurser) og lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.I den nuværende økonomiske situation, hvor det er nødvendigt at spare, mener jeg, at det er en ganske rimelig prioritering afmidlerne til voksen- og efteruddannelse, men det er selvfølgelig ikke hensigten at skabe mindre fleksibilitet på arbejdsmarkedet.Undervisningsministeriet vil derfor følge udviklingen på området.
Spørgsmål 24:Ministeren oplyser i sin besvarelse på spørgsmål 4, at den aftalte satsnedsættelse af SVU til 80 pct. af dagpengenes højestebeløb får virkning for uddannelsesforløb, der påbegyndes den 4. april 2011 eller senere.Mener ministeren, at det giver arbejdsgivere og deltagere i uddannelsesforløb en rimelig planlægningshorisont for kompeten-ceudvikling på arbejdspladsen?
Svar:Som oplyst i besvarelsen af spørgsmål 4 er der mulighed for at søge om SVU i op til 3 måneder før uddannelsens start. Det erdermed sikret, at alle ansøgere, der måtte have søgt og indrettet sig i tillid hertil, kan få SVU på uændrede vilkår. I øvrigt finderjeg, at forslaget er rimeligt. Finanslovsaftalen blev indgået den 8. november 2010, og det giver i realiteten en planlægningshorisontpå næsten 5 måneder.
15
Spørgsmål 25:Ministeren oplyser i sin besvarelse på spørgsmål 6, at ca. 400 personer vil få begrænset støtten som følge af nedsættelsen afdet maksimale antal uger fra 52 til 40, heraf 40 personer som følge af afskaffelsen af den løbende genoptjening. Satsreduktionenvil medføre en aktivitetsnedgang der skønnes til 2.300 personer, og bortfald af orlov til uddannelse med SVU efter afskedigel-sestidspunktet vil medføre en aktivitetsnedgang på 60 personer årligt.Ministeren bedes oplyse beregningsforudsætningerne for disse tal.Ministeren bedes endvidere oplyse, hvad reduktionen indebærer omregnet til årselevtal (STÅ).
Svar:Som svar på spørgsmål a. kan jeg oplyse, at det fremgår af statistikken for 2009, at ca. 400 personer fik tildelt mere end 40uger med SVU, og heraf fik 40 personer tildelt SVU i mere end 40 uger som følge af genoptjening.Desuden kan jeg oplyse, at satsreduktionen skønnes at medføre en aktivitetsnedgang, der svarer til ca. 2.300 personer eller ca.15 pct. Jeg vil gerne understrege, at der er tale om et skøn, som derfor rummer en vis usikkerhed.Endelig skønnes afskaffelsen af muligheden for at aftale orlov til SVU efter en afskedigelse at medføre en aktivitetsnedgangsvarende til ca. 160 personer årligt og ikke, som der desværre fejlagtigt står i besvarelsen af spørgsmål 6, 60 personer. Jeg beklagermeget den skete fejl, men kan henvise til, at det rigtige tal, dvs. 160 personer, fremgår af lovbemærkningernes pkt. 3, »Økonomiskeog administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner«.Der eksisterer ingen oplysninger om, hvorvidt en person, der søger SVU, er i opsagt stilling, eller hvornår den pågældendeeventuelt fratræder. Ved vurderingen af den økonomiske betydning af forslaget tages der udgangspunkt i følgende antagelser:Stigningen i antallet af tildelinger af SVU i 2009 har som følge af de økonomiske konjunkturer fortrinsvis vedrørt ansøgningerud over 40 uger. Det forudsættes, at de, der påbegynder en uddannelse med SVU i opsigelsesperioden, udgør ca. 80 pct. af dem,der hidtil har søgt SVU til mere end 40 uger. Det antages endvidere, at reduktionen af den mulige periode med SVU og reduktionenaf satsen til 80 pct. af højeste dagpengesats indebærer, at 50 pct. færre vil søge SVU. Endelig forudsættes det, at 50 pct. vil ændreadfærd og indgå en aftale om orlov til uddannelse med SVU inden en opsigelse. Under disse meget usikre antagelser skønnes det,at forslaget kan indebære, at ca. 160 personer årligt vil få afslag på en ansøgning om SVU, og at besparelsen derfor kan udgøreca. 10 mio. kr. i 2012, og herefter ca. 20 mio. kr. årligt.Som svar på spørgsmål b. kan jeg oplyse, at reduktionen fra og med 2012 omregnet til årselevtal (stå) udgør 759.
Spørgsmål 26:Ministeren oplyser i svaret på spørgsmål 7, at det er »nødvendigt at prioritere anderledes og lægge vægten på uddannelsesforløb,der er egentligt kompetencegivende«. Ministeren bedes oplyse, om deltagelse i VVU og diplomuddannelser ikke kan anses forkompetencegivende.
Svar:SVU til uddannelser på det videregående niveau gives som udgangspunkt kun til uddannelser, der er egentligt kompetence-givende, herunder diplomuddannelser og andre uddannelser i videreuddannelsessystemet for voksne.Da det som led i trepartsforhandlingerne i 2007 blev aftalt, at der frem til udgangen af 2011 skulle være mulighed for at fåSVU til fagspecifikke kurser, selvom kurserne ikke afsluttes med en eksamen, og dermed ikke formelt er kompetencegivende,var der således tale om en afvigelse fra dette udgangspunkt. Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 7, mener jeg, at SVU-midlerne i den nuværende økonomiske situation bør prioriteres de egentligt kompetencegivende uddannelser.
Spørgsmål 27:Ministeren oplyser i svaret på spørgsmål 8, at der fra april 2011 ydes SVU til fagspecifikke kurser ud fra en ugesats svarendetil 80 pct. af dagpengenes højeste beløb.Mener ministeren, at dette er i overensstemmelse med besvarelsen af spørgsmål 2 til L 145, 2007-08, 2. saml., hvori det hedder:»Det kan hermed bekræftes, at det i overensstemmelse med det faktaark, der blev udarbejdet i forbindelse med trepartsaftalernevedr. dette initiativ, vil være aktiviteten (tilskudsloftet), der justeres, hvis andelen, der trækker godtgørelse, er større eller mindreend det forudsatte i 2008.« Forudsætningen i faktaarket var, at der skulle ydes SVU med en sats svarende til 90 pct. af dagpen-gemaksimum.
16
Svar:Det er min opfattelse, at der er fuld overensstemmelse mellem den daværende undervisningsministers besvarelse af spørgsmål2 til L 145 og min egen besvarelse af spørgsmål 8 til L 41.Det var forudsætningen i forbindelse med L 145, at der skulle ydes SVU med en lavere sats end højeste dagpengesats tilfagspecifikke kurser, og satsen blev fastsat til 90 pct. Den daværende undervisningsminister tilkendegav dengang, at hvis denfastsatte beløbsramme i forbindelse med genindførelse af SVU til fagspecifikke kurser ikke kunne overholdes, ville der ikke bliveændret på satsen, men derimod på aktiviteten (justering af tilskudsloftet).Dette er ikke situationen i dag. Der er derimod tale om, at Danmark befinder sig i en alvorlig økonomisk situation, hvor derer behov for store offentlige besparelser og målretning af de midler, der afsættes til voksen- og efteruddannelse. Derfor er detnødvendigt at reducere satsen for SVU, både generelt og til de fagspecifikke kurser.I den forbindelse vil jeg gerne påpege, at deltagere i fagspecifikke kurser i perioden 4. april 2011 – 31. december 2011 får enlille fordel ud af, at jeg har besluttet, jf. min besvarelse af spørgsmål 8, at den generelle sats for SVU og satsen for SVU tilfagspecifikke kurser skal være ens. Skulle forholdet mellem de to satser fra trepartsaftalen have været anvendt, ville SVU tilfagspecifikke i den anførte periode kun have udgjort 90 pct. af 80 pct. af den højeste dagpengesats, jf. § 47 i lov om arbejdsløs-hedsforsikring m.v.
Spørgsmål 28:Ministeren oplyser i svaret på spørgsmål 10, at 3,6 pct. af unge gennemfører en videregående uddannelse uden en registreretungdomsuddannelse.Ministeren bedes oplyse, hvordan de 3,6 pct. fordeler sig på hf-enkeltfag, udenlandske ungdomsuddannelser og på uddannelser,hvor optagelse sker via optagelsesprøver.
Svar:Jeg kan oplyse, at Profilmodellen fremskriver en ungdomsårgangs kommende uddannelsesniveau ud fra en antagelse om, atunges uddannelsesadfærd i de kommende 25 år vil afspejle det seneste års registrerede uddannelsesadfærd, sådan som dennefremgår af Danmarks Statistiks officielle elevregister. Profilmodellen opstilles under en lang række eksplicitte modelforudsæt-ninger og afgrænsninger, og er således en prognose, hvis resultater skal læses i overensstemmelse med disse forudsætninger.Det betyder bl.a., at modellen ikke kan benyttes til besvarelse af spørgsmål, som er meget detaljerede. Modellen kan såledesikke besvare spørgsmål om opdeling af de 3,6 pct., som forventes at gennemføre en videregående uddannelse uden registreretforudgående ungdomsuddannelse.
Spørgsmål 29:Vil ministeren oplyse, om der i profilmodel-tallet på 3,6 pct. indgår personer, som har opnået videregående uddannelse gennemvidereuddannelsessystemet for voksne/åben uddannelse, og i givet fald hvor mange det drejer sig om?
Svar:Profilmodellens resultater beregnes på baggrund af uddannelsesaktivitet og -kompetencer opnået både gennem det ordinæreuddannelsessystem og gennem videreuddannelsessystemet for voksne. I de 3,6 pct., som forventes at gennemføre en videregåendeuddannelse uden registreret forudgående ungdomsuddannelse, indgår således også kompetencer opnået via videreuddannelses-systemet for voksne.Som jeg har oplyst i svaret på spørgsmål 28, er det i Profilmodellen ikke muligt at finde mere detaljerede resultater end de,der er offentliggjort. Modellen kan således ikke besvare spørgsmål om, hvor stor en andel af de 3,6 pct., som forventes at gen-nemføre en videregående uddannelse gennem videreuddannelsessystemet for voksne/åben uddannelse.
Spørgsmål 30:Ministeren oplyser i svaret på spørgsmål 11, at de nyeste tal fra profilmodellen viser, at andelen, der forventes at gennemføreen videregående uddannelse, er steget til 49,4 pct.Ministeren bedes oplyse, hvor stor andel af disse 49,4 pct. der forventes at have gennemført deres videregående uddannelsegennem videreuddannelsessystemet for voksne/åben uddannelse.
17
Svar:Som jeg har oplyst i svaret på spørgsmål 28, er det i Profilmodellen ikke muligt at finde mere detaljerede resultater end de,der er offentliggjort. Modellen kan således ikke besvare spørgsmålet om, hvor stor en andel af de 49,4 pct., der kan forventes athave gennemført en videregående uddannelse gennem videreuddannelsessystemet for voksne.
Spørgsmål 31:Ministeren bedes oplyse, om beregningsforudsætningerne i profilmodellen tager højde for, at mulighederne for at gennemføreuddannelse i videreuddannelsessystemet ændres som foreslået i L 33 og L 41?
Svar:Som jeg har oplyst i svaret på spørgsmål 28, fremskriver Profilmodellen ungdomsårgangenes forventede uddannelser efterden registrerede uddannelsesadfærd i en forudgående periode. Effekterne af L 33 og L 41 vil således først afspejle sig i Profil-modellens resultater på længere sigt, hvis de slår igennem på den registrerede uddannelsesadfærd.
Spørgsmål 32:Ministeren oplyser i svaret på spørgsmål 12, at »der er mange eksempler på, at efter- og videreuddannelse betales af arbejds-giveren«. Kan ministeren bekræfte, at arbejdsgiverne bliver økonomisk ringere stillet, når SVU-satsen reduceres til 80 pct. ognår den samlede ydelsesperiode forringes?
Svar:Da der i ca. 80 pct. af SVU tildelingerne er søgt om udbetaling som refusion til arbejdsgiverne, er det klart, at også arbejds-giverne vil kunne mærke reduktionen i SVU-satserne. Det er dog stadig min opfattelse, at de fleste virksomheder fortsat vil kunnetilbyde medarbejderne relevant efter- og videreuddannelse. Jeg vil desuden gerne henvise til min besvarelse af spørgsmål 12,hvor jeg peger på andre og mere fleksible former for anvendelse af uddannelse med SVU.
Spørgsmål 33:Kan ministeren bekræfte, at de offentlige arbejdsgivere generelt har en stram økonomi, der alt andet lige begrænser mulighe-derne for at sende medarbejdere på efter- og videreuddannelse?
Svar:Ja, jeg kan bekræfte, at de offentlige arbejdsgivere har en stram økonomi, da det er nødvendigt at begrænse udgifterne på alleområder inden for det offentlige. I forhold til udlandet er Danmark dog forskånet for de værste konsekvenser af finanskrisen.Om de stramme økonomiske forhold vil påvirke mulighederne for at sende medarbejderne på efter- og videreuddannelse, kanjeg ikke svare på, da jeg ikke kan vide, hvordan de enkelte chefer inden for staten, kommunerne og regionerne vil prioritere demidler, der er til rådighed. Men det er min opfattelse, at der stadig vil være muligheder for, at medarbejderne får tilbud om relevantefter- og videreuddannelse, og i den forbindelse vil jeg gerne henvise til min besvarelse af spørgsmål 12, hvor jeg peger på andreog mere fleksible former for anvendelse af uddannelse med SVU.
Spørgsmål 34:Ministeren oplyser i svaret på spørgsmål 13, at »Ledige eller personer, der snart bliver ledige, og som mener, at de har behovfor ajourføring af deres kompetencer, bør træffe aftale om eventuelle uddannelsesforløb med beskæftigelsesmyndighederne.«Vil ministeren oplyse, hvilke aftaler personer som snart bliver ledige, efter ministerens opfattelse kan indgå med beskæftigel-sesmyndighederne?Vil ministeren oplyse, hvilke konkrete muligheder den enkelte ledige har for at aftale uddannelsesforløb med beskæftigelses-myndighederne?
Svar:Jeg har indhentet bidrag til besvarelsen fra beskæftigelsesministeren, og på den baggrund skal jeg klargøre, at formuleringeni slutningen af besvarelsen af spørgsmål 13 sigter til den generelle indsats, som jobcentrene yder ledige, herunder om uddannelsei aktiveringstilbud.
18
Målet for beskæftigelsesindsatsen i jobcentrene er, at ledige kommer i arbejde, og ledige kan få tilbud om uddannelse, når deter den korteste vej til at få et arbejde. Dog gælder det, at målet for unge ledige, som ikke har en uddannelse, er, at de får enuddannelse.Spørgsmålet om, hvorvidt en ledig skal have et tilbud om en uddannelse, vil således indgå i den dialog, som den ledige harmed jobcenteret, og et tilbud om uddannelse vil bero på den konkrete situation.
Spørgsmål 35:Ministerens kommentarer udbedes til henvendelsen af 24/11-10 fra Region Nordjylland m.fl. især fsva. bemærkningerne vedr.L 41.
Svar:Jeg har for nylig modtaget henvendelser fra Lauge Larsen, borgmester i Morsø Kommune, og borgmester Lene KjeldgaardJensen, borgmester i Thisted Kommune, som drejer sig om de samme emner, som Region Nordjylland har fokus på i henvendelsenaf 24. november 2010. Jeg vedlægger derfor en kopi af mit svar til de to borgmestre (ikke optrykt her).For så vidt angår Region Nordjyllands bemærkninger til L 41 kan jeg indledningsvis oplyse, at nedsættelsen af det muligeantal uger med SVU til uddannelse på alment niveau fra 80 til 40 skete i forbindelse med L 223, som blev vedtaget den 16. juni2010. Med L 41 sker der en ligestilling af det almene og det videregående niveau, idet det mulige antal uger med SVU til uddannelsepå det videregående niveau nedsættes fra 52 til 40. Endvidere nedsættes satsen fra 100 pct. til 80 pct. af højeste dagpengesats forSVU til både det almene og det videregående niveau.Jeg ville naturligvis foretrække, at en satsnedsættelse kunne undgås, men der skal spares på alle områder inden for det offentligefor at sikre genopretning af dansk økonomi, og uddannelsessektoren kan desværre ikke friholdes.
Spørgsmål 36:I forlængelse af svaret på spørgsmål 6 bedes undervisningsministeren oplyse, hvilke økonomiske konsekvenser nedsættelsenaf SVU-perioden til 40 uger får for de studerende, der går i gang med en meritlærer eller en meritpædagoguddannelse?
Svar:Det er min opfattelse, at nedsættelsen af SVU-perioden til 40 uger ikke vil få den helt store betydning for meritstuderende.Efter de gældende regler om åben uddannelse kan op til et år af uddannelsen tilrettelægges på heltid, og til den del af entenmeritlærer- eller meritpædagoguddannelsen, der er tilrettelagt på heltid, kan der gives SVU.Et studieår har typisk ikke en varighed svarende til et kalenderår, og hvis skolerne udnytter den store fleksibilitet, der ermulighed for i tilrettelæggelsen af uddannelser under åben uddannelse, bør det fortsat være muligt at tage det første år af en af denævnte merituddannelser med SVU.Det ligger mig også på sinde, at Region Nordjylland er hårdt ramt af følgerne af den globale økonomiske krise, og at der derforer udbredt ledighed. Uddannelse med SVU er imidlertid en ordning, der retter sig imod beskæftigede. Ledige eller personer, dersnart bliver ledige, og som mener, at de har behov for ajourføring af deres kompetencer, bør træffe aftale om eventuelle uddan-nelsesforløb med beskæftigelsesmyndighederne. Jeg henviser desuden til mine svar på spørgsmål 13 og spørgsmål 34.
Spørgsmål 37:Ministeren bedes endvidere oplyse, hvad satsreduktionen til 80 pct. af dagpengemaksimum kontant vil komme til at betydefor en typisk studerende på en meritpædagog- eller meritlæreruddannelse, der starter på uddannelsen sommeren 2011?
Svar:Som jeg har oplyst i mit svar på spørgsmål 36, er det min opfattelse, at det også vil være muligt at tage det første år af en afde nævnte uddannelser med SVU under de ændrede betingelser.Et 40 ugers uddannelsesforløb med SVU giver i 2010 mulighed for et samlet beløb svarende til 150.400 kr. Et tilsvarendeuddannelsesforløb, der påbegyndes i sommeren 2011, giver mulighed for et samlet beløb svarende til 122.560 kr. Forskellen påde to beløb er 27.840 kr.
19
Spørgsmål 38:Forventer ministeren, at det hidtidige aktivitetsniveau på meritpædagog- og meritlæreruddannelsen, hvor der i dag er 2000studerende, vil kunne opretholdes under de ændrede SVU-rammer?
Svar:Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 6, skønnes det, at ca. 400 personer årligt vil få begrænset støtten som følge afnedsættelsen af det maksimale antal uddannelsesuger med SVU fra 52 til 40, lige som det skønnes, at reduktionen af satsen fra100 pct. til 80 pct. af højeste dagpengesats vil indebære en aktivitetsnedgang svarende til ca. 2.300 personer på det videregåendeniveau.Da de meritstuderende, allerede som det er i dag, finder udveje for at bære en hel del udgifter i forbindelse med uddannelsen,er det min forventning, at det ikke er på dette område, at vi vil se den største nedgang i aktiviteten.